Permalänk
Medlem

ASUS Tinker Board S

Hej

ASUS Tinker Board S har stöd för HDMI 2.0 (dvs 4k/60hz) och därför är jag intresserad av en sådan. Det förefaller ju vara det allra billigaste datorn med HDMI 2.0

Men jag undrar om det går att installera operativsystem via ett USB-minne och om isåfall Linux Mint eller Ubuntu fungerar?
Jag vill ha en VPN till med internet nämligen, via operativsystemet.

Det står såhär om att installera operativsystem men det är ju enklare via ett USB-minne än att flasha ett SD-kort. Den har ju redan inbyggd lagring så jag förstår inte varför man måste behöva ytterligare lagring? Är detta verkligen aktuellt för Tinker Board S eller gäller detta Tinker Board? hehe

TinkerOS_Debian och Android finns på ASUS hemsida... men måste man ha det?

https://www.komplett.se/product/998553/datorutrustning/pc-kom...

Tinker Board är en kapabel liten dator som kan användas i elektronikprojekt och för många av de saker som din stationära PC gör

Systemkrav:

1 x Monitor med HDMI-kabel
1 x tangentbord/mus
1 x MicroSD kort med 8 GB kapacitet
1 x Micro USB AC-adapter *

Steg för steg:

Ladda ner tillgängligt OS och kopier in i microSD-kortet
Anslut HDMI-kabeln till bildskärmen
Anslut USB-tangentbord och mus
Anslut USB-strömförsörjning
Starta upp

*

En annan fråga är om det verkligen går att spela upp 1080p videos på youtube utan lagg och om detta kan fungera som en riktig dator?

Permalänk
Medlem

"eMMC flashing (model Tinkerboard S with eMMC) can be done the same way as burning an SD card. Connect your board with USB cable to your computer (Linux or Windows) and eMMC will be seen as a new hard drive. Burn an image to this drive. Wait until it’s done, detach from computer and power with your normal PSU."

källa: https://www.armbian.com/tinkerboard/

För att få ett strulfritt OS där du slipper pula med drivrutiner så kan det vara så att du måste köra de som asus levererar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

"eMMC flashing (model Tinkerboard S with eMMC) can be done the same way as burning an SD card. Connect your board with USB cable to your computer (Linux or Windows) and eMMC will be seen as a new hard drive. Burn an image to this drive. Wait until it’s done, detach from computer and power with your normal PSU."

källa: https://www.armbian.com/tinkerboard/

För att få ett strulfritt OS där du slipper pula med drivrutiner så kan det vara så att du måste köra de som asus levererar.

Men går det inte att boota via USB?

Jag förstår inte hur man installerar OS ändå. Behöver Tinker Board ha ström när man gör detta?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Detta är ju det billigaste man kan komma till en dator som har HDMI 2.0.

Undrar om TinkerOs Debian har Spotify, VLC, Audacity?

VPN Mullvad?

Permalänk
Medlem

@Lafa: Som instruktionerna säger, om du pluggar in Tinkerboard som en usb-enhet till en annan dator så dyker den upp som en lagringsenhet (eMMC), varvid du flashar minnet med en OS image, precis som man annars hade gjort för att flasha ett OS till SD-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

@Lafa: Som instruktionerna säger, om du pluggar in Tinkerboard som en usb-enhet till en annan dator så dyker den upp som en lagringsenhet (eMMC), varvid du flashar minnet med en OS image, precis som man annars hade gjort för att flasha ett OS till SD-kort.

Jaha. Och Tinker Board ska vara inpluggad och PÅ, alla kablar etc, skärm osv samtidigt? Vad för kabel använder man exakt?

Permalänk
Medlem

@Lafa: Enbart usb-kabel ansluten mellan micro-usb på tinkerboard och usb-anslutning på datorn, ingenting annat anslutet. Skulle jag gissa. Tinkerboard får ström via sin micro-usb.

Det är inte raketvetenskap

Instruktionerna på Tinkerboard S-hemsidan säger följande:

1. Connect Tinker Board S to a PC using a Micro-USB cable. Within seconds, the PC should recognize it as a USB mass storage device.
2. Download the TinkerOS image from the website and flash it into Tinker Board S using third-party ISO software such as Win32Disk Imager or Etcher.
3. Connect the power supply, keyboard, mouse and monitor to your Tinker Board S to boot up.

Mellan steg 2 och 3 kopplar du givetvis bort tinkerboard från datorn, så du kan ansluta ström från ac-adaptern i micro-usb-porten.

Permalänk
Medlem

@Lafa: 4k/60fps kan du nog glömma, 30 fps på sin höjd och det med deras mediaspelare, garanteras inte med tredjeparts spelare.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Tack!

The ARM® Quad-Core Mali GPU supports max. resolution of 4K@30hz with H.264/H.265 hardware decoder.
https://www.asus.com/us/Single-Board-Computer/Tinker-Board-S/...

