Har "Black Fraiday" rasistisk historisk bakgrund? (NEJ)

Permalänk
Avstängd

Har "Black Fraiday" rasistisk historisk bakgrund? (NEJ)

Läste ett inlägg i sociala medier om att historien bakom "Black Fraiday" ska vara att det var "Så billig att även en fattig person har råd."
Och att man då använde ordet Black för att den svarta befolkningen var dom fattiga man syftade på och att affärerna där bara rika brukade handla blev fulla med färgade människor just den dagen osv...

Är det här något som "Black pride" rörelsen hittat på nu eller ligger det någon sanning i det?

Om inlägget får spridning så tänker jag skriva till Viralgranskaren (Metro) och fråga.
Har själv inget intresse av att sprida inlägget så tänker inte dela det själv.

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem

Nej, inom ekonomi så är röda siffror när man 'är i minus medans svarta siffror är när man är i plus. Därmed svarta fredag då är det ungefär då på året som butiken går i plus (sägs det).

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Låter som bullshit men vad vet jag

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Hedersmedlem

https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Friday_(shopping)#Origin_of_the_term

Litar vi på Wikipedia och dess källor (inkl Snopes) så är svaret nej.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Den officiella förklaringen (vad jag vet) är väl att butikerna går från ett rött resultat i bokföringen (alltså går minus) till att sälja billigt och på så sätt komma till svart resultat igen (alltså precis går runt eller faktiskt gör vinst).

Finns även en uppsjö av andra rykten som går från slavhandel, fattiga och att det är kaos. Men jag väljer att ha den förklaringen jag skrev ovan som grund för Black Friday.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Total bullshit. Black friday kommer från uttrycket "att visa svarta siffror" i bokföringen. Detta i motsats till "att visa röda siffror". Förlustbelopp skrivs traditionellt med rött bläck i bokföring, medan positiva siffror skrivs med svart.

Uttrycket grundar sig i att affärerna i USA kunde vända ett förlustår till ett år med vinst på just julhandeln - som traditionellt startar fredagen efter Thanksgiving i USA: Black Friday

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Finns lite olika förklaringar var uttrycket kommer ifrån. En som låter rätt sannolik är att det ska ha att göra med att butikernas siffror går från rött till svart tack vare shoppingboomen i samband med thanksgiving.

EDIT: Sen på bollen.

Permalänk
Hedersmedlem

Tråden fick sitt svar tämligen fort och eftersom det tog 6 minuter innan det kom uttalanden som "vänstervridna mongon" så tar vi och låser den direkt. Ganska otroligt egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com