Varför har internetleverantörer ingen koll på sina nät?

Permalänk
Medlem

Varför har internetleverantörer ingen koll på sina nät?

Varför kommer det alltid som en överraskning för min internetleverantör när jag rapporterar en driftstörning?

Jag har haft några olika internetleverantörer under åren, men det förvånar mig alltid hur dålig koll dom har på sina nät.
De fel jag rapporterat har nästan uteslutande påverkat ett större område och många användare.
Jag har ingen riktig insikt i hur leverantörerna arbetar förutom att det som kund kan vara fruktansvärt svårt att bli tagen på allvar de gånger man försöker lägga fram bevis på att felet ligger på deras sida.

Det är ju enkelt att samla statistik på sånt här. Vad är det som hindrar leverantörerna från att bevaka kvaliteten på uppkopplingen och skicka automatiska rapporter till sina tekniker?
Min första tanke är att köra ett schemalagt script på en raspberry pi som man kopplar in i de switchar man har ute på fältet. Men bör inte utrustningen som används ha stöd för sådant redan?

Skulle vara mycket intressant att höra från någon som har insikt i branchen.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Operatörerna har nog generellt mycket bra koll på sina egna nät, jag misstänker att största problemet är stadsnät där flera olika leverantörer levererar tjänster.

Valfri noc får säkerligen automatiskt larm om fler än xx personer försvinner samtidigt.

Sen finns det givetvis undantag, eller problem som operatörer inte kan rå över.

Något som händer ibland :någon patchar fel på en station och förväxlar så att en telia kund får bahnhof ip eller tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Håller med.
Jag gick igenom mina loggar från min NAS från när jag flyttade in i denna lägenhet för 8 år sen. (den loggar alla nät avbrott)
Under 7 år hade jag telia via fiber, och hade under den tiden 4 nedkopplingar. (2 av dom vid strömavbrott) På 7år...
Bytte till comhem för 1 år sen, och senaste månaden bara så är jag uppe i 28st....
Och ringer man till dom har dom noll koll. Deras "nät koll" grej på hemsidan visar att all är ok.
Har även kollat med grannen, och dom har samma nedkoppling samtidigt.
Comhem är så kattastrofalt dåliga när det gäller nätstabillitet.
Under senaste 3 månaderna, har dom haft 4 perioder av 3-8 dagar av "vi gör förbättringar i vårat nät, så det kmr vara strul x dagar"
Det är ju bra visserligen, men det finns ju ingen ände på det hela.
Man får hoppas att det blir bra när dom väl är klara, men förutom dom plannerade perioderna, så har dom ALDRIG koll på att det är nere.

Hade det inte varit för att jag får comhem 100/10 gratis eller 300/10 för 99kr i månaden pga gruppavtal, så hade jag gått tillbaka till telia direkt.
Blir det inte bättre innom ett halvår, så blir det tillbaka till telia och betala för 100/10 istället

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

@zOlid: Har du kollat så att problemet inte ligger i huset? Det brukar vara att hyresvärd/bostadsrättsförening svarar för nätet i huset och Comhem svarar för nätet till huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@zOlid: Har du kollat så att problemet inte ligger i huset? Det brukar vara att hyresvärd/bostadsrättsförening svarar för nätet i huset och Comhem svarar för nätet till huset.

Ne, comhem har erkännt att det är problem generellt i Örebro, (vet inte om dom menar just mitt område eller örebro som helhet, men supporten sa "vi har mycket problem i örebro, som vi försöker hitta orsaken till") och att dom inte hittar riktigt problemet, där av alla "nät förbättringar".
Så, förhoppningsvis så löser det sig nu så småningom.
Men verkar verkligen inte vara unikt här, det är rätt sjukt hur mycket klagomål dom får.
Prova jämföra deras facebook med typ telia, och kolla skillnaden på mängden klagomål på just att internet strular.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

@zOlid: Det är just det som är problemet när det gäller landsomfattande verksamheter. Det fungerar inte lika överallt utan finns stabila områden och problemområden. Jag sitter på en stabil uppkoppling från Comhem och får ut mer än jag betalar för. För några år sedan var det väldigt svajigt tills en hel del utrustning byttes ut.
Jag tror inte man ska lita så mycket på olika facebook-sidor. Det är inte intressant att veta hur många som är missnöjda om man inte vet hur stor andel av totalen det är. Jag kan också nämna att det var en på detta forum som försökte övertyga mig om att Comhem var totalt värdelösa när jag sitter på en stabil uppkoppling. Det verkar som om en del måste ha ett hatobjekt. En gång i tiden var det Internet Explorer som bara var dålig.

