Intel Core i9-9900K levereras i paket utformat som D12-tärning

Permalänk
Medlem

Innovativt av Intel. Nu måste AMD kontra med en 13-kantig förpackning. Lycka till säger jag bara!

Permalänk
Medlem

Beställa cpu i bulk

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Beställa cpu på burk.

FIFY

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

För mig är det konstigt att man formar den som en tärning, men att man sedan inte kan använda det som en tärning. i9:e loggan kunde utan problem vara "9" på en sådan tärning, med mindre 1-12 symboler på de andra sidorna. Skulle vara nice att rulla den tärningen nästa gång man spelar dnd och slungar sin greataxe.

Ett missat tillfälle av Intel enligt mig.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Pust vad segt att det ska kosta så himla mycket. Min 6700K som jag köpte för tre år sedan var då den bästa high end (ej extreme osv) prollen och hyfsat prisvärd med sin prislapp på 3000kr. Nu kostar en high end prolle 6k, fantastiskt!

6700k var ett dåligt köp. Den är inte värd mycket idag. Är det därför du är så arg? Vad kommer man att få för 3000kr nu då? (+15% =svagare krona)

Så du tyckte det var mycket bättre än tre år med samma pris då du köpte din 6700??? Du jämförde säkert med 4790k?
Och du kastar skit på intel för att "Nu kostar en high end prolle 6k, fantastiskt!"??????? Men du kanske beaktar inte att denna processor kommer att ha 100% bättre prestanda...är den första i9...äntligen ser man fler än fyra kärnor + äntligen använder den inte den billiga kylpastan???

Med ditt tänkande så skulle du vara nöjd om de istället hade "en high end prolle som kostar 3k" och de vore en i-8350k med hypertrading. Oj Oj...Jag kan bara föreställa mig ditt vrede vad Intel gör nuförtiden. Det kommer alltid att finnas nya sätt att kritisera intel. De gör ju inget rätt, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

6700k var ett dåligt köp. Den är inte värd mycket idag. Är det därför du är så arg? Vad kommer man att få för 3000kr nu då? (+15% =svagare krona)

Så du tyckte det var mycket bättre än tre år med samma pris då du köpte din 6700??? Du jämförde säkert med 4790k?
Och du kastar skit på intel för att "Nu kostar en high end prolle 6k, fantastiskt!"??????? Men du kanske beaktar inte att denna processor kommer att ha 100% bättre prestanda...är den första i9...äntligen ser man fler än fyra kärnor + äntligen använder den inte den billiga kylpastan???

Med ditt tänkande så skulle du vara nöjd om de istället hade "en high end prolle som kostar 3k" och de vore en i-8350k med hypertrading. Oj Oj...Jag kan bara föreställa mig ditt vrede vad Intel gör nuförtiden. Det kommer alltid att finnas nya sätt att kritisera intel. De gör ju inget rätt, eller hur?

Annars då? Bilen går bra och så?

Permalänk

Den stora frågan är dock: har förpackningen rgb?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Annars då? Bilen går bra och så?

  • Man har gnällt i 5-8 år att 4 kärnor har varit high end mainstream.

  • Man har gnällt att varje generation av high end mainstream ger några % bättre prestanda.

  • Man har gnällt länge nu på den dåliga kylpastan.

Nu när intel släppt 6-kärninga prollar och snart kommer en "monster" med 8 kärnor så gnäller man på priset. Varför måste man alltid "vara tvungen" att ha high-end mainstream? Ologiskt tänkande att "nu blir det 2gg dyrare....Fantastiskt!"

Annars bilen går bra så länge snön inte kommer.

EDIT: Vad gäller förpackningen så ser jag lite ironi från intels sida. I slutändan är det ju insidan som räknas och inte en massa bling-bling

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FabriciusRex:

Helt galet att SMT har blivit en "feature" för i9 modellerna. Vem tror Intel att de lurar. Förresten, jag vet. Alla som inte har koll.

Det finns betydligt billigare processorer från Intel om man vill ha Hyperthreading: https://ark.intel.com/products/129951/Intel-Pentium-Gold-G540...-

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman:
"6C/12T Coffee Lake var aldrig ett svar på Zen, inte en chans att Intel hann ta fram en ny CPU-design på så kort tid."
Nej men att döpa den till 8700 i stället för 8800 var nog ett svar på Zen.

Tycker för övrigt att en förpackning i form av en dodekaeder är ganska fränt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Den stora frågan är dock: har förpackningen rgb?

Skickades från m.sweclockers.com

Intel har väl ingen produkt med RGB vad jag vet

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

6700k var ett dåligt köp. Den är inte värd mycket idag. Är det därför du är så arg? Vad kommer man att få för 3000kr nu då? (+15% =svagare krona)

Nej, han var väldigt tydlig med att han inte gillar prisutvecklingen sett till pris/prestanda (som helst ska vara nedåtgående).

Skrivet av Dual-Tjur:

Så du tyckte det var mycket bättre än tre år med samma pris då du köpte din 6700??? Du jämförde säkert med 4790k?
Och du kastar skit på intel för att "Nu kostar en high end prolle 6k, fantastiskt!"??????? Men du kanske beaktar inte att denna processor kommer att ha 100% bättre prestanda...är den första i9...äntligen ser man fler än fyra kärnor + äntligen använder den inte den billiga kylpastan???

Det är inte den första i9, och inte heller den första intel mainstream med fler än 4 kärnor (8700k).
100% bättre prestanda i vad? Och betalar jag 100% mer så vet jag inte vad som gör det värt det.

Skrivet av Dual-Tjur:

Med ditt tänkande så skulle du vara nöjd om de istället hade "en high end prolle som kostar 3k" och de vore en i-8350k med hypertrading. Oj Oj...Jag kan bara föreställa mig ditt vrede vad Intel gör nuförtiden. Det kommer alltid att finnas nya sätt att kritisera intel. De gör ju inget rätt, eller hur?

Jag tror han (och många andra) hade varit mer nöjd men en 8700k som ligger runt 3k än vad intel verkar släppa nu.
Och nä, i mina ögon gör intel inte många rätt för tillfället (förutom fler kärnor och lödad ihs då)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Ställer mig skeptisk till bilden med D12-tärningen, kan mycket möjligt vara fan-art!

Ovanstående bild läckte ju tidigare. Är ju helt annan design än D12-tärningen?

https://www.anandtech.com/show/13389/vietnamese-retailer-leak...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Jag hade förstått det lite mer om CPUn var 12-kärnig. Nu känns det bara konstigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Förpackningsförslag till en ny serie "tetra core"-processorer:

Plötsligt känns det också väldigt logiskt att en i7-8700K kommer förpackad i ett rätblock.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av 14ccKemiskt:

Ställer mig skeptisk till bilden med D12-tärningen, kan mycket möjligt vara fan-art!

https://images.anandtech.com/doci/13389/44016_intel_core_i9_coffee_lake_refresh%20-%20Copy_678x452.jpg

Ovanstående bild läckte ju tidigare. Är ju helt annan design än D12-tärningen?

https://www.anandtech.com/show/13389/vietnamese-retailer-leak...

Hm, en hexaeder!

Ganska innovativt även det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@pv2b: i3, med en förpackningen som passar oss på gräddhyllan.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fermia:

Intel har väl ingen produkt med RGB vad jag vet

Om du ansluter en bildskärm till den integrerade grafikkretsen så kan du driva flera miljoner ljuspunkter i vilken kombination av R, G och B du vill.

Permalänk
Skrivet av fermia:

Intel har väl ingen produkt med RGB vad jag vet

Då är det ju inte ett dugg konstigt att det går dåligt för dem just nu!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Tycker att AMDs förpackningar är snyggare än det där

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Inte förvånande att dom börjar med gimmicks och jippon som förpackning utformad som en D12-tärning. Snart blir det väl lysdioder på den också.

Innovationen står ju stilla och då har inget som kan kontra Ryzen.
Intel har dom senaste åren stått stilla. Coffee Lake är mer eller mindre än Kaby Lake Refresh som är en Kaby Lake som är en Skylake med nytt namn.
Senaste dom hade något nytt var Skylake, det var flera år sedan.

Kanske uppgraderar jag min 4770K Haswell om tio år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Ställer mig skeptisk till bilden med D12-tärningen, kan mycket möjligt vara fan-art!

https://images.anandtech.com/doci/13389/44016_intel_core_i9_coffee_lake_refresh%20-%20Copy_678x452.jpg

Ovanstående bild läckte ju tidigare. Är ju helt annan design än D12-tärningen?

https://www.anandtech.com/show/13389/vietnamese-retailer-leak...

Är det inte lika eller lite mer sannolikt att det är de tråkiga rätblocken som är en fejkad läcka?

Det är inte direkt en högoddsare att Intel skulle förpacka en CPU i ett rätblock...

Permalänk
Medlem

Så länge nya hypotetiska D12 sidiga kartongen inte har RGB så blir det inget köp. Det är 2018 för fan klart det ska vara RGB på kartongen..........................

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Nej, han var väldigt tydlig med att han inte gillar prisutvecklingen sett till pris/prestanda (som helst ska vara nedåtgående).

Den är ju KLART nedåtgående. Sen kan andra faktorer påverka priset. Tillgänglighet eller att en dollar kostar 15% mera

Skrivet av sweisdapro:

Det är inte den första i9, och inte heller den första intel mainstream med fler än 4 kärnor (8700k).

Detta vet ju självklart allihopa. Men den är ju den första i9 processorn. Han poängterar ju att det gäller "mainstream processorer". Jag skrev ju att man har släppt redan 6 kärniga processorer men man gnällde länge före dessa var släppta.

Skrivet av sweisdapro:

100% bättre prestanda i vad? Och betalar jag 100% mer så vet jag inte vad som gör det värt det.

För att i9-9900k kommer att ha 2gg bättre prestanda än 6700k som var då high end mainstream?
Man betalar för prestandan. Sen om i7-9700k blir mera prisvärd än t.ex. i7-8700k är ju upp till var och en.

Skrivet av sweisdapro:

Jag tror han (och många andra) hade varit mer nöjd men en 8700k som ligger runt 3k än vad intel verkar släppa nu.
Och nä, i mina ögon gör intel inte många rätt för tillfället (förutom fler kärnor och lödad ihs då)

9700k som kommer troligen att ha samma pris som 8700k. Man släppte 8700k för 3700kr. Och enligt prisjakt detsamma gällde för 6700k när det släpptes. 8700k runt 3000kr? Var hittar man 8700k för runt 3000kr??

Skrivet av sweisdapro:

Och nä, i mina ögon gör intel inte många rätt för tillfället (förutom fler kärnor och lödad ihs då)

Var och än kan ha sin åsikt,men...om vi svänger på frågan...Gör intel många fel för tillfället???
Kanske är det fel att de släpper bättre processorer än Amd? Är det fel att de uppgraderar produktionskapaciteten? Är det fel att de kommer ännu att betala ut 2 miljarder $ åt aktieägarna detta år? (sammanlagt 4miljarder 4$ 2018). Visst, de har problem men gör de något fel?

Som de verkar tycker du att det är fel att intel kommer att släppa i9-9900k för 6000kr. Men som jag redan har skrivit. Är man tvungen att köpa den? Jävligt många kommer att vilja ha denna processor även om den kostar mera.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att Intel har skapat en efterföljare till Världens Mest Irriterande Kartong(tm).

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

För att i9-9900k kommer att ha 2gg bättre prestanda än 6700k som var då high end mainstream?
Man betalar för prestandan. Sen om i7-9700k blir mera prisvärd än t.ex i7-8700k är ju upp till var och en.

Du svarade inte på frågan; vad kommer den ha 2ggr prestandan i? Ja den har 2ggr kärnorna och högre klock; men kommer det resultera i halverade renderingstider? 700FPS i CS:go? annars är det inte en reell dubblering av "prestanda"

Skrivet av Dual-Tjur:

9700k som kommer troligen att ha samma pris som 8700k. Man släppte 8700k för 3700kr. Och enligt prisjakt detsamma gällde för 6700k när det släpptes. 8700k runt 3000kr? Var hittar man 8700k för runt 3000kr??

Det är precis det, du hittar inte en 8700k för 3000kr, vilket i mina ögon är ett rimligare pris på en High-end mainstream-cpu (sen får givetvis var och en tycka det är rimligt eller inte), och det verkar vara många som håller med om det.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd

Hade föredragit lägre pris paketerat i Lidl-förpackning!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Jexmark:

"kör"?

Som i "kan ta printscreen i CPU-Z" eller daglig drift?

Daglig drift, på 1.460v

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Kul att Intel gör som AMD och tar fram en snajsig förpackning!
Man undrar om de stoppar in en kylare i den däringa lådan också, som AMD gör

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Du svarade inte på frågan; vad kommer den ha 2ggr prestandan i? Ja den har 2ggr kärnorna och högre klock; men kommer det resultera i halverade renderingstider? 700FPS i CS:go? annars är det inte en reell dubblering av "prestanda"

Vi får vänta på Sweclockers recension av 9900k. Jag kan inte svara exakt på detta. Men renderingstider blir säkert kortare och att ta upp CS:go är ju ett dåligt exempel. I spel är det grafikkortet som påverkar prestandan mera.

Skrivet av sweisdapro:

Det är precis det, du hittar inte en 8700k för 3000kr, vilket i mina ögon är ett rimligare pris på en High-end mainstream-cpu (sen får givetvis var och en tycka det är rimligt eller inte), och det verkar vara många som håller med om det.

3000kr???? Är det en AMD-standard? Man får inte släppa dyrare processorer som är bättre? Det finns ingen "rimligt pris". Folk får betala hur höga priser som helst om de vill och företaget tjänar på det och båda är nöjda. Vad är rimligt pris för ett mainstream grafikkort då? Är där ett rimligt pris det som det dyraste amd-kortet kostar? Varför köper folk grafikort för "orimliga?" 14000kr????

3000kr som i dina ögon är ett rimligt pris för den bästa mainstream-cpu är ett skämt.
Jag tycker däremot att det är bra att det tillkommer fler alternativ, även om det är dyrare.

Ser ut som Amd-fanboys hatar i9-9900k.....p.g.a dess orimligt höga prislappen , som vi inte ännu vet.

Permalänk
Medlem

Snygg! Because fuck miljön!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?