Har processorn gått sönder?
Hej
Försöker hjälpa brorsonen att få igång datorn som bara blåskärmade så fort man startade den.
Detta har jag gjort...
Började med att installera om med en helt ren W10 installation. Vet inte hur jag lyckades med det för det följdes bara av fler blåskärmar.
Windows startade bara precis upp och man hann logga in sedan blev det blåskärm, alltså likadant som innan ominstallationen.
Testade med att plocka bort olika hårdvaror såsom GPU, ram och testade olika HDD. Ingen skillnad.
Inga problem att komma in i bios och med min ringa kunskap så hittar jag inga problem där (temperaturer ser normala ut).
Återställde bios till default eftersom förra ägaren överklockat (datorn har snurrat över ett år utan problem med den överklocken efter inköp). Hjälpte inte.
Fortsatte fumla runt i bios och testade mig fram och provade av någon anledning att sätta endast 2 kärnor aktiva på processorn.
Då funkar datorn helt plötsligt! aktiverar jag fler kärnor kommer blåskärmen igen.
Nu snurrar burken alltså problemfritt men med bara två aktiva kärnor.
Har kört HWmonitor och inga konstiga temps.
Har uppdaterat drivrutiner.
Inga varningar eller konstigheter i Enhetshanteraren.
Är det processorn eller möjligtvis MB som pajat? Har tyvärr varken en annan processor eller MB att testa med.
Är det kanske W10 som är problemet? uppdaterad från win7 men snurrade på fint efter det några månader.
Jag tror/gissar att det är processorn men kanske någon vet bättre än jag så jag slipper köpa en ny processor och sedan sitter kvar med samma problem.
Processorn är en 2500k kyls med något stort åbäke med två fläktar.
MB Asus P8Z68-V
kommer inte ihåg vad som stod när det blev blåskärm mer än att den startade om sig själv och fortsatte med det om och om igen.
Tar tacksamt emot tips.
mvh /Roger