Permalänk

Chassifläktar sitter fel?

Hej! Bytte igår ut mitt grafikkkort till ett nytt och satte dit 2 nya chassifläktar, men eftersom jag inte hade några cha_fan intag kvar så satte jag splittern till noctua fläktarna på m.2_fan istället, är det någon skillnad på den och cha_fan?

Permalänk
Medlem

Det underlättar ju om du talar om vilket moderkort du har. Men det som kan skilja är ju huruvida de olika anslutningarna är 3-pin eller 4-pin och möjligen även hur moderkortets programvara i Windows klarar av att styra de olika anslutningarna. Du vill säkert kunna bygga custom fan curves, då hjälper det om anslutningen är 4-pin och du har PWM-fläktar.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Principen med m.2_fan som du hör på namnet är att den är tänkt till att kyla ner m.2 enheten, vilket gör att den bör följa m.2 enhetens temperatur när den bestämmer fläktens rpm hastighet. Men detta kan förändras via mjukvara, m.m.

Permalänk
Skrivet av Asyvan:

Det underlättar ju om du talar om vilket moderkort du har. Men det som kan skilja är ju huruvida de olika anslutningarna är 3-pin eller 4-pin och möjligen även hur moderkortets programvara i Windows klarar av att styra de olika anslutningarna. Du vill säkert kunna bygga custom fan curves, då hjälper det om anslutningen är 4-pin och du har PWM-fläktar.

Har ett asus Z370-A, och m.2 porten har 4 pins
och fläktarna är PWM
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

TL;DR - Shit the same, different name.

Samma sak som alla andra 4-pins kontakter för fläktar. Men har ett unikt namn för att man lättare ska identifiera vilken fläkt som är vilken när man t.ex. skapar fläktprofiler eller liknande.
Lite jobbigt om alla hade namn som FAN_0, FAN_1, FAN_2 osv. när man försöker lista ut vilken fläkt som är vilken.
Exempelvis via deras Fan Xpert eller liknande mjukvara.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5