Punkter som gör en platsannons intressant

Permalänk
Medlem

Punkter som gör en platsannons intressant

Företaget jag är anställd hos söker ny "IT-admininstratör", jag jobbar med att utforma platsannonsen. Jag skulle behöva hjälp med det jobbet. Tjänsten handlar (grovt) om att vara "IT-ansvarig" för ett teknikbolag med mellan 10 och 20 anställda. Bolaget är beläget i en mellanstor svensk stad. Tjänsten har långt gående ansvar för den interna IT-infrastrukturen: nätverk, servrar, virtualiserings-platform, med mera.

Det är svårt att hitta intresserade personer eftersom arbetsmarknaden är bra för den arbetstagande, det finns fler personer än tjänster. Vad skulle ni som har en liknande tjänst tycka är viktigt att framhäva i en platsannons för att få er vilja söka till tjänsten? Vi har tidigare lyckats bra med våra rekryteringar när vi väl får träffa kandidaterna, men det är svårt att få in tillräckligt med sökande.

Är nedanstående viktigt att framhäva, eller finns det helt andra punkter som vi har glömt?
* Lön & förmåner.
* Arbetstider, möjlighet att jobba hemifrån, jour-arbete, flex-tider och annat.
* Lösningar vi använder idag: t.ex om det är Windows, Linux, eller "molnet".
* Hur kollegorna är på jobbet: är vi högljudda och energetiska eller är vi lugna och nördiga?
* Vad produkterna vi bygger används till: bygger vi framtidens teknik eller är det "vanliga" saker?

De rekryteringskonsulter jag har pratat med har inte givit någon vidare användbar information, utan det är bara det vanliga: "Säg att ni har bra lön och intressanta arbetsuppgifter."
En sådan annons hade inte lockat mig, utan jag hade velat veta mer om vad jag förväntas göra, och hur mycket frihet, alternativt handledning, jag får i jobbet. Jag har letat efter platsannonser som jag skulle gilla, och därmed kunna använda för inspiration, men jag hittar inget.

Permalänk
Vila i frid

Som ex i den branschen är det inte mycket som lockar att bli en ensam IT-snubbe på ett mindre företag, än mindre på ett mellanstort företag. Alla ändringar lär göras kvällar, helger och vid ledigheter för att inte störa verksamheten samt att man alltid ska vara tillgänglig - plus att hoppa in på andras uppgifter när det är tajt i verksamheten. Syr ni ihop något som kompenserar detta kanske ni kan hitta någon att bli liv-egen. Mina reflektioner i saken. Ett ungt stjärnskott med snarlik verksamhet som hobby är nog bästa chansen.

Med nya jobbet kan jag både ta semester plus en månads tjänsledigt på det för att köra hoj. Jobba för att leva eller leva för att jobba. Mitt val är solklart.

...och ja, har fortfarande kvar mitt lilla vmware datacenter här hemma att leka med.

Permalänk
Medlem

Negativa erfarenheter är också bra att höra, för då vet man vad man ska visa att man inte gör.

Så för dig vore det viktigt att framhäva:
* arbetstider är vanliga kontorstider, ingen jour
* att om schmaläggning av uppgraderingar riktar sig efter dina behov, och att andra får anpassa sig

Dvs att framföra att man inte ser IT som en kostnadspost, utan som en viktig funktion.

Permalänk
Vila i frid

Jag är bara kommen till sådan ålder att fritid värderas mer än (fackligt) avtalad övertidslön och att många vill med mig - men jag vill bara med utvalda, de som värdesätter det som görs - väl.

Jour är ett gissel. Man ska lägga sin fritid på "is" för att kunna inställa sig på tre röda. Jour-ersättning är tyvärr vanligtvis erbarmligt låg. Se t.ex. på ambulanssjukvården i Gävleborg där man lyckades få 20% av 250 att sluta.

