Nej, jag tror det är något annat. Routern är en pigg historia, jag har en sådan själv och valde den för att den ser rätt diskret ut men har hög prestanda. Även om den har några år på nacken går den på 1600kr i affären idag och skyfflar data hejdlöst bra. Personligen är vi 6 personer i hushållet och har flera stationära igång, alla har var sin mobil, ett par surfplattor, streaming till tv:n, inte sällan har jag hela huset fullt med vänner till mina barn. Även om jag trycker (otroligt lagliga) torrenter tills det glöder i kablarna så har aldrig (!) krånglat eller dippat för övriga eller fått klagomål från dom ungarna som sitter och spelar och det är tack vare routern anser jag (och stabilt bredband).
Lite felsökning:
Har du kontrollerat om det är alla nät som dör (5ghz/2.4ghz) samtidigt, fungerar det med det trådbunda nätet samtidigt etc. Försvinner det trådlösa nätet eller är det trafiken som inte går igenom. När det händer, kan du pinga routern eller inte. Inne i routern finns en trafikövervakningssida som visar volym / tid på dom olika näten, hur ser det ut där när det händer. Kanske kolla om du kan uppgradera firmware.