Permalänk

Det finns en hel del olika system för övervakning, beroende på vilken ISP man har. Sen har "datorfolk" rent generellt en inställning att operatörens router är skit och att om man har en egen switch med SFP-port, så ska man till vilket pris som helst, utan egentlig teknisk fördel som anledning, trycka i denna SFP direkt i switchen, för att det är "coolt". Trots att ingen någonsin bryr sig om att personen i fråga har en fiberkabel direkt in i sin EGNA utrustning. Men hur som helst. Det betyder att man blir av med en del av funktionaliteten i de system som övervakar näten. Tar man bort operatörens router, samt tar bort möjligheten att få driftinformation från den SFP som sitter hos kunden, ja då förlorar man ju en del av möjligheten att övervaka och proaktivt åtgärda fel.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@zOlid: Det är just det som är problemet när det gäller landsomfattande verksamheter. Det fungerar inte lika överallt utan finns stabila områden och problemområden. Jag sitter på en stabil uppkoppling från Comhem och får ut mer än jag betalar för. För några år sedan var det väldigt svajigt tills en hel del utrustning byttes ut.
Jag tror inte man ska lita så mycket på olika facebook-sidor. Det är inte intressant att veta hur många som är missnöjda om man inte vet hur stor andel av totalen det är. Jag kan också nämna att det var en på detta forum som försökte övertyga mig om att Comhem var totalt värdelösa när jag sitter på en stabil uppkoppling. Det verkar som om en del måste ha ett hatobjekt. En gång i tiden var det Internet Explorer som bara var dålig.

Fast jag vet inte om jag håller med där. Iaf när det gäller 2 såpass stora aktörer.
Självklart söker sig folk som är missnöjda mycket oftare till FB, än folk som är nöjda.
Men det enorma antalet som comhem har vs Telia tex, när det gäller just att internet går ner, bör ge en fingervisning.
Nu är kommer det in mycket anekdoter här, men det är sällan rök utan eld så att säga.
Självklart fungerar det klockrent för många. Men, faktumet att många verkar ha enorma problem. Även bland vänner/familj (anekdoter)

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Därför att om isp levererar sina tjänster i ett stadsnät/öppet nät har isp ingen egen utrustning att övervaka i stadsnätet. De har en eller flera vägar in i stadsnätet centralt men därefter hanteras all trafik av Stadsnätet/kommunikationsoperatören

Går en switch ner måste stadsnätet berätta det för isp innan de blir medvetna om störningen (eller att massor av kunder ringer isp om avbrott)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Administrativ avgift

@zOlid: Då jag varit fibertekniker själv kan jag ju säga att råttor är problemet om du kör comhem Coax även fiber i vissa områden (Mitt område var Örebro)

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@zOlid: Då jag varit fibertekniker själv kan jag ju säga att råttor är problemet om du kör comhem Coax även fiber i vissa områden (Mitt område var Örebro)

Låter troligt.
Råttor gnager på det mesta.
Enligt supporten verkar det dock som att dom har ett större problem i örebro, som drabbar väldigt många. (vet dock inte om det är ett specifikt område, eller örebro som helhet)
Så då bör det ju vara någon lite större central/kabel som är problemet (eller mja.... större kabel, menar snarare mer central kabel)

När jag bytte till comhem från telia, så var det mer problem än just nedkopplingarna. I Overwatch tex, så gick jag från ena dagen 35-40ms hos telia, till 85-90 hos comhem.
Och trotts att jag gav routing uppgifter, och kunde peka exakt på vart problemet, samt vart jag tappade sjuka mängder packets, (typ efter hopp 4) så menade dom att det var helt normalt med den pingen, och att problemet inte låg hos dom, trotts att det var jätte tydligt att datan tappades mellan 2 comhem stationer.
Det har dock blivit bättre med ping i spel, dock fortfarande mycket packetloss, men ändå bättre.
Ligger på 40-45ms nu för tiden.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Det är inte en fråga som har ett riktigt kort svar. Men jag ska försöka att hålla det så kort jag kan, vill inte heller ursäkta det utan mest belysa hur det ofta kan se ut.

