ny surface pro med ljusfläckar, garanti?

Permalänk
Medlem

ny surface pro med ljusfläckar, garanti?

hej det är så att för ett tag sedan köpte jag en ny surface pro 2017 modell & jag märkte nyss att det är två ljusfläckar som endast syns
på vit bakgrundsbild & jag har hört att det inte går att laga ifrån en källa på nätet i gammalt forumtråd på annan hemsida men jag undrar om garantin håller för det och isf byter dem ut den eller kommer dem byta panel endast? isf ska jag säkerhetskopiera prylarna till min externa disk eller ska jag ba lämna in den ? om dem endast byter panel så är de ju desamma lagringsenhet i den.
köpte den på Elgiganten ca 2mån sedan. kommer dem envisas om att endå skicka den på service trots att jag hört på en microsoft hemaida att sådant inte lagas eller tänkte för sånt tar tid och jag har inte speciellt taggad över att få nått bekräftat som jag redan vet efter två veckor för att sedan ha dem beställa en ny produkt. kanske låter mesigt men jag använder min platta dagligen då jag har en ganska
trashig mobil "huawei honor 7" respons ang ovan mottages förväntningsfullt
är lite för sent för å ringa elgiganten nu ^^,

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Jag vet att Microsoft är ganska arsliga vad gäller service, bror hade problem med sin, och vet att det krävdes microsoftkonto å registrering och skräp ens för att återförsäljaren skulle kunna skicka tillbaka/in.

Ta kontakt med Elgiganten.
2 månader är nog lite för lång tid för "direktutbyte" till ny enhet.

Har inte elgiganten 60 dagars öppet köp?
Hävda helgdagar å gå dit vetja om du är på gränsen

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@laxpudding kan säkert ge dig tips om hur detta bäst löses
Hur ser det förresten ut på skärmen i övrigt, är det bara på just detta ställe det uppkommer eller har du noterat på fler ställen?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Bildexpert 📺

@RVX: Ojämnheter i paneler har normalt ingen fix. En del masserar skärmen, men det kräver att den är mjuk och att själva felet är relaterat till ojämnheter som kan "masseras" bort. Något man kanske testar på sin gamla skrynkliga TV som sedan länge är långt bortom garanti och reklamationsrätt.

Permalänk
Medlem

@laxpudding tack för svar
Hade hört talas om fenomenet "massera skärmen" förut men aldrig riktigt förstått vad det innebar rent praktiskt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

@laxpudding kan säkert ge dig tips om hur detta bäst löses
Hur ser det förresten ut på skärmen i övrigt, är det bara på just detta ställe det uppkommer eller har du noterat på fler ställen?

Skrivet av Laxpudding:

@RVX: Ojämnheter i paneler har normalt ingen fix. En del masserar skärmen, men det kräver att den är mjuk och att själva felet är relaterat till ojämnheter som kan "masseras" bort. Något man kanske testar på sin gamla skrynkliga TV som sedan länge är långt bortom garanti och reklamationsrätt.

Skrivet av RVX:

@laxpudding tack för svar
Hade hört talas om fenomenet "massera skärmen" förut men aldrig riktigt förstått vad det innebar rent praktiskt.

det är endast på dessa två punkter, resten av skärmen är helt felfri.ser nu på kvittot att produkten beställde jag den 28/6/2018
så då borde jag kunna lämna in den på ångerrätt?

jag har surface pro 2017 i7 256gb https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
men tror ni det skulle vara värdare att köpa denna istället, är smått sugen pga usb c port i tangentbord sidan samt 1" större display.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

jag köpte i sammaveva ett surface tangentbord till den för 1700 och isf skulle det summa upp att jag skullekunna byta samt få tillbaka en slant. gäller ångerrätten för tangäntbordet eller?

tack för svar, upskattas verkligen.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ziggy_: Du har i grunden två vägar att gå:

  1. Kontakta butiken som 1,5 månader efter köp inte kan DOA den mot tillverkaren/generalagent, utan antagligen måste skicka den till service. Service kan komma att tolka skärmens fel som "inom tolerans" och då måste du betala en felsökningsavgift som kan ligga på allt från 700 kronor till flera tusen. Du blir utan dator under tiden i kanske flera veckor och månader och måste hantera och ha en plan för detta. Ifall du har tur har butiken redan kunskap om detta och kan ge svar besked vad som händer eller inte händer. Så det skadar inte att höra av sig. Ibland finns det fel som har ett utbytesprogram. Kanske har butikens servicepersonal hanterat liknande fall förut.

  2. Lev med felet och fortsätt använda datorn

Permalänk
Medlem

Varför tror du att du skulle kunna använda ångerrätt? Elgiganten har 30 dagars öppet köp. Om nu inget annat gällde när du köpte vill säga. Det lär absolut gå på garanti men du kommer att få skicka den på service

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

@LeonHart: nej förlåt jag läste fel, men jag ringer imorgon o ser hur de blir men antar jag får levamed det, är lite trött ,har haft lång dag men uppskattarsvar iaf, tackför förtydligande.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Jag väcker liv i denna tråden @Ziggy då jag nyligen köpt en surface pro (i5 128gb), har inte upplevt detta än så länge i alla fall. Men det kan vara bra att veta vilken respons och eventuell lösning du fått
Så, nåt nytt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@RVX: jodå sorry för sent svar, jo det gick bra att lämna in på elgiganten och dem skicka till någon verkstad som skulle åtgärda felet "byta panel" alternativt ge mig ny produkt. jag gjorde en backup på min portabla ssd på alla grejor till den som jag hade tex musik,bilder,tv serier och annat. sedan sade dem att det kunde ta upp till 2-3 veckor att få detta fixat och under tiden fick jag en låneprodukt men av urusel kvalité. fick låna en Lenovo tab 3 16gb och jag har ägt en sådan innan jag köpte min surface men den blev jag så irriterad på så jag gav den till min brorssån på 4 år att ha nått å leka med då han gillar att se på barnprogram eller spela på android.
sitter i dagsläget på den lenovon under låneperioden och är grymt less den. använder heldre min sketiga huawei honor 7 till å läsa nyheter på för att när jag inte sitter vid datorn eller har en stream på tvn och vill läsa på sweclockers så laggar den där lenovon och klickar man någonstans så är det en delay sen hoppar den upp eller ner en bit och registrerar klicket på någon annan del av sidan så man öppnar en annan sida och måste backa och ladda om osv. sen är det endast 1280x800 pixlar jämfört med surfacens 2736x1824 pixlar så det ser kasst ut. men jag får stå ut och va glad över att dem ens hade något å låna ut. men jag hoppas mer på att dem ska ge mig ny än att laga för då måste dem beställa display och skicka hit o dit o dryga ut tiden. hur som hellst så togs den emot på garanti och skulle vara åtgärdat innom en månad. " 2-3 veckor" sry över att du fick läsa mitt gnäll på lenovo ^^,. hoppas du inte råkar ut för samma display problem som jag

edit: anledningen till att jag svarade sent är för att du inte inkluderade "understräck" i slutet av mitt namn så jag fick alldrig en notis om att du skrivit ^^, ingen skada gjord då jag endå tänkte lägga en uppdatering nu ang denna händelse

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

@Bruce Wayne: jodå sorry för sent svar, jo det gick bra att lämna in på elgiganten och dem skicka till någon verkstad som skulle åtgärda felet "byta panel" alternativt ge mig ny produkt. jag gjorde en backup på min portabla ssd på alla grejor till den som jag hade tex musik,bilder,tv serier och annat. sedan sade dem att det kunde ta upp till 2-3 veckor att få detta fixat och under tiden fick jag en låneprodukt men av urusel kvalité. fick låna en Lenovo tab 3 16gb och jag har ägt en sådan innan jag köpte min surface men den blev jag så irriterad på så jag gav den till min brorssån på 4 år att ha nått å leka med då han gillar att se på barnprogram eller spela på android.
sitter i dagsläget på den lenovon under låneperioden och är grymt less den. använder heldre min sketiga huawei honor 7 till å läsa nyheter på för att när jag inte sitter vid datorn eller har en stream på tvn och vill läsa på sweclockers så laggar den där lenovon och klickar man någonstans så är det en delay sen hoppar den upp eller ner en bit och registrerar klicket på någon annan del av sidan så man öppnar en annan sida och måste backa och ladda om osv. sen är det endast 1280x800 pixlar jämfört med surfacens 2736x1824 pixlar så det ser kasst ut. men jag får stå ut och va glad över att dem ens hade något å låna ut. men jag hoppas mer på att dem ska ge mig ny än att laga för då måste dem beställa display och skicka hit o dit o dryga ut tiden. hur som hellst så togs den emot på garanti och skulle vara åtgärdat innom en månad. " 2-3 veckor" sry över att du fick läsa mitt gnäll på lenovo ^^,. hoppas du inte råkar ut för samma display problem som jag

edit: anledningen till att jag svarade sent är för att du inte inkluderade "understräck" i slutet av mitt namn så jag fick alldrig en notis om att du skrivit ^^, ingen skada gjord då jag endå tänkte lägga en uppdatering nu ang denna händelse

