Samsung evo 970 blir över 80 grader vid cs:go spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Den nedre platsen borde ju vara svalare. Där sugs ju all luft till GPUn så maximalt luftflöde.

Skickades från m.sweclockers.com

Dock så får du inte ut maximal prestanda om du sätter den i nedre porten, den övre har snabbare hastighet vad jag läste mig till iallafall! Så är det på msi z270 gaming pro carbon som jag har iallfall. Läs manualen så står det där vilken utav porten som är "snabbast" eller va man ska säga.

Visa signatur

KÖPES:MINIMUM 24 TUMS SKÄRM MED MINST 144HZ

Permalänk

En fråga ang m.2 diskar jag har en 250GB disk som jag har Windows på och nu har jag köpt en till 500gb disk.
kan jag byta plats på 250gb till den andra platsen på moderkortet och sätta 500gb disken på platsen där 250 disken sitter som har kylare?
Eller blir det några problem då?
Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag lyckades aldrig montera på EK Water Blocks-kylflänsen med klammrarna. De satt helt enkelt för hårt - kändes som att SSD:n skulle gå av på mitten, så jag klistrade fast kylflänsen med värmeledande tejp och hade bara thermal-pad:en på baksidan. Tänkte att det kan vara värt att tipsa, för det verkade vara många fler som hade haft samma problem före mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av irkasmork:

Jag lyckades aldrig montera på EK Water Blocks-kylflänsen med klammrarna. De satt helt enkelt för hårt - kändes som att SSD:n skulle gå av på mitten, så jag klistrade fast kylflänsen med värmeledande tejp och hade bara thermal-pad:en på baksidan. Tänkte att det kan vara värt att tipsa, för det verkade vara många fler som hade haft samma problem före mig...

Synd att det verkar vara en taskig konstruktion.

Permalänk
Skrivet av irkasmork:

Jag lyckades aldrig montera på EK Water Blocks-kylflänsen med klammrarna. De satt helt enkelt för hårt - kändes som att SSD:n skulle gå av på mitten, så jag klistrade fast kylflänsen med värmeledande tejp och hade bara thermal-pad:en på baksidan. Tänkte att det kan vara värt att tipsa, för det verkade vara många fler som hade haft samma problem före mig...

Kan vara att din modul är för hög. Alla bygger inte m.2 ssd's med samma mått

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av iqser:

Dock så får du inte ut maximal prestanda om du sätter den i nedre porten, den övre har snabbare hastighet vad jag läste mig till iallafall! Så är det på msi z270 gaming pro carbon som jag har iallfall. Läs manualen så står det där vilken utav porten som är "snabbast" eller va man ska säga.

Hört precis tvärtom, spelar ingen roll vilken du använder. Har ett Asus ROS Strix Z390 F-gaming. Hittar inget om detta i manualen så på mitt kort verkar det inte spela någon roll. Stod något om sata användes på port 1 då slogs 2 av men jag kommer bara använda port 2.

Nu är det bara att vänta på CPU...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Gamers Nexus fick en relevant fråga om detta, se här:
https://youtu.be/KzSIfxHppPY?t=374 (för mobiler, 6:15 min in i videon).

Kortfattat tyckte experten han frågade att flashmodulerna ska vara varma men controller ska vara kall. Därför vore det kanske bäst att bara sätta thermaltejpen, som var länkad ovan, vid controllern. Exakt vart den sitter på motsvarande SSD har jag ingen aning om men om jag får killgissa så är det den "gråa" modulen på en 970 Evo.

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arthur Bongo:

Kortfattat tyckte experten han frågade att flashmodulerna ska vara varma men controller ska vara kall. Därför vore det kanske bäst att bara sätta thermaltejpen, som var länkad ovan, vid controllern. Exakt vart den sitter på motsvarande SSD har jag ingen aning om men om jag får killgissa så är det den "gråa" modulen på en 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Allt detta känns ganska onödigt, speciellt med heatspreader som aldrig kommer få ner tempsen till under 30 hur som helst.

En vanlig SATA SSD idlar på 20-25 Celcius, då ska man alltså inte köpa en sådan, eller byta ut den omgående mot en m2, för den idlar på 40C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av irkasmork:

Jag lyckades aldrig montera på EK Water Blocks-kylflänsen med klammrarna. De satt helt enkelt för hårt - kändes som att SSD:n skulle gå av på mitten, så jag klistrade fast kylflänsen med värmeledande tejp och hade bara thermal-pad:en på baksidan. Tänkte att det kan vara värt att tipsa, för det verkade vara många fler som hade haft samma problem före mig...

Hade exakt samma problem med Alphacool HDX, helt övertygad om att jag skulle ha sönder disken, så blev en fullösning med att pressa på byglarna från ena kanten.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Hört precis tvärtom, spelar ingen roll vilken du använder. Har ett Asus ROS Strix Z390 F-gaming. Hittar inget om detta i manualen så på mitt kort verkar det inte spela någon roll. Stod något om sata användes på port 1 då slogs 2 av men jag kommer bara använda port 2.

Nu är det bara att vänta på CPU...

Nej det stämmer inte.

Saxat detta från ett annat forum;

1 x M.2 Socket 3, with M Key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (both SATA & PCIE mode)*2
1 x M.2 Socket 3, with M Key, type 2242/2260/2280 storage devices support (x4 PCIE mode)*3

EDIT; såg nu du hade z390, inte en aning hur det är med dem försökte få fram på google utan lyckat resultat, men kolla upp det för på många moderkort är det olika iallfall så du vet tänkte jag.

Visa signatur

KÖPES:MINIMUM 24 TUMS SKÄRM MED MINST 144HZ

Permalänk
Skrivet av iqser:

Nej det stämmer inte.

Saxat detta från ett annat forum;

1 x M.2 Socket 3, with M Key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (both SATA & PCIE mode)*2
1 x M.2 Socket 3, with M Key, type 2242/2260/2280 storage devices support (x4 PCIE mode)*3

EDIT; såg nu du hade z390, inte en aning hur det är med dem försökte få fram på google utan lyckat resultat, men kolla upp det för på många moderkort är det olika iallfall så du vet tänkte jag.

M.2_1 socket supports PCIe 3.0 x4 and SATA mode M Key design and type 2242 / 2260 / 2280 PCIe and SATA storage devices.
• M.2_2 socket supports PCIe 3.0 x4 M Key design and type 2242 / 2260 / 2280 / 22110 PCIe storage devices.
• These sockets support IRST (Intel® Rapid Storage Technology).
• When the M.2_1(Socket 3) is operating in SATA mode, SATA port 2 (SATA6G_2) will be disabled.
• The M.2 SSD module is purchased separately.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

ändå jäkligt luddigt det här

vore det verkligen ett problem med överhettade nvme enheter skulle vi vetat om det, jag är lite frågande till temp 2 sensorn som Hwinfo visar

Mig veterligen är det ändå ytterst få rapporter vi får in om nvme enheter som lägger av?

Dock stör det ändå mig att jag har min nvme enhet inklämd mellan mitt gigantiska 1080 ti kort och CPUn. Klarar den av livet där så klarar den det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

M.2_1 socket supports PCIe 3.0 x4 and SATA mode M Key design and type 2242 / 2260 / 2280 PCIe and SATA storage devices.
• M.2_2 socket supports PCIe 3.0 x4 M Key design and type 2242 / 2260 / 2280 / 22110 PCIe storage devices.
• These sockets support IRST (Intel® Rapid Storage Technology).
• When the M.2_1(Socket 3) is operating in SATA mode, SATA port 2 (SATA6G_2) will be disabled.
• The M.2 SSD module is purchased separately.

Skickades från m.sweclockers.com

Betyder det att man inte kan montera två stycken 970 EVO 1 tb på moderkortet?

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk
Skrivet av makatech:

ändå jäkligt luddigt det här

vore det verkligen ett problem med överhettade nvme enheter skulle vi vetat om det, jag är lite frågande till temp 2 sensorn som Hwinfo visar

Mig veterligen är det ändå ytterst få rapporter vi får in om nvme enheter som lägger av?

Dock stör det ändå mig att jag har min nvme enhet inklämd mellan mitt gigantiska 1080 ti kort och CPUn. Klarar den av livet där så klarar den det mesta.

Håller med, förstår inte att man sticker iväg och köper dåligt konstruerade kylflänsar det första man gör utan att veta om det behövs.

Jag har köpt en ny produkt och använder den i originalutförande på ett sätt som bör kunna ses som normalt användande, därav ser jag ingen som helst anledning att tro vad hwinfo visar skulle innebära katastrof för ssdn.

Mitt tips om man är orolig är att maila samsung eller varför inte försöka få någon som gamersnexus att undersöka vad som gäller. Bara för att vi fått lära oss att vårt kisel ska vara så kallt som möjligt och att temperaturer över 80C är förenat med livsfara så gäller inte det för alla komponenter.

Permalänk
Skrivet av wilda:

Betyder det att man inte kan montera två stycken 970 EVO 1 tb på moderkortet?

Inte relevant för just mig men undrar om den undre porten skapar något hinder för övrig hårdvara. Sata 1 porten eller gpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Inte relevant för just mig men undrar om den undre porten skapar något hinder för övrig hårdvara. Sata 1 porten eller gpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag har också ett 390-f och planerar att ha två evo 1tb ssd m.2 och ett grafikkort. Men blev osäker nu om det kommer att fungera.

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk
Skrivet av wilda:

Ja, jag har också ett 390-f och planerar att ha två evo 1tb ssd m.2 och ett grafikkort. Men blev osäker nu om det kommer att fungera.

Läser man manualen ser det ju ut att funka utan att strypa övrig hårdvara. Sen finns ju tydligen M2 diskar med Sata anslutning och då försvinner en av dessa portar. Jag går från en 7200 rpm till en 860 Evo, min privata HDD, och det ska ju inte vara någon märkbar skillnad mellan 860/970 om man inte bänkar. 970 var 1200 dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

@Knotvillage: bara sata porten tappas om man kör en "sata m.2" - inte om det är en pci-e ssd.

