Tror ni Amd kan matcha Intel i gaming med zen2?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av blue eyed devil:

Jag är tveksam om amd kommer nära 5 ghz i speeds på ett bra tag, vad tror ni?

Kan ju bara bli gissningar än så länge, min gissning är ja.
AMD ligger inte långt efter i dag och nu kommer de in på en ny nod, de verkar också ha förbättrat arkitekturen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Varför skulle någon jämföra en i5-8600k med en Ryzen 5 2600?

Ryzen 5 2600 kostar 1790 kronor, medan i5-8600K kostar 2790 kr. Då ingår det dessutom ingen kylare till Intel-processorn. De spelar inte ens i samma division.

Det är mer relevant att jämföra en Ryzen 5 2600 med en Intel i5-8400 (1899 kr inkl kylare, och då är kylaren som följer med riktigt dålig).

Finns även Ryzen 5 2600X (2199 kr) med bättre kylare, mer klock, fortfarande billigare än i5-8600K.

En i5-8600k (2790 kr, exkl kylare) bör enligt mig istället ställas mot en Ryzen 7 2700X (3222 kr, inkl kylare). Lägger man på t.ex. en Hyper 212 Evo för 289 kr så är Intelprocessorn uppe i 3079 kr. Först då är vi uppe i samma pris.

(Alla priser är enligt lägsta pris i lager enligt Prisjakt idag.)

Men, om man verkligen ska jämföra en Ryzen 5 2600 med en i5-8600k i syfte att spela PUBG eller CS:GO, är det verkligen värt att lägga 1289 kr extra på i5-8600k och en kylare? För när det kommer till kritan så klarar faktiskt båda processorerna av både PUBG och CS:GO utan något större problem, särskilt med ett relativt klent grafikkort som man hittar i ett budgetbygge.

Är det inte bättre att lägga dessa 1289 kr på något annat? T.ex. kommer man nästan hela vägen från ett GTX 1060 6GB (2816 kr) till ett GTX 1070 Ti (4556 kr), skillnad på 1740 kr. Tog inte med GTX 1070 eftersom billigaste GTX 1070 Ti var billigare än billigaste GTX 1070.

Eller på 2-5 nya spel att spela på sin spel-PC för den delen.

Herregud snacka om att missa poängen helt och producera en Wall of text.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tilted0113:

Herregud snacka om att missa poängen helt och producera en Wall of text.

Okej, men jag kokar väl ner texten så att det inte blir för mycket för dig att läsa:

Om två processorer klarar av att göra det datorn är till för så är det bättre att köpa den billigare så att man kan lägga pengar på annat.

Permalänk
Medlem

Att gå från 4.4GHz som dom snabbaste AMD cpuerna når idag till 5GHz kräver en ökning på c:a 13%, borde helt klart vara möjligt på en 7nm process som är byggd för höga klockfrekvenser. Vill minnas att TSMC hävdar 30% högre prestanda eller 60% lägre förbrukning jämfört med sin egen 16nm process.

Permalänk
Medlem

Planerar du att spela i 1080p något år till och kräver max fps och 120Hz+? Köp Intels snabbaste.

Allt över 1080p är dött lopp för den vanlige spelaren. Dvs den som inte bryr sig om spelen går i 120fps elller 180fps oavsett Hz.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem

Beror på. Hur definierar du "Nära"?

Redan idag så kör en Ryzen 7 2700X på en boostklock på 4,3 GHz från fabrik. i5-9600K (Intels närmare motsvarighet prismässigt) kommer upp i 4,6 GHz boost. Intels "monster" i9-9900K kommer upp i 5,0 boost från fabrik (som med lite god vilja kan jämföras med Threadripper 2950X som boostar upp till 4,4 GHz).

Om man ser till förra Ryzen-generationens topp-processor, 1800X, boostade den till 4,0 GHz. Mellan två generationer blev alltså hoppet i klockfrekvens 300 MHz.

Om vi killgissar vilt nu och antar att AMD klarar av detta igen så kommer en "Ryzen 7 3700X" hamna på en boostklock på 4,6 GHz - i linje med Intels i5-8600K. Detta är 8% under 5 GHz. Om detta är "nära" eller ej är högst subjektivt.

Om frågan istället är: Klarar Zen 2 av 5,0 GHz stock? Inte en chans.

Permalänk
Medlem

Tror inte dom kommer upp i 5 GHz på ett bra tag. Men kan dom komma upp i 4.5+ GHz och samtidigt förbättra IPC så är mycket vunnet, under förutsättning att dom inte höjer priserna. Och med dagens minnespriser hade det inte skadat om dom klarar av att göra Ryzen mindre känslig för minneshastigheten.

