Permalänk
Medlem

Temporärt grafikkort

Osäker om detta är rätt plats, men är i stort behov utav hjälp!

Som det ser ut så har mitt nuvarande grafikkort slutat fungera, det startar inte överhuvudtaget utan står bara "Den här enheten har stoppats eftersom ett problem har rapporterats. (Kod 43)" i enhetshanteraren och datorn ser ut att köra på det integrerade (skit fult).

Jag har redan efter råd på detta forum beställt en ny, men osäker på när den ens kommer och beroende som man är kommer jag inte klara mig tills dess. Därav tänkte jag skaffa ett temporärt kort, förutsatt att det faktiskt är problemet i fråga.

Det som nu hände var att jag spelade som vanligt, sen slocknade skärmen och datorn började i princip dö, men inte helt och hållet. Den startade sedan som vanligt, samma sak hände igen vid upprepat försök och sen dess vill det inte funka alls. Har testat att plocka ut det och gjort rent det utan framgång.

Så till nytt, temporärt kort. Jag är lite osäker på vad som gäller och undrar därför om detta kort skulle passa i min dator https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...
Har ett Nvidia Geforce 780 just nu, om det är något mer ni behöver veta så fråga på!

Permalänk
Medlem

Edit: nvm

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv

Säker på att det inte är t ex nätagget?

Permalänk
Medlem

Gt730 fungerar i princip i alla sorters datorer.
har du ett 780 idag ska det inte vara något problem.

ska du bara ha bild tillsvidare är det kanske mer värt att satsa på ett 710?
alternativt ett GT1030 som ligger runt tusenlappen och ger dig, beroende på modell sådant som displayport etc.

Ska du byta till ett 10xx kort senare är det värt att uppdatera bios först för högre sannolikhet att det fungerar, gamla moderkort med gammalt ouppdaterat bios kan vara griniga.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Säker på att det inte är t ex nätagget?

Vet inte, men datorn startar som vanligt och inget annat verkar strula. Något sätt jag kan kolla det på?

Skrivet av Bellerefon:

Gt730 fungerar i princip i alla sorters datorer.
har du ett 780 idag ska det inte vara något problem.

ska du bara ha bild tillsvidare är det kanske mer värt att satsa på ett 710?
alternativt ett GT1030 som ligger runt tusenlappen och ger dig, beroende på modell sådant som displayport etc.

Ska du byta till ett 10xx kort senare är det värt att uppdatera bios först för högre sannolikhet att det fungerar, gamla moderkort med gammalt ouppdaterat bios kan vara griniga.

Behöver inget speciellt då jag ändå köpt ny dator, bara ett tills dess som kan levereras snabbt då ingen affär har något där jag bor. Har denna skärm https://www.inet.se/produkt/2205197/acer-24-predator-gn246hl och vad jag fattat det som så har 730 uttag för den.