Google lanserar uppdaterad Chromecast i oktober

Permalänk
Medlem

detta kan ju förklara varför kjell & co har ett helt soptomt lager :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Finns det någon sorts simpel fjärrkontroll till Chromecast så att man kan köpa en till sina föräldrar så att dem kan kolla på HBO, Netflix m.m?

Fjärrkontrollen är den telefon eller surfplatta som du castar ifrån. Chromecast själv har inget stöd för appar eller något gränssnitt. Den kan bara spela upp en videoström startad från en annan enhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av svolter:

Fjärrkontrollen är den telefon eller surfplatta som du castar ifrån. Chromecast själv har inget stöd för appar eller något gränssnitt. Den kan bara spela upp en videoström startad från en annan enhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack.

Hade trott att den hade ett androidsystem som man kunde ladda ner appar till. Men då går den nog tyvärr bort för föräldrarna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Tack.

Hade trott att den hade ett androidsystem som man kunde ladda ner appar till. Men då går den nog tyvärr bort för föräldrarna.

Mina föräldrar kör med surfplatta, det går jättebra.
Handkontroll är lite 90-tal, nu vill man ha apparna direkt i styrenheten så man t.ex kan välja nästa program medans resten av rummet ser klart det som spelas upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Tack.

Hade trott att den hade ett androidsystem som man kunde ladda ner appar till. Men då går den nog tyvärr bort för föräldrarna.

Jag skulle nog säga att Chromecast är bra mycket enklare att förhålla sig til än ett vilket som helst system med fjärrkontroll (förutsatt at de vet hur man tittar på Netflix eller HBO på en surfplatta/telefon). Min mor har en som hon använder till Netflix och sticknings-podcasts på Youtube. Tror inte hon hon tittar på "vanlig" TV längre.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueDevil:

Usch för Chromecast. Har en första gen. men den funkar inte längre. Google bestämde väl sig för att dom vill att folk ska köpa nya. Hårdvaran är det inget fel på, men Google Home fungerar inte längre med den och jag är inte den enda med det problemet.
Google har lärt sig lite för mycket av Apple

Om du ska kasta ur dig konspiratoriska anklagelser kan jag tycka att lite fakta och källor vore på sin plats. Hur vet du att det inte är hårdvarufel? Hur vet du att det inte är fel på den inbyggda mjukvaran i enheten (appen i din telefon är ju inte allt)? Hur vet du att en defekt enhet skulle bero på något aktivt agerande av tillverkaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ge den möjlighet att spela mkv!

Mkv är bara en behållare. Du kan stoppa in väldigt många olika format i mkv-filer. Om du har problem med att spela upp mkv-filer är det en särskild codec du har problem med, inte filformatet i sig. Att säga att den inte klarar av att spela mkv är ungefär som att säga att en platt tallrik inte klarar av att servera soppa - du har valt fel innehåll för fel behållare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Mkv är bara en behållare. Du kan stoppa in väldigt många olika format i mkv-filer. Om du har problem med att spela upp mkv-filer är det en särskild codec du har problem med, inte filformatet i sig. Att säga att den inte klarar av att spela mkv är ungefär som att säga att en platt tallrik inte klarar av att servera soppa - du har valt fel innehåll för fel behållare.

och ibland kan det vara bra att kolla saker innan man öppnar munnen
(det är just själva container chromecast inte stödjer)

det går tex ändra filändelsen till mp4 på vissa mkv och får det att fungera.
men det gäller tex inte om man använder flera streamar av ljud och flera soft subs vilket mp4 inte stödjer.

så jag säger det igen, ge stöd för mkv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Überklass: ge dom en mibox, super simpel och fungerar med det mesta.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ge den möjlighet att spela mkv!

https://chrome.google.com/webstore/detail/videostream-for-goo...
Annars bör det väl fungera att spela MKV via VLC och casta?
Vad jag vet har chromecast inte stöd att spela någon form av filer utan hjälp av mellanhand (webbläsare/videospelare/dedikerat program)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: tvivlar på att det fungerar om den inte transkodar filen, naturligtvis kan man använda plex eller emby men då transkodas det och man tappar kvalitet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Har en Apple TV 4K i sovrummet. Slår Chromecast alla dagar i veckan men samtidigt är det helt annan prisklass.

Vad är det som är så mycket bättre med Apple TV? Känner ett par stycken som har det, men när jag tittat på funktionaliteten så ser jag inte fördelen (men det kanske är jag som missat något)?

Skrivet av Fearnox:

Hoppas att man kan sätta lösenord på nästa Chromecast.
AppleTV har stöd för det, så det borde väl inte vara för mycket begärt?

Bättre BT/WiFi är dock alltid välkommet.

Jag gick ifrån gen1 till ultra och är väldigt nöjd.
Gen1 går ju att använda, men vill man ha en smidig upplevelse så får man nog uppgradera.

Lösenordet är ju på ditt Wi-fi, utan det kan man inte koppla upp sig (om man inte aktiverar gästfunktionen). Varför behov av extra hinder att koppla upp sig på CC?

För övrigt hör jag också till de som har en Gen1 CC som fortfarande fungerar klockrent

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@sweisdapro: tvivlar på att det fungerar om den inte transkodar filen, naturligtvis kan man använda plex eller emby men då transkodas det och man tappar kvalitet.

Det stämmer säkert (är inte så insatt i filformat så att jag vet vad som görs med dem av program som skickar till CC).
Jag tror man kan se CC som en sorts trådlös HDMI över ens nätverk, och de begränsningar som finns snarare sätts av programmen som skickar (beroende på vilken CC man har).
Jag har i alla fall inte märkt av någon begränsning när jag tittat på min CC (Inte märkt av någon kvalitetsförlust heller, men det kan ju bero på mig)
EDIT: kanske en petitess, men tycker det är lite skillnad på "kan inte spela" och "kan spela med kvalitetsförlust"

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: nja cc stödjer bara ett visst antal format, att den kan spela upp fler beror på enheten som skickar filen och att den transkodar den.

om man märker skillnad beror på kvalitet beror på flera faktorer, tex: skärmen, vilken rf man sänder filen med, vilken kvalitet filen har från början och vilken bandbredd man har.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

@VadSaDu: vad för philips tv har du är det med android i så är det bara installera steamlink appen har själv en philips android tv (55pus7181) och kör steamlink i android tv

Permalänk
Skrivet av BlueDevil:

Usch för Chromecast. Har en första gen. men den funkar inte längre. Google bestämde väl sig för att dom vill att folk ska köpa nya. Hårdvaran är det inget fel på, men Google Home fungerar inte längre med den och jag är inte den enda med det problemet.
Google har lärt sig lite för mycket av Apple

jag har cc gen 1 och de funkar utan problem!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@sweisdapro: nja cc stödjer bara ett visst antal format, att den kan spela upp fler beror på enheten som skickar filen och att den transkodar den.

om man märker skillnad beror på kvalitet beror på flera faktorer, tex: skärmen, vilken rf man sänder filen med, vilken kvalitet filen har från början och vilken bandbredd man har.

Tycker det här är väldigt lärorikt (och du verkar kunna dina grejer).
Det jag saknar är dock något exempel på vilka förluster man kan få genom att transkoda en mkv-fil till en chromecast (och i vilka scenarion det blir en märkbar skillnad)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Duckface21:

@VadSaDu: vad för philips tv har du är det med android i så är det bara installera steamlink appen har själv en philips android tv (55pus7181) och kör steamlink i android tv

Får inte, Philips TV-serie 6200 har Philips egna operativsystem och förinstallerade, förvalda appar.. man får inte lov att installera Google Play Store eller andra appar som Philips inte har godkänt på TV'n.

Surt som fan..och de har ej några planer på att låsa upp TV'n heller, jag har frågat dem.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Tycker det här är väldigt lärorikt (och du verkar kunna dina grejer).
Det jag saknar är dock något exempel på vilka förluster man kan få genom att transkoda en mkv-fil till en chromecast (och i vilka scenarion det blir en märkbar skillnad)

beror på, vad spelaren klarar,
vanligen blir bilden mer gryning och man tappar en del färg mot original filen, (ibland ser det riktigt illa ut om man inte kan ha tillräckligt hög bitrate eller om man kör fast/eller ultrafast vid transcodningen)
hur mycket kvalitet man tappar beror på original filen och på vilken rf,bitrate,upplösning filen konverteras till.

jag kör vanligen med 1080p h265/aac/dts och flera softsubs med ett rf i handbrake på 22,5
personligen är det min föredragna storlek/kvalitet.

om jag nu ska spela upp filen på en spelare som inte klarar formatet märker jag direkt när det transkodas, just för filen transkodas nästan alltid till h264 som kräver mer bitrate för samma kvalitet som h265 ger. problemet är att man skalat bort dom bitrate som 264 kräver genom att ha filen i h265. detta gör då att det kan bli klart märkbart att filen är transcoded.
även om filen ligger i h264 men spelaren klarar inte den bittrate filen ligger i, då kommer filen transkodas och du kommer sannolikt ser liknade skillnad.

spelar du dock upp filen på en liten skärm kommer du sannolikt inte märka det lika tydligt.

sammanfattningsvis kan man säga såhär, all transcoding försämrar bild/ljud, om du märker skillnad är mycket upp till dig.
personligen lägger jag alltid filerna så mina spelare klarar att direktspela filen då jag absolut ser en stor skillnad.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@sweisdapro: tvivlar på att det fungerar om den inte transkodar filen, naturligtvis kan man använda plex eller emby men då transkodas det och man tappar kvalitet.

I Plex kan man ju välja att spela upp i original utan att transkoda om. Dock bör man ha trådad anslutning till cromecasten isf. Så antingen en ultra eller så köper man bara till en ultra strömadapter som har nätverksport för den fungerar både till gen1 och gen2.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

och ibland kan det vara bra att kolla saker innan man öppnar munnen
(det är just själva container chromecast inte stödjer)

det går tex ändra filändelsen till mp4 på vissa mkv och får det att fungera.
men det gäller tex inte om man använder flera streamar av ljud och flera soft subs vilket mp4 inte stödjer.

så jag säger det igen, ge stöd för mkv

Jag förstår Till mitt försvar blev jag missledd av att du var missnöjd med att den inte kunde spela mkv, vilket jag tolkade som att det var innehållet den hade problem med. Om den bryr sig om filändelsen så handlar det väl förmodligen bara om förmågan att öppna containern, inte att behandla innehållet. Jag säger inte att du har sagt något fel, utan söker bara förklaring till mitt eget missförstånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

@Nätälskare: Dålig nätverksuppkoppling?

Vore konstigt då routern är bokstavligt talat inom 20cm från Chromecasten och vi har stabilt 100Mb uppkoppling och inte en enda av våra andra enheter har problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Vad är det som är så mycket bättre med Apple TV? Känner ett par stycken som har det, men när jag tittat på funktionaliteten så ser jag inte fördelen (men det kanske är jag som missat något)?

Lösenordet är ju på ditt Wi-fi, utan det kan man inte koppla upp sig (om man inte aktiverar gästfunktionen). Varför behov av extra hinder att koppla upp sig på CC?

För övrigt hör jag också till de som har en Gen1 CC som fortfarande fungerar klockrent

Jag är ofta med om att man vill ge besökare eller nätverksbehöriga tillgång till wifi, men inte till alla chromecast enheter som finns i LAN:et.
Vadå hinder? Dom behöver ju bara ha funktionen avstängd som standardalternativ, om det är förvirrande.

Jag har ägt och skött 3st CC1 sen release i sverige.
Ibland kan man stöta på småproblem med omstarter, ip problem, låsning i mjukvaran och överhettning.
Det har alltid gått att lösa och det är inte så ofta det krånglar.
Men jag vet inte riktigt hur mycket ni använder era enheter, men jag ser 95% av min video media på CC, vilket oftast är flera timmar om dagen.

Permalänk
Medlem

Chromecast är den teknikpryl jag fått överlägset mest valuta för pengarna av under de senaste två åren. Den används dagligen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0rk:

I Plex kan man ju välja att spela upp i original utan att transkoda om. Dock bör man ha trådad anslutning till cromecasten isf. Så antingen en ultra eller så köper man bara till en ultra strömadapter som har nätverksport för den fungerar både till gen1 och gen2.

bara om formatet stöds, dvs du kan glömma mkv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Vore konstigt då routern är bokstavligt talat inom 20cm från Chromecasten och vi har stabilt 100Mb uppkoppling och inte en enda av våra andra enheter har problem.

Vad spelar det för roll?

Prova med nätverkssladd, återkom sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Vad spelar det för roll?

Prova med nätverkssladd, återkom sen.

Jag kan ju för allt i världen inte köra trådat nätverk till en enhet som inte har en nätverksport?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Jag kan ju för allt i världen inte köra trådat nätverk till en enhet som inte har en nätverksport?

Jaha, du har en TV från stenåldern, okej.

Ja, om du tycker att det ser ut att vara 720 och inte 1080 så finns det ju inte mycket att göra om TV:n även saknar nätverksport. Speciellt eftersom du har den så nära TV:n.

Permalänk
Medlem

@wilsontaylor: du är medveten om att Chromecast är en extern modul som kopplas in via HDMI? Den har ingen nätverksport

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@wilsontaylor: du är medveten om att Chromecast är en extern modul som kopplas in via HDMI? Den har ingen nätverksport

Jodå. Jag har en själv, andra generationens. Du är medveten om att den fortfarande kommunicerar via nätverket och att uppkoppling trådlöst/kabel (via tv:ns egna nätverksport) därmed påverkar bilden?

Puss