Permalänk
Medlem

Seriekoppla SATA ström?

Hejsan!

Simpel fråga som jag har inte fått något direkt bra svar på från Google så tänkte mest kika era åsikter...

Är det okej att seriekoppla SATA kablar utan att det blir något problem? Alltså att man tar 1 kabel från PSU:n och sedan kopplar på förgreningsadapter på just den kabeln.

Jag har köpt följande kabel:
https://www.startech.com/eu/Cables/Computer-Power/Internal/4-...

Det är till min medialagringsserver där jag har 7 HDD diskar. För kabel managementsskull så är det mycket smidigare att bara seriekoppla nämnligen.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Inte ett direkt svar, men det du frågar efter är parallellkoppling.

Hade du seriekopplat skulle det inte fungera alls.
(tänk att du sätter två glödlampor efter varandra på samma tråd och att de lyser väldigt svagt då deras resistans adderas, det är seriekoppling)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det ska vara OK, men det beror lite på hur mycket du ska köra där. Om du ska ha 7 mekaniska diskar och inte använder t.ex staggered spinup (en disk går igång i taget, beror på din SATA-kontroller) så blir det rätt mycket belastning på den railen när alla diskarna spinner igång samtidigt. Du får kolla hur mycket kräm som railen (som du kopplar in SATA-kablarna på) klarar (W och A). En mekanisk disk drar mer vid uppstart än under drift t.ex så att bara titta på siffrorna på hårddisken räcker inte då de indikerar endast under drift, inte uppstart. En tumregel brukar vara 25W per disk vid uppstart, och lägre sedan under drift (står på disken). Ström osv står också på disken och även på nätdelen för vad den klarar på det uttaget du kör SATA-kabeln på.

Kort och gott, kolla vad railen på nätdelen klarar i W och A, och räkna sedan ihop vad diskarna kräver så ser du om du klarar dig.

(Och ja, precis som @Karaff säger så är det parallellkopplat, inte seriekopplat.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ohdear:

Hejsan!

Simpel fråga som jag har inte fått något direkt bra svar på från Google så tänkte mest kika era åsikter...

Är det okej att seriekoppla SATA kablar utan att det blir något problem? Alltså att man tar 1 kabel från PSU:n och sedan kopplar på förgreningsadapter på just den kabeln.

Jag har köpt följande kabel:
https://www.startech.com/eu/Cables/Computer-Power/Internal/4-...

Det är till min medialagringsserver där jag har 7 HDD diskar. För kabel managementsskull så är det mycket smidigare att bara seriekoppla nämnligen.

Som tidigare redan sagt, seriekoppla kan du absolut inte göra. Parallelkoppla går bra så länge du inte överbelastar nätaggregatet eller drar mer ström av vad kabeln klarar. Det borde vara lugnt i de flesta scenarier om du ska koppla hårddiskar.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem

@Ohdear du har fått rätt bra svar från många andra här, så jag tänkte bara ge dig ett tips för att minska dessa problem.

Om du kan, sätt denna förlängning på den minst använda SATA kontakten, så nära PSUn som möjligt. Dvs om du har 2 kablar från PSUn, ena är full med 3 st diskar tex, andra tom, eller kanske bara 1, förläng med den med 1 eller 0 diskar, eller koppla om så du lastar så jämt som möjligt. Längre kabel är nackdel för höga strömmar, men rätt gjort, fungerar det helt okej.

Du kan också använda dessa: https://www.inet.se/produkt/8906150/stromadapter-molex-ha-2x-...
Då molex kontakten ofta sällan är så använd idag, är oddsen stor att du har en ledig sådan, och du kan då koppla lite på dessa istället. Enda saken att tänka på är att du inte kan använda denna lösning till 3.3V diskar. Men vanliga 2,5" och 3,5" diskar använder inte 3.3V, så där ska inte vara några problem. I övrigt gör den samma sak.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar! Mycket kunnit folk här Har fått en bra idé om hur jag ska göra nu och är säker på att det inte ska strula!

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB