Hur ser din "Brädspelssamling" ut?

Permalänk
Medlem

Hur ser din "Brädspelssamling" ut?

Jag har brädspel som en hobby som jag tyvärr inte hinner med så mycket som jag vill.

Jag är lite nyfiken på hur ser era brädspelssamling ut?
Jag har inte så mycket spel att skryta med men är nyfiken på hur andras samlingar ser ut

Jag tycker om de flesta slags brädspel, förutom Railroad Tycoon och dess likar. Jag vet inte vad det är men jag kommer inte överens med dem, men tycker mycket om Ticket to Ride spelen.
Jag kan varm rekommendera Ticket to ride: First journey om man har barn kring 5-6 år.

Om jag får tid spelar jag gärna ganska tunga euro games.
Det är något speciellt att samla resurser och sedan försöka göra de bästa valen med det man har.

Jag tycker även om kortspel som 7 Wonders och Dominion.

Visa signatur

Intel I7-6700k | MSI Z170A GAMING PRO Carbon | Corsair Vengeance LPX Black 16GB@3000MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING | Samsung 950 Pro 256GB M.2

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Bamse-pussel som det stod 3-5år på. Men jag klarade det på bara 18 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Jag köpte en Bamse-pussel som det stod 3-5år på. Men jag klarade det på bara 18 månader.

Visa signatur

Intel I7-6700k | MSI Z170A GAMING PRO Carbon | Corsair Vengeance LPX Black 16GB@3000MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING | Samsung 950 Pro 256GB M.2

Permalänk
Medlem

Jag har bara Settlers från Catan och havsexpansionen. Men jag brukar spela hos en kompis som har massor med spel. Är inget jättestort fan av brädspel, tycker det är så drygt att lära sig dem.

Men ett urval av spel jag gillar är Terra Mystica, Arkham horror och Dead of Winter.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte spelen så jag kan ta bild just nu men dom jag har hemma är:

Dark Souls The Board Game
Mansions of Madness 2nd edition
Cosmic Encounter
7 Wonders + Cities exp
King of Tokyo + Power up och Halloween exp
Gloom
Exploding kittens
Forbidden Desert
Smash up

Har inte provat cosmic ännu men av de andra så är mansions favoriten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeroAtSC:

Jag har brädspel som en hobby som jag tyvärr inte hinner med så mycket som jag vill.
https://i.imgur.com/O08J6zT.jpg

Vad tycker du om Lords of Hellas? Vissa säger att det är lite som om de lagt ihop olika koncept som kanske inte är helt synkade med varandra; vad tycker du?

Permalänk

Monopol, Nya Finans, Fia med Knuff, Trivial Pursuit, Yatzy, kortlekar med pokermarker, Ölspelet. Blir dock inte så mycket spelande numera, senast var Nya Finans med min sambo för 2 år sen och hon var måttligt intresserad

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Monopol, Nya Finans, Fia med Knuff, Trivial Pursuit, Yatzy, kortlekar med pokermarker, Ölspelet. Blir dock inte så mycket spelande numera, senast var Nya Finans med min sambo för 2 år sen och hon var måttligt intresserad

Å herregud. De där spelen bör du bränna på brasa och sedan köpa moderna spel som är 1000x bättre!

Permalänk
Medlem

@hypermode:

Jag har pga tidsbrist bara spelat det en full omgång med tre personer.

Jag gillar det.
Jag tycker det fungerar bra att man kan vinna på olika sätt.
Men som sagt, jag har bara spelat det en gång.

Det jag har läst på forum mm. är att det är förmodligen bäst på 4 spelare.
Annat jag läst mig till är att det verkar just fungera olika bra i olika spelgrupper.
Vissa tycker vissa sätt att vinna är för lätt och vissa andra tycker det är nästan omöjligt att vinna på samma sätt.
Jag tror helt enkelt att det har med hur personer spelar i vissa spelgrupper.

Det som man kan behöva göra mer I LoH än andra spel är att man hindra varandra fast det inte gör så att man själv kommer så mycket framåt.

Visa signatur

Intel I7-6700k | MSI Z170A GAMING PRO Carbon | Corsair Vengeance LPX Black 16GB@3000MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING | Samsung 950 Pro 256GB M.2

Permalänk
Medlem

Vi har samlat på oss en del genom åren, sambon och jag. Några vanliga, många lite mer avancerade och ett gäng rollspel, tärningsspel m.m.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

[...] hon var måttligt intresserad

Ungefär som varpa var kul under 800-talet var Nya Finans roligt under 80-talet.

--------------

Bara Expedition (DnD-kortspelet) och Boss Monster: Next Level här. Ser det lite som att man fyller ut polarnas samling (därav Next Level t.ex.).
Bäst är ju att samla tillsammans, så man kan ha både mycket och får anledning till att mötas upp.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Här är en lista på vår, min och sambons brors, spelsamling ut

Android: Netrunner
Archipelago + War & Peace expansion
Axis & Allies
Battlestar Galactica + expansioner
Betrayal at House on the Hill
Captain Sonar
Cash 'n Guns 2nd Edition
Castle Panic
Castles of Mad King Ludwig
Champions of Midgard
Codenames
Colt Express + Horses & Stagecoach
Cosmic Encounter + div exp
Coup
Dead of Winter
Deception Murder in Hong Kong
Eldritch Horror
Epic Spell Wars of the Battle Wizards: Duel at Mt. Skullzfyre / Rumble at Castle Tentakill
Fiskespelet
Flames of War
Flamme Rouge
Flash Point: Fire Rescue + Extreme Danger
Fluxx: Pirates
Fluxx: Zombies
Flykten från Atalantis
Forbidden Desert
Formula D
Fury of Dracula
Galaxy Trucker Anniversary Edition
Get Bit Delux
Harbour
Infinity
Junta
Kingdom Builder
Kingdoms
Legendary Encounters: Predator
Lords of Vegas
Love Letter
Machi Koro
Magic Maze
Magic: The Gathering
Memoir '44
Merchants and Marauders + Exp
Munchkin + div expansioner
Munchkin Zombies
Mysterium
One Night Ultimate Werewolf
Pandemic
Pandemic Legacy
Pandemic: The Cure
Power Grid
Quarriors
Ra
Robo Rally
Roll for the Galaxy
Saboteur
Sagan om Ringen
Schack
Secret Hitler
Shadows Over Camelot
Sheriff of Nottingham
Small World
Star Wars: Armada
Star Wars: Imperial Assault
Star Wars: X-Wing
Stone Age
Sushi Go!
Takenoko + Chibis
The Bloody Inn
Ticket to Ride - Europe
Tsuro
Warhammer 40k
Xia: Legends of a Drift System
Zombie Dice
Zombies!!!

Eventuellt kan något spel saknas då jag inte vet när listan uppdaterades.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Inte den största eller bästa samlingen, men några spel har man samlat på sig sen 2014

Permalänk
Medlem

Har ingen bild, och inte särskilt många. Men min favorit måste fortfarande vara steka ägg!

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

De spel jag själv har är Dominion (baslådan), Risk, Flamme Rouge och Arkham Horror (med flera expansioner). Sen har jag Dominion Seaside stående hos mig men det tillhör en kompis, som tyckte det var bra att ha en av tre lådor (han har Intrigue och Dark Ages också) hos mig för de tillfällen vi spelar hos mig. Dominion kanske inte räknas som brädspel, men spelmekaniken är ju precis som många andra "tyska" brädspel.

Men eftersom de jag spelar med har barn så blir det nästan alltid så att jag är hos dem. Det är tre olika sällskap, och de spel vi spelar då är Puerto Rico, Ticket to Ride (Europa), Thurn und Taxis, Carcassonne, Settlers, Splendor, Pandemic och några till.

Älskar brädspel!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Min nuvarande samling av brädspel. De flesta är från Kickstarter. Allt syns inte på bilden då de inte fick plats i hyllan eller så små att de står bakom Star Wars Armada lådan, men det mesta är där.
Sedan har jag en stor hög med extramaterial som kom med Kickstarterkampanjer men hade så fula papplådor utan tryck att jag gömt dom under sängen.

Spelsamlingen kommer snart utökas ännu mer. Under första kvartalet räknar jag med att få Defense Grid: The Board Game, Lords of Hellas, Time of Legends: Joan of Arc och Claustrophobia 1643.
Borde även få två stycken expansioner hemskickade: Shadowvale till Valeria: Card Kingdoms och Landmarks till Villages of Valeria.

Permalänk
Medlem

Min lilla samling. Ett guldkorn som jag inte tror dykt upp än är Keyflower. Det har varit en favorit som blir lite annorlunda med budgivningsmekanik. En rekommendation! Ett annat spel som är perfekt för snabba spel, även med folk som normalt inte spelar brädspel, är Diamant - brukar också bli riktigt roligt.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Harry Potter: Hogwarts Battle Deck Building Game för underhållande CO-OP spel. Behövs inga direkta Harry Potter kunskaper för att spelas, men det blir ju roligare om man spelar med folk som är lite HP nördar.