Seriositeten hos ett modernt företag tekniksektorn syns på deras IT-budget. Ligger kostnaden för deras IT runt 2 - 4 procent tar man det seriöst. En support-snubbe på var sjuttionde anställd.

Ersätter man rikligt för abnormala arbetstider kan man förmodligen får den mest inbitne hoj-åkare att på söndagen skippa 50-mila rundan på roliga & krokiga asfaltsvägar för att istället sätta sig i ett bullrigt serverrum och byta diskar - och man vet om att Murphy kommer att hälsa på och det är tisdag morgon 03.00 när man får slå ihop ögonen för att sova lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Jour är ett gissel. Man ska lägga sin fritid på "is" för att kunna inställa sig på tre röda.
...
Seriositeten hos ett modernt företag tekniksektorn syns på deras IT-budget. Ligger kostnaden för deras IT runt 2 - 4 procent tar man det seriöst. En support-snubbe på var sjuttionde anställd.
...

Jag håller med dig om att jour är ett gissel. Om man kräver jour borde man meddela det i platsannonsen, och uppenbarligen vore det en fördel om man inte har jour.
Det där handlar mycket om hur verksamheten är uppbyggd, och hur många "hängslen" som är kvar när "livremmen" går sönder. Skippar man redundansen i hårdvaran, där den är relativt billig, får man lösa den med dyra mäniskor. "Normala arbetstider" är väl självklart kan man tycka - vad mycket man inte vet om industrier man inte jobbar i.

1/70 får jag till 1.7%, vi ligger snarare på "över 1"/20 vilket jag får till mer än 5%. Det är synd att många tycker att IT bara är en kostnad. Uppenbarligen ytterligare något vi borde framhäva, att IT är en viktig funktion och inte en kostnadspost.

Permalänk
Medlem

Måste bara påpeka att det ni pratar om är beredskap, inte jour. När man jobbar jour så sitter man på arbetsplatsen och väntar på att något ska hända, när man har beredskap så är man ledig tills dess att något händer (och har då oftast en inställelsetid).

Personligen har jag beredskap på mitt nuvarande jobb. Jag får ett lönepåslag på de veckorna som jag har beredskap och om något händer får jag övertidsersättning för den tiden jag jobbar (minst 2 timmar). Vi har inte beredskap mitt i natten (mellan 00-06 är växeln stängd). Har fungerat ganska bra för vår del, men det ska nämnas att vi sysslar med mjukvara, så om något händer är det ganska stor sannolikhet att det inte är "vårat fel" utan vi felsöker oftast var felet ligger och kontaktar den som ska fixa felet. Med det sagt så känner man sig inte 100% ledig när man har beredskap, man kan inte göra planer som betyder att man är mer än 2 timmar ifrån en dator med säker anslutning till jobbdatorn.

Eftersom man inom IT-branschen ganska snabbt kommer upp i taket för pension och det mjuka taket för statlig skatt så tror jag att det kan vara värt att fokusera på vad ni erbjuder utöver likvid lön. Erbjuder ni friskvård på arbetstid? Extra/valfri pension? Förmånspaket?

Men eftersom ni är belägna i en mellanstor Svensk stad så skulle jag tro att de personer som är mest intresserade av tjänsten skulle vara de som bor i samma stad men som pendlar till en större stad. Därför är det viktigt att ni kan visa på att den anställde faktiskt tjänar tid (och får fritid) på denna tjänsten istället för det hen har idag. Eftersom det verkar vara en ganska central roll som ni söker måste ni kunna bevisa att den anställda får mer fritid och inte blir den ständigt övertidsjobbande syndabocken i ett gammalt skit-system.

