Halvvägs till ny PC, behöver hjälp med resten av delarna (CPU, PSU, RAM, moderkort)

Permalänk

Halvvägs till ny PC, behöver hjälp med resten av delarna (CPU, PSU, RAM, moderkort)

Tjena!

Nu blev det min tur att köpa mig en helt ny PC och jag har kommit nästan halvvägs kan man säga.
Datorn kommer i första hand användas för alla typer av gaming, R6 Seige, Battlefield, PUBG och diverse single player.
Det jag redan köpt/bestämt mig för:

ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus Länk

Fractal Design Define R5 Blackout Edition Länk

Samsung 860 EVO 500GB Länk

Det jag behöver hjälp med är att hitta rätt delar för resten av PCn samtidigt som priset helst inte får springa iväg allt för mycket. Jag har ingen bestämd summa men känner att jag inte behöver det allra bästa.
Jag vill räkna med att kunna bruka datorn i några år innan/om jag uppgraderar.

Tack på förhand och trevlig helg!

Permalänk
Medlem

@Telemator: Med tanke på hur priserna för intel drar iväg just nu är det svårt att rekommendera något alls om man ser till pris/prestanda.

Som du ser nedan är det en absurd prissättning just nu:

Det här är väl det som står närmast ryzen 5 2600 i prestanda. Oklockat vinner intel i spel, med ryzen 5 2600 klockad är det jämnare, men du har å andra sidan 12 trådar istället för 6 inför framtiden. Tycker hur som helst att 2100:- för i5 8400 är lite magstarkt med tanke på att att ryzen 5 2600 går för 1600:- just nu.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

AMD-paketet ovan är riktigt prisvärt. kan vara bra med en luftkylare för runt 400kr där också som passar.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem

Får jag då lägga till att när du väljer PSU, betänk följande:

Den tidigare föreslagna AMD-configen med ditt 1070Ti skulle lätt klara sig med ett 450W PSU, även för överklockning.
Hellre kvalitet än överdrivet många Watt.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

@daskedennis: Jag hade personligen testat med den medföljande kylaren först för att se hur svalt just det exemplaret man får hem är. Men visst, vill man få ut 200mhz till så kanske lite bättre kylning behövs.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

@Chris_Kadaver Varför jämför du en Ryzen 5 (icke-K) med en just nu 8700k (som för övrigt är en MYCKET bättre CPU) som har ett överpris.

@Telemator Om du ska spela 1080p/1440p skulle jag 9/10 ggr rekommendera en Intel processor. Det bästa är om du väntar 2-3 veckor när 9000-serien släpps. Men ska du köpa nu rekommenderar jag en 8600k med be quiet pure rock kylare om du inte ska hardcore överklocka samt 16GB 3000mhz ram. Nätagg satsa på 80+gold från tex seasonic eller corsair. 650w räcker gott och väl.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

@Telemator Om du ska spela 1080p/1440p skulle jag 9/10 ggr rekommendera en Intel processor. Det bästa är om du väntar 2-3 veckor när 9000-serien släpps. Men ska du köpa nu rekommenderar jag en 8600k med be quiet pure rock kylare om du inte ska hardcore överklocka samt 16GB 3000mhz ram. Nätagg satsa på 80+gold från tex seasonic eller corsair. 650w räcker gott och väl.

Ja, Intel gör just nu lite bättre processorer till spel, men om man tittar på följande test ( https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-... ) i 1920x1080 så är det inte mycket skillnad. 8600K kostar nästan dubbelt så mycket som en Ryzen 2600 (som du själv kan få upp i en 2600X prestanda) - så om man vill lägga den sparade pengen på andra komponenter skulle jag satsa på en Ryzen 2600.

Visa signatur

Antec P182 -AMD Ryzen 5 2600 3.4GHz - GeForce GTX 1070 Strix Gaming OC 8GB - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB - Gigabyte GA AB350M Gaming 3 - Logitech MX518 - Plantronics RIG 500E

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slatten:

Ja, Intel gör just nu lite bättre processorer till spel, men om man tittar på följande test ( https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-... ) i 1920x1080 så är det inte mycket skillnad. 8600K kostar nästan dubbelt så mycket som en Ryzen 2600 (som du själv kan få upp i en 2600X prestanda) - så om man vill lägga den sparade pengen på andra komponenter skulle jag satsa på en Ryzen 2600.

Dedär testerna är - ursäkta mig - men ganska idiotiska. Att testa spel som BF på ultra med ett gtx 1080 slår lite fel och är missvisande.

