Permalänk
Medlem

Har nu också testat den i 2 dagar och är mycket nöjd med färger, flyt o.s.v. Det ska dock nämnas att jag gick från en riktigt gammal skärm men känner mig väldigt nöjd efter att ha ändrat inställningarna lite. Har inte fått min DP kabel än så har inte hunnit testa mer än 60HZ (mitt nuvarande graffikort stödjer bara 60hz på HDMI) men det jag testat på 60hz känns ändå bra.

Men jag har något som retar mig ordentligt och det är när jag stängt av datorn som står i mitt sovrum så blinkar en blå led-lampa i takt med ett surrande ljud (växer sig starkare desto längre skärmen är "avstängd") som störde mig ordentligt så får dra ut sladden på natten. Är det någon annan som har samma problem/ljud?

Permalänk
Medlem

@Jackeswe: Säker på att det är grafikkortet?
HDMI måste köras i port 2 på skärmen för att få 144Hz.

Ljuset går ju att stänga av, något surrande har jag inte hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Jackeswe: Säker på att det är grafikkortet?
HDMI måste köras i port 2 på skärmen för att få 144Hz.

Ljuset går ju att stänga av, något surrande har jag inte hört.

Ajjemän läste detta och testade detta men mitt 280X har HDMI 1.3A och man behöver 1.3B om jag minns rätt. Asså var stänger man av ljuset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackeswe:

Ajjemän läste detta och testade detta men mitt 280X har HDMI 1.3A och man behöver 1.3B om jag minns rätt. Asså var stänger man av ljuset?

OK
Ljuset stänger du av i menyn och sedan system, längst ner "power led".
Eller rättare sagt du ändrar det till att lysa när den används istället för stand by.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

OK
Ljuset stänger du av i menyn och sedan system, längst ner "power led".
Eller rättare sagt du ändrar det till att lysa när den används istället för stand by.

Testat båda lägena men blinkar ändå när datorn/skärmen är avstängd tyvärr och då kommer det surrande ljudet fram, tyvärr men tack ändå :).

Permalänk
Medlem

Gjorde som många andra och köpte en cjg5 skärm under black friday, dock i 27" och jag är väldigt nöjd med skärmens prestanda, men jag hade viljat justera färgerna lite.
Då jag är kass på sådant och inte riktigt vet hur eller har tid att mixtra mig fram så tänkte jag om det är någon annan som har justerat in sin skärm och kan dela med sig av inställningarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul att höra att folk är nöjda! Väntar på min 32a som skall levereras 13/12 sitter och räknar ner dagarna! Hoppas jag blir lika nöjd som er andra! Hittills låter de väldigt bra 😬😎

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KÖPES:MINIMUM 24 TUMS SKÄRM MED MINST 144HZ

Permalänk
Medlem

Har haft 32 tummaren en vecka nu och hur nöjd som helst. Är ingen expert som märker skillnaden på 220 och 144 Hz, men känner att färger och brightness är behagliga att titta på. Gillar att den är curved också. Testade ju en AOC 32" också och märkte en markant skillnad i hur ögonen fick jobba mer när man sitter så pass nära en så stor skärm som är platt. Har testat i spel och har inte märkt något konstigt än så länge. Toppenöjd 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag liksom många andra slog till och köpte mig 32" vilket har nu testats i ett par dagar. Tilläggas är att jag innan detta hade den gamla beryktade koreanska skärmen QX2710LED (en av de första IPS-panelerna som gick att överklocka friskt, jag körde 96Hz).

Mina synpunkter efter att ha kalibrerat skärmen med i1Display 2-kalibrator:
* Helt perfekt framför skärmen så ser både svärtan och färgerna bra ut. Jämfört med QX2710LED är det då IPS som har tydligt bättre färger, här kan det dock vara så att en del av skillnaden utgörs av storleken på skärmen 27" vs 32" då den större skärmen kommer närmare med samma upplösning och då blir det inte lika hög DPI.
* Jag har inte testat snabbare uppdateringsfrekvens än 75Hz då jag inte får valet av fler frekvenser (kör HDMI2-porten, GTX670-kort, lade till 75Hz själv då endast 60Hz visades, får antagligen köpa en Display-kabel för att komma upp till 144Hz).
* Personligen hade jag föredragit platt skärm istället för kurvad. Det är givetvis en smaksak och vanesak och kanske kan bero på storleken men jag tycker mig skönja att svärtan ändrar sig lite mycket så fort en inte sitter mitt framför. Samtidigt är ju en skärm gjord för att sitta mitt emot så det är något en får bara acceptera.

Det jag nu känner att jag skulle vilja göra är faktiskt att jämföra mot 32" IPS-panel för det tryck jag hade i färgerna på QX2710LED känner jag att Samsungen inte når upp till med VA-panelen.

FRÅGA/PROBLEM: Jag har ett irriterande problem med denna skärm: Varje gång jag startar om datorn så nollställer sig skärmens färginställningar (RED, GREEN, BLUE). När jag kalibrerade skärmen så skapades en färgprofil som jag har satt som Windows standard, jag förstår därför inte vad som händer varför skärmen "nollställer" sina egna färger vid uppstart? Någon av er med 27" eller 32" som har samma problem??

Permalänk
Medlem

Min tappar också minnet på färgerna, eller den ställer tillbaka sig till color tone: normal, räcker att ändra till color tone: custom så går färgerna tillbaka till mina inställningar.

Permalänk
Medlem

Ni har inte kryssat i rutan för "Använd Nvidia Färginställningar" i Nvidia kontrollpanel....typ? Bara en chansning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Ni har inte kryssat i rutan för "Använd Nvidia Färginställningar" i Nvidia kontrollpanel....typ? Bara en chansning.

hur skulle det påverka en hårdvaru inställning i själva skärmen? Dock har även jag haft det hända ibland att färginställningen "nollas" och har ej kryssat i "Use NVIDIA color settings"

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Ni har inte kryssat i rutan för "Använd Nvidia Färginställningar" i Nvidia kontrollpanel....typ? Bara en chansning.

Är inte färginställningarna på datorn utan dom i skärmens meny.

Permalänk
Medlem

Hur ser Xbox ut på en sån här skärm? Funkar det att spela "strecht"?

Är lite inne på att skaffa storebror CHG90 (49") för att ersätta min 27" och 22" (porttrait). Som det är nu är xbox one inkopplad på 27". Funkar bra att lira på.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Tackar för svar allihopa, då har ni bekräftat vad jag konstaterade igår.
Kort och gott, var i kontakt med Samsung service och de hänvisade mig till återförsäljaren (Elgiganten i detta fall) då Samsung inte gör några direktserviceärenden när en skärm är under 41".
Samsung-supporten kände inte till detta fenomen och själv konstaterade att det inte lät rätt efter de tester jag gjorde inte påverkade slutresultatet (kopplade ur nätadaptern minst 15 minuter, bytte grafikkort från standalone till integrerat, testade att byta från stationär till laptop, testade byta HDMI2 mot HDMI1, bytte HDMI-kablar, bytte till Display-kabel) - Inget påverkade resultatet utan det förblev samma, färgerna nollställdes (50/50/50) varje gång skärmen gick i standby eller växlade bildkälla eller stängdes av.

Jag lämnar in detta till Elgiganten idag och får se om de kommer att begära ett serviceärende eller byter skärmen (kommer ett nytt parti 2018-12-13 som en kan invänta).

Kan någon medlem här bekräfta om de inte har samma problem? I så fall finns det hopp om att det antingen går att ordna via service (uppdatering firmware kanske) alternativt att det finns måndagsexemplar med felaktig hårdvara.......

SURRANDE SKÄRM
Jag glömde även tidigare nämna att min skärm surrade riktigt högt när jag testade dessa två kalibreringsbilder:
http://www.lagom.nl/lcd-test/clock_phase.php
http://www.lagom.nl/lcd-test/sharpness.php
Hoppas ni övriga har möjlighet att kolla detta också då det är intressanta avvikelser väl värt att nämnas!

Permalänk
Bildexpert 📺

@potlach: Detta med att skärmar (samt budget-TV) tappar viktiga inställningar efter omstarter och ingångsväxling är ett väldigt vanligt problem. Skulle säga att det helt enkelt är för dålig kvalitetskontroll på funktionerna. Enda sätter att fixa problemet brukar då vara att någon hos tillverkaren sätter sig ned och rättar/buggfixar skärmens firmware. Något som då inte brukar vara möjligt att uppdatera i efterhand. Så räkna inte med att ett nytt exemplar fungerar bättre utan har exakt samma bugg.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Stort tack för att du delar med dig dina erfarenheter och kunskaper. Det känns ju inte särskilt betryggande att då förlita sig på att detta löses via en firmwareuppdatering. Jag får samtala med återförsäljaren och se vad de tycker/tänker ifall det är värt detta. Förhoppningsvis har de en databas med serviceärenden de kan kolla om detta fel har uppstått tidigare och kanske se om detta fel har lyckats bli löst eller fortsatt förbli ett olöst bekymmer.

