Hjälp med beslut av jobb, statlig tjänst --> konsult

Permalänk
Medlem

Hjälp med beslut av jobb, statlig tjänst --> konsult

Hej!

Första inlägget på väldigt länge, känner jag har beslutsångest så tänkte kolla efter vad andra tycker på detta eminenta forum med mycket spridd kunskap.
Lång historia kort, hängt på SweClockers sedan 2004 ungefär, är numera 42 år ung med två barn och Svenssonliv.
Pluggade till systemvetare och blev typ färdig 2013, och hade turen att få jobb direkt på statligt verk. Har jobbat där sedan dess och har överlag trivts hyfsat bra.
Har dock ramlat över en tjänst nu på ett av de större konsultbolagen, ett som växer ganska mycket sista åren.
Har varit där och pratat nu två gånger, och mitt intryck är väldigt bra, de verkar ha en fantastisk personalpolicy med bland annat resa varje år med hela familjen medbjudna, olika events, kickoff, AWs osv osv.

Vet ärligt talat inte hur jag ska göra, för den ena delen skriker att jag ska såklart hoppa på tåget, medan den andra lugna sidan i mig säger att jag ska stanna kvar på den trygga perongen.
Det finns vissa fördelar med att vara statlig, den största måste jag säga är 35 dagar semester, och det är i princip aldrig snack om att ta ledigt osv. Till exempel tog jag ut 7 veckor semester/föräldraledighet i somras, med två veckor jobb i mitten, så jag hade en semesterperiod på 9 veckor. Det kan förmodligen aldrig ett konsultbolag konkurrera med.
Sen är det en hel del nackdelar också.
Skriver här upp lite pros and cons enligt mig själv.

Statliga:
+ 35 dagar semester
+ Lätt få ledigt, fantastiskt som småbarnsförälder
+ Trygg tjänst, i princip omöjligt bli av med jobbet
+ Fritt, man kan försvinna ett par timmar utan att nån bryr sig eller ens märker det
+ Möjlighet till ICO-uppdrag om man vill (utlandsuppdrag)

- Tråkiga produkter
- Mycket förvaltning av gammalt skit
- Byråkratiskt. Tex, jag behöver en sån där mus! Nej, måste bli godkänd produkt av ***-avdelningen först. Jag lägger in Notepad++ för jag behöver det! Nej, måste bli godkänd programvara först och paketeras, lugn bara tar bara två månader.
- Inte så bra möjligheter att vidareutveckla sig
- Snålt, mesta extra förmåner har dragits in såsom julklappar och internat för anställda
- Lätt hamna i statliga snurran, man blir förslappad och lat, och stannar av i utvecklingen.
- Sällan roliga events, knappt ens after work man bekostar själv
- Stämningen hos anställda har sjunkit senaste åren
- Tråkiga lokaler, skriker myndighet
- Tidrapportering har blivit helt bisarr, 30 olika produkter ggr 4 olika sätt tidrapportera ger teoretiskt 120 olika moment i tidrapportering
- Rycker folk ur team lite för lätt, skapar osäkerhet och irritation
- Dyngsnåla vid tjänsteresa, all restid får man ta på fritiden. Yes, kul åka tåg åt jobbet 4 timmar obetalt per tillfälle.

Aktuella konsultbolaget
+ Mycket bra personalpolicy med extra förmåner och events, resor med familjen osv
+ Positiv attityd och framåtanda både bland chefer och utvecklare
+ Platt organisation, lättare få sin röst hörd
+ Snart nyrenoverade lokaler i gammal, charmig och otroligt fin byggnad
+ Möjlighet att jobba in-house
+ Större möjligheter vara med i roligare projekt
+ Har lokalt kontrakt med ett par stora drakar över ett antal år, jobb till viss del säkrade ett tag
+ Större möjligheter att vidareutveckla sig
+ Möjligheter åka på mässor och konferenser, även utomlands
+ Förmodligen chans skutta upp lite i lön
+ Tar hand om sin personal, erbjöd tex lägenhet i Stockholm åt en som ville prova jobba där
+ Fast månadslön, inga suspekta lönemodeller
+ Egen bar och mini-lounge, som flesta seriösa konsultbolag
+ Större press, vilket kan va negativt men även vara positivt för en själv

- Kortare semester
- Förmodligen sämre möjligheter till flexibel ledighet
- Otryggare anställning, gör man inte bra nog ifrån sig åker man kanske ut
- Lågkonjunktur på gång, vad händer, konsulter ryker först
- Man kommer förmodligen ha ögonen på sig mer, vad har man presterat, underpresterat osv
- Konsultpressen? Känner man att det förväntas att man är expert, eftersom man är konsult?

När det gäller mig själv skulle jag kompetensmässigt se mig som mellanmjölk, inga direkta spetskompetenser, utan lite bra på mycket. Sätt mig i ett team och jag får saker gjort. Nyligen certifierad i PSM1 på scrum.org vilket borde vara ett litet plus i kanten.

Så min första fråga är egentligen, övertygar ni mig att hoppa på det nya, eller ha kvar det gamla?

Min andra fråga är, ifall det blir aktuellt med det nya. Vilken lönenivå är rimligt att begära? Ni ser ju vilken stad det handlar om för lönenivåer, och ni kan säkert räkna ut vilka arbetsplatser det handlar om. Ber er dock inte nämna dom för vill inte peka ut någon.

Har en tanke på lönenivå men hör gärna av andra för att få nån bekräftelse. Har eventuellt ett möte kommande vecka med regionchef, och misstänker man bör vara redo för ett beslut samt löneanspråk.

Självklart vet jag att beslutet är mitt, men vill bolla tankar och idéer med andra!
Hoppas på god hjälp av er kära SweClockare!

Edit: såg att ni inte alls ser vart det handlar om. Det är västra Mälardalen det handlar om!

