oj da två cpuer men jag har ju bara en, hur går det till ??

Permalänk
Medlem

oj da två cpuer men jag har ju bara en, hur går det till ??

ja jag har köp en ny burk med intel D875PBZ å en p4 2.6 800 bus
å ett ati 9700 pro + 2st 512 DDR 400

å när jag titta i DX så står det att jag har två cpuer å lika i aktivitetshanteraren så ser jag att det "finns" två, och i win router står det å att jag har två

nu kan detta bli en skrattretande fråga men varför står det att jag har två när jag har bara en ?
å hur funkar det ?

dom arbetar olika också

den ena kan gå på max medans den andra ligger å nästan vilar

( har bara haft AMD för denna P4 )

Ps jag vet att jag har bara en cpu Ds

Visa signatur

D.R.T.B.U.
|| P4 2.6 c Ht 800 || Intel D875PBZ || Radeon 9700 pro || Kingston 4x512 pc3200 || Stacker 810 || Hiper 580 W type-R ||
|| Promise ultra133 TX2 || Promise SATAII150 TX4 || Intel PRO/100 S ||

Permalänk

HT - Hyper Threading!

windows tror att du har 2 cpuer.. och den gör rätt, för det är den information som den får av moderkortet (och processorn)

den ena går på max medan den andra idlar? - kan vara att du kör med ett äldre Windows eller? (stödjer inte multiprocessing - kan ej hantera två prollar)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Det är så att HT inte funkar likadant som två prollar förutom att det talar om för OS att skicka två processer samtidigt.

Det funkar så att en av processerna exekverar och den andra ligger och väntar på att det eventuellt uppstår en exekveringsbubbla för den första processen. När detta händer så fyller CPU ut bubblan med instruktioner från den väntande processen. På så sätt kan man utnyttja ALU och FPU (Själva beräkningsenheterna) i processorn bättre.

Det är väl därför som windows tycker att den ena idlar och den andra går på max. Den ena processen får ju bara exekvera när CPU har cachat den första fel så att en exekveringsbubbla har uppstått... eller?

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

aaaa sorry
jag kör med 2Kpro SP3
ja jag har ju inte nått i mot att den gör så

finns det någon bra info sida om detta helst på swe

å så sista frågan ( tror jag ) är detta bra eller dåligt

kommer att ha en massa prog i gång samtidigt
det var därför jag köpte ny prolle

Visa signatur

D.R.T.B.U.
|| P4 2.6 c Ht 800 || Intel D875PBZ || Radeon 9700 pro || Kingston 4x512 pc3200 || Stacker 810 || Hiper 580 W type-R ||
|| Promise ultra133 TX2 || Promise SATAII150 TX4 || Intel PRO/100 S ||

Permalänk
Medlem

Om du kör många program samtidigt så är HT en bra grej... kör man bara en så kan nog prestandan bli något sämre... Inte mycket... (tror jag) pga av det "overhead" som HT då innebär i onödan... Men när man kör flera processer så ökar HT cpuutnyttjandet och datorn får mer gjort per klockcykel än den hade fått annars...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

oki tack
men har du någon bra sida ?

Visa signatur

D.R.T.B.U.
|| P4 2.6 c Ht 800 || Intel D875PBZ || Radeon 9700 pro || Kingston 4x512 pc3200 || Stacker 810 || Hiper 580 W type-R ||
|| Promise ultra133 TX2 || Promise SATAII150 TX4 || Intel PRO/100 S ||

Permalänk
Medlem

Näe...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Inaktiv

Funkar HT i win2k?

Permalänk
Medlem

Ja

Visa signatur

"Det är inte lätt när det är svårt"