Man ska absolut inte underskatta vikten av fritid i ett jobb, många skulle placera det högre än lönen på önskelistan.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem

Vilken titel jobbet har kan ha värde, du skriver att det grovt handlar om att vara IT-ansvarig,
Varför inte låta det bli titeln det blir ju klart en roligare frammtid för personen då

Permalänk
Medlem

Vet inte alls hur komplex/unik er miljö är men jag tror det kan blir svårt att hitta någon med nog hög kompetens utan att betala väldigt mkt och risken finns ändå att personen försvinner till något annat. Är det självklart att ni måste ha en anställd för det? Vet flera bolag med liknande situation/behov som istället valt att teckna avtal med något företag som sköter det åt dom, mkt beroende på problemen med att hitta någon som vill ta jobbet och få dom att stanna kvar. Varje timme blir lite dyrare men å andra sidan brukar kvalitén på jobbet blir klart högre. Om ni inte har väldigt speciella miljö/krav så är detta nog en rätt standardiserad tjänst idag.

Dvs problemet här är kanske inte att platsannonsen är ointressant utan att jobbet är det (relativt sett)

Permalänk
Medlem

Skulle gärna också se vilka befogenheter IT eller vilken politik som drivs kring IT frågorna hos er.

Många arbetsplatser brukar ju ha att IT ingår under Ekonomi och då blir det en del politiska beslut kring hur IT hanteras och vad som ska köpas in mm, samt var slutar IT och börjar? Vet inte hur många platser jag varit på där de säger "Jasså - Det har ström inkopplad, så det tillhör IT".

Jag tycker det är viktigt att man är tydlig med vad som förväntas av en som IT, som tex vilka tider man kan förvänta sig support och vilken support. Sen vilka utbildnings och framtidsvisioner finns det för IT?

Man har ju hört allting ifrån "Vi kräver att det finns en IT på plats mellan 8 och 17", då finns det enligt mig ingen tid till någonting annat utan övertid.

Permalänk
Inaktiv

Väldigt mycket diskussion om det ena och andra i tråden.. Är det ni tar upp något man ska nämna i en platsannons för att få fler sökande? Jag tycker inte det, det hade snarare fått folk att kolla vidare.

Grundproblemet jag ser är IT-admininstratör på ett företag med 20 anställda, ska verkligen ett så litet företag ha en IT-admininstratör och istället inte leja ut jobbet? Problemet är att få en kompetent IT-admininstratör att vilja stanna kvar då den kommer ha problem att utvecklas, ni har kanske låg budget och då får den ej göra så mycket.

Nå jag tycker generellt att kompetenta systemutvecklare eller tekniker + hyra hjälp då det behövs. De kompetenta systemutvecklarna /teknikerna klarar av det mesta strul som kan uppstå i ett litet företagsnätverk, det är mer hjälp för att köpa en nya lösningar, uppdatera etc som man behöver anlita de som jobbar med dessa frågor dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mix_room:

Företaget jag är anställd hos söker ny "IT-admininstratör", jag jobbar med att utforma platsannonsen. Jag skulle behöva hjälp med det jobbet. Tjänsten handlar (grovt) om att vara "IT-ansvarig" för ett teknikbolag med mellan 10 och 20 anställda. Bolaget är beläget i en mellanstor svensk stad. Tjänsten har långt gående ansvar för den interna IT-infrastrukturen: nätverk, servrar, virtualiserings-platform, med mera.

Det är svårt att hitta intresserade personer eftersom arbetsmarknaden är bra för den arbetstagande, det finns fler personer än tjänster. Vad skulle ni som har en liknande tjänst tycka är viktigt att framhäva i en platsannons för att få er vilja söka till tjänsten? Vi har tidigare lyckats bra med våra rekryteringar när vi väl får träffa kandidaterna, men det är svårt att få in tillräckligt med sökande.

Är nedanstående viktigt att framhäva, eller finns det helt andra punkter som vi har glömt?
* Lön & förmåner.
* Arbetstider, möjlighet att jobba hemifrån, jour-arbete, flex-tider och annat.
* Lösningar vi använder idag: t.ex om det är Windows, Linux, eller "molnet".
* Hur kollegorna är på jobbet: är vi högljudda och energetiska eller är vi lugna och nördiga?
* Vad produkterna vi bygger används till: bygger vi framtidens teknik eller är det "vanliga" saker?