Jag tror 4.5+ GHz är en lite magisk gräns där fler skulle överväga att köpa en AMD processor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Okej, men jag kokar väl ner texten så att det inte blir för mycket för dig att läsa:

Om två processorer klarar av att göra det datorn är till för så är det bättre att köpa den billigare så att man kan lägga pengar på annat.

Du bevisar ju min poäng! Du är praktexemplet.

En Ford Ka klarar av att ta dig från A till B ändå kanske man väljer en dyrare Audi A3.

Allt handlar inte om att köpa det billigaste som ”räcker”. Fatta det. Speciellt inte om man inte har en tight budget. Jag tänker inte argumentera med dig.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Inaktiv

Jag tvivlar starkt på att de kommer matcha eller slå Intel i spelprestanda med Ryzen 3000 serien. Men de kommer nog vara väldigt nära, så pass nära att man inte kan rekommendera någonting annat än just AMD i alla byggen förutsatt att priserna ligger på samma nivåer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tilted0113:

Du bevisar ju min poäng! Du är praktexemplet.

En Ford Ka klarar av att ta dig från A till B ändå kanske man väljer en dyrare Audi A3.

Allt handlar inte om att köpa det billigaste som ”räcker”. Fatta det. Speciellt inte om man har en tight budget. Jag tänker inte argumentera med dig.

På något sätt är jag väl glad över att du är glad över att du känner att jag har rätt och jag har fel, men jag är ändå ledsen över att du på något sätt känner att du måste argumentera i termer av "titta du har fel" istället för att förklara och bemöta. Jag tror det är bra om du inte argumenterar med mig om det här, det verkar bara göra dig arg i onödan, och jag ser inte heller att det kommer leda till något vettigt.

Men jag kan faktiskt ändå säga att jag håller med om att ibland vill man ha mer än minimum som klarar uppgiften. Allt handlar om vad man prioriterar och vad man vill uppnå. Fast det blir svårt att uttrycka detta till fullo utan att det blir en "wall of text".

Permalänk
Medlem

Spelar inte men funderar på dessa spelföretag som utvecklar spelen. Har dom endast inteldatorer när dom utvecklar spelen ? De få spel som slår ut intel har dessa spelföretag även tagit med AMD i deras "spelmotorer " ?, har förstått att mjukvara kan spela en stor roll.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zaarx:

Du ser inget problem med den här meningen? Själv tar jag fram saltkaret.

Jag va väldigt ironisk 😂

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anton studs:

Spelar inte men funderar på dessa spelföretag som utvecklar spelen. Har dom endast inteldatorer när dom utvecklar spelen ? De få spel som slår ut intel har dessa spelföretag även tagit med AMD i deras "spelmotorer " ?, har förstått att mjukvara kan spela en stor roll.

Datorspel tar många år att utveckla. När man väl utvecklar ett datorspel så kanske man ändå använder en äldre motor. Ryzenprocessorer har bara funnits på marknaden i ett par år, så det är inte konstigt att det som kommer till marknaden nu är utvecklat på Inteldatorer. Det är inte en konspiration på något sätt.

Med det sagt tror jag inte det är hela förklaringen på något sätt. När Ryzen var nytt så var det relevant att prata om "framtida optimeringar", fast nu har vi ändå haft Ryzen så länge att vi måste anta att spelutvecklare försöker se till att spelen går bra på båda plattformar. Fast spelutvecklare har inte heller något egentligt intresse av att optimera för mer än spelet går tillräckligt bra på den där processorn så att de kan sälja sitt spel till de som äger en processor av den typen.

Man får inte heller glömma att många spel utvecklas för spelkonsoll först, och där är det AMD (dock inte Zen) som driver både grafik och CPU. Nästa generations spelkonsoller med Zen-kärnor kanske leder till att spel som utvecklas får en viss fördel på Zen. Fast det är nog många år fram i tiden.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Amd är redan förbi Intel i fråga om "vettighet att köpa"då prestandan idag till största delen beror på grafikkort och skärm, med en bra moderna skärm är det grafikkortet som sätter gränsen och inte cpun så varför ska man köpa en överprisad cpu som inte ger båt mer än ett större hål i plånboken ?
Det är väl mer problemanatisk att många spelare klamrar sig fast med små lågupplösta skärmar pga att grafikkorten inte orkar med en vettig 4 k hdr skärm.
Har man en modern skärm så klarar ju i princip alla mellanklass cpuer och uppåt av alla spel för det är grafikkortet som går på knäna.
Det som håller tillbaka prestandautvecklingen på riktigt idag är Microsoft och Nvidia eftersom win inte finns för ARM desktop och Nvidia försöker låsa in alla i sin proprietära tekniker som är oerhört överprissatta.
ARM sopar mattan med både AMD och Intel vad gäller cpuprestanda idag men stöds än så länge inte av win utan är i "nix välden", nixvärlden stödjer mest öppna standarder likt AMD..
Det som är intressant är att se om folk vågar börja välja smart för att få fart på utvecklingen av prestanda, vi behöver lämna x 86 för det spåret börjar slå i sitt tekniska prestandatak, Apples A 9 ARM cpu är ju den verkliga värstingen idag av det som finns tillgängligt och tekniken där är ung till skillnad från x 86.
ARM använd också i de flesta mobiler och där har man öppna grafikstandarder (likt AMD)
AMD är alltså redan idag ett bättre köp men även mer inställda på framtiden medans Intel, MS och Nvidia numera inte direkt driver på utan försöker mjölka pengar på att göra små förbättringar i inlåta tekniksystem snarare än att driva på mot de verkliga prestandahoppen.
Vi behöver nog snart bryta kompatibiliteten med både x 86 och direct x för att det verkligen ska gå framåt, jag tror inte att Apple kommer att göra nån speldator även om de har den bästa cpun idag men de visar ju vart framtiden är på väg inom rimliga tidsramar om det är prestanda man vill ha.
Är jag ARM fanboy nu

Apple is moving on from Intel because Intel isn’t moving anywhere
https://www.theverge.com/2018/4/3/17191986/apple-intel-cpu-pr...

Ja vore intressant att se en A9X desktop, varför väntar dom om du kan piska både intel och amd redan nu?

Man kan ju fråga sig vad intel sysslar med, dom borde lägga ner massa pengar i en ny arkitektur, istället för att mjölka gammalt, hur tänker dom egentligen? För stora för sitt eget bästa, undra hur mycket av sitt kapital i % dom lägger på utveckling, för det verkar gå väldigt segt...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Datorspel tar många år att utveckla. När man väl utvecklar ett datorspel så kanske man ändå använder en äldre motor. Ryzenprocessorer har bara funnits på marknaden i ett par år, så det är inte konstigt att det som kommer till marknaden nu är utvecklat på Inteldatorer. Det är inte en konspiration på något sätt.

Med det sagt tror jag inte det är hela förklaringen på något sätt. När Ryzen var nytt så var det relevant att prata om "framtida optimeringar", fast nu har vi ändå haft Ryzen så länge att vi måste anta att spelutvecklare försöker se till att spelen går bra på båda plattformar. Fast spelutvecklare har inte heller något egentligt intresse av att optimera för mer än spelet går tillräckligt bra på den där processorn så att de kan sälja sitt spel till de som äger en processor av den typen.

Man får inte heller glömma att många spel utvecklas för spelkonsoll först, och där är det AMD (dock inte Zen) som driver både grafik och CPU. Nästa generations spelkonsoller med Zen-kärnor kanske leder till att spel som utvecklas får en viss fördel på Zen. Fast det är nog många år fram i tiden.

Jag håller inte riktigt med här, tycker det finns väldigt lite data på att denna typ av "optimering" för specifika arkitekturer stämmer. Visst vi såg när ryzen släpptes att ryzen uppenbart presterade sämre än väntat i vissa specifika titlar, många av dessa titlar patchades och hamnade sedan efter enligt det vanliga snittet (runt 20% när där man ser ren CPU-flaskhalls, som kan förklaras så enkelt som högre "spel-IPC" och klockfrekvenser hos intel). Det som talar för Ryzen är ju dock att de flesta modeller inte snålar med antal trådar, något som utnyttjas bättre å bättre i spel. Jag tror inte denna typ av optimering kommer leda till speciellt mycket bättre prestanda för ryzen på sikt utanför tråd övertaget i respektive prissegment, förutom att det kommer bli ovanligare att se att ryzen blir extra straffad för dess modul-design.

Något som talar för detta är tillexempel om vi kollar på GPU-sidan, trots att de flesta spel skapas för konsoler i första hand där det används gcn så ser vi fortfarande snart fem år senare att Nvidias GPU presterar närmare sin teoretiska prestanda än AMD-kort på PC-sidan.

Edit. Någon spelutvecklare får gärna rätta mig om jag har fel, men min uppfattning är att man inte programmerar på så låg nivå mot specifika cpu-modeller, utan att det är mer generiskt och att kompilatorn gör resten.