Aaah ok, jag noterade understrecket men jag tycker mig ha sett det på flera medlemmar så jag var osäker på om det var en del av användarnamnet

Ja jag köpe också från elgiganten, hoppas på att man slipper skicka in den. Har ju inte haft den så länge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@RVX: jupp men hoppas du slipper detta problem och utifall du får det hoppas jag det är under garanti tiden. Vet inte om det kan ha bidragit då jag inte riktigt läst runt men jag hade i stort sett alltid ljusstyrkan på max. Batteritiden tar slut snabbare då oxå men ifall att jag skulle vara borta nånstans så köpte jag rn 22500 mAh powerbank med ac kontakt

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

@Bruce Wayne: jupp men hoppas du slipper detta problem och utifall du får det hoppas jag det är under garanti tiden. Vet inte om det kan ha bidragit då jag inte riktigt läst runt men jag hade i stort sett alltid ljusstyrkan på max. Batteritiden tar slut snabbare då oxå men ifall att jag skulle vara borta nånstans så köpte jag rn 22500 mAh powerbank med ac kontakt

Har ju bara haft den några dagar, och inte under dom allra varmaste och ljusaste sommardagarna. Så jag har inte haft behov av maximal ljusstyrka ännu, testat den och wow! den är stark. Brukar ligga runt 40-50 än så länge, men ska testa lite mer när jag får tid

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ingen lagar surface. Om det är problem med datorn hade jag kontaktat MS istället för LG.
av erfarenhet så byter bara MS ut din dator mot en annan refurbished (om det ens finns nått som heter det med tanke på hur mycke limm det är i dom).

Ingen 3'de part verkstad *lagar* surface i sverige, vad jag vet.

Näsa gång ring MS, dom ber dig bara skicka in maskinen och du får en ny inom nån dag. Tidigare så fick man en utbytesdator innan man ens skickat in sin egen. Så deras garanti är tämligen bra synd bara på att deras hårdvara är tämligen värdelös med tanke på priset.

Permalänk
Medlem

@boibo: okej tack för tipset ska hålla det i åtanke ifall nått liknande händer igen dock skulle det underlätta om du citerade personen ifråga då den personen då blir meddelad om att hen fått en kommentar.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

nu kommer en uppdatering på min inlämnade platta. dem gav mig helt enkelt en helt ny surface pro så nu är jag nöjd, garantin är fortfarande samma som om jag haft min gamla dvs den börjar inte om ifrån noll som jag trott. har spenderat istort sett hela dagen med att uppdatera mjukvaran i windows update same kopiera över filer ifrån min ssd som jag hade som backup, samt så har jag spenderat en stor del av tiden till att installera program som jag haft. men nu är jag nöjd iaf.

så om någon är i samma sits som jag varit vet ni den mest troliga slutsatsen.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

hej det är så att för ett tag sedan köpte jag en ny surface pro 2017 modell & jag märkte nyss att det är två ljusfläckar som endast syns
på vit bakgrundsbild & jag har hört att det inte går att laga ifrån en källa på nätet i gammalt forumtråd på annan hemsida men jag undrar om garantin håller för det och isf byter dem ut den eller kommer dem byta panel endast? isf ska jag säkerhetskopiera prylarna till min externa disk eller ska jag ba lämna in den ? om dem endast byter panel så är de ju desamma lagringsenhet i den.
köpte den på Elgiganten ca 2mån sedan. kommer dem envisas om att endå skicka den på service trots att jag hört på en microsoft hemaida att sådant inte lagas eller tänkte för sånt tar tid och jag har inte speciellt taggad över att få nått bekräftat som jag redan vet efter två veckor för att sedan ha dem beställa en ny produkt. kanske låter mesigt men jag använder min platta dagligen då jag har en ganska
trashig mobil "huawei honor 7" respons ang ovan mottages förväntningsfullt
är lite för sent för å ringa elgiganten nu ^^,

http://forumbilder.se/H7PB0/test.jpg

Det där har jag pepprat av på min TV.
Det är sjukt störande, men apparaten har väl några år på nacken nu, kanske 3 eller något.
Så all garanti är utplånad för min del, det är bara att leva med det helt enkelt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!