Fel i text igen
Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

+ 35 veckor semester

Bara att hoppa på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1W:

Bara att hoppa på!

Såklart felskrivning men det förstod du...och gäller nuvarande gamla jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alla plus du raddat upp hos nuvarande arbetsplats bör ju ses som ypperliga förhandlingspunkter med konsultbolaget. Se om du kan få några löften från dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Alla plus du raddat upp hos nuvarande arbetsplats bör ju ses som ypperliga förhandlingspunkter med konsultbolaget. Se om du kan få några löften från dem.

Sant!
Kan dock svara hyfsat bra själv på dom.

+ 35 dagar semester
Redan tagit upp, svårt kontra med som konsultföretag.
Kan byta 1 vecka mot 2000 per månad, bättre avstå och
spara själv i så fall.
+ Lätt få ledigt, fantastiskt som småbarnsförälder
Verkar vara flexibelt företag, de verkar värna om
anställda och deras familjer.
+ Trygg tjänst, i princip omöjligt bli av med jobbet
Nästan omöjligt matcha för privata företag. Dock ett
starkt företag, men att matcha en statlig myndighet är
svårt.
+ Fritt, man kan försvinna ett par timmar utan att nån bryr sig eller ens märker det
Tror detta inte går att matcha. Vilket privat företag vill
se sina anställda lalla runt på stan i två timmar. Helt
rättfärdigt tänk, men en soft förmån som statlig.
+ Möjlighet till ICO-uppdrag om man vill (utlandsuppdrag)
Går förmodligen matcha, varjefall på olika sätt genom
att ta uppdrag på olika ställen i Sverige. Finns kontor
över hela landet med uppdrag på många ställen.

Handlar väl egentligen om man ska byta bort sin sjukt säkra tjänst med larvigt lång semester, mot en mer osäker men förmodligen roligare och mer utvecklande tjänst som konsult.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Har dock ramlat över en tjänst nu på ett av de större konsultbolagen, ett som växer ganska mycket sista åren.

Jag är 99% säker på att du pratar om det konsultbolag som är min nya arbetsplats sedan några månader tillbaka. Jag är i din ålder, men från en annan ort. Min första kund på nya jobbet är ett statligt verk. Det märks tydligt att bolaget i fråga växer så det knakar. Många av dem jag jobbar med är nya. Det verkar ändå funka bra, mitt intryck är att de som anställs är väldigt trevliga och kompetenta.

Eftersom jag är så ny vågar jag inte uttala mig för mycket, men än så länge har jag definitivt inte ångrat att jag bytte jobb. Det blir väl till semestern, jag har fått gå ner i antal dagar... Det är inte omöjligt att det går att förhandlarna om semestern, det var i alla fall inga som helst problem att ändra lite i ordalydelsen i anställningsavtalet.

Hur som helst lutar jag åt att det är ett företag som håller vad det lovar och inte har några otäcka baksidor. Kulturen är onekligen trevlig, med både mycket roliga extraaktiviteter och en inställning att det ska vara kul att jobba där.

Permalänk
Medlem

Har jobbat både offentligt och privat och det är mils skillnad. Men det som gör att jag aldrig vill jobba offentligt igen är att det är ungefär som att simma i sirap. Sen har offentlig verksamhet ingen respekt för skattepengar och det stör mig så in i hel***e att jag inte klarade av att jobba kvar tillslut. Gjorde 4 år i två olika offentligheter och det var som 4 år på ett seniorboende.

Men visst det var lätt att ta ledigt och aldrig några problem att vara ledig länge, detta vägs dock upp av 100 andra saker på de privata arbetsplatser jag arbetat.

(notera att jag kanske är lite grinig )

Permalänk
Medlem

Kolla vilka kunder konsultbolaget har. En kompis fastnade på en tråkig bank med gamla tråkiga banksystem i flera år.

Permalänk
Medlem

Skönt att ha en trygg tjänst vid ev konjukturnedgång

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Handlar väl egentligen om man ska byta bort sin sjukt säkra tjänst med larvigt lång semester, mot en mer osäker men förmodligen roligare och mer utvecklande tjänst som konsult.

Skickades från m.sweclockers.com

Det säkraste sättet att behålla sig anställningsbar är ju dock att testa på och lära sig nya saker. Det du får väga det mot är ju självklart familjesituationen, vilket vi har svårt att sia om.

Som andra sagt så är ju mycket förhandlingsbart så vill de verkligen ha dig så lär de gå så långt som möjligt och kan de inte erbjuda mer semesterdagar så testa med mer lön / andra förmåner. Med bra arbetsmarknad så kan man pusha på arbetsgivaren tills de klart visar att detta är vad de kan betala för tjänsten i fråga och då kan man ta en sista helg och fundera över budet.

Permalänk
Avstängd

Som du själv tar upp; det första som ryker vid neddragningar är konsulter och bemanningspersonal. Att konsultfirman är stor är ingen garanti för anställningstrygghet. Har själv jobbat på ett av de större konsultbolagen men det kontor/grupp som jag ingick i lades ner då det inte gick att hitta jobb på orten när marknaden vek. Visst, om man är beredd att ta uppdrag utanför "närzonen" så ökar ju möjligheterna att kunna vara kvar men det kan vara tungt om man har familj (kanske små barn).

I dagsläget skulle jag personligen dra mig för att hoppa på konsultsvängen om det inte är så att man "vet" att den kompetens man besitter är attraktiv för många kunder till konsultbolaget. Vad säger konsultbolaget självt? Hur långa uppdrag är det normala? När man byter jobb får man ju även tänka på att man är sist in (just då) på arbetsplatsen, om man inte besitter någon unik kompetens är man ju då också den som ryker först.

Att konsultbolagen satsar en del på aktiviteter är inte så konstigt; det blir ju inte den naturliga sammansvetsningen då man i praktiken helst aldrig skall vara på sin arbetsplats utan hos kunden. Långa uppdrag kan förstås ge gemenskap hos kunden men det blir aldrig samma sak som när man är fast anställd.

Nu missade jag kanske det, är det stor skillnad i lön?

Mycket negativt där ser jag Ledsen för det. Jag skulle säga så här: om du vantrivs (starkt ord, men du förstår nog hur jag tänker) på ditt nuvarande jobb, eller att lönen blir så mycket bättre och du känner att du stagnerat löne- och eller jobbmässigt på ditt nuvarande jobb så är det nog läge att byta. Det kan ju även vara så att du kan få tjänstledigt från ditt nuvarande jobb (inte ovanligt på statliga tjänster) för att prova på konsultlivet. Trivs du inte eller att det ballar ur konjunkturmässigt så kan du återgå. Hängslen och livrem

Just ja, det här med att jobba utomlands; är det något som du drömmer om? Även familjen? Det är något som jag ångrar lite att jag inte hoppade på i min ungdom... att få till sådant på en konsultfirma tror jag kan vara svårt, att jobba på andra ställen i landet är nog inget som skulle kunna ersätta att jobba i ett annat land.

Aja, lite tankar på kvällskvisten. Hoppas du kommer fram till vad som är rätt för dig

Permalänk
Medlem

Hoppa!

Permalänk
Medlem

"+ Fritt, man kan försvinna ett par timmar utan att nån bryr sig eller ens märker det
Tror detta inte går att matcha. Vilket privat företag vill
se sina anställda lalla runt på stan i två timmar. Helt
rättfärdigt tänk, men en soft förmån som statlig."

Att jobba som konsult innebär just detta. Det är oerhört flexibelt. Oftast ingen som bryr sig vad du gör så länge du levererar det du ska. (beror på kund förstås. En del tycker ju det är viktigt att man sitter av 8 timmar på plats, men de blir färre och färre).

Skulle själv aldrig i livet gå tillbaks till offentlig verksamhet pga segheten och det magont man får när man ser hur ineffektiva verksamheterna är (= våra skattepengar som slösas bort). MEN jag tror mycket beror på vad man som person värdesätter. Om man upplever större trygghet i det offentliga och att det är en av de viktigaste parametrarna... Ja varför inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Kan flika in och säga min åsikt om de minus du dragit upp.
- Kortare semester
Ptja, beror på vad man förhandlar till sig. Men 35 dagar kanske blir svårt.
- Förmodligen sämre möjligheter till flexibel ledighet
Jag har själv barn och har behövt ta ledigt lite hipp som happ ibland (typ studiedagar och sånt), inga problem! Inte om man jobbar inhouse iaf.
- Otryggare anställning, gör man inte bra nog ifrån sig åker man kanske ut
Kan du koda behöver du inte oroa dig. Och även om du är sämre på vissa saker så får man tid att lära sig.
- Lågkonjunktur på gång, vad händer, konsulter ryker först
Ingen aning om detta, men det känns långt bort att det skulle vara otryggt på firman. Många ramavtal som är i rullning.
- Man kommer förmodligen ha ögonen på sig mer, vad har man presterat, underpresterat osv
Ingenting jag märkt av alls. Men det kan ju bero på att jag presterar på jobbet också.
- Konsultpressen? Känner man att det förväntas att man är expert, eftersom man är konsult?
Beror helt på vad du säljs in som och hur många år du har i bältet. Men förväntningarna är nog inte högre än på den arbetsplats där du är nu (och jag är rätt säker på vilken det är).

PS. Jag jobbar på företaget du pratar om. Vill du veta något oss Sweclockare emellan så är det bara att skicka PM och fråga.
PS2. Vill du utvecklas i yrket så bryter du dig loss från den där bunkern du sitter i just nu.

Permalänk
Medlem

Spontant säger jag byt. Alltid bra med nya erfarenheter. Känner du att du fortfarande utvecklas på ditt nuvarande jobb? Låter som du har ganska tråkigt så därför blir mitt råd att byta. Finns det något som säger att du inte får komma tillbaka om du ångrar dig?

Permalänk
Medlem

Byt.

Konsult är det säkraste man kan vara. Först ut ja men först in också. Förra låg konjunkturen så åkta alla konsulter ut och sedan sparkade man folk för att sedan ta in 80% av konsulterna igen.

Ta ledigt är upp till chefen så fråga hur flexibel hen är. Är själv konsult med 28 semesterdagar. Tagit ut 42 dagar i år när jag räkna antalet dagar tjänstledigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle bytt direkt, hade inte klarat av att vara kvar 5 år från början dock.

Det viktigaste är alltid att man utvecklas hela tiden, lära sig nya saker med mera. Detta brukar det statliga vara katastrofalt dåligt på, man anammar saker på tok för sent och satsar inte på fortbildning. Konsulteriet är snarare motsatsen då de lever på att kunna hjälpa till med det nya.

Konsulter brukar för övrigt ha det mest fritt av alla så länge man levererar, bolaget du är anställd av bryr sig inte så länge din fakturering ser bra ut på årsbasis.

Permalänk
Medlem

Kan man inte søka om tjænsteledigt och prova på nåt annat, eller hur funkar sånt i Sverige nu?

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Semesterdagar gentemot högre lön är för mig högre lön ett självklart val.
Jag använder sällan mina semesterdagar ändå. Jag säljer ut dom och tar föräldraledigt istället, då finns det inget att diskutera. Semester i Juli månad när du behövs som mest! Oh my god det kan vi inte gå med på! Föräldraledigt kan de inte neka dock.

Permalänk
Medlem

Många tankar och svar, det uppskattas!

Skrivet av KAD:

Jag är 99% säker på att du pratar om det konsultbolag som är min nya arbetsplats sedan några månader tillbaka. Jag är i din ålder, men från en annan ort. Min första kund på nya jobbet är ett statligt verk. Det märks tydligt att bolaget i fråga växer så det knakar. Många av dem jag jobbar med är nya. Det verkar ändå funka bra, mitt intryck är att de som anställs är väldigt trevliga och kompetenta.

Eftersom jag är så ny vågar jag inte uttala mig för mycket, men än så länge har jag definitivt inte ångrat att jag bytte jobb. Det blir väl till semestern, jag har fått gå ner i antal dagar... Det är inte omöjligt att det går att förhandlarna om semestern, det var i alla fall inga som helst problem att ändra lite i ordalydelsen i anställningsavtalet.

Hur som helst lutar jag åt att det är ett företag som håller vad det lovar och inte har några otäcka baksidor. Kulturen är onekligen trevlig, med både mycket roliga extraaktiviteter och en inställning att det ska vara kul att jobba där.

Precis den uppfattning jag fått av de två korta mötena jag haft, samt fått varma rekomendationer av en bekant som jobbat där för 3-4 år sedan.

Skrivet av KASC:

Har jobbat både offentligt och privat och det är mils skillnad. Men det som gör att jag aldrig vill jobba offentligt igen är att det är ungefär som att simma i sirap. Sen har offentlig verksamhet ingen respekt för skattepengar och det stör mig så in i hel***e att jag inte klarade av att jobba kvar tillslut. Gjorde 4 år i två olika offentligheter och det var som 4 år på ett seniorboende.

Men visst det var lätt att ta ledigt och aldrig några problem att vara ledig länge, detta vägs dock upp av 100 andra saker på de privata arbetsplatser jag arbetat.

(notera att jag kanske är lite grinig )

Är ungefär min upplevelse också, det går segt och är byråkratiskt. Grejen är att änniskan är av naturen lat, likaså jag. Man hamnar lätt själv i sirapen och kommer på sig själv med att man är seg. Är helt övertygad om att den andra platsen är betydligt roligare och mer utvecklande, men man gör antagligen avkall på tryggheten och lång semester.

Skrivet av videopac:

Som du själv tar upp; det första som ryker vid neddragningar är konsulter och bemanningspersonal. Att konsultfirman är stor är ingen garanti för anställningstrygghet. Har själv jobbat på ett av de större konsultbolagen men det kontor/grupp som jag ingick i lades ner då det inte gick att hitta jobb på orten när marknaden vek. Visst, om man är beredd att ta uppdrag utanför "närzonen" så ökar ju möjligheterna att kunna vara kvar men det kan vara tungt om man har familj (kanske små barn).

I dagsläget skulle jag personligen dra mig för att hoppa på konsultsvängen om det inte är så att man "vet" att den kompetens man besitter är attraktiv för många kunder till konsultbolaget. Vad säger konsultbolaget självt? Hur långa uppdrag är det normala? När man byter jobb får man ju även tänka på att man är sist in (just då) på arbetsplatsen, om man inte besitter någon unik kompetens är man ju då också den som ryker först.

Att konsultbolagen satsar en del på aktiviteter är inte så konstigt; det blir ju inte den naturliga sammansvetsningen då man i praktiken helst aldrig skall vara på sin arbetsplats utan hos kunden. Långa uppdrag kan förstås ge gemenskap hos kunden men det blir aldrig samma sak som när man är fast anställd.

Nu missade jag kanske det, är det stor skillnad i lön?

Mycket negativt där ser jag Ledsen för det. Jag skulle säga så här: om du vantrivs (starkt ord, men du förstår nog hur jag tänker) på ditt nuvarande jobb, eller att lönen blir så mycket bättre och du känner att du stagnerat löne- och eller jobbmässigt på ditt nuvarande jobb så är det nog läge att byta. Det kan ju även vara så att du kan få tjänstledigt från ditt nuvarande jobb (inte ovanligt på statliga tjänster) för att prova på konsultlivet. Trivs du inte eller att det ballar ur konjunkturmässigt så kan du återgå. Hängslen och livrem

Just ja, det här med att jobba utomlands; är det något som du drömmer om? Även familjen? Det är något som jag ångrar lite att jag inte hoppade på i min ungdom... att få till sådant på en konsultfirma tror jag kan vara svårt, att jobba på andra ställen i landet är nog inget som skulle kunna ersätta att jobba i ett annat land.

Aja, lite tankar på kvällskvisten. Hoppas du kommer fram till vad som är rätt för dig

Nja, jag vet inte skillnaden i lön, har inte kommit så långt än. Men jag har ingen fantasilön direkt så jag räknar kallt med att om det blir av gå in på några tusen mer i månaden. Annars säger jag faktiskt nej.
Skulle inte säga att jag vantrivs, det är ingen dålig arbetsplats. Det är ju lite vad man gör det till själv också, man har goda möjligheter att byta internt om man vill. Men det är handen på hjärtat inte direkt sexiga produkter och projekt man jobbar mot...Sen som påtalats, det är segt, och viss byråkrati. Tidrapporteringen får representera byråkrati in absurdum.

Skrivet av Michael1:

Spontant säger jag byt. Alltid bra med nya erfarenheter. Känner du att du fortfarande utvecklas på ditt nuvarande jobb? Låter som du har ganska tråkigt så därför blir mitt råd att byta. Finns det något som säger att du inte får komma tillbaka om du ångrar dig?

Jag skulle säga att jag stått ganska stilla i ett par år åtminstånde, och ja det är ganska tråkiga projekt, vilket såklart avspeglar sig lite i hur man upplever det på jobbet med. Kan inte säga att det är tråkigt att gå till jobbet, men det är inte heller med entusiasm.
Som det är nu ser jag inga problem med att gå tillbaka om man ångrar sig. De söker folk hela tiden, men det är iofs just nu.

