Permalänk
Medlem

Amiga 1200 - Retropie

Känns som om det var igår men det var 1986 jag fick min första Amiga 500. Senare en Amiga 1200. Genom åren har jag testat några olika emulatorer men det har aldrig fungerat helt perfekt, tills nu. Från början hade jag tänkt att bygga en riktig arkadkabinett men då jag mest
är intresserad av Amiga/C64 så kändes det bättre med en deluxevesrion av denna. Du kommer troligtvis inte behöva alla saker jag använt men kanske några.

Så här blev det färdiga resultatet.

USB Sladden behöver lödas fast på Keyrah kortet så inte sladden skall sticka ut. Keyrah gör att jag kan använda ett orginal Amiga tagentbord.

25 års smuts redo att tas bort

Jag testade även att göra ett bakbelyst tagentbord med neopixels. Det var ganska drygt att borra hål och löda ihop. Speciellt med tanke på att dessa tagentbord är med membran. Resultatet blev inte så bra som jag hoppats så tror detta får vara kvar på ritbordet ett tag till.

Det liksom ser bra ut ibland och tanken är kanske att då de svarta tagenterna kommer testa detta igen. Med en knapp där bak skall man kunna byta mellan olika färger och teman. Det sitter en Arduino i Amigan med som hanterar Neopixel slingan.

Efter en del mätatnde och skruvande så ser det ut så här inuti.

En Raspberry 3 och två Retronic design USB-DB9 adaptrar.

På baksidan sitter portar för hdmi, joysticks, micro usb för ström och usb.

Chassit är en ny replika av Amiga 1200. Det kommer släppas svarta tagenter så småningom med.

Datorn sett uppifrån

När datorn startar kommer man rakt in i retopies workbench tema

Och givetvis använder jag en Wico Red Ball

IK+

Orginalbygget finns på planet4.se

Besök galleriet här

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Avstängd

Detta tycker vi om! Kul att det fortfarande finns kvar några fler Commodore entusiaster här.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Kul. Vi är några men antar att vi är ett ötdöende släkte. Tycker kanske överlag det är väldigt mycket led, blink och vattenkylning i olika varianter och kanske skulle vilja se lite mer fantasifyllda byggen.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av planet4:

@Mizzarrogh: Kul. Vi är några men antar att vi är ett ötdöende släkte. Tycker kanske överlag det är väldigt mycket led, blink och vattenkylning i olika varianter och kanske skulle vilja se lite mer fantasifyllda byggen.

Ja, Jag absolut älskar old scool tec byggen.
Måste damma av min gamla burk...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Askoolt bygge, du får 5 av 5 poäng.

Permalänk
Medlem

Stiligt. Jag har en A1200T som är ful som synden, sånt här inspirerar till att stoppa den i ett roligare chassi (det som hindrar mig lite, förutom lathet, är att jag inte har något A1200-tangentbord, men det skulle möjligen med lite pill kunna funka med ett A500-bord som jag har liggande)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirum:

Stiligt. Jag har en A1200T som är ful som synden, sånt här inspirerar till att stoppa den i ett roligare chassi (det som hindrar mig lite, förutom lathet, är att jag inte har något A1200-tangentbord, men det skulle möjligen med lite pill kunna funka med ett A500-bord som jag har liggande)

Jag har aldrig sett Towermodellerna annat än på bild, vill du plåta litet vore det kul med några galleribilder.
Det finns faktiskt ett externt, dedicerat Amiga tangentbord... (Jag har ett själv som följde med min A 2000)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Pirum: Det funkar nog med ett 500 tagentbord med. Som en bonus hittade jag ett Blizzard 1260 kort i den gamla datorn. Sålde detta på Tradera för 6200:- nyss så kika i ditt tower. Man vet aldrig vad som finns gömt.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av planet4:

@Pirum: Det funkar nog med ett 500 tagentbord med. Som en bonus hittade jag ett Blizzard 1260 kort i den gamla datorn. Sålde detta på Tradera för 6200:- nyss så kika i ditt tower. Man vet aldrig vad som finns gömt.

