Nvidia visar ray tracing i realtid i Battlefield V

Permalänk
Medlem

Å ja minns när ja köpte mitt 7970 för typ 4700:- å tyckte de va satans dyrt för ett grafikkort...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk

Jobbar alla som städare här eller?
Jag uppgraderar nästan alltid varje gen, men jag säljer även alla mina gamla grejer så tycker inte det blir så dyrt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jahapp, ser att en del redan klagat på att det blänker och glittrar. Uppriktigt sagt ser ju det ut som skit i Bf V trailern men man kan ju hoppas att dom bara drog på allt på max för att det skulle synas rejält.

10k för att se de nytvättade och nypolerade tanksen och flygplanen glida omkring och glittra? Kände tveksamheten slå över mig lite men får väl säkert köpa mig ett kort om 1-2 generationer då det fått mogna lite både i design, pris och mest troligt drivrutiner.

Jag måste dock säga att jag är optimistisk framöver och många saker såg riktigt trevligt ut.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Garderoben:

Jobbar alla som städare här eller?
Jag uppgraderar nästan alltid varje gen, men jag säljer även alla mina gamla grejer så tycker inte det blir så dyrt.

Det är bara att gratulera om du känner så. Det låter som du har en välordnad ekonomisk situation. Tyvärr är det inte så för alla, även om jag är övertygad om att du önskat detta.
Det kan ju vara så att man prioriterar annorlunda, har andra utgifter som större familj, sjuka barn, sjuk partner etc etc.

Du får det att låta som det är något fel på att jobba som städare, en åsikt som jag och många andra inte delar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

@mikgus: Tror du har missat hela saken med raytraying. Det handlar inte om blanka ytor eller reflektioner, det handlar om ljussättning. I hela scenen. Ljussättningen i ett spel är ju en av de viktigaste sakerna, och med raytracing så kan du på ett enkelt sätt ljussätta hela scenen med korrekta reflektioner, refraktioner och allt annat som krävs. Spelar du t.ex ett utomhusspel så behöver du EN ljuskälla - solen - och så har du hela spelet ljussatt. Istället för att manuellt behöva förrendera allt och det ser ut som skit när skuggor blir för skarpa och nya objekt inte ens återspeglas rätt i spelet. Så jag tror detta kommer bli en riktig grafikhöjare i spel där man kommer gå från artificiellt ljussatta miljöer till mer naturliga sådana där allt ser så mer naturtroget och vackert ut.

...

Stämmer det verkligen?
från alla behind the scenes man sett ovasett om det är film/foto eller animering så är det aldrig ljussatt som scenen hade varit i verkligheten.
När kommer första Dogma95 eller Barry Lyndon spelet Eller ett skräckspel bara belyst med strålspårade stearingljus

Borde inte korten heta SSX 2080 i sverige om går efter swecklocker.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Inaktiv

Borde inte raytracing ge fördelar för dem som använder det?
Med många ytor som reflekterar motståndarens eld samt motståndaren själv i ytor som reflekterar ljus.

Undrar hur turneringar kommer se på det, kanske blir RTX-Off som standard där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightbubble:

Undrar om t:ex Blender får stöd för detta. Måste vara en grafikers våta dröm att bara kunna slänga på en ljuskälla för att få den effekt man söker.

Det är redan så det fungerar. Blender använder renderingsmotorn Cycles som är baserad på ray tracing, och som kan dra nytta av grafikkort för att snabba upp renderingar. NVIDIA har även deras egen renderingsmotor Iray som också är baserad på ray tracing. Så detta tillför ingenting nytt för såna tillämpningar, förutom att det förhoppningsvis kommer gå att använda den nya hårdvaran för att rendera snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Jobbar alla som städare här eller?
Jag uppgraderar nästan alltid varje gen, men jag säljer även alla mina gamla grejer så tycker inte det blir så dyrt.

@Homer_S1 länkade till en intressant artikel här:

Skrivet av Homer_S1:

Tror att folk är upprörda då priset på nya grafikkort har skenat iväg jämfört mot föregående lanseringar av nya grafikkort (jämför t.ex. priset på 2080 Ti mot 1080 Ti, 980 Ti, Titan Xp m.fl. vid lansering). Samtidigt finns det inga uppgifter kring prestandan på dessa kort - vi vet inte t.ex. hur mycket bättre 2080 Ti är gentemot 1080 Ti i spel där RTX inte appliceras. Kan vara så att folk som köper dessa kort idag får ett sådant som presterar säg 10% bättre än motsvarande Pascal grafikkort i diverse spel och sedan spelar spel där RTX inte har implementerats. Eller inte.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Wow, a true console experience.
30~40 FPS Tomb Raider with RTX.

Oh wait, that's RTX2080Ti.

Källa: http://www.pcgameshardware.de/Grafikkarten-Grafikkarte-97980/Videos/Nvidia-RTX-2080-Ti-Performance-in-Shadow-of-the-Tomb-Raider-1263244/

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Borde inte raytracing ge fördelar för de som använder det?
Med många ytor som reflekterar motståndarens eld samt motståndaren själv i ytor som reflekterar ljus.

Undrar hur turneringar kommer se på det, kanske blir RTX-Off som standard där.

Det kan även vara så att det tillför massa störningskällor för spelaren så att de stänger av dem. Sen är det ju verkligen all in i reflektionerna, jag menar, allting är ju som en kass spegel i trailern.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pecesithon:

Har AMD-fanboysen hittat hit nu och ska gnälla på Nvidia istället för att gnälla på Intel?

1. AMD ligger alltid efter i release
2. Alltid sämre prestanda
3. Alltid sämre drivrutiner
4. Alltid varmare
5. Aldrig ens prisvärda

Vill ni köpa sämre grejer så varsågoda, jag tänker inte lägga mina sura slantar på det.

Inte för att vara sådan men du kan inte vara särskilt gammal om du på allvar litar på den där listan du precis rabblade upp.

Samtliga punkter är delvis eller helt felaktiga sett på ett 10 års perspektiv, att du ens kan med att ta med punkt 5 efter gårdagens release med tillhörande prislista är ju bara skämtsamt. Hur tänkte du?

1. AMD ligger alltid efter i release -- 7970 någon?
2. Alltid sämre prestanda - 7970? 290x? 5870? Vega 64 med prissättningen vid release? 1080Ti kostade inga 4500 vid release.
3. Alltid sämre drivrutiner - Aldrig någonsin haft en drivrutin som krånglat.
4. Alltid varmare - GTX 480 någon?
5. Aldrig ens prisvärda - Öhm.. vi vet inte ens prestandan på 2080 Ti än och prislappen ligger på 15 papp för en vanlig basmodell, notera då att krypto är påväg ner och marknaden är full av begagnade kort i alla klasser.

Inte ens en fullfjädrad Nvidia fanboy som du kan väl på allvar säga att 15k är prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon287298:

Det var ju cirka fyra år sedan dollarn var så låg, så nej, det är inte enbart dollarns fel.

Ok då, det är dollarns fel samt kemikalieskatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

23 fps är ju verkligen ruskigt bra. Sedan så jämfördes det med Gameworks... en annan "revolutionerande ide" som aldrig blev något. Precis som PhysX. Alltså halvfärdiga tekniker som släpptes för tidigt och blev inget.

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia har tänkt på allt vettu. Då får de $älja dubbla kort, dvs till de som vill vara tuffast i gänget och lira BF med Raytracing...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Nvidia har tänkt på allt vettu. Då får de ju sälja dubbla kort, dvs till de som vill vara tuffast i gänget och lira BF med Raytracing...

Yes. Kommer att få ut max upplevelse ur min 144 Hz skärm i hela 23 FPS. Det är ju nästan den cinematiska upplevelsen som Ubisoft menade var nog för ett par år sedan.

Skrivet av Hank Solo:

Ok då, det är dollarns fel samt kemikalieskatten.

Vet inte om du är seriös men Kemikalieskatten läggs inte på grafikkort. Detta har påpekats minst två gånger i tråden redan.