Skrivet av Aktsu:

Skulle bytt direkt, hade inte klarat av att vara kvar 5 år från början dock.

Det viktigaste är alltid att man utvecklas hela tiden, lära sig nya saker med mera. Detta brukar det statliga vara katastrofalt dåligt på, man anammar saker på tok för sent och satsar inte på fortbildning. Konsulteriet är snarare motsatsen då de lever på att kunna hjälpa till med det nya.

Konsulter brukar för övrigt ha det mest fritt av alla så länge man levererar, bolaget du är anställd av bryr sig inte så länge din fakturering ser bra ut på årsbasis.

Japp, håller med att det anammas alldeles för sent. Det är trist för det riskerar slå hårt mot verksamheten.

Skrivet av raQblad:

Kan man inte søka om tjænsteledigt och prova på nåt annat, eller hur funkar sånt i Sverige nu?

Nja, det är ok statlig -> statlig tjänst, men att gå till privat har man ingen rätt att få tjänstledigt. Kan såklart bevilja det ändå men jag räknar inte med att få det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Hej!

Första inlägget på väldigt länge, känner jag har beslutsångest så tänkte kolla efter vad andra tycker på detta eminenta forum med mycket spridd kunskap.
Lång historia kort, hängt på SweClockers sedan 2004 ungefär, är numera 42 år ung med två barn och Svenssonliv.
Pluggade till systemvetare och blev typ färdig 2013, och hade turen att få jobb direkt på statligt verk. Har jobbat där sedan dess och har överlag trivts hyfsat bra.
Har dock ramlat över en tjänst nu på ett av de större konsultbolagen, ett som växer ganska mycket sista åren.
Har varit där och pratat nu två gånger, och mitt intryck är väldigt bra, de verkar ha en fantastisk personalpolicy med bland annat resa varje år med hela familjen medbjudna, olika events, kickoff, AWs osv osv.

Vet ärligt talat inte hur jag ska göra, för den ena delen skriker att jag ska såklart hoppa på tåget, medan den andra lugna sidan i mig säger att jag ska stanna kvar på den trygga perongen.
Det finns vissa fördelar med att vara statlig, den största måste jag säga är 35 dagar semester, och det är i princip aldrig snack om att ta ledigt osv. Till exempel tog jag ut 7 veckor semester/föräldraledighet i somras, med två veckor jobb i mitten, så jag hade en semesterperiod på 9 veckor. Det kan förmodligen aldrig ett konsultbolag konkurrera med.
Sen är det en hel del nackdelar också.
Skriver här upp lite pros and cons enligt mig själv.

Statliga:
+ 35 dagar semester
+ Lätt få ledigt, fantastiskt som småbarnsförälder
+ Trygg tjänst, i princip omöjligt bli av med jobbet
+ Fritt, man kan försvinna ett par timmar utan att nån bryr sig eller ens märker det
+ Möjlighet till ICO-uppdrag om man vill (utlandsuppdrag)

- Tråkiga produkter
- Mycket förvaltning av gammalt skit
- Byråkratiskt. Tex, jag behöver en sån där mus! Nej, måste bli godkänd produkt av ***-avdelningen först. Jag lägger in Notepad++ för jag behöver det! Nej, måste bli godkänd programvara först och paketeras, lugn bara tar bara två månader.
- Inte så bra möjligheter att vidareutveckla sig
- Snålt, mesta extra förmåner har dragits in såsom julklappar och internat för anställda
- Lätt hamna i statliga snurran, man blir förslappad och lat, och stannar av i utvecklingen.
- Sällan roliga events, knappt ens after work man bekostar själv
- Stämningen hos anställda har sjunkit senaste åren
- Tråkiga lokaler, skriker myndighet
- Tidrapportering har blivit helt bisarr, 30 olika produkter ggr 4 olika sätt tidrapportera ger teoretiskt 120 olika moment i tidrapportering
- Rycker folk ur team lite för lätt, skapar osäkerhet och irritation
- Dyngsnåla vid tjänsteresa, all restid får man ta på fritiden. Yes, kul åka tåg åt jobbet 4 timmar obetalt per tillfälle.

Aktuella konsultbolaget
+ Mycket bra personalpolicy med extra förmåner och events, resor med familjen osv
+ Positiv attityd och framåtanda både bland chefer och utvecklare
+ Platt organisation, lättare få sin röst hörd
+ Snart nyrenoverade lokaler i gammal, charmig och otroligt fin byggnad
+ Möjlighet att jobba in-house
+ Större möjligheter vara med i roligare projekt
+ Har lokalt kontrakt med ett par stora drakar över ett antal år, jobb till viss del säkrade ett tag
+ Större möjligheter att vidareutveckla sig
+ Möjligheter åka på mässor och konferenser, även utomlands
+ Förmodligen chans skutta upp lite i lön
+ Tar hand om sin personal, erbjöd tex lägenhet i Stockholm åt en som ville prova jobba där
+ Fast månadslön, inga suspekta lönemodeller
+ Egen bar och mini-lounge, som flesta seriösa konsultbolag
+ Större press, vilket kan va negativt men även vara positivt för en själv

- Kortare semester
- Förmodligen sämre möjligheter till flexibel ledighet
- Otryggare anställning, gör man inte bra nog ifrån sig åker man kanske ut
- Lågkonjunktur på gång, vad händer, konsulter ryker först
- Man kommer förmodligen ha ögonen på sig mer, vad har man presterat, underpresterat osv
- Konsultpressen? Känner man att det förväntas att man är expert, eftersom man är konsult?

