Permalänk
Medlem

Jobb med CCNA

Hej alla. Sitter och funderar på att skriva CCNA provet 200-125 Routing och Switching om några månader.
Hur blir det med jobbchanser om man har ett CCNA-cert? Kan man bli anställd med ett CCNA-cert eller behövs en högskoleexamen?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk

Du kan definitivt bli anställd med CCNA. IT-företag idag bryr sig med om erfarenhet och cert än utbildningar på papper. Jag sitter på Cygate idag som har stort Cisco-fokus. Tror t.o.m att Cygate kan vara störst Cisco-parner i Sverige som rent exempel.

Mitt tips om du tänker ta certet är att börja kika på jobb hos företagen i ditt område som är störa cisco-partners så kommer du få mycket att välja mellan

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Tror också du kan få jobb med ett CCNA, speciellt i dessa tider. Det viktigaste är att du lyckas få ihop lite erfarenhet innan marknaden vänder. För då kommer det bli tufft om du bara har ett CCNA...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Tror också du kan få jobb med ett CCNA, speciellt i dessa tider. Det viktigaste är att du lyckas få ihop lite erfarenhet innan marknaden vänder. För då kommer det bli tufft om du bara har ett CCNA...

Här får du gärna utveckla, vad pekar på en negativ utveckling i nätverksbranschen inom en överskådlig framtid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Här får du gärna utveckla, vad pekar på en negativ utveckling i nätverksbranschen inom en överskådlig framtid?

Initialt så tänker jag att ren och skär nätkunskap är på väg bort och ersätts av "SDN".

EDIT: På väg bort är generellt, kommer såklart alltid finnas kvar. Men det blir på mer avancerad nivå och simpla nättjänster blir det färre av.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Hej alla. Sitter och funderar på att skriva CCNA provet 200-125 Routing och Switching om några månader.
Hur blir det med jobbchanser om man har ett CCNA-cert? Kan man bli anställd med ett CCNA-cert eller behövs en högskoleexamen?

Med certet blir det mycket lättare att få jobb inom it utan examen.
Kör säger jag om det är det du vill.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Här får du gärna utveckla, vad pekar på en negativ utveckling i nätverksbranschen inom en överskådlig framtid?

Slå upp "lågkonjunktur" i närmsta ordbok. Finns inget tvivel om att det förr eller senare vänder och då påverkas även nätverksbranschen. Om det händer inom din definition av överskådlig framtid låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Slå upp "lågkonjunktur" i närmsta ordbok. Finns inget tvivel om att det förr eller senare vänder och då påverkas även nätverksbranschen. Om det händer inom din definition av överskådlig framtid låter jag vara osagt.

Tolkade ditt svar som att området nätverkstekniker skulle vara ett allmänt dåligt kariärsval i största allmänhet, den kommande lågkonjukturen kommer ju drabba betydligt fler områden än så.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Hur är det om man istället har en 2årig examen inom nätverk(cisco)/sysadmin men saknar CCNA cert. Väger utbildningen eller CCNA certet tyngre för en nätverkstekniker tjänst eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Container:

Du kan definitivt bli anställd med CCNA. IT-företag idag bryr sig med om erfarenhet och cert än utbildningar på papper. Jag sitter på Cygate idag som har stort Cisco-fokus. Tror t.o.m att Cygate kan vara störst Cisco-parner i Sverige som rent exempel.

Mitt tips om du tänker ta certet är att börja kika på jobb hos företagen i ditt område som är störa cisco-partners så kommer du få mycket att välja mellan

Skrivet av Xerbee:

Tror också du kan få jobb med ett CCNA, speciellt i dessa tider. Det viktigaste är att du lyckas få ihop lite erfarenhet innan marknaden vänder. För då kommer det bli tufft om du bara har ett CCNA...

Skrivet av Nepo:

Med certet blir det mycket lättare att få jobb inom it utan examen.
Kör säger jag om det är det du vill.

Stort Tack alla som svarat, uppskattas väldigt mycket!! Känner mig mera självsäker nu

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Lånar tråden lite.

Hur är det om man istället har en 2årig examen inom nätverk(cisco)/sysadmin men saknar CCNA cert. Väger utbildningen eller CCNA certet tyngre för en nätverkstekniker tjänst eller liknande?

Skulle säga att examen väger lite mer. Ser bägge som en möjlighet att ta sig förbi HR och få gå på en intervju. Det mesta hänger på om du har rätt inställning och attityd som junior. Ingen förväntar sig att du ska kunna speciellt mycket, du kommer troligtvis lära dig mer första månaderna i arbetslivet än vad du gjort på skolan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Skulle säga att examen väger lite mer. Ser bägge som en möjlighet att ta sig förbi HR och få gå på en intervju. Det mesta hänger på om du har rätt inställning och attityd som junior. Ingen förväntar sig att du ska kunna speciellt mycket, du kommer troligtvis lära dig mer första månaderna i arbetslivet än vad du gjort på skolan...

I efterhand när man har diskuterat detta med andra personer så räcker det med gymnasiexamen. Skaffa dig rätt böcker CCNA/CCNP RS samt CCNA Security, ladda ner Virtualbox så du lär dig virtualisering och till det Windows server med Active Directory samt Linux. Skapa ett konto hos netacad och ladda ner packet tracer och gör alla labbar som finns där. GNS3 är även bra men lite krångel med images. Ladda ner Python, C, Notepad++ (och och lär dig programmera. Finns kurser hos udemy som kostar men youtube och google finns också. Har du råd, skaffa dig fysiska routrar och switchar.

Detta räcker för att ge dig helt okej kunskap inom branschen, tror detta motsvarar nästan 1.5 års studier. Lägg till några programmeringskurser specifikt för nätverksteknik och då får du 2 års studier. Detta då om man är helt enkelt lat/snål och ej vill påbörja uni/högskolan. Nackdelen finns ju liksom om man tar den vägen... men men.

Permalänk
Medlem

Man kan bli anställd bara med gymnasiebetyg, men CCNA underlättar lite och gör kanske att man sticker ut lite mer i högen av CV:n. En högskoleexamen väger tyngre, men tar också längre tid att genomföra och resulterar troligen i studieskuld.

Arbetslivserfarenhet väger tyngre än både CCNA och examen. Man får nästan räkna med att vara överkvalificerad på de första jobben, om man inte råkar ha väldig tur/stort kontaktnät.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD