Nybygge, en tempsensor på 95 grader (z370-P)

Permalänk
Medlem

Nybygge, en tempsensor på 95 grader (z370-P)

Jag byggde en dator bestående av
Chassi: Fractal design Define C
PSU: Corsair RM650X 650W v2
Moderkort: ASUS Z370-P
Processor: Intel i7 8700
Cpu-fläkt: Be quiet! Pure Rock Slim
Minne: 2x8GB Corsair DDR4, 2666Mhz
Grafikkort: MSI GTX 1080 Gaming

Allt fungerar fint som snus, men jag kollade tempen med HWInfo och ser att en sensor, temp5, ligger runt 95 grader. Även direkt efter uppstart. De andra temperaturerna ser helt OK ut.
Jag körde ett GPU-Benchmark (Heaven->Extreme) och då gick temp5 från 95->83->95. Antagligen är det grafikkortets fläktar som sänker temperaturen i mitten av testet.

Är detta något jag borde oroa mig över? Hur kan man få reda på var temp5 sitter?
Bild från HWinfo:

Edit: verkar inte som att bilden länkas, men här är en helt vanlig länk: https://imgur.com/a/3OBW6at

Permalänk
Medlem

@JoeSun: Det är med största sannolikhet en sensor som antingen inte finns (men HWmonitor rapporterar ett felaktigt värde ändå) eller så är sensorn trasig. Troligtvis det förstnämnda!

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

@JoeSun: Det är med största sannolikhet en sensor som antingen inte finns (men HWmonitor rapporterar ett felaktigt värde ändå) eller så är sensorn trasig. Troligtvis det förstnämnda!

Tack så mycket för de lugnande orden, haijen