Skrivet av pecesithon:

Har AMD-fanboysen hittat hit nu och ska gnälla på Nvidia istället för att gnälla på Intel?

1. AMD ligger alltid efter i release
2. Alltid sämre prestanda
3. Alltid sämre drivrutiner
4. Alltid varmare
5. Aldrig ens prisvärda

Vill ni köpa sämre grejer så varsågoda, jag tänker inte lägga mina sura slantar på det.

Sten möt glashus. Jag är inget AMD fanboy MEN jag gillar fortfarande inte Nvidias prissättning. Att mena att 2080 vore prisvärt är toppen av fanboyism i min bok. Bara din lista bevisar att du inte riktigt vet vad du pratar om. AMD har vid flera tillfällen haft bättre prestanda. Alltid efter i release? AMD var före Nvidia med t.ex. HD7970. För att inte prata om HD 6000 och HD 5000 som båda kom före Nvidia. Sämre drivrutiner? Det stämmer inte alltid heller. Nvidia har haft sin beskärda del av värdelösa drivrutiner som i vissa fall bakat kort (GTX 590 anyone?) och gjort spel helt ospelbara (BF4 och CS Go t.ex.). Att AMD inte skulle varit prisvärda är rent struntprat även det. Ironi med tanke på att du suttit och anklagat andra för att vara fanboys.

Skrivet av Vash:

Fan vad de gnälls i varenda tråd just nu! Skärpning! Ny hårdvara å ny teknik är ju anledningen till att vi hänger på den här sidan eller?

Det förutsätter ju att folk faktiskt har råd med produkten och därför kan prova den också. Ny hårdvara i kombination med användning av den ökar intresset. Ett intresse som dör lite pga. priset.

Skrivet av Vash:

@nils45: får ursäkta om min almäna irritation över tonläget i tråden gick ut över dig.

Ironiskt med tanke på din tidigare kommentar.

Skrivet av Garderoben:

Jobbar alla som städare här eller?
Jag uppgraderar nästan alltid varje gen, men jag säljer även alla mina gamla grejer så tycker inte det blir så dyrt.

Folk har familj, lån, en bil etc. Din kommentar är hyfsat elitistisk. Alla har inte samma ekonomi som du har och framförallt.. inte utgift kontra inkomst. Dessutom.. Vad är fel med att jobba som städare? En viktig position inom ett antal yrken så som restaurang, sjukvård etc.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

hmmm

Permalänk
Skrivet av Donathan:

Inte för att vara sådan men du kan inte vara särskilt gammal om du på allvar litar på den där listan du precis rabblade upp.

Samtliga punkter är delvis eller helt felaktiga sett på ett 10 års perspektiv, att du ens kan med att ta med punkt 5 efter gårdagens release med tillhörande prislista är ju bara skämtsamt. Hur tänkte du?

1. AMD ligger alltid efter i release -- 7970 någon?
2. Alltid sämre prestanda - 7970? 290x? 5870? Vega 64 med prissättningen vid release? 1080Ti kostade inga 4500 vid release.
3. Alltid sämre drivrutiner Aldrig någonsin haft en drivrutin som krånglat.
4. Alltid varmare - GTX 480 någon?
5. Aldrig ens prisvärda Öhm.. vi vet inte ens prestandan på 2080 Ti än och prislappen ligger på 15 papp för en vanlig basmodell, notera då att krypto är påväg ner och marknaden är full av begagnade kort i alla klasser.

Inte ens en fullfjädrad Nvidia fanboy som du kan väl på allvar säga att 15k är prisvärt.

10 års perspektiv? Nä, krydda upp siffran lite istället. Men vad har det ens för relevans? Ska du börja tjata om hur bra AMD cpuerna var pre 2008 också?