Det finns många parametrar som avgör precis hur bra en enskild leverantör kan ha på tjänsterna så långt ute som hos slutanvändaren. Den typ av övervakning du är ute efter finns i alla moderna managerade switchar och routrar som används för att leverera tjänsterna. Men det är den som faktiskt levererar och managerar utrustningen som har hand om övervakningen. Och det är inte alltid internetleverantören.

Till att börja med finns det som regel två sätt en Internetleverantör i Sverige når en slutkund.

  • Genom en hyrd svartfiber där de själva fördelar tjänsterna i en fastighet

  • Genom en KO, t.ex. OpenUniverse, Zitius, IP-Only m.fl.

Hyrd svartfiber
I de fall där de själva levererar genom en hyrd svartfiber placerar Internetleverantören nästan alltid en switch på en neutral plats i fastigheten. T.ex. källaren eller vinden. Därifrån fördelas tjänsten antingen med kopparnät eller fiber till slutanvändarna. Internetleverantören har i det här fallet övervakning åtminstone ut till denna utrustning. I många fall finns det också en CPE placerad i varje lägenhet, övervakningen kan i dessa fall förlängas hela vägen till slutanvändarens lägenhet.

Genom stadsnät
När Internetleverantören levererar genom en kommunikationsoperatör så byter Internetleverantören och KO:n trafik på en central plats. Hos stadsnät ofta på en central nod, eller hos större kommunikationsoperatörer på en IX som Equinix eller Interxion i Stockholm. I det här fallet är det KO:n som står för all övervakning fram till slutanvändaren. Internetleverantören är "blind" bakom den punkt där de byter trafik. All information om driftstörningar bakom den punkten behöver därför nå de enskilda Internetoperatörerna från KO:n.

Det senare är nog det absolut vanligaste sättet att leverera Internettjänster på i Sverige idag. Internetoperatören du pratar med får får i bästa fall information från en KO om att ett område är drabbade av en driftstörning till sin driftövervakning. Informationen behöver sedan spridas vidare till kundtjänsten. I många fall saknas bra processer för att informationen ska kunna flöda smärtfritt till de som behöver den. Och framförallt inte snabbt nog för att de ska kunna ha den till dess att de första som är drabbade ringer in.

Det är i det fallet inte heller bara för leverantören att sätta ut utrustning i nätet för att övervaka det längre ut eftersom de själva inte äger infrastrukturen. De skulle behöva anslutningar från KO:n på varje enskild mätpunkt för just ändamålet att mäta och övervaka. Det skulle också resultera i en logistisk mardröm. Man behöver ordna utrymme, ström, nyckelhantering m.m. för dessa mätpunkter.

Med allt det här sagt skulle jag säga att det i slutändan handlar om pengar. Cash is king och även om man hatar att få höra det så får man som privatkund tyvärr vad man betalar för. Det är väldigt väldigt små marginaler på privatkundsmarknaden i Sverige. Och med dom marginalerna finns helt enkelt inte pengarna att göra något bättre. Att få till en bättre övervakning för en enskild operatör kostar helt enkelt mer än det smakar.

Men även i de fall Internetoperatören äger infrastrukturen hela vägen ut, eller övervakningen finns där på andra sätt, så är det oftast så att kundtjänsten inte har en direkt insyn till driftövervakningen. Utan att de som hanterar övervakningen rapporterar, när de har kan konstatera ett fel, vidare till kundtjänsten. Nästan alltid hinner kunderna ringa in innan informationen når kundtjänsten.

Permalänk
Medlem

Man kan ju tillägga att även utrustningen för övervakning kan krångla. Jag tänker bara på vad som hände i trakten av Hässleholm för några år sedan. En större nod dog bara utan förvarning. När teknikerna tagit sig dit kostaterade de att noden blivit strömlös och reservkraften startat. Den gick tills det blev slut på diesel. "Övervakarna" fick ingen indikation på att det var något problem när strömmen bröts så de kunde inte göra något. Dvs nätet fungerade som det skulle, reservkraften gick igång. Det var utrustningen för övervakning som inte fungerade.

