Permalänk

Välja soundbar

Jag har nyss flyttat och lämnat efter mig mitt 5.1 bose soundmass eller va de nu heter, från tidigt 2010-tal. Det systemet fungerade bra men jag orkar inte hålla på och dra kablar i nya lägenheten. Samtidigt är tv-rummet smalare och svårare att göra ett vettigt 5.1 i.

Samtidigt har jag skaffat en ny Philips 4k tv och tänkte till en början att ljudet från TVn kanske duger, men nu har jag ångrat mig lite kring det och är därför ute efter en smidig soundbar. Självklart är jag en sån där snål jävel också så de fulla systemen med Sonos Playbar + sub är för dyrt, även Bose Soundtouch 300 + sub är för dyrt.
Däremot skulle jag kunna kompromissa upp till 7000 och köpa en utav dessa soundbars. Jag har även fastnat lite för Sonos Beam.

Men jag tänker att jag ska inte vara låst i mitt sinne för just dessa märken, då säkert andra märken är bra också.
Tex den här, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4266967 som är på rabatt för tillfället, är det en vettig soundbar? Finns det någon annan ni rekommenderar att jag tittar på?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Blev själv rekommenderad att köpa Sony Dolby Atmos Paket som just nu ligger på väldigt bra rea från komplett. https://www.komplett.se/product/1068881/tv-ljud-bild/hemmabio....
Har själv inte denna soundbar och har ingen erfarenhet av soundbars, men tänkte att du kanske ville veta att Komplett har en hel del soundbars på rea nu i ungefär 15 timmar till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Beställde själv en JBL Bar 3.1 igår efter en längre tid övervägande.
Har fått bra recensioner så jag tror det är ett bra val till ett rimligt pris.

Permalänk

Sonos borde släppa ny playbar inom kort eller? Den nuvarande har väl funnits ganska länge nu?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Vet inte om det går att få tag på Philips Fidelio B5 fortfarande, men jag har en sådan sedan ett tag tillbaka och är supernöjd. Hade tidigare ett 2.1-system i 15000 kronors-klassen där högtalarna utgjordes av ett par Dynaudio Audience 42, en kraftfull subwoofer och en stereoförstärkare från NAD. Det var tryck i den uppsättningen, men jag föredrar utan tvekan soundbaren från Philips för film. Det är rejält tryck i den också, men ljudet fyller rummet på ett helt annat sätt än vad 2.1-systemet gjorde. Philips B5 består av själva soundbaren med separat subbas. Soundbarens ytterändar går att ta loss och då fungerar ändarna som bakhögtalare. Det man får är ett äkta 4.1-ljud där både subbasen och bakhögtalarna är helt trådlösa. Låter bra och är smidigt som sjutton! Bakhögtalarna är uppladdningsbara och laddas upp när de sitter ihop med själva soundbaren. Batteritiden är ca 10 timmar. Man kan också använda en av bakhögtalarna separat för att förstärka ljudet från mobilen när man spelar musik eller ser film (t.ex. när man ligger i sängen eller står och diskar).

En fördel med den här soundbaren är att ljudet är mycket enkelt att kalibrera. Först placerar man ut bakhögtalarna där man kommer att sitta och gör en första kalibrering. Sedan placerar man ut bakhögtalarna där man vill att de ska stå (minsta avstånd mellan högtalarna måste vara 0.8 m och som mest får det vara 6 meter). Därefter gör man en andra kalibrering. Det handlar om två knapptryckningar på fjärrkontrollen för att genomföra en fullständig kalibrering. Hela proceduren tar nog inte längre än max 2 minuter. Bakhögtalarna behöver inte placeras ut så noga, för kalibreringen gör att balansen i ljudbilden blir rätt ändå.

Tidigare var jag helt inne på att skaffa mig ett dedikerat 5.1 eller t.o.m. 7.1-system för kanske 25 000 kr eller så..men med erfarenheten av hur bra en soundbar faktiskt kan låta/fungera och hur smidigt det också är med en sådan i ett vanligt vardagsrum så kommer jag aldrig välja något annat än en soundbar i framtiden. I alla fall inte så länge jag sitter i ett vanligt vardagsrum och kollar på film. Ljudet från Philips Fidelio B5 är varmt, stort/fylligt och jag saknar inget direkt i basväg (basen mullrar gött, även om den kanske inte direkt får soffan att röra sig).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är grymt nöjd med min LG SJ9 men har inte testat den enormt. Inte provat Atmos än men fungerar mycket bra att se film/serier på natten utan att missa tal (med nattläge då). Spelar musik bra också. Är ganska kräsen när det kommer till ljud men blev glatt överraskad.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Läste lite om den soundbar som nämndes tidigare i tråden.."JBL Bar"...den finns tydligen även i en 5.1-version. Precis som min Philips Fidelio B5 finns det löstagbara sidohögtalare på soundbaren som man kan använda som bakhögtalare. JBL Bar 5.1 är mycket snarlik min Philips B5, men erbjuder ännu mer kraft/tryck i basen. JBL:en tycker jag låter som ett bra alternativ till Philipsen om den senare inte finns att få tag på längre. Det är nästan så att jag själv är lite sugen på att beställa en faktiskt! 🙂

Skickades från m.sweclockers.com