Total war-serien: Vilken är bäst?

Permalänk
Medlem

Total war-serien: Vilken är bäst?

Hej!

Funderar på att ta upp och börja spela något total war-spel och undrar vilken ni tycker man ska köpa.
Jag har spelat medievel: total war och rome: total war.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Total War : Warhammer 1 och 2.
Mest för att jag gillar 40k världen.
Rome 2 är nice också

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shooto Great:

Total War : Warhammer 1 och 2.
Mest för att jag gillar 40k världen.
Rome 2 är nice också

Skapade en omröstning om du vill rösta också

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Tycker Shogun 2 och tillhörande expansioner är det mest välpolerade av Total War-spelen av dem jag har har spelat (Allla utom warhammer-spelen) då det har intressanta agenter, en hyfsad diplomati-del och ett bra flyt i strider.

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB, EVGA Supernova G2 650W, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP, ASUS Z87-A ATX, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz, Samsung 840 EVO 250GB, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, Win 7 x64.

Permalänk
Medlem

Jag röstade på Warhammer 1.
Med Warhammer-titlarna tycker jag att CA har lyckats med att ta fram riktigt underhållande spel. De olika raserna/faktionerna spelas olika, där finns inslag av rollspel, striderna är lagom "snabba", byggandet lagom komplext. Varje faktion har flera ledare (Legendary Lords) vilket gör att man kan spela flera gånger utan att spelet känns repetitivt.

Lägg sedan till att man får Mortal Empires om man äger bägge titlarna, en sandbox som har en gigantisk världskarta med alla raserna i både ettan och tvåan samtidigt. Extra allt helt enkelt!

Permalänk

Röstade Medieval 2, mest pga moddarna. Third Age: Total War har jag lagt många timmar på!

Warhammer-spelen är dock väldigt roliga, gillar att varje ras verkligen känns annorlunda och inte bara har ett par unika enheter per fraktion som i de historiska spelen.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Jag har spelat följande: Rome 1, Medieval II, Empire, Shogun 2 och Rome II.

Empire är nog det med mest brister men det är trots det min favorit.
Mäktiga slag där krutröken ligger tät och kanonkulor viner kors och tvärs på slagfältet.
Sjöslagen var också riktigt mäktiga när många av nationerna börjat sjösätta
de stora tredäckarna. Det är som sagt rätt buggigt dock, bl.a. belägringarna och
förstärkningssystemet i slagen.

R1 och M2 är också mycket trevliga men jag avskyr både Shogun 2 och R2.
R2 upplevde jag som tramsigt med "XP" "levla up" heros, blinkade/snurrande symboler
så fort något hände m.m. Sånt skit har inget i ett TW-spel att göra. Generaler/agenter
ska i min mening inte levlas upp manuellt av spelaren utan agentens egenskaper
ska baseras på dess tidigare aktioner och beteenden. En general som vunnit många
slag/belägringar ska då få egenskaper (traits och ancillaries) baserat på detta
(se R1 och M2). Jag gillade inte heller uppdelningen med regioner/provinser i R2 och
jag gillade inte begränsningen gällande hur mycket man kunde bygga i städerna.

Vilket spel man gillar mest beror nog också till viss del på vilken tidsperiod man gillar.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Det sägs att om du har du spelat en av dem har du spelat alla andra också. Inte riktigt sant men ändå relevant tycker jag.
Min favorit är väl ME2, som jag absolut INTE tycker är den bästa i serien. Den hade ju noll medeltida atmosfär (gränssnittet, figurerna, framförallt ljud och musik) men med två härliga moddar (Third Age of Stainless Steel) + medeltiden är min favvoepok så är det den jag har spelat mest. Anledningen till att den inte är bäst är för att den var lite mer än en reskin av RTW. Få faktiska game play innovationer som verkligen spelar roll.

Så RTW är för mig den bästa i serien. Huvudsakligen för att det var den första av sitt slag, de tidigare spelen var ju väldigt annorlunda med 2D-kartan etc. En viktig anmärkning är att de tidigare serierna faktiskt hade bättre AI, iom. att de var enklare på många sätt.

Shogun 2 är väl mysig främst för att den var välgjord och hade stil och atmosfär. Men det är Japan inte europeiska antiken eller medeltiden, så dög inte för mig men jag förstår varför vissa säger att den är bäst, även om faktiska innovationer är nästintill noll.

ETW och Napoleon hade många innovationer men snubblade på dess AI, tekniska krav och buggar. Synd för jag gillade exempelvis byar och andra objekt utanför städer. En kombo av detta + de nya systemen i Attila hade varit supermumsigt men det lär vi aldrig se, de fördummar ju spelen numera, inte berikar de med mer djup.

Apropå det, jag är en hopplös fanboy av WH40K men inte så mycket Fantasy. Jag ser alla små tweakar här där och de är mycket välgjorda. Men de är också delvis fördummade och hela magidelen innebär inte speciellt mycket mer djup tycker jag. Men atmosfären och, karaktärerna, storyn, storleken etc etc är definitiva plus, varför jag förstår att det är många som tycker att dessa är bästa TW spelen.

Det senaste spelet är det enda som jag inte har köpt och jag lär aldrig göra det heller trots vissa betydande innovationer (gillar starkt rekryteringssystemen, men den borde kombineras med gamla sättet att rekrytera från städer och inte provinser, kaptener och inte generaler...)

Permalänk
Medlem

Första Shogun spelade jag massor av, älskade alla små videos som skedde när man skickade ninjor och liknande för att ta hand om jobbiga arméer eller liknande.

Andra Shogun tyckte jag inte va fullt lika fångande men det kan ju aldrig gå fel med samurajer
Härlig musik och liknande, riktigt bra atmosfär

Empire... kan spela som Sverige och ta över Europa, så trasigt spel men så kul.

Men det jag tror jag ändå lagt mest tid på är Rome2, men men bästa spel? Det får nog ändå bli första Shogun. Det som gjorde att jag fastnade för serien.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Empire med darthmod är min favorit helt klart.

Permalänk
Medlem

Rome 1 såklart! Får gåshud varje gång jag hör den romerska generalen

Permalänk

Gillar WH2 mest för att Warhammer-världen är cool och det finns massor av balla units. Annars så gillar jag Rome 2, ett spel som fått mycket skit för hur buggigt det var vid release, men idag är det faktiskt väldigt stabilt och fortfarande en av de roligaste TW-spelen enligt mig.

Permalänk
Avstängd

Fördelen med Warhammer-varianterna är att skillnaden mellan de spelbara faktionerna är extrem istället för "De har lite fler människor på hästar istället för gående, eller de kan sitta på elefanter istället för hästar".

Plus att det är jäkligt coola enheter

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Har bara lirat Med 2, Rome (1) och Empires.

Gillade Med 2, gillar Rome ännu mer (det ända jag fortfarande lirar emellanåt), gillade inte Empires alls.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Warhammer serien tycker jag är bra.

Men även Mediaval 2 är riktigt bra total war klassiker som jag än idag kan tänka mig att spela!

Permalänk
Medlem

Warhammer 2 är helt klart min favorit. 1:an var bra när den kom, men känns nu bara som en opatchad version av 2:an. Kartan "Mortal empires" (upplåst om man har både 1 och 2) känns helt enorm, så om man vill göra det ordentligt kan man lätt spendera ett par hundra timmar där per faktion.

De olika faktionerna har väldigt olika förutsättningar på slagfältet (och till viss del i kampanjen) så det går att variera sig mycket. Sedan har det med jämna mellanrum fyllts på med DLC:s som också haft gratiselement. Med det sagt så har jag handlat smart och ändå plöjt ner minst 700 i spelet.

AI:n är ok, men rätt förutsägbar, så känner man för det går det att cheesa sig igenom spelet på högsta svårighetsnivå. Multiplayer är skoj, men det gäller att ha vänner med lika mycket tid över för spelande som sig själv då.

Fortfarande lika roligt att spela som när jag först började.

Skickades från m.sweclockers.com