Fortsättning följer men jag skall reda nu fundera på någon annan skärm som backuplösning........

Permalänk
Medlem
Skrivet av potlach:

Kan någon medlem här bekräfta om de inte har samma problem? I så fall finns det hopp om att det antingen går att ordna via service (uppdatering firmware kanske) alternativt att det finns måndagsexemplar med felaktig hårdvara.......

SURRANDE SKÄRM
Jag glömde även tidigare nämna att min skärm surrade riktigt högt när jag testade dessa två kalibreringsbilder:
http://www.lagom.nl/lcd-test/clock_phase.php
http://www.lagom.nl/lcd-test/sharpness.php
Hoppas ni övriga har möjlighet att kolla detta också då det är intressanta avvikelser väl värt att nämnas!

Jag har ett annat liknande problem och det är att ljudenheten byter ofta över till skärmen istället för mitt headsett vid omstart, dock inte varje gång.

Yes min skärm surrar duktigt på de testen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av potlach:

Tackar för svar allihopa, då har ni bekräftat vad jag konstaterade igår.
Kort och gott, var i kontakt med Samsung service och de hänvisade mig till återförsäljaren (Elgiganten i detta fall) då Samsung inte gör några direktserviceärenden när en skärm är under 41".
Samsung-supporten kände inte till detta fenomen och själv konstaterade att det inte lät rätt efter de tester jag gjorde inte påverkade slutresultatet (kopplade ur nätadaptern minst 15 minuter, bytte grafikkort från standalone till integrerat, testade att byta från stationär till laptop, testade byta HDMI2 mot HDMI1, bytte HDMI-kablar, bytte till Display-kabel) - Inget påverkade resultatet utan det förblev samma, färgerna nollställdes (50/50/50) varje gång skärmen gick i standby eller växlade bildkälla eller stängdes av.

Jag lämnar in detta till Elgiganten idag och får se om de kommer att begära ett serviceärende eller byter skärmen (kommer ett nytt parti 2018-12-13 som en kan invänta).

Kan någon medlem här bekräfta om de inte har samma problem? I så fall finns det hopp om att det antingen går att ordna via service (uppdatering firmware kanske) alternativt att det finns måndagsexemplar med felaktig hårdvara.......

SURRANDE SKÄRM
Jag glömde även tidigare nämna att min skärm surrade riktigt högt när jag testade dessa två kalibreringsbilder:
http://www.lagom.nl/lcd-test/clock_phase.php
http://www.lagom.nl/lcd-test/sharpness.php
Hoppas ni övriga har möjlighet att kolla detta också då det är intressanta avvikelser väl värt att nämnas!

Inget surrande. Har haft att färgerna nollställs men sedan jag bytt till DP så har jag inte haft det på ett par dagar nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Inget surrande. Färgerna nollställs, kör med HDMI.

Permalänk
Medlem

Uppdatering!
Lämnade in skärmen till återförsäljarens service och med all bakgrund så var den anställde mycket rak-på-sak på ett effektivt sätt. Denne ville inte rekommendera mig att skicka skärmen på service utan helt enkelt få ett tillgodokvitto och prata direkt med försäljare om en lösning. Sagt som gjort gick jag in till butiken och förklarade ärendet för en säljare vilket inte gick lika smidigt. Istället för att hitta en annan skärm (Samsung eller annat märke) till ett godkänt rabatterat pris (kom ihåg att Samsung-skärmen sänktes 30% under BF, motsvarande 1500 kr) så fick jag ett "kompispris" på en AOC-skärm vilket rent ut sagt var ett skambud då jag snabbt kommenterade att just den AOC-skärmen gick att få billigare via andra konkurrenter och då skulle återförsäljarens Prisgaranti göra att de ändå tvingades sänka priset ytterligare.

Till slut tröttnade jag och sa att då får de allt beställa samma skärm igen så gör jag ett nytt försök vilket försäljaren tvekade till då denne sa att de skulle per automatik då få ytterligare en reklamerad skärm från mig. Detta kommenterade jag så klart att då försäljaren inte kan matcha med något vettigt pris på en annan skärm så vill jag behålla prisfördelen och göra ett försök på att det finns måndagsexemplar där ute som en kanske kan undvika genom att testa ett nytt exemplar. Efter en cirka 10 sekunders tystnad så fortsatte försäljaren med att driva igenom köpet.