När det gäller mig själv skulle jag kompetensmässigt se mig som mellanmjölk, inga direkta spetskompetenser, utan lite bra på mycket. Sätt mig i ett team och jag får saker gjort. Nyligen certifierad i PSM1 på scrum.org vilket borde vara ett litet plus i kanten.

Så min första fråga är egentligen, övertygar ni mig att hoppa på det nya, eller ha kvar det gamla?

Min andra fråga är, ifall det blir aktuellt med det nya. Vilken lönenivå är rimligt att begära? Ni ser ju vilken stad det handlar om för lönenivåer, och ni kan säkert räkna ut vilka arbetsplatser det handlar om. Ber er dock inte nämna dom för vill inte peka ut någon.

Har en tanke på lönenivå men hör gärna av andra för att få nån bekräftelse. Har eventuellt ett möte kommande vecka med regionchef, och misstänker man bör vara redo för ett beslut samt löneanspråk.

Självklart vet jag att beslutet är mitt, men vill bolla tankar och idéer med andra!
Hoppas på god hjälp av er kära SweClockare!

Edit: såg att ni inte alls ser vart det handlar om. Det är västra Mälardalen det handlar om!

Ang byråkrati, det beror på hur rigid IT/Service man har oaktat om det är privat, statligt eller kommunal verksamhet. Men att paketera system ska ju inte ta så lång tid som påstås där.

Intressant resepolicy, att aktieägare och företagets ledning anser att det är okej att ta med respektive m.m. på tjänsteresor. Visst, det är ju inte skattepengar, men företagets resurser ska väl ändå användas för företagets bästa och inte förlustelser? Samma sak angående bar/loungen. Vore intressant att veta vilka bolag man ska undvika att köpa tjänster av så man inte betalar överpriser för saker som man inte behöver.

Att erbjuda en lägenhet precis som vissa delar av det ovannämnda bör ju vara suspekt och en förmån som du som anställd bör hålla koll på kring förmånsbeskattning.

Skrivet av tBiorrith:

Semesterdagar gentemot högre lön är för mig högre lön ett självklart val.
Jag använder sällan mina semesterdagar ändå. Jag säljer ut dom och tar föräldraledigt istället, då finns det inget att diskutera. Semester i Juli månad när du behövs som mest! Oh my god det kan vi inte gå med på! Föräldraledigt kan de inte neka dock.

Då blir det väl som med sjuksköterskorna, man får ett antal tusenlappar för att flytta sina semesterveckor. Personligen så hade det inte varit fel att flytta 4 semesterveckor till hösten/vintern mot 10-15 tkr mer per flyttad vecka.

Föräldraledighet kan självklart nekas. Det är ingen rättighet att få beviljat (hur som helst).

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Ang byråkrati, det beror på hur rigid IT/Service man har oaktat om det är privat, statligt eller kommunal verksamhet. Men att paketera system ska ju inte ta så lång tid som påstås där.

Intressant resepolicy, att aktieägare och företagets ledning anser att det är okej att ta med respektive m.m. på tjänsteresor. Visst, det är ju inte skattepengar, men företagets resurser ska väl ändå användas för företagets bästa och inte förlustelser? Samma sak angående bar/loungen. Vore intressant att veta vilka bolag man ska undvika att köpa tjänster av så man inte betalar överpriser för saker som man inte behöver.

Att erbjuda en lägenhet precis som vissa delar av det ovannämnda bör ju vara suspekt och en förmån som du som anställd bör hålla koll på kring förmånsbeskattning.

Då blir det väl som med sjuksköterskorna, man får ett antal tusenlappar för att flytta sina semesterveckor. Personligen så hade det inte varit fel att flytta 4 semesterveckor till hösten/vintern mot 10-15 tkr mer per flyttad vecka.

Föräldraledighet kan självklart nekas. Det är ingen rättighet att få beviljat (hur som helst).

Men att de anställda mår bra och är glada är väl verkligen för företagets bästa? En personal som är nöjd och glad och som stannar kvar är hur mycket värt som helst.
Sen hur dom löser det har jag ingen koll på, men utgår från att de gör det på ett korrekt sätt, mycket svårt att tro att det myglas.

Angående föräldraledighet får du nog lov att backa på, det är såklart att man har laga stöd för att ta hand om sina barn.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Skickades från m.sweclockers.com

Felstavat
Permalänk
Medlem

Är du nöjd med nuvarande jobb?
Jag kom till Sverige i 2008. Sedan dess har jag bytt jobb 4 gånger. Alltid uppåt, alltid valde köra bättre. Lönen dubblade sig också på 10 år, började på 30k. Flexibilitet kommer med tid. Ingen specialkompetens? På ett konsultbolag kommer du spetsa det till ganska snabbt. Att exponeras mot många olika miljö är bara bra. Jag körde konsult i 5 år, det var då jag byggde min riktiga kompetens.

Du är bara 42, önskar du leva lite och lära dig någonting spännande och nytt, eller långsamt dö i sirapen som offentligt sektor är. Jag har arbetat åt Region Skåne, SLL, många av Stockholmskommuner, sen jämföra det med finans eller pharma, fuck that...

Till slut och sist, min teori är att jag skall gilla vakna och åka på jobb. Men, det skall inte styra mitt liv. Jag vill ha fri, jag vill ha semester, jag vill åka skidor och fiska

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jag tycker absolut att du ska testa konsultlivet.

-Visst ett privat företag är mer känsligt för upp och nedgångar i marknaden. MEN om du utmärker dig och visar framfötterna så går det för en arbetsgivare att ta sig förbi LAS utan större problem. Jag har själv jobbat med personalfrågor och driver nu eget så har hyffsad koll på hur man kan fulköra. För mig känns det mest som att LAS var något man tog fram för att få tyst på facken, men aldrig någonting som man jobbade med för att täta alla läckor.