1. 7970 är undantaget som bekräftar regeln. En gång är ingen gång.
2. 7970 fick smisk direkt Nvidia släppte sitt kort
3. Krångla? Sämre drivrutiner ger sämre prestanda och AMD har sämre prestanda
4. Wow, ett kort.
5. Korrekt, inte prisvärda. Vega var ett rent skämt. Jag förstår inte riktgt vad din ”poäng” är här. Prislappen och förbokningar kommer alltid före prestandatester. Om det är värt priset eller inte kommer prestandan att avgöra och du kan inte mer än sia om den än så länge.

Så ur ditt långa perspektiv lyckades du skramla fram ett kort eller två som sticker ut ur mängden som bekräftar regeln att Nvidia äger grafikkortsmarknaden.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Jobbar alla som städare här eller? Jag uppgraderar nästan alltid varje gen, men jag säljer även alla mina gamla grejer så tycker inte det blir så dyrt.

Nu är den här kommentaren så pundig att man egentligen inte ens borde försöka svara på ett vettigt sätt men jag har mycket fritid.

Beror på om sambon bestämt att det är min tur eller inte, men oavsett sits ekonomiskt så går avvägandet kanske oftare till "vad kan jag göra annars för de här pengarna och vad ger det mig". I somras köpte jag en kamera för 16,000 t.ex. som är pyttelite norr om vad 2080Ti kostar, sen dess har jag tjänat in både den kostnaden och 35-40,000kr till på att ha köpt den kameran för att det helt plötsligt blev lite roligare att fotografera igen. Det hade jag nog inte gjort på ett grafikkort. I slutet av maj var jag i Grekland i två veckor för 2100kr, det hade jag kunnat göra varje månad i ett halvår för samma pengar som ett 2080Ti - vill jag spela spel 50% av min tid eller vill jag vara vid medelhavet och käka grilltallrikar mellan jobbtimmarna? Också ett ganska lätt val om jag måste ta ena alternativet, särskilt när jag inte ens vet ännu vad grafikkortet de facto kommer ge mig.

14-15 lax kan innebära ganska mycket mer för folk som har flera/andra intressen än att maxa 4k-skärmen hemma och om du tar en typisk 20-30 singelkille i Stockholm t.ex. så har denne boendekostnader på 8-12,000kr i månaden först och främst, eventuell bil/parkering och sen lite grundläggande småköp här och där för de av oss som har ett datorintresse (eller andra intressen) att sota för också. Om du slänger på lite käk och umgänge på det så är du väl uppe i 16-18 och efter det är det ett ganska högt inkomststeg upp för att slänga 13-14k på ett grafikkort den månaden om man inte tycker att datordelar är en vettig grej att behöva betala av över tid. Bor man i ett utdött jävla råtthål som förslagsvis Örebro och kanske till och med har en partner att dela fasta kostnader med så ser det säkert lite annorlunda ut. Det är inget fel på Örebro i sig, tänkte mest eftersom att vi ändå är igång med att pissa på varandra!

Städare tjänar nog inga 30k netto (fan vet jag, aldrig städat) och även om de gjorde det så är det inte säkert att grafikkortet har det värdet som intresse för dem eftersom att de kan disponeras på mycket andra grejer som kanske ökar glädjen i spelandet, eller resten av vardagen, betydligt mer. Avbetalning är smidigt som fan för att hålla vettig standard på det man sysslar med men när ett grafikkort blir så dyrt att det nästan börjar bli ett krav så tar det nog emot tillräckligt för en del för att skälla lite på summan även om de inte jobbar som städare. Min farsa t.ex. sitter och myser i en 10-miljonersvilla med landställen, båtar och annat skit upp till tänderna och han blir fortfarande förbannad om en TV kostar mer än 12-15,000kr även fast han älskar att se på TV och spela Xbox, medans jag som bor i en normalstor förortstvåa och jobbar deltid känner istället att datordelar är skitkul och kvaddar gärna min vardag i 2 månader för att ha bättre grejer. Folk funkar olika oavsett om de har råd eller inte och du har ingen aning om vem som sitter bakom varje kommentar eller hur många fler som tycker någonting men skiter i att skriva om det eftersom att det alltid är de starkaste åsikterna som låter högst/mest.