Varför står det att den stödjer HDMI 2.0 på prisjakt.nu när 4k/60hz inte stödjs som skärm-resolution trots allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Tack!

The ARM® Quad-Core Mali GPU supports max. resolution of 4K@30hz with H.264/H.265 hardware decoder.
https://www.asus.com/us/Single-Board-Computer/Tinker-Board-S/...

Varför står det att den stödjer HDMI 2.0 på prisjakt.nu när 4k/60hz inte stödjs som skärm-resolution trots allt?

För att grafikkretsen inte 'är' HDMI 2.0, utan det är en ARM® Mali™-T764 GPU. Och den stödjer som max 4k30.

Att HDMI 2.0 sedan stödjer 4k60 är ej relevant och bör ses som "upp till" för att antyda att HDMI 2.0 fixar 4k60 så länge resterande hårdvara hänger med. Vilket en T764 ej gör i detta fall

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Har en som är inköpt bara för skojs skull, inte för att jag räknar med att använda den. Kör Android 7.1.2 och Kodi 18 RC1 på eMMC. Den spelar upp 1080p utan problem, mer har jag inte haft tid att kolla.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Testat med LibreELEC 8.90.007 (Kodi 18 Beta 5) på microSD-kort, funkar bra.
Vill jag köra Android istället plockar jag bara ur microSD-kortet så bootar den från eMMC.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag har testat att använda min Tinkerboard S för att skyffla trafik (med ett USB-nätverskort) hemma, den klarade att maxa min lina (250/250) och stresstester på (1000/1000 pga har bara gigabit hemma) utan att svettas. Tänkte eventuellt sätta upp lite vlan och se hur den klarar att skyffla trafik den vägen, och då slippa USB-kortet.

Sjukt mycket bättre än en Raspberry Pi, och kan göra så mycket mer än att bara jämföras med dito.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Jag har testat att använda min Tinkerboard S för att skyffla trafik (med ett USB-nätverskort) hemma, den klarade att maxa min lina (250/250) och stresstester på (1000/1000 pga har bara gigabit hemma) utan att svettas. Tänkte eventuellt sätta upp lite vlan och se hur den klarar att skyffla trafik den vägen, och då slippa USB-kortet.

Sjukt mycket bättre än en Raspberry Pi, och kan göra så mycket mer än att bara jämföras med dito.

Tyvärr går den inte att jämföra med Pi'n som mediaspelare än, där har community'n ett rejält försprång.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Tyvärr går den inte att jämföra med Pi'n som mediaspelare än, där har community'n ett rejält försprång.

Så är det säkert, det jag menade med min kommentar var att den kan göra sjukt mycket mer än vad en tror. Hade jag velat använda min Tinkerboard för att spela media (hade förresten valt en Tinkerboard, och inte en Tinkerboard S) hade jag kikat på LibreELEC som verkar ha support för Rockchip 3288.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

@monotux: LibreELEC funkar, men sämre än på Pi.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

LibreELEC 8.90.009 (Kodi 18 RC2) ute nu.
https://libreelec.tv/2018/12/libreelec-leia-v8-90-009-alpha/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

LibreELEC 9.0 Beta 3 med Kodi v18 RC5.2 ute nu:
http://releases.libreelec.tv/LibreELEC-TinkerBoard.arm-8.90.0...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Nice med 2Gb ram.

Är sugen på att skaffa detta kort.
Tänkte ha det för att köra UniFi controller.

Permalänk
Medlem

Hej, är sugen på en tinker board s. Men vill veta om någon har provat följande.
Har den möjlighet till bistream audio på atmos dtsx? Går det att spela upp 3d mkv mvc filer?

Vore väldigt tacksam om någon har svaren på detta.

Permalänk

Även jag är sugen på Tinker S, tänkte ha en 10.1" touchskärm till den som ansluts via HDMI.
Funderar på om Tinkern kan sätta skärmen i standby för att väcka den om man touchar ksärmen?
Tänkte nämnligen ha det som hemautomations dashboard så den är på 24/7, men vill ju gärna att den är strömsnål när den inte används.

Permalänk
Medlem

I de allra flesta fallen är en Raspberry Pi ett bättre val pga den ofantligt mycket större communityn.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

RPI är bra på mångt och mycket, just i denna applikation är jag i behov av Android då jag skall köra en specifik Android app på den. Visst går det med lite våld och vaselin att trycka in Android på RPI men det verkar inte vara helt optimalt vad jag förstått det som?

Permalänk
Medlem

@KjellTimell: Nix, android på Pi suger, men det är långt ifrån problemfritt på Tinker Board också.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Lite nya varianter på G: Asus Tinker Edge R, Tinker Edge T & CR1S-CM-A.
https://liliputing.com/2019/05/asus-unveils-tinker-board-sing...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.