Har "Black Fraiday" rasistisk historisk bakgrund? (NEJ)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018

Har "Black Fraiday" rasistisk historisk bakgrund? (NEJ)

Läste ett inlägg i sociala medier om att historien bakom "Black Fraiday" ska vara att det var "Så billig att även en fattig person har råd."
Och att man då använde ordet Black för att den svarta befolkningen var dom fattiga man syftade på och att affärerna där bara rika brukade handla blev fulla med färgade människor just den dagen osv...

Är det här något som "Black pride" rörelsen hittat på nu eller ligger det någon sanning i det?

Om inlägget får spridning så tänker jag skriva till Viralgranskaren (Metro) och fråga.
Har själv inget intresse av att sprida inlägget så tänker inte dela det själv.

Vill vara lika cool som alla andra så postar min dator specs också:)

Duo Quadro P4000, Xeon E3-1270, 2x1TB SSD raid, 32GB Minne.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Nej, inom ekonomi så är röda siffror när man 'är i minus medans svarta siffror är när man är i plus. Därmed svarta fredag då är det ungefär då på året som butiken går i plus (sägs det).

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, AMD RX580 8gb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/Karlstad
Registrerad
Dec 2005

Låter som bullshit men vad vet jag

Bara gammalt skräp...

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Friday_(shopping)#Origin_of_the_term

Litar vi på Wikipedia och dess källor (inkl Snopes) så är svaret nej.

X370 Taichi / R7 1700 @ 3.75 GHz 1.2 V / 2x8 GB 3200 MHz CL16 / MSI GTX 1070 Gaming, OC / Samsung 960 EVO 500 GB / Corsair RM650x
LG G6 (H870)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Den officiella förklaringen (vad jag vet) är väl att butikerna går från ett rött resultat i bokföringen (alltså går minus) till att sälja billigt och på så sätt komma till svart resultat igen (alltså precis går runt eller faktiskt gör vinst).

Finns även en uppsjö av andra rykten som går från slavhandel, fattiga och att det är kaos. Men jag väljer att ha den förklaringen jag skrev ovan som grund för Black Friday.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

Total bullshit. Black friday kommer från uttrycket "att visa svarta siffror" i bokföringen. Detta i motsats till "att visa röda siffror". Förlustbelopp skrivs traditionellt med rött bläck i bokföring, medan positiva siffror skrivs med svart.

Uttrycket grundar sig i att affärerna i USA kunde vända ett förlustår till ett år med vinst på just julhandeln - som traditionellt startar fredagen efter Thanksgiving i USA: Black Friday

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Finns lite olika förklaringar var uttrycket kommer ifrån. En som låter rätt sannolik är att det ska ha att göra med att butikernas siffror går från rött till svart tack vare shoppingboomen i samband med thanksgiving.

EDIT: Sen på bollen.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

Tråden fick sitt svar tämligen fort och eftersom det tog 6 minuter innan det kom uttalanden som "vänstervridna mongon" så tar vi och låser den direkt. Ganska otroligt egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.