För 15k kan du t.ex. åka utomlands och träffa spelkompisar ett par gånger om det skulle vara aktuellt för att sen komma hem och fortsätta köra Fortnite på medium settings, visst fan skulle du tycka att det var fett med bättre prestanda i spelet och kollar gärna vad Nvidia släpper för nyheter men om priset sätter dig på gungbrädan mellan de två är det nog nära till hands att ryta lite åt läder-Jöns. Det är helt ok oavsett om man är städare eller inte.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Avstängd

har någon läst någon om en nodkrympning eller är det fortfarand 14nm i 2000 serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Kan bara hålla med om att presentationen var ganska dålig på det stora hela, dessutom inte alls gjord för konsumenter utan mer utveklare som kan förstå all mumbo-jumbo

Den vände sig definitivt inte till utvecklare. Som utvecklare blev jag genast uttråkad av alla långsamma förklaringar av välkända grafiktekniker som ray tracing.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pecesithon:

10 års perspektiv? Nä, krydda upp siffran lite istället. Men vad har det ens för relevans? Ska du börja tjata om hur bra AMD cpuerna var pre 2008 också?

1. 7970 är undantaget som bekräftar regeln. En gång är ingen gång.
2. 7970 fick smisk direkt Nvidia släppte sitt kort
3. Krångla? Sämre drivrutiner ger sämre prestanda och AMD har sämre prestanda
4. Wow, ett kort.
5. Korrekt, inte prisvärda. Vega var ett rent skämt. Jag förstår inte riktgt vad din ”poäng” är här. Prislappen och förbokningar kommer alltid före prestandatester. Om det är värt priset eller inte kommer prestandan att avgöra och du kan inte mer än sia om den än så länge.

Så ur ditt långa perspektiv lyckades du skramla fram ett kort eller två som sticker ut ur mängden som bekräftar regeln att Nvidia äger grafikkortsmarknaden.

Det funkar inte att bara ranta utan att komma med konkreta bevis, du väljer dessutom att inte ens bemöta #2.

5. Om du på allvar tycker att 4500 för ett Vega 64 på releasedagen var ett icke prisvärt "skämt", då kan man ej ta dig på allvar.

I övrigt kanske du borde ta en titt på vem som tillverkar GPUer för i princip samtliga konsoler innan vi ropar ut vem som äger marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Man får verkligen hoppas att det är en 4k skärm!

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

10 års perspektiv? Nä, krydda upp siffran lite istället. Men vad har det ens för relevans? Ska du börja tjata om hur bra AMD cpuerna var pre 2008 också?

1. 7970 är undantaget som bekräftar regeln. En gång är ingen gång.
2. 7970 fick smisk direkt Nvidia släppte sitt kort
3. Krångla? Sämre drivrutiner ger sämre prestanda och AMD har sämre prestanda
4. Wow, ett kort.
5. Korrekt, inte prisvärda. Vega var ett rent skämt. Jag förstår inte riktgt vad din ”poäng” är här. Prislappen och förbokningar kommer alltid före prestandatester. Om det är värt priset eller inte kommer prestandan att avgöra och du kan inte mer än sia om den än så länge.

Så ur ditt långa perspektiv lyckades du skramla fram ett kort eller två som sticker ut ur mängden som bekräftar regeln att Nvidia äger grafikkortsmarknaden.

1. Fel. HD5000 och HD6000 lanserades före Nvidias motsvarigheter. X1950X likaså. 9000-serien också. Listan kan göras hur lång som helst.

2. Stämmer inte alls.

3. Struntprat. Internetforumen är fyllda med folk som har problem med drivrutiner. Nvidia hade för ett par år sedan en streak där varannan skarpt släpp av drivrutiner var ett fiasko. AMD under samma tid hade väldigt stabila drivrutiner.

4. Wow........ inte mycket korrekt där du.

5. Poängen här är att du gnäller på att folk är fanboys för att de gnäller på priset och sedan håller du med dem. Snacka om att skjuta sig själv i foten.

Det enda rätt du har i din kommentar är att Nvidia "äger" marknaden och därför får man också dessa typer av priser. Att du inte ser det kontraproduktiva med ditt beteende är ju ironiskt.

Skrivet av alexman:

har någon läst någon om en nodkrympning eller är det fortfarand 14nm i 2000 serien

Det är fortfarande 14nm. Detta kompenseras med att en betydligt större krets. 2080 och 2080Ti är t.ex. 60% större än sin motsvarande Pascal-baserade grafikkort.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Jobbar alla som städare här eller?
Jag uppgraderar nästan alltid varje gen, men jag säljer även alla mina gamla grejer så tycker inte det blir så dyrt.

Har folk inget liv utanför gamingstolen i ungkarlslyan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Har folk inget liv utanför gamingstolen i ungkarlslyan?

Skickades från m.sweclockers.com

I guess not ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Härligt när deras demo tuggar på i sub 30fps...totalt värt det...not.
Vill se prestanda test mot nuvarande generation.
Jag spelar spel från 2018 inte från 2019.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alexman:

har någon läst någon om en nodkrympning eller är det fortfarand 14nm i 2000 serien

12nm ska det vara i RTX 2080 Ti, 2080 och 2070.

Har inte sett några officiella specs för 2060 eller 2050.

Referenser:
https://m.sweclockers.com/nyhet/26150-nvidia-avtacker-geforce...
https://videocardz.com/77498/nvidia-announces-geforce-rtx-208...

GDDR6-minnet från Samsung kommer baseras på 10nm tillverkningsprocess.
Referens:
https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-2080-ti-11-gb-officia...

Permalänk
Medlem

@Donathan: Håller med dig på det stora förutom 5... 2080Ti en "vanlig basmodell"? Ursäkta? Det är deras top high end kort för slutkonsumenter, klart det kostar apa. Sedan så kan ni inte jämföra med vad 1080Ti kostade heller. Den kostade 10kkr (jag vet, köpte min när den släpptes) och då låg dollarn lägre och kronan var värd mer. Sedan så är kretsen på 2080Ti _betydligt_ större, därmed dyrare att tillverka. Tror du Nvidia ger ut allmosor? De är störst på marknaden, leder prestandaligan och de vet att de som vill ha prestanda kommer betala för det! Ett 1080ti OC-kort kostade runt 12k när jag köpte mitt, ett 2080Ti OC kostar 15k idag. Så ärligt sagt, så stor skillnad är det inte, och då får du en betydligt kraftfullare krets, sprillans nytt grafikminne (GDDR6) som är snabbare än GDDRX5, och så givetvis Tensorkärnorna, mao NY teknik som inte funnits förut.

Till alla andra: Folk här tappar ibland verklighetsförankringen och tror att varje ny grej ska vara billigare _och_ bättre för varje nytt teknikskifte... det funkar inte alltid så om det är high-end tech. Det kommer ta en eller två generationer till, sedan kommer alla, inkl budgetkort, vara RTX-kort, AMD har säkert kommit med sin variant också och då kan väl ni (inte du specifikt @Donathan utan rent generellt alla som gnäller) köpa era billigare kort. Men just nu är det sprillans nytt, ny teknik och ett framsteg inom grafik.

Men visst, sitt du på ditt Cirrus Logic-kort och gnäll på att företag utvecklar ny teknik och att det med det kostar mer initialt innan det blir vanligt. En Voodoo2 kostade runt 3000kr när det var nytt och det var sjukt mycket för ett grafikkort då. Min Geforce2 kostade runt 5000kr när det var nytt, 8800 Ultra kostade runt 8000kr när det kom. Så varför är folk förvånade då när ett 1080Ti kostade runt 10k och nu runt 15k (med högre dollar och lägre krona), speciellt när det också är ny teknik involverad och inte bara en refresh och speedup av existerande teknik.

Hur många andra grafikkort idag med realtids-raytracing finns på marknaden idag? Bara så vi har nåt att jämföra med hur mycket ett sådant kort "ska kosta"...