Permalänk
Medlem

Finns både små och stora leverantörer, samma på stadsnätsfronten. ISP har ofta dålig koll på information från stadsnätet och ofta kommer informationen rätt grovt om vilka som har driftstörning.

Det spelar roll om ISP har kopplat ihop sig med alla API som stadsnätet tillhandahåller eller om de måste lägga en ticket eftersom de inte har mer information än du har.

Den mänskliga faktorn kan spela in om ISP eller stadsnätet inte har automatiserade processer för att installera och övervaka switcharna.

Sedan är vissa fel svårare att hitta med enkel övervakning. Om en switch svarar på ping eller ej är lätt men ifall något hängt sig är svårare. Sedan kan det vara strömavbrott och efter hur långt tid ska man skicka ut en tekniker?

Permalänk
Medlem

Tack för alla intressanta och utförliga svar! Speciellt @fadelol.

Här i Hudiksvall är det stadsnät som gäller och då förstår jag att bahnhof inte har så mycket insikt i det lokala. Tråkigt nog resulterar det i en pajkastning mellan stadsnät och leverantör där kunden tar smällarna.
Som konsekvens av detta bytte jag till att ha stadsnätet själva som leverantör. Det är alltså inga mellanhänder inblandade, så är något fel är det ingen tvekan om vem jag ska kontakta.
Jag antar att vårt mysiga lilla stadsnät inte har resurserna som behövs för att hålla helkoll på uptimen.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Hej, lånar tråden lite. Då mitt ämne stämmer rätt bra överrens med denna. Jag fick fiber i onsdags och genom open universe på mitt fiber, beställde jag bredband2 som operatör för mitt internet. allt gick smidigt och efter 15min fick jag ett sms att det var aktiverat. Men där tog det stopp.. Kommer ej ut på nätet, kopplar jag upp datorn mot fibermodemet så får jag ingen kontakt med nått förutom en egengjord ip-adress. Så jag misstänker att jag inte kan gör så mkt mer än att felanmäl, vilket jag gjorde en 1h senare efter jag fått det aktiverat. Svaret jag fick, var att dom skulle felsöka med sina tekniker och att jag skulle ha min dator inkopplad mot modemet 3-5 arbetsdagar 8-17 varje dag.. Känns som ett standardsvar? Och vad tror ni jag har att vänta?

Permalänk
Medlem

@bonjah: Klart att det är ett standardsvar. De har ju inte hunnit hitta felet ännu så de kan inte säga mer exakt hur lång tid det tar.

Permalänk
Medlem

@Hubertus: Men om dom nu inte fixar det på 5 arbetsdagar. Borde jag inte kunna säga upp mitt köp och välja en annan operatör isf? För jag hade ju inga problem att beställa operatör genom mitt fibers open universe. Så kontakten ut ifrån mitt verkar ju funkar fint.

Permalänk
Medlem

@bonjah: Ge dom en chans arr fixa felet innan du börjar prata om att byta operatör. Dessutom du kanske får samma fel med en annan operatör.

Permalänk
Medlem

@Hubertus: Klart jag ger dom chansen. Men går det över 5 arbetsdagar på nått jag beställt och inte ens fått ta del av. Så kanske man bör överväga. Hört ifrån bekanta att bredband2 inte är som det en gång var. Valde dom för jag var mkt nöjd sist jag hade dom.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fadelol:

Det är inte en fråga som har ett riktigt kort svar. Men jag ska försöka att hålla det så kort jag kan, vill inte heller ursäkta det utan mest belysa hur det ofta kan se ut.

Det finns många parametrar som avgör precis hur bra en enskild leverantör kan ha på tjänsterna så långt ute som hos slutanvändaren. Den typ av övervakning du är ute efter finns i alla moderna managerade switchar och routrar som används för att leverera tjänsterna. Men det är den som faktiskt levererar och managerar utrustningen som har hand om övervakningen. Och det är inte alltid internetleverantören.

Till att börja med finns det som regel två sätt en Internetleverantör i Sverige når en slutkund.