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

@Knotvillage: bara sata porten tappas om man kör en "sata m.2" - inte om det är en pci-e ssd.

Att dom ens skriver det i manualen. Är ju ganska självklart. Använder man port 1 så kan port 1 inte användas till annan hårdavara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av wilda:

Ja, jag har också ett 390-f och planerar att ha två evo 1tb ssd m.2 och ett grafikkort. Men blev osäker nu om det kommer att fungera.

Fick mitt idag. Sitter portarna på samma ställe? På H sitter dom på helt olika ställen...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Att dom ens skriver det i manualen. Är ju ganska självklart. Använder man port 1 så kan port 1 inte användas till annan hårdavara.

Skickades från m.sweclockers.com

Du missförstod.
På ett fåtal moderkort så tappar man ingen sata port när en m.2 sata enhet används. Finns båda de som avaktiverar en pci-e slot när man använder NVMe och de som bara delar upp bandbredden istället

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

Du missförstod.
På ett fåtal moderkort så tappar man ingen sata port när en m.2 sata enhet används. Finns båda de som avaktiverar en pci-e slot när man använder NVMe och de som bara delar upp bandbredden istället

Så använder man båda m2 portarna stängs sata 1 av?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Så använder man båda m2 portarna stängs sata 1 av?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror helt på vad du har för moderkort. På mitt så stängs platsen av som är under första pci-e x16 slot:en om man använder NVMe, använder man en m.2 sata så stängs sata port nr. 3 av. Läs manualen...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iqser:

Dock så får du inte ut maximal prestanda om du sätter den i nedre porten, den övre har snabbare hastighet vad jag läste mig till iallafall! Så är det på msi z270 gaming pro carbon som jag har iallfall. Läs manualen så står det där vilken utav porten som är "snabbast" eller va man ska säga.

Tvärtom på mitt kort, övre kortplatsen tar bandbredd från grafikkortet om jag kör där trots att de är huvudkortplatsen, finns inbygd kylning där också men jag kör på nedre för att slippa dela bandbredd med grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

Beror helt på vad du har för moderkort. På mitt så stängs platsen av som är under första pci-e x16 slot:en om man använder NVMe, använder man en m.2 sata så stängs sata port nr. 3 av. Läs manualen...

M.2_1 socket supports PCIe 3.0 x4 and SATA mode M Key design and type 2242 / 2260 / 2280 PCIe and SATA storage devices.
• M.2_2 socket supports PCIe 3.0 x4 M Key design and type 2242 / 2260 / 2280 / 22110 PCIe storage devices.
• These sockets support IRST (Intel® Rapid Storage Technology).
• When the M.2_1(Socket 3) is operating in SATA mode, SATA port 2 (SATA6G_2) will be disabled.
• The M.2 SSD module is purchased separately.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

M.2_1 socket supports PCIe 3.0 x4 and SATA mode M Key design and type 2242 / 2260 / 2280 PCIe and SATA storage devices.
• M.2_2 socket supports PCIe 3.0 x4 M Key design and type 2242 / 2260 / 2280 / 22110 PCIe storage devices.
• These sockets support IRST (Intel® Rapid Storage Technology).
• When the M.2_1(Socket 3) is operating in SATA mode, SATA port 2 (SATA6G_2) will be disabled.
• The M.2 SSD module is purchased separately.

Skickades från m.sweclockers.com

Hm måste bryta in lite här. Ska imorgon installera (om jag får tag på en skruv till den) m. 2 SSD nummer 2 på moderkortet är det något jag ska tänka på då?
Om man tänker på vad ni pratar om?
Gubben är Nyfiken och försöker lära sig

Mvh peter

Permalänk

Länkar en bild på hur inställningarna ser ut enligt manualen (har inte rört något där)
http://imgur.com/a/5hcFdqA
bör jag" enabled "hyper m2 x16
Om man läser där så ser det så ut om man ska köra 2 st m. 2
ssd diskar!
Är jag rätt ute eller är det helt fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte kylfläns från Inet och det fungerar mycket bra!

Med den nya kylflänsen installerad så blev hårddisken aldrig över 63 grader vid belastning. Innan jag satta dit flänsen så låg den på 85 grader som högst. Rekommenderar helt klart!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pehr95:

Med den nya kylflänsen installerad så blev hårddisken aldrig över 63 grader vid belastning. Innan jag satta dit flänsen så låg den på 85 grader som högst. Rekommenderar helt klart!

Har också beställt en kylfläns, på mitt moderbord sitter de en kylning på övre kortplatsen men använder jag den så delas bandbredden med mitt grafikkort så jag kör på den som sitter längst ner och jag har 2st fläktar mitt för in i min låda så de blir intressant att se hur mycket jag kan sänka tempen, nu ligger min runt 50-55 grader, har aldrig varit över 60 även vid hård belastning men då kör jag insugsfläktarna på max så de blir bra kylning och de lär nog bli ännu bättre hoppas jag med nya kylflänsen.

Skickades från m.sweclockers.com