Fiber från källare till lägenheter - tillvägagångssätt & valmöjligheter

Permalänk
CS-mästare

Fiber från källare till lägenheter - tillvägagångssätt & valmöjligheter

För ett par år sedan drog Stokab in fiber till hyresfastigheten där jag bor i Stockholm (12 lägenheter), tyvärr har det inte hänt något sedan dess utan vi sitter fortfarande fast med Comhem.

Men nu äntligen har jag fått i uppdrag av hyresvärden att kolla upp hur vi ska gå tillväga för att få fiber in till lägenheterna. Som jag förstått det installerar Stokab bara fiber till huset, sedan är det upp till fastighetsägaren att sluta avtal med en bredbandsleverantör gällande utbyggnad av fastighetsnät samt installation av utrustning och uttag.

Sitter för närvarande och läser på om ämnet, skulle dock vara mycket uppskattat om någon med erfarenhet av denna process kan ge lite råd kring den situation vi är i, vilka potentiella fallgropar som finns och hur jag bör gå tillväga framöver.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns i princip tre beslut du måste ta.

Beslut 1: Individuella anslutningar, kommunikationsoperatör (kallas ibland något felaktigt för stadsnät), eller gruppanslutning?

Individuella anslutningar: Innebär att varje lägenhet får en egen fiberanslutning som går upp in i själva lägenheten. Varje enstaka lägenhetsinnehavare kan då teckna avtal med en internetleverantör direkt, som levererar via Stokabs nät. Jag vet inte om detta är möjligt att göra rent praktiskt för privatpersoner, men det är så företagsanslutningar brukar se ut. (Företagsanslutningar brukar dock vara dyra.)

Kommunikationsoperatör: En operatör som t.ex. IP-Only kommer in och ansluter lägenheten till deras nät. Genom deras nät kan enskilda lägenhetsinnehavare välja tjänstenivå och operatör, men i praktiken brukar detta både bli dyrare och sämre, eftersom du blandar in en extra aktör som ska ha pengar, och även vara med i eventuell felsökning.

Gruppanslutning: Din förening tecknar avtal med en internetleverantör som levererar Internet till alla lägenheter. Detta brukar bli billigast men det kräver att alla är med på tåget. Nackdelen blir att man kan bli överkörd och "fastna" hos en sämre operatör och inte ha någon möjlighet att byta själv.

Beslut 2: Aktiv utrustning i källaren eller ej?

Aktiv utrustning i källaren: (Funkar endast för kommunikationsoperatör/gruppanslutning): Din operatör ställer ut en switch i källaren, som sedan går vidare till anslutningar upp till varje lägenhet. Detta är ett krav om du ska koppar upp till lägenheterna.

Ingen aktiv utrustning: Fiber går direkt från Stokabs husnod upp till lägenheterna. Fördel: Ingen aktiv utrustning som kan gå sönder. Men detta förutsätter en mediakonverterare i varje lägenhet.

Beslut 3: Koppar eller fiber?

Koppar: Kräver en switch i källaren. Något billigare än fiber, men kablarna kan inte vara lika långa. Det kan sluta dyrare om man behöver flera switchar än med fiber.

Fiber: Dyrare, kräver mediakonverterare i varje hushåll, men är mycket mer framtidssäkert, eftersom glasfiber har mycket högre teoretisk maxkapacitet än en kopparkabel.

I praktiken är det inte du som beslutar om detta, det gör den operatör du väljer att ta in. Jag hade hört med några operatörer av olika typer och se vad ni kan få från dem. Ofta kan det vara så att operatören i fråga kan "sponsra" själva fastighetsnätet mot att man binder upp sig hos dem eller inte.

Permalänk
CS-mästare

@pv2b:

Tack för svaret!

Det är en ganska liten fastighet med 2 trappuppgångar och totalt 12 hyreslägenheter, att få med alla hyresgäster på att byta leverantör kommer nog inte vara ett problem då Comhems priser gått upp ganska rejält sista åren.

Vad skulle du tro är den bästa lösningen i vårt fall, en gruppanslutning med en switch i källaren, dra Cat6 kablar till lägenheterna och där montera uttag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av almness:

@pv2b:

Tack för svaret!

Det är en ganska liten fastighet med 2 trappuppgångar och totalt 12 hyreslägenheter, att få med alla hyresgäster på att byta leverantör kommer nog inte vara ett problem då Comhems priser gått upp ganska rejält sista åren.

Vad skulle du tro är den bästa lösningen i vårt fall, en gruppanslutning med en switch i källaren, dra Cat6 kablar till lägenheterna och där montera uttag?

Svårt att säga. Det beror väldigt mycket på förutsättningarna. Jag hade själv tyckt bättre om fiber eftersom det är mer flexibelt.

Hör med några operatörer och kolla vad det kostar!

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av pv2b:

Svårt att säga. Det beror väldigt mycket på förutsättningarna. Jag hade själv tyckt bättre om fiber eftersom det är mer flexibelt.

Hör med några operatörer och kolla vad det kostar!

Absolut, det ska jag göra, tack än en gång för hjälpen!

Permalänk

Öppen fiber! Konkurrensutsatt och valfrihet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Inaktiv

Stockholm så kolla med Stokab(?), alternativt direkt med Ownit eller Bahnhof.

Ta in flera för offert helt enkelt, för att pressa priset.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dalledalle:

Öppen fiber! Konkurrensutsatt och valfrihet

Skickades från m.sweclockers.com

Låter bra i teorin.

I praktiken så visst, du kan välja din internetleverantör fritt, men istället så har du ett monopol på en kommunikationsoperatör (i fallet Öppen Fiber är det Telia, eller som där jag bor, IP-Onlys stadsnät) som sticker imellan och tar pengar oavsett vem du väljer, och om de gör ett dåligt jobb så kan du inte välja bort dem. Dessutom lägger en sådan kommunikationsoperatör med ytterligare en kock i internetsoppan som gör det jobbigare för din leverantör (oavsett vem de är) att felsöka och avhjälpa.

I praktiken skulle jag säga att öppen fiber faktiskt är *sämre* än att bara fixa ett avtal med en ISP och gruppansluta.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Låter bra i teorin.

I praktiken så visst, du kan välja din internetleverantör fritt, men istället så har du ett monopol på en kommunikationsoperatör (i fallet Öppen Fiber är det Telia, eller som där jag bor, IP-Onlys stadsnät) som sticker imellan och tar pengar oavsett vem du väljer, och om de gör ett dåligt jobb så kan du inte välja bort dem. Dessutom lägger en sådan kommunikationsoperatör med ytterligare en kock i internetsoppan som gör det jobbigare för din leverantör (oavsett vem de är) att felsöka och avhjälpa.

I praktiken skulle jag säga att öppen fiber faktiskt är *sämre* än att bara fixa ett avtal med en ISP och gruppansluta.

Japp, du har rätt i det du säger.

Men det är trist att låsa upp sig mot en ISP om de helt plötsligt får för sig att
höja sina priser med 300%,
lämna ut dina uppgifter till filmbolag eller andra aktörer,
blockera vissa hemsidor
Eller annat dumt som inte andra ISPer håller på med som du då kan byta till

Sen finns det ju även flera TV-leverantörer i öppet nät, och mer kanaler att välja på för dem som fortfarande tittar på traditionell Tv

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dalledalle:

Japp, du har rätt i det du säger.

Men det är trist att låsa upp sig mot en ISP om de helt plötsligt får för sig att
höja sina priser med 300%,
lämna ut dina uppgifter till filmbolag eller andra aktörer,
blockera vissa hemsidor
Eller annat dumt som inte andra ISPer håller på med som du då kan byta till

Sen finns det ju även flera TV-leverantörer i öppet nät, och mer kanaler att välja på för dem som fortfarande tittar på traditionell Tv

Man blir inte låst till en ISP för att föreningen upphandlar ett gruppavtal.

Avtalet i fråga har bindningstid på en viss tid, och under den tiden ska de inte kunna ändra prisen. Bindande avtal gäller år båda håll.

Blir de för dyra eller för dåliga byter BRF ut ISP:en nästa gång det där dags att förhandla om.

Sen är det sant att det hade varit bra om man kunde byta ISP när som helst. I praktiken kan man dock kringgå eventuella dumheter en ISP håller på med med en VPN-leverantör istället (tills att man fått byta alltså). Inte en optimal lösning, men ändå bättre än kommunikationsoperatör tycker jag.

Permalänk

Den absolut mest öppna lösningen är om du har Skanovas (Telias) fiber in i ditt hus.

Om man t.ex. har Telia Öppen fiber och inte har bindningstid, så kan man välja från alla de operatörer som har utrustning i Telias stationer/noder. Detta finns bara hos Telia. Man kan alltså ha Telia Öppen fiber och då välja mellan de ISP som Telia Öppen fiber samarbetar med. Eller så kan man t.ex. kontakta Com Hem eller Bahnhof och se om dom kan leverera fiber. Om dom hyr plats hos Skanova så kan dom då erbjuda fiber till dig genom att dom hyr fibertråden fram till dig.

Därför är den enda överlägset öppna lösning som finns, en Skanovafiber där du kan välja fritt.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.