De rekryteringskonsulter jag har pratat med har inte givit någon vidare användbar information, utan det är bara det vanliga: "Säg att ni har bra lön och intressanta arbetsuppgifter."
En sådan annons hade inte lockat mig, utan jag hade velat veta mer om vad jag förväntas göra, och hur mycket frihet, alternativt handledning, jag får i jobbet. Jag har letat efter platsannonser som jag skulle gilla, och därmed kunna använda för inspiration, men jag hittar inget.

Låter nästan som ni söker en IT-arkitekt mer än bara en IT-administratör.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Purrfected:

Låter nästan som ni söker en IT-arkitekt mer än bara en IT-administratör.

En IT-arkitekt för mig jobbar aktivt med att bygga ut system och skapa nya. På ett vanligt IT-företag för 20 anställda så blir it-teknikerna mer som en fastighetsskötare som inte ska göra så stora ändringar, det är mer underhåll. Sedan finns det större ingrepp då och då, men då råder jag att anlita någon extern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

En IT-arkitekt för mig jobbar aktivt med att bygga ut system och skapa nya. På ett vanligt IT-företag för 20 anställda så blir it-teknikerna mer som en fastighetsskötare som inte ska göra så stora ändringar, det är mer underhåll. Sedan finns det större ingrepp då och då, men då råder jag att anlita någon extern.

Googlar runt lite och beskrivningen av de olika titlarna verkar variera rätt kraftigt.
För mig jobbar en administratör nästan enbart med underhåll av befintligt system.
IT-Tekniker kanske är ett mer attraktivt namn?

Problemet med IT-administratör är att lönen generellt är rätt låg, kan vara så att de som söker såna roller inte har den kunskapen som efterfrågas?
De som har kunskapen söker jobb som ger högre lön? Då kanske IT-arkitekt är bättre.
Svårt sånt här känner jag.

Första tanken var bara att det lät som att det var mer ansvar än man vill ha som bara it-administratör som eftersöktes.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag har klippt i citaten för att försöka få ihop de olika teman till ett svar för att inte spreta runt för mycket.

Skrivet av Calsoe:

Eftersom man inom IT-branschen ganska snabbt kommer upp i taket för pension och det mjuka taket för statlig skatt så tror jag att det kan vara värt att fokusera på vad ni erbjuder utöver likvid lön. Erbjuder ni friskvård på arbetstid? Extra/valfri pension? Förmånspaket?
...
Man ska absolut inte underskatta vikten av fritid i ett jobb, många skulle placera det högre än lönen på önskelistan.

Det framkommer helt klart av alla svar att vetttiga arbetstider (max 40h i veckan, ingen beredskap/jour, att ha inflytande på när down-time fönster läggs osv) är viktigt. Det ska jag försöka framföra.

Löneförmåner och liknande är väldigt individuellt, och det ser jag inte riktigt hur man skulle kunna framhäva i en annons utan att veta väldigt väl vad marknadspriset är. Små bolag kan däremot inte pressa lönerna på samma sätt som ett stort; det är häftigt att jobba åt "STORBOLAG AB", då accepterar många en lägre lön än hos "småbolag ab".

Citat:

...inte blir den ständigt övertidsjobbande syndabocken i ett gammalt skit-system.

Det är definitivt inget gammalt skit-system vi har, kanske inte det häftigaste som finns, men hårdvaran är inköpt under de sista 1-2 åren.

Skrivet av boyen89:

Vilken titel jobbet har kan ha värde, du skriver att det grovt handlar om att vara IT-ansvarig, Varför inte låta det bli titeln det blir ju klart en roligare frammtid för personen då

Skrivet av Purrfected:

Låter nästan som ni söker en IT-arkitekt mer än bara en IT-administratör.