-Gör man inte bra ifrån sig så åker man ut. Det hoppas jag verkligen. Med det sagt så är det väldigt få företag som provanställer någon och sedan slänger ut dom med huvudet före första chansen dom får. Utan det är mer att det blir ett samtal med chefen, reder ut vad det är som gått fel. Ev får man gå en utbildning för att det var något som saknades vilket gjorde att du inte förstod dina uppgifter. Det är väldigt dyrt att anställa någon på ett större företag, man ska sålla, hålla intervjuer m.m.. Min chef sa att ungefär 100k kostar det lågt räknat att anställa någon bara i timmar och administration exkl ev annonsering.

-Gällande semesterns vara eller icke vara. Vet inte hur det är i din bransch men löneskillnaden mellan statligt och privat täckte upp kostnaden för att ha semester utan betalt för mig, andra året när vi skulle diskutera lön så fanns det inte möjlighet att höja min lön pga att andra hade mer erfarenhet och utbildning med snarlik lön. Så då fick jag en sjätte veckas semester för att dom ville behålla mig, på det sättet är det mycket mer flexibelt för en privat aktör.

-Flexibel ledighet? Det är ju typ det som konsultlivet handlar om. "Du chefen jag behöver vara ledig imorgon, men jag stannar kvar några timmar ikväll och jobbar ikapp några timmar, resten jobbar jag in på måndag, tisdag." Vet inte hur det ser ut för er, men jag har alltid kunnat jobba hemifrån vilket hjälpt enormt. Jag hade veckor när jag inte ens var in till kontoret.

Gällande konsultpressen, förhoppningsvis så har du en rollbeskrivning som säger vad du ska göra. Så länge du kan och utför det så är det lugnt, sen som konsult så har jag en förmåga att hjälpa med allt som kunden behöver hjälp med. Har jag inte själv kunskapen så tar jag in rätt kompetens utifrån. Sitter som projektledare för ett exploateringsområde i Uppsala, jobbar just nu med polisen, socialen, kommunen, byggherrarna för att lösa de sociala problemen i Uppsala. Tro mig det finns inte med i min rollbeskrivning men jag älskar nya utmaningar (och har en förmåga att ta på mig saker utan att tänka efter först).

Jag har inte så mycket erfarenhet som många andra, är 34 och har varit konsult i 5 år, drivit eget företag i två år. Jag har bara uppdrag åt kommuner, och med tanke på vad jag ser där så skulle jag aldrig kunna jobba statligt. Skillnaderna är som natt och dag.

TL:DR det som jag ser mest i ditt första inlägg är en väldig osäkerhet över dina kunskaper och vad du kan prestera. Har du bara varit ärlig när du träffat nya arbetsgivaren och inte hittat på saker i ditt CV så vet arbetsgivaren vad hen köper.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Men att de anställda mår bra och är glada är väl verkligen för företagets bästa? En personal som är nöjd och glad och som stannar kvar är hur mycket värt som helst.
Sen hur dom löser det har jag ingen koll på, men utgår från att de gör det på ett korrekt sätt, mycket svårt att tro att det myglas.

Angående föräldraledighet får du nog lov att backa på, det är såklart att man har laga stöd för att ta hand om sina barn.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart är en bra personalpolicy bra, men det är alltid lika intressant att se de här excesserna som ibland försigår, och som troligtvis SKV har en hel del synpunkter (utifrån det som berättats ovan). Det är rätt många saker som det myglas med, och som ska beskattas som förmåner (men inte gör det). Fri frukost är en sådan.

Föräldraledighet beviljas normalt utan några som helst problem, förutsatt att det meddelas i tid. Det är dock ingen rättighet att _alltid_ få den beviljad i alla lägen. Ser att mitt inlägg kunde tolkas som att en AG alltid kan neka ett uttag av FL, vilket inte är avsikten. Däremot är det rätt många som använder sig av FL när de ska vara lediga istället. Som AG är det inte alltid kul att hantera sommarsemestrar på en arbetsplats med många småbarnsföräldrar. Dels har man lagstiftning kring semester och förläggning av den, samt att FL i normalfallet inte kan nekas om den anmäls i tid. Sen ska man hålla en verksamhet igång och leverera mot kund.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Angående föräldraledighet har man laglig rätt att vara ledig vid 3 perioder om året om detta meddelas minst 2 månader i förväg (antal månader i förväg kan skilja sig mellan kollektivavtal). Så följer man detta kan AG inte neka din rätt till FL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Är du nöjd med nuvarande jobb?
Jag kom till Sverige i 2008. Sedan dess har jag bytt jobb 4 gånger. Alltid uppåt, alltid valde köra bättre. Lönen dubblade sig också på 10 år, började på 30k. Flexibilitet kommer med tid. Ingen specialkompetens? På ett konsultbolag kommer du spetsa det till ganska snabbt. Att exponeras mot många olika miljö är bara bra. Jag körde konsult i 5 år, det var då jag byggde min riktiga kompetens.

Du är bara 42, önskar du leva lite och lära dig någonting spännande och nytt, eller långsamt dö i sirapen som offentligt sektor är. Jag har arbetat åt Region Skåne, SLL, många av Stockholmskommuner, sen jämföra det med finans eller pharma, fuck that...

Till slut och sist, min teori är att jag skall gilla vakna och åka på jobb. Men, det skall inte styra mitt liv. Jag vill ha fri, jag vill ha semester, jag vill åka skidor och fiska

Nja, kan inte säga att jag vantrivs, men kan heller inte säga att det är kul att åka till jobbet heller. Håller med dig att man borde tycka det är roligt att vakna och åka till jobbet, annars är det dags att byta. Det är ju där jag är nu. Dock är det främst tryggheten, pappa statens trygga hand är svår att konkurrera med. Förmodligen krävs det zombie apokalyps för att man ska bli av med jobbet där.