Sen tror jag 8c/16t med klockfrekvenser upp mot 5Ghz kommer bli lite end of the road för mainstream desktop CPUer inom överskådlig framtid, så imo så är det priser är intressantare än hur vida det är 10% skillnad hit eller dit, något AMD definitivt ser ut att vinna.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Höstregn:

Kan rekommendera läsning om aktiva interposers - speciellt "Enabling Interposer-based Disintegration of Multi-core Processors" (Kannan, Jerger, Loh). Med aktiv interposer kommer även 16st 4-kärniga ner i genomsnittslatenser på under 25ns.

We construct workload combinations based on their memory traffic intensity.For synthetic traffic patterns, we use uniform random traffic where we varied the ratio of coherence and memory requests injected into the network, but the majority of our results are reported with a 50-50 ratio between coherence and memory traffic. Other ratios did not result in significantly different behaviors.

Nuvarande Zen+ tror jag kommer ner i ~60ns med samsung b-die med tighta timings. Hittade bara en bild på core to core ratio för zen1 tyvärr
https://www.pcper.com/files/review/2017-06-16/latency-pingtimes.png

Hyfsat säker på att det inte är den latensen som är problem. Vore det fallet går det överhuvudtaget inte att förklara varför SKL-S (d.v.s. "vanliga" Skylake) presterar så mycket bättre i spel över SKL-X (HEDT/Xeon) som den ändå gör.

Det handlar i stället primärt om latensen när flera CPU-kärnor måste dela data, något som överhuvudtaget inte händer i program som skalar perfekt med CPU-kärnor medan det är en nödvändighet i t.ex. spel (vilket också gör det helt omöjligt för sådana program att någonsin skala perfekt med kärnor).

Ett litet exempel för att belysa skillnaden. Antag att det finns någon minnescell M som innehåller något flera CPU-kärnor måste läsa/skriva till och från.

Antag följande sekvens av händelser, initialt finns M enbart i RAM (d.v.s. inte i någon cache):

1. CPU#1 läser M

2. CPU#2 läser M

3. CPU#1 skriver M

Sekvensen ovan kommer i olika former hända varje gång något form av lås tas samt på annan delad data.

Hur hanteras detta på SKL-S, SKL-X resp. Zen?

SKL-S

Här är L1$/L2$ lokala per kärna och man använder en "mostly exclusive" policy, d.v.s. finns nästan alltid endera i L1$ eller L2$, men kan i speciella lägen finnas i båda.

L3$ är strikt inkluderade, så allt som finns i någon L1$/L2$ finns garanterat också i L3$.

1. M hämtas in, läggs i L3$ där även en notering görs om att CPU#1 kan ha en lokal kopia i L1/L2$. Data läggs sedan i L1$ och levereras

2. Här kommer man se noteringen i L3$, noteringen uppdateras med att även CPU#2 kan ha en lokal kopia. Data läses från L3$ och läggs i L1$

3. För att skriva data måste systemet säkerställa att eventuellt andra CPUers cachade värde invalideras innan skrivning, är väldigt enkelt här då data måste finnas i L3$ om någon CPU har en kopia i sin lokala L1/L2$, där finns ju även noteringen om att det räcker att invalidera eventuellt kopia hos CPU#2 (ingen annan kan ha en lokal kopia, dock kan CPU#2 redan kastat ut sin -> false positive möjlig, men spelar ingen roll och är osannolikt i praktiken).

SKL-X

Här är L1$/L2$ lokala per kärna och man använder en "mostly exclusive" policy, d.v.s. finns nästan alltid endera i L1$ eller L2$, men kan i speciella lägen finnas i båda.

L3$ är strikt exkluderande, så cachad data finns endera i L1$/L2$ eller I L3$.

1. M hämtas in, läggs direkt i L1$ och levereras

2. Redan här blir det problem, CPU#2 måste ställa en fråga om någon annan kärna har M cachad. Har ingen koll exakt hur det protokollet ser ut för SKL-X, men på något sätt kommer CPU#1 svara. Båda kärnorna kommer nu ha M i delat läge (read-only läge)

3. CPU#1 ser att M är i delat (read-only) läge. Den kan inte dra någon annan säker slutsats än att egentligen vilken kärna som helst kan ha M i sin lokala cache. Däremot vet den att data inte finns i L3$. Ändå en klart dyrare (högre latens) operation jämfört med SKL-S!!

Zen

Dokumentationen pekar på att L2$ är strikt inkluderande av L1$

L3$ är strikt exkluderande av L2$.

1. M hämtas in, läggs direkt i L2$ samt L1$ och levereras

2. Här skulle man kunna tänka sig att det blir identiskt med SKL-X, vilket är fallet fast med en liten twist. Zen har tydligen reserverat utrymme i L3$ för en lista likt den SKL-S har om vilka kärnor som kan ha en lokal kopia av M. Nackdel i detta läge då övergången från "data är exklusivt för mig" till "delar data med minst en annan kärna" har högre latens.

3. CPU#1 ser att M är i delat (read-only) läge. Här har däremot Zen en klar fördel mot SKL-X, CPU#1 ser direkt i sin CCX lokala L3$ vilken/vilka andra kärnor som kan tänkas ha en lokal kopia. Om den/de andra kärnorna ligger på ett annat CCX tar invalidiseringen lite extra tid, annars är det helt likvärdigt med SKL-S

Läser man ovan kan man ställa sig frågan: varför skulle någon välja exkluderade policy på delad cache? Det har ju högre latens!

Helt sant, inkluderande L3$ är optimalt i fall som t.ex. spel där flera CPU-kärnor kommer dela data.

Den uppenbara fördelen med en exkluderande cache är när förväntat last INTE delar data, t.ex. när man kör virtuella maskiner på en server och många andra server-laster. Här ger exkluderande policy en fördel då effektiv storlek på cachen är summan av L3$ och storleken på de aktiva kärnornas lokala cache.

Så för att svara på trådens fråga: nej tror inte man kommer matcha spelprestanda med Zen2 (förutsatt att det som avses är fall där GPU inte är flaskhals).

Zen är primärt en server-design, men man har ändå gjort en del desktop-specifika optimeringar. Så den är lite mitt emellan SKL-S och SKL-X ur optimeringssynpunkt. SKL-X tycker jag illustrerar rätt bra hur viktig cache-designen är, det är exakt samma mikroarkitektur som SKL-S + dubbelt så många minneskanaler. Ändå är SKL-S klart bättre i spel, även i5-modellerna är normalt snabbare trots lägre frekvenser jämfört med t.ex. i9-7900X.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mrqaffe:

Amd är redan förbi Intel i fråga om "vettighet att köpa"då prestandan idag till största delen beror på grafikkort och skärm, med en bra moderna skärm är det grafikkortet som sätter gränsen och inte cpun så varför ska man köpa en överprisad cpu som inte ger båt mer än ett större hål i plånboken ?
Det är väl mer problemanatisk att många spelare klamrar sig fast med små lågupplösta skärmar pga att grafikkorten inte orkar med en vettig 4 k hdr skärm.
Har man en modern skärm så klarar ju i princip alla mellanklass cpuer och uppåt av alla spel för det är grafikkortet som går på knäna.
Det som håller tillbaka prestandautvecklingen på riktigt idag är Microsoft och Nvidia eftersom win inte finns för ARM desktop och Nvidia försöker låsa in alla i sin proprietära tekniker som är oerhört överprissatta.
ARM sopar mattan med både AMD och Intel vad gäller cpuprestanda idag men stöds än så länge inte av win utan är i "nix välden", nixvärlden stödjer mest öppna standarder likt AMD..
Det som är intressant är att se om folk vågar börja välja smart för att få fart på utvecklingen av prestanda, vi behöver lämna x 86 för det spåret börjar slå i sitt tekniska prestandatak, Apples A 9 ARM cpu är ju den verkliga värstingen idag av det som finns tillgängligt och tekniken där är ung till skillnad från x 86.
ARM använd också i de flesta mobiler och där har man öppna grafikstandarder (likt AMD)
AMD är alltså redan idag ett bättre köp men även mer inställda på framtiden medans Intel, MS och Nvidia numera inte direkt driver på utan försöker mjölka pengar på att göra små förbättringar i inlåta tekniksystem snarare än att driva på mot de verkliga prestandahoppen.
Vi behöver nog snart bryta kompatibiliteten med både x 86 och direct x för att det verkligen ska gå framåt, jag tror inte att Apple kommer att göra nån speldator även om de har den bästa cpun idag men de visar ju vart framtiden är på väg inom rimliga tidsramar om det är prestanda man vill ha.
Är jag ARM fanboy nu

Apple is moving on from Intel because Intel isn’t moving anywhere
https://www.theverge.com/2018/4/3/17191986/apple-intel-cpu-pr...

Håller helt med det som skrivs om ARM här

Vill man se bättre prestanda på desktop framöver ska man överge Intel/AMD frågorna, i alla fall så länge som det betyder x86.

64-bitars ARM är, till skillnad från x86, PPC, MIPS m.fl, inte en utökning av 32-bitars ARM. 32-bitars ARM har på det stora hela lika mycket gammalt skräm i bagaget som x86, det finns många fundamentala problem att designa en 32-bitars ARM CPU med riktig hög IPC.

Så sett till instruktionsuppsättning har egentligen 64-bitars ARM lika mycket gemensamt med 32-bitars ARM som x86 har med, säg, MIPS. Vidare ska man vara införstådd med att specifikationen för 64-bitars ARM lanserades 2011, d.v.s. bara för sju år sedan.

Har pratat med flera forskare inom CPU-design. Är ett par år nu men de var alla rätt samstämmiga kring att vi redan då rätt mycket nått den IPC man rimligen kunde förvänta sig. Simuleringar med x86 visar att IPC, i det generella fall, faktiskt inte kan så mycket högre. Finns helt enkelt inbyggda serialiseringsproblem i en ström av x86 instruktioner!

Av allt att döma gäller liknade begränsningar för 32-bitars ARM, PPC/POWER och SPARC (är väl de man designat riktigt "big-core" varianter av).

Apple har med brutal tydlighet visat att denna gräns inte är en absolut sanning. Vortex, "big-core" CPU i Apples A12 systemkrets, uppvisar ett genomsnittlig IPC övertag på Skylake på ~50 %, det både enligt AnandTechs mätningar och även om man tittar på Geekbench 4 resultaten.

Är extremt imponerad av SpecINT2006 resultatet där IPC för Vortex i kompileringstestet ligger på runt 2x jämfört med Skylake. Kompilering har dels rätt mycket gemensamt med spellogik faktiskt, dels är det ett av de få SpecINT testerna man anser det inte går att "fuska" i genom att skriva kompilatorer som gör optimeringar som bara fungerar i Spec men ingen annanstans.

Tyvärr är x86 rätt hårt rotat i WIndows, det kommer ta rätt lång tid innan Windows för ARM (det lanserades ett "riktigt" Win10 för ARM i våras) blir något att räkna med. Själv hoppas jag på att någon av konsolerna blir utrustad med en high-end ARM64 kommande generation, är det bara en som går den vägen är jag övertygad det kommer bli en klar fördel. Vi skulle då lätt kunna hamna i situationen att den konsolen faktiskt är CPU-starkare än samtida gaming PC!

Edit: förtydligande kring relevansen "bara för sju år sedan". Tar tid att utveckla kompilatorer, optimera bibliotek/OS kärnor och liknande för en helt ny CPU-arkitektur. Att det bara sju år efter specifikationen lanserades finns implementationer som utför mer jobb per cykel (Vortex) eller i alla fall matchar de mest putsade x86 designerna (Samsungs M3 och av allt att döma kommande ARM Cortex A76) pekar på att 64-bitars ARM är en "perfekt" design för dagens krav och att denna perfektion har praktiskt relevans.

Att utveckling av kompilatorer gått så här fort får man nog tacka Apples och deras monstruösa kassakista för, Apple satsar enorma resurser i ett projekt som kallas LLVM. Den goda nyheten är att LLVM har varit, är och ser av att all döma ut att fortsätta vara ett öppet projekt som gynnar en väldigt bred skara användare (vi kör LLVM på både x86 och ARM på jobbet, riktigt trevligt projekt som man är glad över att få jobba både med och till och från även i).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman:

Två mkt bra inlägg, får tacka för att du tagit dig tid att sammanfatta och skrivit ner det i ett lättförståeligt inlägg.
Jag hade inte koll på att det var så stor diff på 32bit ARM och 64bit ARM, antog (som sällan är speciellt bra) bara att det var samma tänk som bakom x86.

Som vanligt så finns det inga enkla och entydiga svar på knepiga frågor

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Detta handlar om AMD och intel och inte arm, är arm så intressant så kan du skapa en armtråd där ni kan gotta åt er all överlägsen prestanda den har, just ni
är totalt oinstressaant i denna tråd. har sett den i måmga av dina inlägg blåser iväg till ingenting

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anton studs:

@Yoshman: Detta handlar om AMD och intel och inte arm, är arm så intressant så kan du skapa en armtråd där ni kan gotta åt er all överlägsen prestanda den har, just ni
är totalt oinstressaant i denna tråd. har sett den i måmga av dina inlägg blåser iväg till ingenting

Det är bara "totalt ointressant" om man anser att alla förklaringen till frågan TS ställer som kräver mer än ett led i tankeprocessen är värdelösa.

Visst, hade gått att skriva ett kortare inlägg men gissar att de flesta inte har örnkoll på vad som händer utanför x86. Är ju uppenbart när man läser trådarna att de flesta har rätt dålig koll ens på x86 när det kommer till saker som IPC (annars skulle vi inte konstant se "skiljer bara någon procent i IPC mellan Zen och Skylake").

Så hur var ARM inlägget relevant för vad som frågas i tråden?

Enda sättet Zen2 kan matcha Intel i gaming är att de matchar Intels IPC, i alla fall om vi förutsätter att Zen2 knappast lär klocka högre än i7-9700K/i9-9900k.

I det läget är det högst relevant att peka på att Intel står och stampar på rätt mycket samma IPC-fläck år efter år. Är heller ingen slump att Zen ungefär matchar Skylake när det kommer till IPC för traditionella flyttal (vilket vi ser i t.ex. Cinebench) samt ligger i runda slängar runt 20 % efter för heltalsberäkningar (vilket är det som är kritiskt för de flesta applikationer, inklusive spel).

Zen ligger någonstans mellan Ivy Bridge och Haswell när det kommer till IPC i heltalsberäkningar, så man riktigt nära då Intel faktiskt bara fått ut en mikroarkitektur efter Haswell (Broadwell är i praktiken Haswell på 14 nm).

Så varför ser vi detta mönster? Är här ARM-inlägget är relevant. Vi ser detta för simuleringar av fiktiva x86 designer där man i princip tillåter obegränsad mängd dynamisk analys av instruktionerna pekar på att Intels Core-serie är väldigt nära IPC-gränsen för x86.

Både Intel och AMD jobbar mot att asymptotiskt gå mot en hård IPC-gräns (för generellt heltal, för specialfall finns det ännu rejält med IPC, något vi ser i AVX-512 och t.ex. machine-learning).

Nu skrev jag inte det, men tittar man på "back-end" i Zen så delar den väldigt mycket design-element just med Samsungs M3 och ARMs Cortex A76, Apples tidigare ARM-designer ser än mer lik ut.

Gissningsvis inte en total slump då Jim Keller hade jobbat med de tidiga Apple-designade ARM:arna innan han kom till AMD. Vidare var ursprungsplanen att mikroarkitekturen för Zen skulle dels lanseras för x86 (vilket är just Zen) men även för ARM (K12).

tl;dr varianten på detta är: osannolikt att Zen2 går förbi Skylake (och senare på året ska den ju konkurrera med Ice Lake) då x86 börjar gå mot sin IPC gräns för heltalsberäkningar. Kikar man just på 64-bitars ARM ser man att det inte är en absolut gräns, motsvarande mikroarkitektur fast med ARM64 front-end går förbi även Intels IPC.

D.v.s. ARM64 ger en teknisk bakgrund till varför svaret på TS fråga är "nej". Framförallt kombinerat med saker som skillnader i cache-design samt skillnader i policy för instruktions-schemaläggaren (Zen har en distribuerad sådan, Core har en central, den senare är mer komplicerad men ger högre IPC givet motsvarande back-end kapacitet).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har varken kunskap eller insikt i frågan, men det har nog inte så många andra heller. Tänker dock att om Intel även i framtiden verkligen tänker ta dubbelt så mkt för 9900k som AMD tar för 2700x, så skulle AMD kunna släppa en betydligt biffigare cpu för mindre och ändå tjäna pengar.

Kan inte låta bli att tänka på de Broadwellprocessorerna som hade integrerat minne (5775c). De var ju lika bra eller bättre som Skylake 6700k i spel trots 400 mhz lägre frekvens.

Vet inte om det är möjligt för AMD att klustra på nåt sånt. Men ddt borde inte vara omöjligt att komma lite närmare Intel i spelprestanda om man samtidigt kan höja priset på produkten betydlugt och ändå vara billigare än Intels motsvarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den kan nog komma tillräckligt nära för att få priset att bli den viktigare faktorn.

Vi vet helt enkelt inte. Vi lär se mer info under Lisa Su:s keynote 9 Januari 2019. Eller inte. ¯\_(ツ)_/¯

Skrivet av anon75480:

Jag håller inte riktigt med här, tycker det finns väldigt lite data på att denna typ av "optimering" för specifika arkitekturer stämmer. Visst vi såg när ryzen släpptes att ryzen uppenbart presterade sämre än väntat i vissa specifika titlar, många av dessa titlar patchades och hamnade sedan efter enligt det vanliga snittet (runt 20% när där man ser ren CPU-flaskhalls, som kan förklaras så enkelt som högre "spel-IPC" och klockfrekvenser hos intel). Det som talar för Ryzen är ju dock att de flesta modeller inte snålar med antal trådar, något som utnyttjas bättre å bättre i spel. Jag tror inte denna typ av optimering kommer leda till speciellt mycket bättre prestanda för ryzen på sikt utanför tråd övertaget i respektive prissegment, förutom att det kommer bli ovanligare att se att ryzen blir extra straffad för dess modul-design.

Kan nog finnas en hel del svar i denna presentation (från GDC 2017).

Sedan finns det en uppdatering från Rise of the Tomb raider där en del förklaras.

“Rise of the Tomb Raider splits rendering tasks to run on different threads,” Crystal Dynamics said. “By tuning the size of those tasks – breaking some up, allowing multicore CPUs to contribute in more cases, and combining some others, to reduce overheads in the scheduler – the game can more efficiently exploit extra threads on the host CPU.”
... Crystal Dynamics also found a way to reduce GPU driver overhead, saying: “An optimization was identified in texture management that improves the combination of AMD CPU and NVIDIA GPU. Overhead was reduced by packing texture descriptor uploads into larger chunks.”

Vilket låter för mig för det mesta som generella NUMA optimeringar? I PT:s omtalade rapport så får ju trots allt 9980XE högst prestanda som inte rymmer inom felmarginalerna, i synnerhet inte på Geothermal Valley scenen som är toppresterande i DX12.

Sedan är ju det förstås ingen mirakelkur vad jag vet, men det är möjligtvis någonting som kan göra prestandan bättre för Ryzen och andra NUMA-arkitekturer i spel.

Permalänk
Avstängd

Frågan är om ens AMD eller Intel kan matcha Apples nyare superduper processor i energi/snabbhet.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1530917-apples-a12-sla...

Fattar inte varför Apple inte gör så som AMD och Intel gör..egna moderkort med processorer utöver Apples mobiltelefoner..de skulle ju dominerat på alla marknader.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Frågan är om ens AMD eller Intel kan matcha Apples nyare superduper processor i energi/snabbhet.

Fattar inte varför Apple inte gör så som AMD och Intel gör..egna moderkort med processorer utöver Apples mobiltelefoner..de skulle ju dominerat på alla marknader.

Alla marknader utom x86?

Den lilla marknaden x86 då alltså om jag fattat rätt?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Alla marknader utom x86?

Den lilla marknaden x86 då alltså om jag fattat rätt?

Men tänk konsolerna Xbox, PS4, Switch.

PC är ju i sig inte så liten heller.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag är AMD fanboy.

Men jag lever inte i en illusion 🤔

Har köpt Intel där AMD inte haft några verkliga alternativ. Men köper AMD till nästa burk även om Intel skulle vara bättre, för att jag kan välja det jag känner för.

AMD är mer på gång än de varit på många år, det går inte förneka.
Men Intel har ett försprång på områden som är svåra att köra om hur som helst.

Det viktiga är att AMD måste vara ett tillräckligt bra alternativ och dessutom prisvärt så folk köper dem och vi får ha minst två aktörer inom x86.

Sen ska man inte glömma att AMD fortfarande är näst bäst i världen på x86?

jag kan inte klassa mig som fanboy övht till någon grupp, jag väljer Intel eller AMD efter behov å plånboken.
De har jag gjort sen min första PC jag pynta själv AMD K5 200mhz, innan de hade jag P90 mhz, i486 DX2 osv, men de var ju maskiner mina päron pyntade för

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VadSaDu:

De är ju på gång med det och de planerar att ha egna cpuer i macarna från 2020.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För min del så är det 1440 idag och snarast 4K som gäller (väntar på en trevlig 4K 144+ HDR skärm) Då spelar det inte lika stor roll om man väljer top CPU:er från vardera företag. Däremot så vill jag hellre lägga pengarna på ett bättre grafikkort än intels dyrare alternativ.

Få se vad som händer under black friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Svårt att säga. Troligtvis inte riktigt även om Zen 2 skulle nå 5Ghz. AMD:s design medför lite högre latens som speciellt spel inte brukar gilla. Jag tror dock att skillnaden kommer att krympa till 1-5% i 1080p med ett 1080ti eller bättre, och ingen skillnad alls i högre upplösningar.

AMD kan ju dock producera sina kretsar till ett mycket lägre pris än Intel, så I så fall blir väl frågan vad det är för galning som betalar, let's say 50% mer, för <5% prestanda

De som vill ha/behöver den där extra prestandan som helt enkelt inte går att få i AMDs produktlineup., Men det är nog inte stor nog grupp att basera hela sin säljpitch på. Blir spännande att se vad som händer nästa år om 7nm faktiskt rullar ut på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Skrivet av mrqaffe:

De är ju på gång med det och de planerar att ha egna cpuer i macarna från 2020.

ja de är på väg tillbaka till egna CPU:er igen. de hade ju de förut å

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.