Skrivet av Purrfected:

Googlar runt lite och beskrivningen av de olika titlarna verkar variera rätt kraftigt.
För mig jobbar en administratör nästan enbart med underhåll av befintligt system.
IT-Tekniker kanske är ett mer attraktivt namn?

Den faktiska titeln kan vara vad som helst. Från "IT-slav" till "C-IT-O". Fast det blir lite larvigt att kalla mig för CHRO (Chief HR Officer) bara för att jag sitter och funderar på hur man ska skriva en bra platsannons.
"IT-ansvarig" är definitivt en titel som skulle passa bra. Det är precis som ni säger svårt att hitta en bra nivå att lägga titeln på.

Att vi är i en IT-lastig industri, så det finns alltid saker att göra som kanske inte direkt är "IT" - som t.ex att hjälpa till med utvecklingen genom förbättring av CI/CD-miljöer och automattester, men även sådant som att byta skrivar-patroner (fast det gör även VD på ett sådant bolag), gör det ännu svårare att hitta en bra beteckning på rollen.

Skrivet av improwise:

Är det självklart att ni måste ha en anställd för det?

Skrivet av anon159643:

Grundproblemet jag ser är IT-admininstratör på ett företag med 20 anställda, ska verkligen ett så litet företag ha en IT-admininstratör och istället inte leja ut jobbet?

Det är naturligtvis inte självklart att man ska ha anställda för att göra det själva, men vi har inte stött på några "hyr-företag" som ger intrycket av att göra ett riktigt bra jobb. Vi är dock öppna för förslag på sådana som kunde passa. De enkla sakerna som hosting och email är redan inköpta, så det är den interna miljön det handlar om. En sådan är mycket svårare att ha en hyrd "underhållare" - eftersom det är mycket som anpassas löpande, problem som diskuteras vid kafferasten osv. Det kanske är ineffektivt ekonomiskt att ha en anställd, men vi tror att det vägs upp av att de får lite mer tid att göra sakerna bra.
Dessutom så har ju de som hyr ut folk ofta samma problem som vi, nämligen att det är svårt att få tag på bra folk. Arbetsuppgifterna blir ju inte intressantare för att man gör dem hos flera bolag än hos ett.

Problemet med att ha systemutvecklare som ska sköta om det är att det då blir en bisyssla, vilket gör att man inte får tid till det, vilket gör att det blir mindre kul. För att man ska vara duktig på det, så behöver man ju kunna lära sig nya produkter, metoder och lösningar. Det är inget som görs på nolltid, att ha någon som bara kan läsa tutorials och kopiera dem är inte samma sak som någon som kan undersöka om man hellre borde köra Ansible istället för Puppet (eller tvärtom, eller Chef, eller ...) och kan förklara varför. En IT-ansvarig som också systemutvecklar tror jag skulle fungera mycket bättre än en systemutvecklare som också IT-ansvarar.

Skrivet av Azathoth:

Skulle gärna också se vilka befogenheter IT eller vilken politik som drivs kring IT frågorna hos er.
...
Jag tycker det är viktigt att man är tydlig med vad som förväntas av en som IT, som tex vilka tider man kan förvänta sig support och vilken support. Sen vilka utbildnings och framtidsvisioner finns det för IT?

Det ska vi se till att försöka framföra.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av mix_room:

har inte stött på några "hyr-företag" som ger intrycket av att göra ett riktigt bra jobb.

Det bästa är nog att ringa runt/träffa och fråga tjänsteköpare (besök lokala företagarmöten) vad de anser om sina leverantörer. På mitt förra jobb köptes IT-tjänster (specifikt från mig och en annan av mina kollegor) av ett rikstäckade företag (+Norge) där vi meckade i deras hemligaste inre, allt från sårbarhetsanalys i deras IT-miljö till avinstallation av "Office File Validation Plugin" (berömd nätverksdödare) och debuggning av VPN-drivare.