  • Genom en hyrd svartfiber där de själva fördelar tjänsterna i en fastighet

  • Genom en KO, t.ex. OpenUniverse, Zitius, IP-Only m.fl.

Hyrd svartfiber
I de fall där de själva levererar genom en hyrd svartfiber placerar Internetleverantören nästan alltid en switch på en neutral plats i fastigheten. T.ex. källaren eller vinden. Därifrån fördelas tjänsten antingen med kopparnät eller fiber till slutanvändarna. Internetleverantören har i det här fallet övervakning åtminstone ut till denna utrustning. I många fall finns det också en CPE placerad i varje lägenhet, övervakningen kan i dessa fall förlängas hela vägen till slutanvändarens lägenhet.

Genom stadsnät
När Internetleverantören levererar genom en kommunikationsoperatör så byter Internetleverantören och KO:n trafik på en central plats. Hos stadsnät ofta på en central nod, eller hos större kommunikationsoperatörer på en IX som Equinix eller Interxion i Stockholm. I det här fallet är det KO:n som står för all övervakning fram till slutanvändaren. Internetleverantören är "blind" bakom den punkt där de byter trafik. All information om driftstörningar bakom den punkten behöver därför nå de enskilda Internetoperatörerna från KO:n.

Det senare är nog det absolut vanligaste sättet att leverera Internettjänster på i Sverige idag. Internetoperatören du pratar med får får i bästa fall information från en KO om att ett område är drabbade av en driftstörning till sin driftövervakning. Informationen behöver sedan spridas vidare till kundtjänsten. I många fall saknas bra processer för att informationen ska kunna flöda smärtfritt till de som behöver den. Och framförallt inte snabbt nog för att de ska kunna ha den till dess att de första som är drabbade ringer in.

Det är i det fallet inte heller bara för leverantören att sätta ut utrustning i nätet för att övervaka det längre ut eftersom de själva inte äger infrastrukturen. De skulle behöva anslutningar från KO:n på varje enskild mätpunkt för just ändamålet att mäta och övervaka. Det skulle också resultera i en logistisk mardröm. Man behöver ordna utrymme, ström, nyckelhantering m.m. för dessa mätpunkter.

Med allt det här sagt skulle jag säga att det i slutändan handlar om pengar. Cash is king och även om man hatar att få höra det så får man som privatkund tyvärr vad man betalar för. Det är väldigt väldigt små marginaler på privatkundsmarknaden i Sverige. Och med dom marginalerna finns helt enkelt inte pengarna att göra något bättre. Att få till en bättre övervakning för en enskild operatör kostar helt enkelt mer än det smakar.

Men även i de fall Internetoperatören äger infrastrukturen hela vägen ut, eller övervakningen finns där på andra sätt, så är det oftast så att kundtjänsten inte har en direkt insyn till driftövervakningen. Utan att de som hanterar övervakningen rapporterar, när de har kan konstatera ett fel, vidare till kundtjänsten. Nästan alltid hinner kunderna ringa in innan informationen når kundtjänsten.

Skrivet av xinux:

Tack för alla intressanta och utförliga svar! Speciellt @fadelol.

Här i Hudiksvall är det stadsnät som gäller och då förstår jag att bahnhof inte har så mycket insikt i det lokala. Tråkigt nog resulterar det i en pajkastning mellan stadsnät och leverantör där kunden tar smällarna.
Som konsekvens av detta bytte jag till att ha stadsnätet själva som leverantör. Det är alltså inga mellanhänder inblandade, så är något fel är det ingen tvekan om vem jag ska kontakta.
Jag antar att vårt mysiga lilla stadsnät inte har resurserna som behövs för att hålla helkoll på uptimen.

Jag tror att näten övervakas väldigt noga men att informationen inte alltid sprids, de flesta delar som ingår i nätet har övervakningsfunktioner och larmar i princip av sig själva om det händer nått underligt.
Det går egentligen ganska bra att placera övervakning i hemmen hos kunderna och många gör det genom att ha "routrar" som gör mer än bara agera router.

