Nån som testat PrivateVPN? Varför får jag så låg hastighet?

Permalänk

Nån som testat PrivateVPN? Varför får jag så låg hastighet?

Som rubriken lyder så får jag bedrövligt långsam hastignet när jag testar uppkopplingen från PrivateVPN via speedtest.net.
har 250/100 lina från bahnhof och utan VPN får jag ca 220 mbps upp/85mbps ner vilket är helt ok för mig men med vpn aktiverad via windows-klienten får jag endast 2.44 mbps ner och 2.06mbps upp vilket är under all kritik då de flesta recensioner jag läst av PrivateVPN så får de flesta riktigt bra hastigheter.

Här nedan ser ni resultaten från mina mätningar:

Utan VPN

Med VPN

Nu är det ju så att de har en funktion för att dölja att man kör med vpn (stealth) och jag hade den aktiverad när jag testade hastigheten, men sen testade jag igen utan stealth då fick jag en klar förbättrad hastighet:

Kör med Openvpn (TUN+UDP+1194) och 256 kryptering samt alla reglage aktiverade i klienten men är ändå rätt besviken över att inte få bättre hastighet. Jag beställde ju ett 3-års abonemang då priset var skapligt $72 USD för 36mån = $2USD/mån = 18SEK
Som tur är har de 30 dars pengarna-tillbaka-garanti så funtar på att pröva en annan vpn t ex Cyberghost eller Nordvpn.

Är det nån som fått bättre hastighet med PrivateVPN så dela gärna med er!

Visa signatur

i9-10850K 3.60 GHz | Asus ROG STRIX Z490-F GAMING | Nvidia GeForce RTX 2080 Super OC 8GB | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200 2x16GB | Samsung SSD 860 QVO 2TB | Samsung SSD 960 EVO 500GB M2 | Crucial MX500 500GB 2.5 | Corsair RM750X V2 | AOC 27G2SAE, HP Omen 27"

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning varför du får så låga hastigheter men jag kör på ovpn och få alltid bra hastigheter.. nästan alltid full hastighet om jag kör genom Sverige men även bra mot säg USA..
Jag har 250/100 lina och bruka få ca 120 ner när jag kör på en USA server.

Visa signatur

Det vet Du

Permalänk
Skrivet av Ferret-X:

Jag har ingen aning varför du får så låga hastigheter men jag kör på ovpn och få alltid bra hastigheter.. nästan alltid full hastighet om jag kör genom Sverige men även bra mot säg USA..
Jag har 250/100 lina och bruka få ca 120 ner när jag kör på en USA server.

Nä det verkar ju inte stämma riktigt men jag har iaf skickat ett meddelande till deras support så hoppas de kan hjälpa mig annars lär jag nog byta illa kvickt. Kan tillägga att jag givetvis testade hastigheten mot Stockholms-servrarna med samma resultat.

Visa signatur

i9-10850K 3.60 GHz | Asus ROG STRIX Z490-F GAMING | Nvidia GeForce RTX 2080 Super OC 8GB | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200 2x16GB | Samsung SSD 860 QVO 2TB | Samsung SSD 960 EVO 500GB M2 | Crucial MX500 500GB 2.5 | Corsair RM750X V2 | AOC 27G2SAE, HP Omen 27"

Permalänk
Skrivet av Raytracer:

Nä det verkar ju inte stämma riktigt men jag har iaf skickat ett meddelande till deras support så hoppas de kan hjälpa mig annars lär jag nog byta illa kvickt. Kan tillägga att jag givetvis testade hastigheten mot Stockholms-servrarna med samma resultat.

Prova med Mullvad.net?

Har 500/500 mbit Bahnhof och kör med TunSafe ( WireGuard ) + Mullvad och är jättenöjd med fullt hastighet.

Mvh Havsbris

EDIT; PrivatVPN har 2 olika Stockholm VPN, vilken väljer en av dom har du?

Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Skrivet av zer0diabetes:

Prova med Mullvad.net?

Har 500/500 mbit Bahnhof och kör med TunSafe ( WireGuard ) + Mullvad och är jättenöjd med fullt hastighet.

Mvh Havsbris

EDIT; PrivatVPN har 2 olika Stockholm VPN, vilken väljer en av dom har du?

Jag tror jag vet varför jag fick så låg hastighet tidigare. Dels hade jag inte startat om routern och jag hade klienten inställd på OpenVPN (TUN+TCP+1194) och sen hade jag inte valt samma server vid mätningen som i klienten. Men jag gjorde några nya mätningar idag efter att ha startat om routern och rebootat och fick då betydligt bättre resultat. Denna gången valde jag 443 som protokoll:

Med PrivateVPN's klient:
Utan VPN: 1ms 229 mbps ner & 72 mbps upp
Mot Stocholm: 2ms 217 mbps ner & 67 mbps upp snabbaste
Mot Kista: 1ms 110 mbps ner & 81 mbps upp
Mot New York: 94ms 40 mbps ner & 8 mbps upp

Jag har inte testat TunSafe/Wireguard än då jag är lite skeptisk än så länge. Verkar inte va så många VPN's som stöder Wireguard ännu men det kommer väl mer och mer antar jag.

Hittade en youtube-intervju med skaparen av Wireguard där han förklarar vad det går ut på:

Visa signatur