Nvidia kommer sälja RTX som smör oavsett, det tror jag, såvida inte "icke-RTX"-prestandan är förödande dålig jämfört med existerande 1000-serien, men jag tror inte Nvidia skulle släppa ett sånt kort med en helt ny generationsbeteckning. Så ja, det kommer sälja för att det är nytt, snabbast, har ny teknik för de som inte bara spelar WoW, CS och PUBG och som pushar grafiken ytterligare ett snäpp högre. Om några år så är raytracing standard för ljussättning i spel och det kommer till konsollerna, och då kommer ni alla sitta och räkna "gigarays" eller vad än ni kommer mäta den prestandan i sen...

Sorry för all rant, men jag börjar tröttna på folk som bara ser prislappen och tror att allt kommer gratis utan att tänka efter varför det kostar och vad man får för det. För en casualgamer så är 15k mycket ja, men kör då på konsol eller ett middle-range 1060 eller nåt, det är helt OK. Men för de som älskar spel, VR, grafikgodis och teknik så är 15k inte förödande. Har sett folk lägga mer på rattar, bilfälgar och andra attaraljer till bilar. En hobby kostar pengar, speciellt när man vill ha det senaste.

Kolla bara på SweC sälj-del, folk redan nu säljer loss sina 1080Ti snabbt för att köpa 2080-kort, så uppenbarligen så vill folk ha korten och är beredda på att betala. Inklusive mig (fast jag behåller mitt 1080Ti då det ärvs nedåt). Jag har ägt både AMD och Nvidia genom åren, och även 3Dfx så jag favoriserar inte något märke, utan jag köper det som jag tycker är bäst för att jag älskar grafik och prestanda. Och teknik. Ser verkligen fram emot att få leka med raytracing i UE...

Spela gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Den vände sig definitivt inte till utvecklare. Som utvecklare blev jag genast uttråkad av alla långsamma förklaringar av välkända grafiktekniker som ray tracing.

Jo det är sant, men den delen verkade inte vända sig till en konsument heller.
Satt i en stream och alla gjorde sig lustiga om hur det var som en avancerad mattelektion och ingen förstod något.
Man kan inte förklara alla dagens grafiktekniker samt hur raytracing kan ersätta dessa tekniker för någon som inte är insatt på 1:30h samt visa massa demos.
Så kanske därför det hela framstod som en konstig prestation, riktade sig varken till erfarna utveklare eller konsumenterna.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrpijey:

@Donathan: Håller med dig på det stora förutom 5... 2080Ti en "vanlig basmodell"? Ursäkta? Det är deras top high end kort för slutkonsumenter, klart det kostar apa. Sedan så kan ni inte jämföra med vad 1080Ti kostade heller. Den kostade 10kkr (jag vet, köpte min när den släpptes) och då låg dollarn lägre och kronan var värd mer. Sedan så är kretsen på 2080Ti _betydligt_ större, därmed dyrare att tillverka. Tror du Nvidia ger ut allmosor? De är störst på marknaden, leder prestandaligan och de vet att de som vill ha prestanda kommer betala för det! Ett 1080ti OC-kort kostade runt 12k när jag köpte mitt, ett 2080Ti OC kostar 15k idag. Så ärligt sagt, så stor skillnad är det inte, och då får du en betydligt kraftfullare krets, sprillans nytt grafikminne (GDDR6) som är snabbare än GDDRX5, och så givetvis Tensorkärnorna, mao NY teknik som inte funnits förut.

Till alla andra: Folk här tappar ibland verklighetsförankringen och tror att varje ny grej ska vara billigare _och_ bättre för varje nytt teknikskifte... det funkar inte alltid så om det är high-end tech. Det kommer ta en eller två generationer till, sedan kommer alla, inkl budgetkort, vara RTX-kort, AMD har säkert kommit med sin variant också och då kan väl ni (inte du specifikt @Donathan utan rent generellt alla som gnäller) köpa era billigare kort. Men just nu är det sprillans nytt, ny teknik och ett framsteg inom grafik.