Skrivet av SvanteP:

Jag tycker absolut att du ska testa konsultlivet.

-Visst ett privat företag är mer känsligt för upp och nedgångar i marknaden. MEN om du utmärker dig och visar framfötterna så går det för en arbetsgivare att ta sig förbi LAS utan större problem. Jag har själv jobbat med personalfrågor och driver nu eget så har hyffsad koll på hur man kan fulköra. För mig känns det mest som att LAS var något man tog fram för att få tyst på facken, men aldrig någonting som man jobbade med för att täta alla läckor.

-Gör man inte bra ifrån sig så åker man ut. Det hoppas jag verkligen. Med det sagt så är det väldigt få företag som provanställer någon och sedan slänger ut dom med huvudet före första chansen dom får. Utan det är mer att det blir ett samtal med chefen, reder ut vad det är som gått fel. Ev får man gå en utbildning för att det var något som saknades vilket gjorde att du inte förstod dina uppgifter. Det är väldigt dyrt att anställa någon på ett större företag, man ska sålla, hålla intervjuer m.m.. Min chef sa att ungefär 100k kostar det lågt räknat att anställa någon bara i timmar och administration exkl ev annonsering.

-Gällande semesterns vara eller icke vara. Vet inte hur det är i din bransch men löneskillnaden mellan statligt och privat täckte upp kostnaden för att ha semester utan betalt för mig, andra året när vi skulle diskutera lön så fanns det inte möjlighet att höja min lön pga att andra hade mer erfarenhet och utbildning med snarlik lön. Så då fick jag en sjätte veckas semester för att dom ville behålla mig, på det sättet är det mycket mer flexibelt för en privat aktör.

-Flexibel ledighet? Det är ju typ det som konsultlivet handlar om. "Du chefen jag behöver vara ledig imorgon, men jag stannar kvar några timmar ikväll och jobbar ikapp några timmar, resten jobbar jag in på måndag, tisdag." Vet inte hur det ser ut för er, men jag har alltid kunnat jobba hemifrån vilket hjälpt enormt. Jag hade veckor när jag inte ens var in till kontoret.

Gällande konsultpressen, förhoppningsvis så har du en rollbeskrivning som säger vad du ska göra. Så länge du kan och utför det så är det lugnt, sen som konsult så har jag en förmåga att hjälpa med allt som kunden behöver hjälp med. Har jag inte själv kunskapen så tar jag in rätt kompetens utifrån. Sitter som projektledare för ett exploateringsområde i Uppsala, jobbar just nu med polisen, socialen, kommunen, byggherrarna för att lösa de sociala problemen i Uppsala. Tro mig det finns inte med i min rollbeskrivning men jag älskar nya utmaningar (och har en förmåga att ta på mig saker utan att tänka efter först).

Jag har inte så mycket erfarenhet som många andra, är 34 och har varit konsult i 5 år, drivit eget företag i två år. Jag har bara uppdrag åt kommuner, och med tanke på vad jag ser där så skulle jag aldrig kunna jobba statligt. Skillnaderna är som natt och dag.

TL:DR det som jag ser mest i ditt första inlägg är en väldig osäkerhet över dina kunskaper och vad du kan prestera. Har du bara varit ärlig när du träffat nya arbetsgivaren och inte hittat på saker i ditt CV så vet arbetsgivaren vad hen köper.

Jo angående semestern har jag börjat tänka liknande, man kan ju lägga undan en 500-ing i månaden, räcker i princip för att kompensera en eller två veckors tjänstledighet som man säkert kan beviljas.

Du har lite rätt att det är osäkerhet över ens kompetenser. Jag var egentligen rätt duktig, på universitetet hörde jag till de bättre och hade rätt höga resultat. Började direkt där jag är nu och känner man har stagnerat en del. Samtidigt vet jag med mig att jag ändå är rätt bra, dock svårt att undv jämföra sig med andra konsulter som man märker är riktigt duktiga. Förmodligen kommer jag rätt snart öka på kompetensen om man väl hamnar i ett team med duktigt folk. Man har ju tänket i sig, gäller vara locka fram och komma igång igen och vakna upp från sömnen.

Bollen är i alla fall fortfarande i rullning så vi får se vad som sker!
Känns dock spontant som att det skulle vara väldigt kul att hoppa på.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel
Permalänk
Medlem

Jobbar som systemutvecklare statligt, jag hade aldrig bytt det mot ett konsultjobb.
Men jag prioriterar också stabilitet framför pengar och andra roliga förmåner, extra semester skadar inte!

Är backend utvecklare och scrum master lite på sidan, stormtrivs i projektet, om nu inte konsultlivet lockar kanske du kan kolla på en annan statlig tjänst? Brukar inte vara omöjligt att byta runt sig.

I slutändan är det upp till dig själv vad som känns bäst, gå på magkänslan!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Från min egen personliga sida så hade jag nog funderat lite mindre på de två olika valen du har, och istället funderat mer på vem du är som person.

En del människor får sin livsgnista på jobbet och älskar att vara ute och träffa nya spännande människor och befinna sig i spännande miljöer där saker händer. Detta är ju en perfekt konsult.

Andra älskar att slänga upp fötterna på bordet, göra det som behöver bli gjort och sen använda den extra energin man har kvar i slutet på dagen till andra saker som hobbies, familj etc - Denna person mår nog bättre på den statliga sidan.

Om du känner att jag har en vettig tanke här så skulle jag rekommendera dig att sätta dig själv och fundera på det. Var också väldigt uppmärksam på att inte svara på frågorna utefter vad du tror/tänker att folk förväntar sig av dig utan utgå ENBART från vem du är och vad du mår bra av.

Permalänk
Medlem

Varför inte söka ett jobb som är varken konsult eller statlig? Finns ju mängder med andra jobb om man nu inte vill hoppa på konsultrollen.