Om man ska bygga en budget speldator kan Ryzen 2600 vara ett alternativ. I alla andra fall om man tänkt lägga runt 15000 kr väljer jag Intel före AMD alla dagar i veckan till en speldator. Finns inget stöd för att välja AMD framför Intel för den budgeten i 1080p tex. Man får helt enkelt sämre prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Dedär testerna är - ursäkta mig - men ganska idiotiska. Att testa spel som BF på ultra med ett gtx 1080 slår lite fel och är missvisande.

Om man ska bygga en budget speldator kan Ryzen 2600 vara ett alternativ. I alla andra fall om man tänkt lägga runt 15000 kr väljer jag Intel före AMD alla dagar i veckan till en speldator. Finns inget stöd för att välja AMD framför Intel för den budgeten i 1080p tex. Man får helt enkelt sämre prestanda.

Utveckla/källa?

Visa signatur

Antec P182 -AMD Ryzen 5 2600 3.4GHz - GeForce GTX 1070 Strix Gaming OC 8GB - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB - Gigabyte GA AB350M Gaming 3 - Logitech MX518 - Plantronics RIG 500E

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slatten:

Utveckla/källa?

Utveckla vad? Att ett 1080 med ultrainställningar är dumt i en CPU benchmark för gaming? Varenda processor i testet har snarlika resultat. Säger väl det mesta.

Eller menar du att Intel erbjuder bättre spelprestanda än amd? Kolla varenda benchmark som finns. Sen att man får fler trådar med en budget processor som 2600 spelar ingen som helst roll om man endast spelar. Trådarnas inverkan på prestanda är väl ganska överdriven här på swec. Kolla bara 9700k mot 8700k. Kärnor kan ha en viss betydelse i framtidens spel men idag kommer 6/6 räcka fan så mkt längre än vad folk verkar tro och ge sken av här. Då menar jag med argument so att en 2600 är mer framtidssäker än tex 8400. Vid det laget framtiden är här kommer en 2600 vara så pass kass ändå.

Kom inte med dåliga kommentarer. Säg vad du menar istället.

Visa signatur

Permalänk

@Asyvan: Skulle du kunna "förklara för en 5åring" hur man vet vad som är kvalité och inte?
Har försökt läsa lite men känns bara som jag blir dummare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telemator:

@Asyvan: Skulle du kunna "förklara för en 5åring" hur man vet vad som är kvalité och inte?

Jag har uppfattningen att vi som konsumenter inte kan "mäta" oss fram till en given kvalitet. I det läget får vi helt enkelt använda t.ex varumärke/tillverkare som en "garant" för kvalitet. Inom PSU så är Seasonic's bättre modeller erkända, och där finns även Corsair vars bättre serier tillverkas av just Seasonic. Jag är övertygad om att även EVGA, BeQuiet m.fl gör riktigt bra PSU i sina lite dyrare modeller.

Att använda 80+ märkningen som en indikation på kvalitet tror jag inte är korrekt. Den mäter endast effektiviteten på PSU och visst är en med 80+ Platinum mer påkostad än en 80+ Bronze, men det säger inte allt.

Sammanfattningsvis blir nog mitt råd att lägg så mycket du kan på en PSU. Du får vad du betalar för, men betala inte för överdrivet många Watt.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Telemator:

Om du kunde vara lite mer specifik med dina behov och krav är det lättare att rekommendera ”rätt” åt dig.

- vad har du för skärm
- kommer du överklocka?
- spelar du endast eller håller du på med annat? Streaming?
- ungefärlig budget? 10,15,20k?
- vad är dina krav när du spelar? Vill du kunna maxa grafiken?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Utveckla vad? Att ett 1080 med ultrainställningar är dumt i en CPU benchmark för gaming? Varenda processor i testet har snarlika resultat. Säger väl det mesta.

Eller menar du att Intel erbjuder bättre spelprestanda än amd? Kolla varenda benchmark som finns. Sen att man får fler trådar med en budget processor som 2600 spelar ingen som helst roll om man endast spelar. Trådarnas inverkan på prestanda är väl ganska överdriven här på swec. Kolla bara 9700k mot 8700k. Kärnor kan ha en viss betydelse i framtidens spel men idag kommer 6/6 räcka fan så mkt längre än vad folk verkar tro och ge sken av här. Då menar jag med argument so att en 2600 är mer framtidssäker än tex 8400. Vid det laget framtiden är här kommer en 2600 vara så pass kass ändå.

Kom inte med dåliga kommentarer. Säg vad du menar istället.

Så om någon inte rycker som du så är det en ”dålig kommentar”?
Jag önskar mer fakta och mindre tycke - en källa är en bra start för att lägga fram fakta.
Frågan som ställdes var väl också att inte köpa det bästa oavsett pris, utan en bra prestanda utan att behöva gå all in.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@daskedennis: Jag hade personligen testat med den medföljande kylaren först för att se hur svalt just det exemplaret man får hem är. Men visst, vill man få ut 200mhz till så kanske lite bättre kylning behövs.

Jag förstår, är inte heller fel att gå den vägen.

Jag tänkte kanske mer på att få ned ljudnivån samt temperaturen, inte att man måste jaga högsta möjliga överklockningen. Blir mindre bökigt att sätta på kylaren vid nymontering än när moderkortet sitter i chassit.

Angående disskusionen ovan om 8700K så tycker jag att det är en helt rättvis jämförelse. Visst, du kan få ut några % mer FPS med den CPUn, men så kostar den nästan 3x priset mot en Ryzen 2600 som också går att klocka upp lite. Dessutom blir CPUn mindre viktig om TS skulle gå upp till skärm med 1440p upplösning. Tycker att parningen 2600 + 1070Ti är mycket mer balanserad och rimlig än 8700K + 1070Ti.

Visa signatur

PC - Potatis

Permalänk

@Asyvan: Grymt, tack så mycket!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slatten:

Så om någon inte rycker som du så är det en ”dålig kommentar”?
Jag önskar mer fakta och mindre tycke - en källa är en bra start för att lägga fram fakta.
Frågan som ställdes var väl också att inte köpa det bästa oavsett pris, utan en bra prestanda utan att behöva gå all in.

Använd Google så kan du på 5 sekunder hitta ”faktan” du är ute efter som jah för övrigt fortfarande inte vet exakt vad du är ute efter.

Går man all in bara för att man väljer Intel?

Jag känner att dina kommentarer inte bidrar öht. Vad vill du ha sagt? Eller kommenterar du bara för att skapa en debatt i debatten i diskussionen?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daskedennis:

Jag förstår, är inte heller fel att gå den vägen.

Jag tänkte kanske mer på att få ned ljudnivån samt temperaturen, inte att man måste jaga högsta möjliga överklockningen. Blir mindre bökigt att sätta på kylaren vid nymontering än när moderkortet sitter i chassit.

Angående disskusionen ovan om 8700K så tycker jag att det är en helt rättvis jämförelse. Visst, du kan få ut några % mer FPS med den CPUn, men så kostar den nästan 3x priset mot en Ryzen 2600 som också går att klocka upp lite. Dessutom blir CPUn mindre viktig om TS skulle gå upp till skärm med 1440p upplösning. Tycker att parningen 2600 + 1070Ti är mycket mer balanserad och rimlig än 8700K + 1070Ti.

Är det någon som rekommenderat en 8700k?

Visa signatur

Permalänk

@tilted0113:
BenQ 24" 3D LED XL2411Z
Har inte planerat att överklocka.
Spelar endast.
Jag kan tänka mig att lägga runt 15k på hela PCn, helst mindre men räknar med att hamna där tillslut. Än så länge har jag lagt ca 6500kr, vilket lämnar ca 8500kr till resten.
Jag hade föredragit att kunna använda högsta grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Är det någon som rekommenderat en 8700k?

Det jämförs med den. Även 8600K som också är kraftigt överprisad idag och har inte ens Hyperthreading.

Visa signatur

PC - Potatis

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daskedennis:

Det jämförs med den. Även 8600K som också är kraftigt överprisad idag och har inte ens Hyperthreading.

Behöver man HT?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Använd Google så kan du på 5 sekunder hitta ”faktan” du är ute efter som jah för övrigt fortfarande inte vet exakt vad du är ute efter.

Går man all in bara för att man väljer Intel?

Jag känner att dina kommentarer inte bidrar öht. Vad vill du ha sagt? Eller kommenterar du bara för att skapa en debatt i debatten i diskussionen?

Ne, ingen debatt i debatten - du tycker nått är sämre än det andra och förkastar info som lagts ut, utan att hänvisa till någon egen för att motbevisa. Jag tänker inte lägga tid åt att Google ”din” info.

Nej man för inte all in bara pga Intel - men det kostar mer för liknade prestanda.

TS för helt enkelt bygga en egen uppfattning från den informationen som finns tillgänglig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Behöver man HT?

Varför inte? Om du kan få en 8600K 6c/6t för betydligt mer pengar än en Ryzen 2600 med 6c/12t och bara få några % per FPS i spel, varför ens överväga 1a alternativet? Är ju knappast framtidssäkert. i78700K är måhända lite mer prisvärt jmf 8600K då du får 6c/12t men för betydligt fler tusenlappar än 2600, fortfarande bara några % skillnad i FPS.

Så nej, Hyperthreading/SMT är inte ett MÅSTE, men känns hjärndött att inte ta det med dagens priser.

Visa signatur

PC - Potatis

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daskedennis:

Varför inte? Om du kan få en 8600K 6c/6t för betydligt mer pengar än en Ryzen 2600 med 6c/12t och bara få några % per FPS i spel, varför ens överväga 1a alternativet? Är ju knappast framtidssäkert. i78700K är måhända lite mer prisvärt jmf 8600K då du får 6c/12t men för betydligt fler tusenlappar än 2600, fortfarande bara några % skillnad i FPS.

Så nej, Hyperthreading/SMT är inte ett MÅSTE, men känns hjärndött att inte ta det med dagens priser.

Ditt argument håller inte. Han ska bygga en SPELDATOR. 8600k är en MYCKET bättre processor för det ändamålet jämfört med en 2600 även om den har HT. Och TS har ju vad jag ser inte velat bygga en budgetdator då 2600 kan vara aktuellt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Telemator:

@tilted0113:
BenQ 24" 3D LED XL2411Z
Har inte planerat att överklocka.
Spelar endast.
Jag kan tänka mig att lägga runt 15k på hela PCn, helst mindre men räknar med att hamna där tillslut. Än så länge har jag lagt ca 6500kr, vilket lämnar ca 8500kr till resten.
Jag hade föredragit att kunna använda högsta grafik.

Okej. Detta kommer duga mer än väl. En av de bästa processorerna för spel. Kommer hålla flera år. Bra kvalite på nätaggregat med gott utrymme vad gäller Watt. Minnena är ganska standard för en speldator. Okej pris på 3000mhz. Kylaren är tyst och kommer hålla processorn tillräckligt sval. Du kommer säkert kunna överklocka litegrann i framtiden.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11832337/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Ditt argument håller inte. Han ska bygga en SPELDATOR. 8600k är en MYCKET bättre processor för det ändamålet jämfört med en 2600 även om den har HT. Och TS har ju vad jag ser inte velat bygga en budgetdator då 2600 kan vara aktuellt.

Är en 2600 verkligen att jämföra med en budgetprocessor? Är det bara för att den är billigare än snarlika Intel som den benämns som det. En budgetprocessor för mig är någon runt 5-600:-

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slatten:

Är en 2600 verkligen att jämföra med en budgetprocessor? Är det bara för att den är billigare än snarlika Intel som den benämns som det. En budgetprocessor för mig är någon runt 5-600:-

Japp det är en budgetprocessor om man pratar om att bygga en speldator år 2018 för runt 15000kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Okej. Detta kommer duga mer än väl. En av de bästa processorerna för spel. Kommer hålla flera år. Bra kvalite på nätaggregat med gott utrymme vad gäller Watt. Minnena är ganska standard för en speldator. Okej pris på 3000mhz. Kylaren är tyst och kommer hålla processorn tillräckligt sval. Du kommer säkert kunna överklocka litegrann i framtiden.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11832337/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11832337/

Denna build ser bra ut. Vet inte hur rm650x modellen är men min 750 har aldrig fläkten gått igång på då det är passivt på låg användning. Det var det som fick mig att gå upp i storlek trots en 8600k och ett 1070ti. Kör även samma kylare och min cpu har en lätt överklock och tempen är bra. Kan maxa allt med hyffsad fps i det mesta både bf1 och pubg ultra ligger stabilt runt 90 fps i 1440p men då har jag överklockat gpun också så dra av runt 15fps om du kör stock cpu/gpu kör du dessutom 1080p och går ner på medium-high så kommer denna build hålla några år utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk

@slatten: Hade en uppfattning innan men nu är jag helt snurrig
Tack för hjälpen!

Permalänk

@tilted0113: Tack, ska titta på detta!
Kan du bara förklara varför du valde 650w när jag inte ens är i närheten av att behöva så mycket?