mining dator av gamla och nya delar, är det värt de?

Permalänk

mining dator av gamla och nya delar, är det värt de?

Tjena alla kunniga miners!

Jag håller nu på att övergå till en ny dator och har en del saker liggande här hemma.

Sakerna jag har är:
Moderkort: Gigabyte ga-z68x-ud7
Graffikort: Radeon 390x
Minne: 32gb ddr3
Nättag: corsair 1200ax gold
Processor: Ingen
Hårddisk: adata 120gb ssd

Har fördelen att jag har ett tomt rum som inte används och grattis el. (Ej i min lägenhet utan annan plats)
Tänker att om jag lyckas komma över 3st graffikkort till för en rimlig summa begagnat (7000kr +-500kr) är det då värt för mig att skaffa en mining rigg som kan stå på 24/7.
Den ända kostnaden ut jag kommer ha är en billig processor och det tre graffikkorten, förstår att det kommer ta ett tag innan jag har betalat av dem om det ens går? Gärna inom ett år
Men kommer se det som en kul grej att pilla med och ha som en förlängning av mitt datorintresse.

Men min fråga är egentligen om ni tror att det kommer finnas någon chans att löna sig och kanske ge någon hundralapp i månaden?

Har aldrig gjort något inom detta innan så är 100% novis.

Tack för hjälpen i förhand
Mvh
Gramps

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att gör det som ett intresse. Vänta 3-4 år och om det kommer en ny hajp så kan du göra en del pengar, förutsatt att du inte minear och håller skräp-coins. Byt dina coins du minear mot något "mer säkert" imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av flipstah:

Mitt tips är att gör det som ett intresse. Vänta 3-4 år och om det kommer en ny hajp så kan du göra en del pengar, förutsatt att du inte minear och håller skräp-coins. Byt dina coins du minear mot något "mer säkert" imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej låter ju ganska okej i mina öron ändå, som sagt är det en rolig grej att ha som extra hobby.
Vilka kort är det nu för tiden man skall leta efter?
Är det AMD som gäller ännu eller Nvidia?

Kan man använda pci-x x1 och ha ett kort i?
Skulle då kunna trycka in totalt 5 kort och har ju som sagt ett 390x liggande hemma så är väl 4st till att leta upp på begagnad marknaden

Permalänk
Medlem

Gratis el? Då är högst hashrate per krona bäst för dig!

Riser 1x->16x funkar fint (finns på tradera, eller pma mig).

Troligen hittar du bäst hashrate per krona i R9 280x. Då kan du minea Monero hyfsat effektivt, billiga kort, runt 500 kr styck. Räkna med 150 Watt på 12-volt, ger 740 h/s.

290x är lite bättre men för dyra imo.

RX 570 4 GB kan du minea både Ethereum och Monero med, men kostar runt 1200-1500 kr. Räkna med 850-1000 h/s på 110-130 Watt på 12 Volt för Monero - klart effektivare men inte så mycket snabbare.

Blanda inte Nvidia och AMD i samma rig. Mer problem än det är värt.

HiveOS rekommenderas!

4x R9 280x: 2000 kr
5x Risers: 200 - 300 kr

Du behöver inte mer. En skohylla och lite buntband. Håll det billigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TechGuru:

Gratis el? Då är högst hashrate per krona bäst för dig!

Riser 1x->16x funkar fint (finns på tradera, eller pma mig).

Troligen hittar du bäst hashrate per krona i R9 280x. Då kan du minea Monero hyfsat effektivt, billiga kort, runt 500 kr styck. Räkna med 150 Watt på 12-volt, ger 740 h/s.

290x är lite bättre men för dyra imo.

RX 570 4 GB kan du minea både Ethereum och Monero med, men kostar runt 1200-1500 kr. Räkna med 850-1000 h/s på 110-130 Watt på 12 Volt för Monero - klart effektivare men inte så mycket snabbare.

Blanda inte Nvidia och AMD i samma rig. Mer problem än det är värt.

HiveOS rekommenderas!

4x R9 280x: 2000 kr
5x Risers: 200 - 300 kr

Du behöver inte mer. En skohylla och lite buntband. Håll det billigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svaret, skall ta och börja leta efter lite kort och se vad jag kan få tag på.
Även nice att du tipsar om risers, kommer då totalt kunna ha 5st kort, tar och behåller mitt 390x och ser vad för andra kort jag kommer över.

Permalänk
Medlem

Man kan alltid gräva lite skitcoins som man tror på och hoppas på en uppgång. Just nu gräver jag efter https://lumeneo.network/

Permalänk
Avstängd

Jag tror du får minus om du inte har gratis el.

Visst kan du minea nu och coinsen ökar i värde i framtiden men i så fall kan du lika gärna köpa coins rakt av billigare än vad det kostar dig att minea dem.