Vilket är det bästa chassit enligt er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldanielsson:

Ska köpa mig ett nytt chassi och undrar vilka chassit ni föredrar. Fractal Design är ju cleana men lite tråkig kanske. NZXT är rätt snygga men dyr och slarviga.. Har ni något/några att rekommendera?

Lite motfrågor.

Vad får chassit kosta ?

Storlek och vikt krav ?

Vad ska chassit rymma ?

Utan detta är det omöjligt att hjälpa dig och lär bli en evighetstråd.

Alla har olika preferenser.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag kör Lian Li pc011 dynamic. Perfekt om man gillar vattenkylning. Lätt att bygga custom loop i!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Hjälpsam

Mina val, skruvar en del burkar i jobbet. Allt är såklart beroende på behov och priskänslighet.

Litet o billigt för sval hårdvara - Phanteks P300
Billig bas för RGB bling - Phanteks P350X
Bättre ventilerad samma size - FD Meshify
Liten men ljuddämpad ATX - FD Define C
Större och dynamisk insida - FD R6

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Fractal design. Fina och bra luftventilation, bra pris mot konkurrenterna. (Min favorittillverkare av de jag haft)

Cooler master. Kan upplevas som för ''häftiga'' för min ålder, men de har bra luftventilation, bra pris.. dock faller kvalitén som en sten om man går under 1000:- på deras lådor.

NZXT . Stilrena och bra design, men nästan alltid dålig luftventilation. Dyrare än konkurrenterna mot effektivitet man får i kylning. Men snyggast lådor i mitt tycke. (Undvik deras akrylfönster, repas av damm)

Mina erfarenheter av dessa tillverkare.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Fractal Design C mini!
Ända nackdelen är att det inte får plats med 140mm fläktar på alla platser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldanielsson:

Ska köpa mig ett nytt chassi och undrar vilka chassit ni föredrar. Fractal Design är ju cleana men lite tråkig kanske. NZXT är rätt snygga men dyr och slarviga.. Har ni något/några att rekommendera?

svinigt dyra och stora, men jag gillar Cosmos-chassin. Kör ett Comos s, men det nyaste nu är nog Cosmos 2

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kommer troligtvis att bli sågad vid fotknölarna, men det bästa chassit jag haft är ett Lian Li PC A05.
Otroligt stilrent, hyfsat bra planerat, trots att chassit är helt omvänt.

Om jag skulle köpa nytt chassi idag hade valet fallit på ett Antec P110 Silent.
https://www.inet.se/produkt/6902571/antec-p110-silent

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

fractional design r5

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har nog provat alla Fractal Designs chassityper förutom nya meshify. Har alltid studsat tillbaka till Define-serien som är väldigt komplett. Om man inte orkar kompromissa, är de väldigt prisvärda. Sitter på ett r6 för tillfället och är supernöjd att jag inte körde på Define S då bottenfiltret måste tas ut bakvägen :(. Va lite sugen på ett NZXT H700(utan i) för att jag gillade looken, men det fanns inget fönsterlöst alternativ, så det sprack, dessutom är det rätt ljudligt. Be quiets Darkbase-serie ser väldigt fin ut. Lite som en ungdomligare variant av Define-serien.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout  2x ASUS RTX 2080ti Dual OC
ASUS ROG XI Formula  gskill Trident Z RGB 4000mhz 32gb
i9-9900k @ 5 ghz  ASUS ROG PG279Q 165hz
Custom loop vattenkylning  Seasonic Prime 1300w Plat

Permalänk
Medlem

Har två favoriter, av olika skäl:

Fractal Design Define C. Öppen design, tar även riktigt långa grafikkort utan att man behöver använda skohorn, grym ventilation, bra ljuddämpning, droppar alla de där 239040283 hårddiskburarna man ändå inte använder, och blir därmed riktigt kompakt för att vara en ATX-låda.

Det kan väl ses som en nackdel att den inte tar några 5.25"-enheter, men har löst det med en USB3-ansluten laptop-BR-brännare i kabinett på skrivbordet till de få gånger jag använder optiska media numera. Som bonus slipper man in och kräla under bordet vid de tillfällena.

Cooler Master Elite 361. Kompaktare än såhär blir det kort sagt inte om man vill ha en ATX-towerlåda. Funkar även som desktoplåda. Det perfekta chassit för retronörden, som över tid brukar bygga en och annan burk. Blir inte lika snabbt fullt på skrivbordet. Billigt är det också, och håller riktigt okej byggkvalitet givet priset.

Det något oortodoxt placerade nätagget kan väl ses som en nackdel av några. Själv tycker jag det är utmärkt, det lämnar utrymmet fritt kring moderkortet, ingenting som blockerar det. Det gör lådan synnerligen lättjobbad, och det är inte fel, brukar vara en hel del pill med hårdvaran i retrobyggena, de blir aldrig riktigt klara

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Älskar Fractal design define chassin då dom är otroligt tysta och enkla att bygga i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns inget för min del, Dan Case A4, Ncase mini och Ghost S1 är nästan där men det finns alldeles för stora problem att de ska klassas som perfekta:
1. På tok för dyra
2. Svåra att få tag på

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Om jag skulle köpa nytt chassi idag hade valet fallit på ett Antec P110 Silent.
https://www.inet.se/produkt/6902571/antec-p110-silent

//C

Gillade P110. Påminner om mitt kommande bygge, som är ett gammalt P280 från antec fast utan 5.25 och 3.5 platser.

Permalänk
Medlem

Jag gillar som många andra Fractal Design, dom är stilrena och erbjuder mycket plats att bygga i, ljuddämpade och jag tycker luftflödet är bra.

Annars hade jag röstat på ett hederligt IBM 5170AT anno 90-tal. Ljuddämpning, vad är det? Luftflöde, nej. Vattenkylning? Inte ens påtänkt.
Men hållbart var det, hade nog stått pall ett mindre kärnvapenkrig med efterföljande zombieinvasion.
Vägde som en "fat bastard" och med ljudet hos en mindre privatägd helikopter, men det höll.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Finns inget för min del, Dan Case A4, Ncase mini och Ghost S1 är nästan där men det finns alldeles för stora problem att de ska klassas som perfekta:
1. På tok för dyra
2. Svåra att få tag på

Jag skulle inte vilja kalla dem för stora problem. Vill man ha ett specialdesignat chassi som inte massproduceras så kostar det helt enkelt mer pengar.

Rent designmässigt så är alla tre värd varenda krona i mina ögon!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För mig som ville ha ett lättbyggt och lättkylt chassi så tycker jag att mitt Corsair Carbide 300R har varit helt fantastiskt. Prisvärt, bra byggkvalitet och lätt att både gömma och komma åt kablar. Dock ska det ju sägas att jag inte är någon datorbyggarvirtuos..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag är helt insnöad på Fractal Designs lådor. Många tycker nog dom är tråkiga, och de kanske dom är också. Men de där tråkiga är precis helt rätt för mig.
Och för stunden så använder jag ett Nano S från dom. Har ett vanligt Define Mini C på ingång då jag planerar att byta endast moderkort och låda för att gå upp ett steg från ITX till mATX.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av releasedninja:

Älskar Fractal design define chassin då dom är otroligt tysta och enkla att bygga i.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig.

1. Priset, passar dom flesta. Stort argument där.

2. kvalité, riktigt bra med tanke på priset.

3. Design, passar i dom flesta hem och stilar. Även deras äldre chassin ser fortfarande bra ut.

4. Funktion, riktigt bra och det tillkommer mer saker hela tiden. Bra ljuddämpning och bra dammfilter.

5. Tillgänglighet.

Senaste jag köpte är ett Define C. Jättelätt att få en snygg installation med den egna sektionen för Nätaggregatet och hårddiskarna samt bra med utrymme för kabeldragning bakom moderkortsplåten.

Vinnare i mina ögon om man inkluderar alla parametrar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

beror på. jag valde D900 för alla 5.25 platser samt att man kunde montera flera 480mm radiatorer
(gillar när det är tyst) Till servern valde jag dock ett fractal design arc då det ger mycket bra luftgenomströmning och har jäkligt mycket hdd platser för storleken, det har dessutom två slang hål till den externa vattenkylningen. sedan är det så billigt att det inte gjorde något att man borrade lite i det för alla fläkt kablar som skulle till kylningen. jag kommer absolut behålla chassit till servern. 900d kommer jag behålla men troligen bygga om en del, funderar på att byta plåten till härdat glas med svarttonade sidor och montera rgb i "skarvarna" så får man ett nice sken utan att det syns.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Jag skulle inte vilja kalla dem för stora problem. Vill man ha ett specialdesignat chassi som inte massproduceras så kostar det helt enkelt mer pengar.

Rent designmässigt så är alla tre värd varenda krona i mina ögon!

Jag behöver minst två små lådor och tar hellre ett massproducerat billigt än något "special", är trots allt bara en datorlåda. Dock vill jag ha en låda som är i stil (eller snarare storlek) som de jag nämnde tidigare, så därav anser jag enligt mina preferenser och önskemål att det finns inget perfekt chassi p.g.a. av de brister jag nämnde tidigare.

Önskar verkligen Fractal Design skulle ta och skapa en låda i den här storleken, gillar deras andra lådor och har både ett Define R4 mini samt Node 304 redan. De tar fram smarta lösningar i snygga lådor till ett bra pris.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."