Skrivet av bonjah:

Hej, lånar tråden lite. Då mitt ämne stämmer rätt bra överrens med denna. Jag fick fiber i onsdags och genom open universe på mitt fiber, beställde jag bredband2 som operatör för mitt internet. allt gick smidigt och efter 15min fick jag ett sms att det var aktiverat. Men där tog det stopp.. Kommer ej ut på nätet, kopplar jag upp datorn mot fibermodemet så får jag ingen kontakt med nått förutom en egengjord ip-adress. Så jag misstänker att jag inte kan gör så mkt mer än att felanmäl, vilket jag gjorde en 1h senare efter jag fått det aktiverat. Svaret jag fick, var att dom skulle felsöka med sina tekniker och att jag skulle ha min dator inkopplad mot modemet 3-5 arbetsdagar 8-17 varje dag.. Känns som ett standardsvar? Och vad tror ni jag har att vänta?

Exakt vad är klart med installationen, har du fått besked om att all administration är klar eller bara att det är fysiskt inkopplat?
Om det handlar om en helt ny fysisk installation så är det knappast nått fel om administrationen inte är färdig direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Man skulle få ett sms när det var aktiverat, vilket jag också fick. Och det såg dom även dom även när jag ringde in till dem att det var aktiverat och klart. Sen börja vi felsöka tillsammans innan han lämna det över till sina tekniker med den infon han fick av mig i form av en mac adress till datorn och hur felet såg ut ifrån min sida, med egengjort ipnr.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har Telia? Blir tydligen tvungen att byta till dom och undrar om dom är bra eller kassa helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Är det någon här som har Telia? Blir tydligen tvungen att byta till dom och undrar om dom är bra eller kassa helt enkelt

Har inget dåligt att säga om dom angående vår fiber. Inga problem med uppkopplingen sen det kopplades in (några månader), och har haft turen att inte behöva kontakta någon kundtjänst än. Vad jag har hört så är deras kundtjänst lite inkompetent (jämfört med den vanligt Sweclockaren)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TimeCommando:

Är det någon här som har Telia? Blir tydligen tvungen att byta till dom och undrar om dom är bra eller kassa helt enkelt

De fungerat tekniskt närmast perfekt och de är den totalt överlägset största operatören om man räknar in hela koncernen, de når 53 % av allt på internet via eget nät så de är nummer 2 på storleksrankingen i världen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av bonjah:

@mrqaffe: Man skulle få ett sms när det var aktiverat, vilket jag också fick. Och det såg dom även dom även när jag ringde in till dem att det var aktiverat och klart. Sen börja vi felsöka tillsammans innan han lämna det över till sina tekniker med den infon han fick av mig i form av en mac adress till datorn och hur felet såg ut ifrån min sida, med egengjort ipnr.

Vad är ett egengjort ip? Menar du privat Ip adress? I så fall, vad börjar den på?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Tror datorn(Mac) skapar ett eget ip nr när den inte finner nått annat. 167.***.** nånting

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonjah:

@Hubertus: Men om dom nu inte fixar det på 5 arbetsdagar. Borde jag inte kunna säga upp mitt köp och välja en annan operatör isf? För jag hade ju inga problem att beställa operatör genom mitt fibers open universe. Så kontakten ut ifrån mitt verkar ju funkar fint.

Hur gjorde du beställningen? Har erfarenhet av open universe som struliga med sådant här tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hur gjorde du beställningen? Har erfarenhet av open universe som struliga med sådant här tyvärr

Jag gjorde det genom deras portal på mitt egna fiber. Tänkte att det skulle bli mest rätt då. Men det tycks det ändå inte blivit. Misstänker också att felet ligger hos open universe, men dom ska man ju inte kontakta utan det ska gå genom min operatör. Vilket suger. Hur löste det sig för dig? Vänta du ut det eller tog du tag i det själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonjah:

Jag gjorde det genom deras portal på mitt egna fiber. Tänkte att det skulle bli mest rätt då. Men det tycks det ändå inte blivit. Misstänker också att felet ligger hos open universe, men dom ska man ju inte kontakta utan det ska gå genom min operatör. Vilket suger. Hur löste det sig för dig? Vänta du ut det eller tog du tag i det själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Då borde det blivit rätt tycker jag. Det fallet jag tänker på är när man beställde uppkopplingen i en butik. Vet inte om det löste sig heller