Skrivet av Chris_Kadaver:
I år har det blivit så extremt uppenbart att det inte rört sig om reor överhuvudtaget utan ENDAST ett försäljningsjippo. För bara något/några år sen valde man normalt att kanske sälja ut förra årets modeller med kraftigt sänkta priser. (Tänker främst på TV-apparater här eftersom jag själv är på jakt efter en och sannolikt många med mig. Det är ju trots allt en av de dyrare inköpen man kanske gör?)
Hur som helst ser jag nu ett mönster. Förr kunde du alltså köpa förra årets "toppmodeller" till priset av vad instegsmodellerna ligger på. I år, om det dykt upp någon TV det övre mellansegmentet som har ett år på nacken, så har dessa varit till ordinarie pris. Butikerna vill alltså inte sälja en gammal modell med förlust för att fylla på hyllorna med nästkommande års modeller som man tidigare gjort under verkliga reor. Anledningen är sannolikt att nästkommande års modeller inte är bättre än det tidigare årets.
En annan anledning är antagligen det faktum att köpare har lärt sig att butikerna kommer sälja ut de utgående modellerna till kraftigt sänkta priser och därmed invänta tv-köp till slutet av året när butiken kommer göra förlust och det vill dom sannolikt undvika.
Handeln har skjutit sig själva i sank med alla dessa reor. Först har du "Back to School", sedan kommer Singles Day, därefter Black Friday, därefter Cyber Monday, därefter Julrean, Mellandagsrean, Januarirean. Det går inte att ha rea hela tiden och upprätthålla förväntningarna hos allt mer prismedvetna kunder. En webbshop har ju inte samma behov av att rea ut sortiment som en butik, eftersom det garanterat finns pallplatser att lagra skiten på i ett centrallager. En butik måste gallra ut det gamla hela tiden för att få plats med nyheter, så där är rea ibland rent av nödvändigt.
En annan inte helt oväsentlig faktor är att Prisjakt har fått ett så enormt genomslag. Jag har äldre släktingar som inte ens har dator, men nog fan har de skaffat Prisjakt till mobilen. Alla förväntar sig alltid att få det lägsta priset, men det är lite som med betting och aktier - för varje vinnare krävs att det finns en förlorare. Butikerna har väl till sist landat i att de inte tänker agera förlorare i den marknad vi skapat åt oss själva.
Sedan hjälper ju inte våra inhemska hittepå-punktskatter till direkt.
Skrivet av Chris_Kadaver:
Elgiganten har sin 55" samsung instegare för 5555:- (UE55NU7096) och den modellen fanns inte innan black friday. Den utger sig för att tillhöra NU7000-serien men av specifikationerna att döma verkar den tillhöra NU6000-serien. Samtliga NU7000-modeller som har suffixen NU70xx tycks tillhöra 6000-serien och den "verkliga" NU7000-serien verkar börja först vid NU7100 och uppåt. Samsung själva har inga modeller på sin hemsida presenterade med produktnummer under NU7100 i sin "7000-serie" vilket är anmärkningsvärt. Det här med black friday och cyber monday är nu officiellt inget annat än bondfångeri. Handla från amazon.de när ni måste istället. TV går dessvärre inte att köpa därifrån så därför rekommenderar jag blocket över den svenska handeln.
Elgiganten har sedan de startade upp i Sverige kört med metoden att köpa in utgående modeller av sina leverantörer och fixa unika artikelnummer/EAN-koder. På så vis har de i reorna kunnat hävda att de har sänkt priset med hur många procent som helst, när det i själva verket aldrig varit en produkt de har sålt aktivt och ingen annan seriös aktör har tillgång till. Mediamarkt, Siba/Netonnet m.fl. har ju också kört på den här stilen. Framförallt när det kommer till vitvaror och TV-apparater, där det är en djungel.
Skrivet av MinscS2:
På sätt och vis förstår jag helt och hållet att butikerna antingen struntar i CM eller bara använder det som en förlängning av Black Friday/Week:
Hade dom kommit ut med bättre erbjudanden än förra veckan, om så bara med någon hundralapp hit och dit, så hade dom i dagens självberättigade samhälle fått hantera hur många returärenden/supportärenden som helst ("refunda 200 kr annars häver jag köpet och köper om det!") av kunder som hade känt sig "lurade" eftersom dom "gick miste" om 200 kronor, etc.
Jag har själv arbetat med försäljning mot konsumenter till och från under många år. I Sverige är det något jag gärna undviker. Fri frakt, fria returer, öppet köp, etc gör att du alltid tar en stor risk som säljare. De flesta returnerar inte produkterna i säljbart skick och sedan sitter man där med massa demolager som måste prissänkas. Samtidigt är det ju de spelreglerna som gäller på vår marknad och då får man som säljare ta höjd för det i sin prissättning eller helt enkelt avstå från att delta i reorna.
Personligen kan jag tycka att det vore vettigare om Black Friday höll sig till fysiska butiker och Cyber Monday höll sig specifikt till webbutikerna. Då blir fördelningen och begreppen rimligare. Ett annat alternativ är att helt strunta i Cyber Monday, eftersom den aldrig egentligen fått fäste i Sverige p.g.a. de anledningar du pekar på.