Men visst, sitt du på ditt Cirrus Logic-kort och gnäll på att företag utvecklar ny teknik och att det med det kostar mer initialt innan det blir vanligt. En Voodoo2 kostade runt 3000kr när det var nytt och det var sjukt mycket för ett grafikkort då. Min Geforce2 kostade runt 5000kr när det var nytt, 8800 Ultra kostade runt 8000kr när det kom. Så varför är folk förvånade då när ett 1080Ti kostade runt 10k och nu runt 15k (med högre dollar och lägre krona), speciellt när det också är ny teknik involverad och inte bara en refresh och speedup av existerande teknik.

Hur många andra grafikkort idag med realtids-raytracing finns på marknaden idag? Bara så vi har nåt att jämföra med hur mycket ett sådant kort "ska kosta"...

Nvidia kommer sälja RTX som smör oavsett, det tror jag, såvida inte "icke-RTX"-prestandan är förödande dålig jämfört med existerande 1000-serien, men jag tror inte Nvidia skulle släppa ett sånt kort med en helt ny generationsbeteckning. Så ja, det kommer sälja för att det är nytt, snabbast, har ny teknik för de som inte bara spelar WoW, CS och PUBG och som pushar grafiken ytterligare ett snäpp högre. Om några år så är raytracing standard för ljussättning i spel och det kommer till konsollerna, och då kommer ni alla sitta och räkna "gigarays" eller vad än ni kommer mäta den prestandan i sen...

Sorry för all rant, men jag börjar tröttna på folk som bara ser prislappen och tror att allt kommer gratis utan att tänka efter varför det kostar och vad man får för det. För en casualgamer så är 15k mycket ja, men kör då på konsol eller ett middle-range 1060 eller nåt, det är helt OK. Men för de som älskar spel, VR, grafikgodis och teknik så är 15k inte förödande. Har sett folk lägga mer på rattar, bilfälgar och andra attaraljer till bilar. En hobby kostar pengar, speciellt när man vill ha det senaste.

Kolla bara på SweC sälj-del, folk redan nu säljer loss sina 1080Ti snabbt för att köpa 2080-kort, så uppenbarligen så vill folk ha korten och är beredda på att betala. Inklusive mig (fast jag behåller mitt 1080Ti då det ärvs nedåt). Jag har ägt både AMD och Nvidia genom åren, och även 3Dfx så jag favoriserar inte något märke, utan jag köper det som jag tycker är bäst för att jag älskar grafik och prestanda. Och teknik. Ser verkligen fram emot att få leka med raytracing i UE...

Spela gott!

Du förstod mig fel, jag menade att versionen som släpps nu är en basmodell av 2080 Ti, d.v.s. det är inte Hyper OC Dunderkylning Extra max plus plus med guldpläterad PCB.

Mer påkostade versioner släpps ju senare, AIO varianter eller sådana med extra fet kylning osv.

Självklart är 2080 Ti inget midrange kort, har aldrig menat att hävda detta.

Med det sagt så undrar jag verkligen om du tänkt till när du säger att 15k inte är förödande.

Samtliga nya generationer av grafikkort både från Nvidia och AMD har bjudit på mer eller mindre intressanta funktioner, det råder det ingen tvekan om, att nya funktioner läggs till är inget unikt för Turing utan är något som är garanterat mellan arkitekturer.

Samtidigt så har absoluta toppkort aldrig kostat mer än runt 8000 på releasedagen, ditt påstående om att 1080 Ti kostade 12 papp är ju en ren lögn då https://www.sweclockers.com/test/23481-nvidia-geforce-gtx-108... tydligt säger att det på lanseringsdagen kostade 8495 kr.

Då har vi alltså rent historiskt haft mängder med high end grafikkort som släppts som kostat allt mellan 5-8000 kr de senaste 5 åren. Plötsligt släpper Nivida ett som kostar 15 och det är helt okej menar folk, utan att ens ha sett recensionen.

Fanboyism borde vara klassat som en sjukdom för folk är villiga att blåsa mer än en halv bruttolön utan att ens veta vad dom köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

För mig som aldrig spelat ett BF-spel, vad är förstört?

En hann svara innan mig och gjorde det väldigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli