Permalänk

Fattas det en sladd?

https://photos.app.goo.gl/wKsT18aUrd3ivUB46
Varför är det 2st PLED, har bara en sladd?
Är det därför den inte startar eller har jag lyckats få ett måndags ex?

Har bara os disken i
1 minne
och testat alla möjliga håll på sladdarna.
https://photos.app.goo.gl/8MTB3n8HbPsszSY56

/Light

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

PLED är bara för att se att datorn är i gång så en led som lyser när den är i gång.
Du måste sätta powerbutton rätt annars får du inte igång datorn

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Skrivet av vinylens:

PLED är bara för att se att datorn är i gång så en led som lyser när den är i gång.
Du måste sätta powerbutton rätt annars får du inte igång datorn

men har provat alla möjliga ställen att sätta sladden på, även direkt på moderkorten.
Det enda som händer är att cpu fläkten snurrar ett 1/2 varv sen dör datorn igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightForz:

men har provat alla möjliga ställen att sätta sladden på, även direkt på moderkorten.
Det enda som händer är att cpu fläkten snurrar ett 1/2 varv sen dör datorn igen

Skickades från m.sweclockers.com

Pratar vi om att det är powerbutton du testat olika på?

För som ovan säger så är det powerbutton som behöver vara rätt kopplat för att datorn ska starta. Jag själv har inte satt i min PLED för den lös så starkt och störde mig.

Sedan att fläkten / fläktarna snurrar några varv och stänger sedan av sig kan betyda på andra saker också. Jag har exempelvis haft kompisar vars CPU eller moderkort varit döda när liknande symptom uppkommit.

Permalänk
Medlem

@LightForz: Moderkortet är ett Asus PRIME Z270-A enligt bilden du lagt upp, vad har du för processor? Det låter som att du försöker använda en processor ur 8000-serien, för det krävs ett Z370 moderkort.

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

Pratar vi om att det är powerbutton du testat olika på?

För som ovan säger så är det powerbutton som behöver vara rätt kopplat för att datorn ska starta. Jag själv har inte satt i min PLED för den lös så starkt och störde mig.

Sedan att fläkten / fläktarna snurrar några varv och stänger sedan av sig kan betyda på andra saker också. Jag har exempelvis haft kompisar vars CPU eller moderkort varit döda när liknande symptom uppkommit.

powerbutton har jag testat på olika sätt med samma resultat. Utan PLED, rest och speaker.
Sen är det ny cpu och nytt moderkort. Då den gamla cpun troligen stekt mitt gamla moderkort pga strömavbrott.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av perost:

@LightForz: Moderkortet är ett Asus PRIME Z270-A enligt bilden du lagt upp, vad har du för processor? Det låter som att du försöker använda en processor ur 8000-serien, för det krävs ett Z370 moderkort.

likadan cpu som är i min sign.
Asus skriver att den är kompaktibel med z270-a.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Märkligt, det ser ju onekligen ut som att du kopplat rätt på bilderna. Du är säker på att du monterar "kontakten" åt rätt håll när du ansluter den till moderkortet?

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Märkligt, det ser ju onekligen ut som att du kopplat rätt på bilderna. Du är säker på att du monterar "kontakten" åt rätt håll när du ansluter den till moderkortet?

går bara att sätta på den på ett sätt om man användet den grå kontakten, det är det som är det lustiga.
Lutar åt rma på moderkortet 😠

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Använder det nya moderkortet samma distanser som det gamla.Har du en för mycket kan det mycket väl bli korslutning

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Hmm, har du provat med något annat nätagg? Kanske där felet ligger med tanke på att du haft strömavbrott... Kanske hände något mer än bara avbrott?

Vore nog bra att testa det innan du returnerar moderkortet..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av fermia:

Använder det nya moderkortet samma distanser som det gamla.Har du en för mycket kan det mycket väl bli korslutning

gamla kortet har 6, nya har 9. Finns mellanrum mellan chassi och kortet.
Distanserna kom med chassit och har samma distanser på nya som gamla

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Hmm, har du provat med något annat nätagg? Kanske där felet ligger med tanke på att du haft strömavbrott... Kanske hände något mer än bara avbrott?

Vore nog bra att testa det innan du returnerar moderkortet..

nätagget funkar på 3st andra datorer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightForz:

gamla kortet har 6, nya har 9. Finns mellanrum mellan chassi och kortet.
Distanserna kom med chassit och har samma distanser på nya som gamla

Sitter dom 6 likadant på nya moderkortet ?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av fermia:

Sitter dom 6 likadant på nya moderkortet ?

japp, dom sittet likadant, + dom 3 nya.
Sitter på A-platserna eller vad man ska säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightForz:

https://photos.app.goo.gl/wKsT18aUrd3ivUB46
Varför är det 2st PLED, har bara en sladd?
Är det därför den inte startar eller har jag lyckats få ett måndags ex?

Har bara os disken i
1 minne
och testat alla möjliga håll på sladdarna.
https://photos.app.goo.gl/8MTB3n8HbPsszSY56

/Light

Testa utan "hjälpbiten", alltså kör kabeln direkt i MK utan den.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Testa utan "hjälpbiten", alltså kör kabeln direkt i MK utan den.

testat även utan "hjälpen" och utan framgång.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Pilen på kontakten ska väl vara på plus?

EDIT: Såg nog fel, det var nog redan så(?)

Permalänk
Medlem

om du nur har z270 och dom säger den ska funka så kan den kanske bara funka ifall du gör en uppdatering utav bios/uefi... det var så iallafall med mitt gamla moderkort, kanske är så med ditt med - du behöver då antingen en gammal cpu som passar ELLER en såndär "fet" flash grej eller köpa en som redan blivit flashad av någon annan

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna testa kortet utanför chassit, samt med en separat strömbrytare/skruvmejsel. Annars, testa att koppla chassits RESET-knapp istället för PWR-knapp, så att du kan utesluta glapp där.

Men det låter ju inge vidare.

EDIT: Fast om fläktarna snurrar till varje gång du klickar så låter det ju onekligen inte som ett mekaniskt problem.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Vetulus:

om du nur har z270 och dom säger den ska funka så kan den kanske bara funka ifall du gör en uppdatering utav bios/uefi... det var så iallafall med mitt gamla moderkort, kanske är så med ditt med - du behöver då antingen en gammal cpu som passar ELLER en såndär "fet" flash grej eller köpa en som redan blivit flashad av någon annan

det har jag inte tänkt på 🤓
Får testa med en flash på usb och se.
Lär ta tid att få ner flashen på en padda.
Återkommer senare med resultat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightForz:

det har jag inte tänkt på 🤓
Får testa med en flash på usb och se.
Lär ta tid att få ner flashen på en padda.
Återkommer senare med resultat.

Behöver du inte fippla med, Z270 Prime har stöd för Kaby Lake direkt.

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Du skulle ju kunna testa kortet utanför chassit, samt med en separat strömbrytare/skruvmejsel. Annars, testa att koppla chassits RESET-knapp istället för PWR-knapp, så att du kan utesluta glapp där.

Men det låter ju inge vidare.

EDIT: Fast om fläktarna snurrar till varje gång du klickar så låter det ju onekligen inte som ett mekaniskt problem.

problemet blir kylning till cpu, har bara slutet vattensystem.
Glapp är det inte, då gamla systemet fungerar med power, rest och led.

Funkar inte det med flash och gammal cpu blir det RMA.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Behöver du inte fippla med, Z270 Prime har stöd för Kaby Lake direkt.

Jaha, tur jag slapp att ta ner flashen över paddan.

Då återstår bara testa med gamla cpun.

Visa signatur

Permalänk

Funkar inte med gamla cpun heller, !@$$^^%$# skit 😠👺😠
RMA på moderkortet. Två veckor till utan fungerande dator.
3,4 dagar för att senda tillbaka och 3,4 dagar för att få ett nytt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightForz:

Funkar inte med gamla cpun heller, !@$$^^%$# skit 😠👺😠
RMA på moderkortet. Två veckor till utan fungerande dator.
3,4 dagar för att senda tillbaka och 3,4 dagar för att få ett nytt.

Surt! 24-pin och 8-pin sitter korrekt? Testa dra i och ur igen.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Surt! 24-pin och 8-pin sitter korrekt? Testa dra i och ur igen.

Mm...😩😥
går ju bara att trycka i dom på ett sätt, tyvärr 😋

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sorry om det redan nämnts och jag missat!
Har du satt pwrsw direkt på MB istället för via den adaptern som följer med som du visar på bilderna?

Testat tjuvkoppla? Sätta en skruvmejsel mellan pinnarna som är för pwrsw för att se om datorn hoppar igång.

Hoppas du slipper RMA:a, det är segt :/

Verkar som att orsaken till 2x PLED är för att vara möjligt att koppla in antingen en PLED-kontakt som är 2 eller 3 pinnar bred. I ditt fall 2 pinnar så glöm den andra

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

Sorry om det redan nämnts och jag missat!
Har du satt pwrsw direkt på MB istället för via den adaptern som följer med som du visar på bilderna?

Testat tjuvkoppla? Sätta en skruvmejsel mellan pinnarna som är för pwrsw för att se om datorn hoppar igång.

Hoppas du slipper RMA:a, det är segt :/

japp, testat direkt på MB
tjuvat har jag också testat
Ska RAM:a gamla cpun redan så blir bara lite mer att skicka tillbaka.
Första RAM med Asus produkter på 10 år så är nöjd med det lilla jag fått skicka tillbaka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@LightForz: har du en annan cpu som låter dig starta upp till bios/uefi iallafall? eller kan man starta till bios/uefi utan? al