Är det något värde i PC korten och själva datorn (moderkort, mm) idag?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Det finns en aktiv retromarknad. Beror på hur ovanlig den är samt i skick. En Tower är ovanlig. Kolla på gruppen retro datorer säljes och köpes på facebook. Du kan få ett snabbt svar där med värdering.

https://www.facebook.com/groups/retrodatorer/

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har aldrig sett Towermodellerna annat än på bild, vill du plåta litet vore det kul med några galleribilder.
Det finns faktiskt ett externt, dedicerat Amiga tangentbord... (Jag har ett själv som följde med min A 2000)

Datorn står tyvärr nerpackad i förrådet. Men den är rejält ful på utsidan (tänk 20 år gammal PC), insidan är ju typ ett Amiga 1200 med nån accelerator och tangentbordsadapter osv. Ska ta foto nästa gång den kommer upp.

Skrivet av planet4:

@Pirum: Det funkar nog med ett 500 tagentbord med. Som en bonus hittade jag ett Blizzard 1260 kort i den gamla datorn. Sålde detta på Tradera för 6200:- nyss så kika i ditt tower. Man vet aldrig vad som finns gömt.

Jag har ett 50MHz Blizzard 1230 med SCSI-kort, vet inte hur mycket minne. 16+16MB kanske. Jag har en A500 med 40MHz VXL 030, en A3000 (25MHz tror jag) och alltså en A1200T med 50MHz 030. Ska på sikt nog bara ha 1, men vet ännu inte vilken. Amiga 500 är ju "min" dator, som jag haft i evigheter, A3000 och A1200T skaffade jag för ca 20 år sedan när folk kastade Amigor efter en, ingen ville ha dem, typ, de funkar men mycket mer vet jag inte.
Ska vara föräldraledig nästa år, då får jag ju mer tid över för datorer, så får se vad som händer då. (Tredje barnet, så jag vet att barnen tar mycket tid, men samtidigt blir det en del tid över när de sover och då kan man ju välja mellan att tvätta, städa, laga mat eller greja med datorerna...)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

@Pirum: Vilka fynd du sitter på. Kolla som sagt i retrogruppen på FB. Gamla datorer läcker syra med från batterier så de kräver lite omsorg om de inte skall försvinna helt.

Visa signatur

Freddan

Permalänk

Sexigt! 5 av 5!

Permalänk
Medlem

Amigan var kärlek. Efter att min 1200:a pensionerades har datorer bara varit redskap och verktyg för mig. Visst kan man ha roligt med en PC eller Mac, men vi som hade Amiga förstår (och minns) skillnaden. Det är inte bara ålder, det var en känsla som inte var rationell men som ändå fanns där.

Det är med både glädje och en gnutta nostalgisk sorg jag ger 5 piratintron av 5 till det här galleriet.

Permalänk
Medlem

Älskar den! Vore kalas om sydana byggen såldes färdigbyggda. Jag hade köpt direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Wow, fixar du en åt mig också? Har en amiga 1200 liggandes.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Skrivet av serdyllon:

Amigan var kärlek. Efter att min 1200:a pensionerades har datorer bara varit redskap och verktyg för mig. Visst kan man ha roligt med en PC eller Mac, men vi som hade Amiga förstår (och minns) skillnaden. Det är inte bara ålder, det var en känsla som inte var rationell men som ändå fanns där.

Det är med både glädje och en gnutta nostalgisk sorg jag ger 5 piratintron av 5 till det här galleriet.

Kunde inte sagt det bättre själv, Amigan är speciell!

Min tidiga 500 fungerar fortfarande, har påbörjat ett retropie arcadprojekt och det ska definitivt finnas uttag för 9-pin joystick så att jag kan köra Amiga, C64 och Atari2600 spel med mina två wico stickor.

Permalänk
Medlem

Femma i betyg för Wico Red Ball joysticken
(inte bara därför )
...
Det här bygget fick mig att fungera: det finns ingen här som råkar veta om det finns några 3d-printade Amiga/Atari liknande chassin som man skulle kunna klä sitt vanliga PC-tangentbord med? Skulle kanske vara lite charmigt för att få lite retrokänsla

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Mycket bra! Jag längta efter min Amiga 500.