Kort och gott, jag börjar nu tro att det finns en god anledning till att just denna skärm fick 30% rabatt under BF och det är för att denna modell lider av kvalitetsbekymmer och att både tappade färginställningar samt surrandet är något som leverantören finner skäl till att de flesta konsumenter överlag inte kommer att uppfatta eller märka. Ni som därför har köpt denna skärm, kolla verkligen och skriv gärna en kommentar, sådant förtjänas att uppmärksammas.

@Laxpudding
Hur vanligt skulle du säga att liknande problem förekommer bland skärmtillverkare?
Kan det skilja sig mellan olika paneler (VA, IPS...) eller är det hugget som stucket oavsett tekniker så länge som skärmen är i lägre mellansegmentet/budgetsegmentet?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av potlach:

Hur vanligt skulle du säga att liknande problem förekommer bland skärmtillverkare?
Kan det skilja sig mellan olika paneler (VA, IPS...) eller är det hugget som stucket oavsett tekniker så länge som skärmen är i lägre mellansegmentet/budgetsegmentet?

Alla skärmar har dem. Det är undantag när buggarna inte finns. Det som är jobbigt är när man inte kan kliva runt problemet. Som att inställningar återställs när man byter ingång eller går in/ur standby-läge. Jag ägnar kanske lätt över hundra timmar om året med ett dokumentera och dubbelkolla den här typen av fel.

Det har inte med olika paneler att göra. Det handlar om företagskultur, organisation och hur man intern värderar produkterna och deras kvalitetsnivå. Den här typen av buggar finns därför att det saknas en rutin att dubbelkolla att skärmen verkligen är färdig när den ska börja tillverkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alla skärmar har dem. Det är undantag när buggarna inte finns. Det som är jobbigt är när man inte kan kliva runt problemet. Som att inställningar återställs när man byter ingång eller går in/ur standby-läge. Jag ägnar kanske lätt över hundra timmar om året med ett dokumentera och dubbelkolla den här typen av fel.

Det har inte med olika paneler att göra. Det handlar om företagskultur, organisation och hur man intern värderar produkterna och deras kvalitetsnivå. Den här typen av buggar finns därför att det saknas en rutin att dubbelkolla att skärmen verkligen är färdig när den ska börja tillverkas.

Men usch då! Jag har aldrig stött på detta problem tidigare och då har jag haft skärmar sen 1997 Eizo, AOC, Asus, Eizo (testperiod med Dell och HP) och ingen av dem påvisade några problem av inställningarna i efterhand.

Har du någon uppfattning vilka märken som har minst antal problem gällande inställningar (exklusive panelens kvalité)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har 27" skärmen och upplever inget surrande, men om jag ändrar färginställning så återställer den sig, övriga inställningar ligger dock kvar.

Funderar på om jag skall kontakta Komplett eller inte, kör ju iofs med standard inställning på färgerna, men om man i framtiden vill ändra så blir det ju problem.

Finns ju en likvärdig MSI skärm för en dryg tusing mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jag har 27" skärmen och upplever inget surrande, men om jag ändrar färginställning så återställer den sig, övriga inställningar ligger dock kvar.

Funderar på om jag skall kontakta Komplett eller inte, kör ju iofs med standard inställning på färgerna, men om man i framtiden vill ändra så blir det ju problem.

Finns ju en likvärdig MSI skärm för en dryg tusing mer.

Alltså, jag blir lite mörkrädd vad det är för skr*p vi konsumenter köper?!

Jag hade valt att byta märke om du inte vill göra samma försök som jag först dvs pröva en ny vara av samma modell. MSI kanske kan bryta denna tråkiga trend.....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av potlach:

Alltså, jag blir lite mörkrädd vad det är för skr*p vi konsumenter köper?!

Jag hade valt att byta märke om du inte vill göra samma försök som jag först dvs pröva en ny vara av samma modell. MSI kanske kan bryta denna tråkiga trend.....

Visst, jag förstår din frustration och hoppas du får något du blir nöjd med.

