Permalänk
Medlem

Samsung Smart TV - Screen tearing

Köpte nyligen en SAMSUNG 4k TV Modell nr UE40NU7125, för att kolla på film och serier på. Dock kopplade jag nu in datorn i den med en lång HDMI sladd som stödjer 1080p.

I spel såsom Witcher 3 när jag panorerar i lagom hastighet så blir det någon form av flicker/screen tearing på vissa ställen på TVn.

Har testat att ändra runt i inställningarna och att sätta på "Spelläge" på tvn, men inget fungerar.

Är det något fel på min sladd eller är det tvn som kan vara problemet?

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Bildexpert 📺

@davidl22: En TV eller en sladd kan inte i sig själv inte orsaka tearing i Witcher 3. Så kontrollera sådant som inställningarna i just Witcher 3, att du kör med V-sync igång och liknande.

Att det blir "flicker/screen tearing på vissa ställen på TVn." tyder dock på att interpoleringen i TV:n är påslagen. Brukar kallas för "Motion Plus"-någonting. Kolla/jämför med funktionen avstängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@davidl22: En TV eller en sladd kan inte i sig själv inte orsaka tearing i Witcher 3. Så kontrollera sådant som inställningarna i just Witcher 3, att du kör med V-sync igång och liknande.

Att det blir "flicker/screen tearing på vissa ställen på TVn." tyder dock på att interpoleringen i TV:n är påslagen. Brukar kallas för "Motion Plus"-någonting. Kolla/jämför med funktionen avstängd.

Tack för svaret Thomas!

Testade att sätta på och av V-sync, både i spelet och i Nvidias kontrollpanel. Efter att jag uppdaterade grafikdrivrutinerna.

Gällande auto motion plus, så är det också avstängt. Trots detta får jag fortfarande "tearing" när jag i Witcher 3 t ex springer runt i en cirkel. Värt att notera är att ingen screen tearing sker överhuvudtaget på min datorskärm som visar samma bild om TVn.

Är det bara att ge upp eller ska man försöka höra av sig till samsung support?

Permalänk
Medlem

Försökte få med hur det ser ut på film: https://imgur.com/a/KTxZC7E

Om man ser på marken i ungefär midjehöjd så märker man tearingen/flimmret

Permalänk
Medlem

Jag fick ställa in tvns hz och sedan v sync. Hade samma problem men när jag hade valt rätt refresh rate i datorn för skärmen och slog på vsync försvann all tearing!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Bildexpert 📺

@davidl22: Ifall du speglar datorskärmen (primär) till TV:n som sekundär får du tearing på den sekundära skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@davidl22: Ifall du speglar datorskärmen (primär) till TV:n som sekundär får du tearing på den sekundära skärmen

Tack! Testade att göra så skrivbordet breder ut sig över alla tre skärmar och nu är det ingen mer tearing, lyckan är obeskrivlig!