Att många upplever olika grad av coil whine är ju inget nytt, ljudet av en spole (oftast från VRM) som vibrerar med en frekvens som upplevs ungefär som tinnitus.
Däremot finns det inga universala svar bara en rad teorier, och fick en tanke baserat på egna erfarenheter av coil whine både privat och professionellt.
Vad vi vet;
FPS påverkar coil whine
Upplösning påverkar coil whine
PSU kan påverka coil whine
Många kan få bukt med sin coil whine helt eller delvis genom att begränsa FPS antingen via en maxvärde i spelet eller via Vsync/Gsync/Freesync. Här kan de skilja sig så lite som 1fps skillnad, till exempel från tyst på 60FPS men högljutt tjut på 61FPS.
Att går från 2560x1440 till 1920x1080 på exakt samma inställningar i övrigt (inkl FPS begränsningar) kan ta bort oljudet.
Även byte av nätaggregat har en del upplevt att det har underlättat spoltjutet.
Min fundering kring detta är då, är det främst VRM i kombination med pixelklockan som orsakar ljudet, inte så mycket belastningen i sig?
Att rippel, eller annan störning från PSU kan komma i svängning med VRM är ju en sak, verkar förekomma om än sällsynt.
Däremot att den utlösande faktorn skulle kunna vara pixelklockan eller motsvarande på utändan som är den främsta boven i dramat är något som jag inte sett diskuteras, något som skulle kunna förklara varför tex 1920x1080@61Hz låter så mycket värre än 1920x1080@60Hz för att outputen skulle behövs stega upp till nästa nivå.
Är det någon som sett tester eller diskussioner om just den biten?