För egen del resonerar jag så här.
Hade inte någon tagit upp detta hade jag aldrig märkt problemet eftersom jag är nöjd med färginställningarna som dom är från början.
Skärmen jag fått har inga andra defekter som surrande eller döda pixlar.
Vill jag returnera denna skärmen och få en ny likadan som riskerar ha fler fel och inte minsta samma fel?
Vill jag spendera 1200 kr ytterligare på en liknande vara som estetiskt tilltalar mig mindre men där jag kan spara färginställningar trotts jag inte använder funktionen?

Sist men inte minst, för @hulkenstrong försvann problemet vid byte till DP och eftersom jag sitter med hdmi så vill jag iaf först testa med DP innan jag bestämmer mig hur jag skall göra.

Permalänk
Medlem

@MacAllan Nu har jag inte testat byta tillbaka till HDMI för att se om det kommer tillbaka men under denna vecka och DP kabel så har mina färginställningar sparats. Dock fick jag första gången jag bytte till DP gå in och välja custom på färgerna. Har även inte testat bryta strömmen till skärmen och se om inställningarna nollas.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

@MacAllan
Jag tycker du resonerar helt rätt för din del och jag hade velat göra samma sak. Det som gör att jag tänker i andra banor är att jag inte vill köpa en defekt vara som håller på att strula på detta sätt. Jag kanske hade kunnat nöja mig med att ställa in färgerna via grafikkortet istället, men då kommer problemet att jag vill kunna nyttja jobbets laptop till denna skärm och då blir det problem. Denna skärm har bara 1 DP-port och då måste jag manuellt växla kabel vilket blir bökigt, istället vill jag kunna koppla in både den stationära samt laptopen och det kanske hade gått om det var 2*DP, men nu är det bara 2*HDMI (där inte ens båda klara 144Hz) och då var HDMI min tänkta lösning som nu inte blir bra om färgpaletten ändrar sig hela tiden.

Hoppas att era skärmar håller sig stabila med DP-kabeln, följ gärna upp med tester så som att bryta strömmen etc och se om den håller för då kan konsumenten åtminstone göra det valet för att se om detta duger.

@hulkenstrong
Om du har möjlighet så skulle jag önska att du kopplade in en HDMI-kabel i HDMI2-porten och från datorn växla över från DP till HDMI, kolla färgpalletten i skärmen om den ändras för att sedan ändra tillbaka till DP och kolla igen om färgpalleten är tillbaka till ursprungliga DP-inställningen eller om det följer med HDMI-inställningen. Åtminstone får vi en indikation då på om DP-inställningen bevaras eller nollställs vid växling till HDMI-kabeln.

Permalänk
Medlem

@potlach Nu har jag haft tid testa runt lite.

Testat koppla in DP och HDMI och växlat källa via skärmen.
växlat källa via Nvidia kontroll-panel
Mina "custom" färginställningar är sparade.

Testat bara använda HDMI igen och mina färginställningar var sparade (från tidigare).
Testat byta från endast HDMI till DP igen och mina färginställningar var sparade (från tidigare).
Testat bryta strömmen helt till skärmen i ett par minuter och mina färginställningar var sparade (från tidigare).

Har ej testat ändra färginställningar och se om dom sparas (gör det efter detta och om dom nollas skriver jag i tråden).

Det jag gjort sedan jag hade problem med att färginställningen inte sparades är att byta till DP. Valde manuellt "custom" färginställningar (gjorde ej om inställningarna utan valde mitt "custom preset").

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Okej...något är riktigt fel/konstigt med denna skärm. Efter jag lekt runt med kablarna så tänkte jag dra en runda igenom http://www.lagom.nl för att kolla inställningarna igen. När jag kom hit http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php så såg jag att hälften av dom svarta rutorna ej gick se. Dom gick se när jag första gången kalibrera skärmen. Jag har även tänkt på hur "lättare" det var se fiender i spel i mörka sektioner men tänkte att det nog var kalibreringen som påverkat det. Så efter att jag letat och testat runt i skärmens inställningar så kom jag till "screen size" som jag satt till wide. Ändrade till auto och BOOM alla rutorna gick se på sidan. Lekte runt igen med kontrast/färger etc och gick tillbaka till sidan med rutor för kontrast. HÄLFTEN gick inte se igen! Gick in till "screen size" och satte nu på auto och vips så blev kontrasten okej igen...

Känns som att firmware behövs ses över. Jag vet inte vilken inställning eller vad som påverkar vad men någon/några kombinationer av inställningar skapar definitivt konstigheter med skärmen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB