10 år gammal TV vs ny billig TV?

Permalänk
Avstängd

10 år gammal TV vs ny billig TV?

Tjena! Jag är inne och kikar på en eventuellt ny billig TV åt päronen. De fick ärva en gammal 1080p 42" Samsung TV från mig runt 2009 så den är snart 10 år gammal. Jag köpte den för 6000 kr då vilket var rabatterat ned från 9000 kr.

Nu tänker jag så här, "Denna TV är nästan 10 år gammal och tekniken har gått framåt - kan en viss billig TV idag vara bättre än denna TV? trots att den nya TV:n jag köper är billigare än vad jag köpte den gamla för på sin tid?". Den gamla TV:n har inga döda pixlar och fungerar som den ska.

Den billiga TV:n jag kikat på är:
https://www.inet.se/produkt/2214242/toshiba-49-4k-uhd

Som har en ingående recension här:
https://www.whathifi.com/toshiba/49u7763db/review

Jag undrar också det här med "Soundbar". Hur installeras en sådan? Via 3,5mm? Blir ljudet verkligen bättre då än att köra inbyggda högtalarna i TV:n? Jag tror inte TV-apparater är kända för att ha bra DACs?

Kortfattad fråga: är det möjligt att en billigare TV idag (3500kr Toshiba 49" 4k UHD) är bättre än en 10 år gammal men fortfarande fungerande TV (6000 kr rabatterat ned från 9000 kr Samsung 42" FullHD)? Vad bör jag förvänta mig angående bild- och ljudskillnader hos dessa? Jag vet ej modellnamnet på den gamla TV:n får kolla upp det en annan dag.

Tack för svar på förhand & ha ett fantastiskt Gott Nytt År! ^_^

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjena! Jag är inne och kikar på en eventuellt ny billig TV åt päronen. De fick ärva en gammal 1080p 42" Samsung TV från mig runt 2009 så den är snart 10 år gammal. Jag köpte den för 6000 kr då vilket var rabatterat ned från 9000 kr.

Nu tänker jag så här, "Denna TV är nästan 10 år gammal och tekniken har gått framåt - kan en viss billig TV idag vara bättre än denna TV? trots att den nya TV:n jag köper är billigare än vad jag köpte den gamla för på sin tid?". Den gamla TV:n har inga döda pixlar och fungerar som den ska.

Den billiga TV:n jag kikat på är:
https://www.inet.se/produkt/2214242/toshiba-49-4k-uhd

Som har en ingående recension här:
https://www.whathifi.com/toshiba/49u7763db/review

Jag undrar också det här med "Soundbar". Hur installeras en sådan? Via 3,5mm? Blir ljudet verkligen bättre då än att köra inbyggda högtalarna i TV:n? Jag tror inte TV-apparater är kända för att ha bra DACs?

Kortfattad fråga: är det möjligt att en billigare TV idag (3500kr Toshiba 49" 4k UHD) är bättre än en 10 år gammal men fortfarande fungerande TV (6000 kr rabatterat ned från 9000 kr Samsung 42" FullHD)? Vad bör jag förvänta mig angående bild- och ljudskillnader hos dessa? Jag vet ej modellnamnet på den gamla TV:n får kolla upp det en annan dag.

Tack för svar på förhand & ha ett fantastiskt Gott Nytt År! ^_^

Beror på hur bra TV:n var 2009. Jag har kvar min plasma från 2009 och trots att den har brister har jag inte lyckats motivera nyköp

Är det en klassisk LCD-TV så kan en billig TV idag vara bättre beroende på vad som räknas in i bättre. Sannolikt kan du få en tunnare variant med mer moderna funktioner (4K etc) men bildkvaliteten behöver inte vara bättre då billiga apparater ofta har sämre paneler OCH dina föräldrar sannolikt inte har någon källa med högre upplösning än 1080p. Däremot just ljudet kan mycket väl vara sämre då det inte utvecklats utan snarare gått bakåt då tunnare apparater kan ha mindre högtalarelement i sig.

EDIT: Med det sagt vet jag inget specifikt om modellerna i fråga här..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Sitter på en typ 8år gammal 50" plasma. Har sett en del nyare apparater och det känns ovärt att köpa någon vanlig LCD, då den har så tråkigt svärta. Och ska man ha OLED i samma storlek så blir det dyrt.

Permalänk
Medlem

Ja, förmodligen är bilden bra mycket bättre på den nyare tvn eftersom att många budgetpaneler numera är av typen IPS. Men också pga åldern (brinntid) på den gamla TVn. Min morsa har en 40" Samsung från ca 2009-2010, den var rätt okej för sin tid men numera ser bilden klart blå och flimrande ut.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Min gamla Pioneer plasma är fortfarande bättre än de nya LED el OLED, så det beror helt på vilken gammal TV det är!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Beror på hur bra TV:n var 2009. Jag har kvar min plasma från 2009 och trots att den har brister har jag inte lyckats motivera nyköp

Amen i kyrkan sade prästen när han drattade i vigvattnet.

Min Panasonic TX-P50VT20E (Plasma) håller jag stenhårt i tills den går sönder.
Har inte hittat någon LCD som slår den, så det är väl OLED nästa när den lägger panelen i vädret.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Köp bara ny om dom behöver större. Är man nöjd behöver man inte byta 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köpte den TV:n du nämner.
Hade en random 42” från typ 2009 innan. Jag upplever denna som bättre,
I alla fall med material spelat från PS4/Netflix.
Bra färger, helt okej mängd inställningsmöjligheter samt estetiskt snygg fot/ram enligt mig.

Kan nämna ett par minus i alla fall.
- Har du enbart analoga kanaler så verkar det inte gå att sortera dessa som man vill.
- Ska ha en soundbar till den så använd kabel. Bluetooth-funktionen i TV:n verkar halvdan,
(blir glitches i ljudet.)

I övrigt kvicka menyer, enkla inställningar.
(Kom ihåg vad jag jämför med.)

Visa signatur

Fractal Node 202 | Ryzen 5700G | RTX 3070 8GB | 32GB LP DDR4 | Samsung 870 500gb | Thermalright AXP-100 Full copper | ARCTIC P12 Slim PWM PST - 120 mm

Permalänk
Medlem

Nja, min gamla tv från 2011 (Panasonic G30) som jag var tvungen att sälja pga flytt var bättre än min nuvarande (2016) som är med i min signatur.

Permalänk

Här är en mindre smickrande recension av Toshiba TVn från länken på Inet under "Specifikationer". Har själv en 32" en bit från datorn med dåliga färger och dålig svärta. Skulle gärna haft en med bättre bild. Färger och svärta är viktigare än antalet pixlar åtminstone om man jämför Full HD och 4K.

https://www.trustedreviews.com/reviews/toshiba-49u6763db

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag håller också med här, lite det jag menade med mitt första inlägg, köp ny TV om behovet av ny TV finns. Om de inte specifikt klagar på dålig bild, kanske ljussvag sådan, eller dåligt ljud, liten bild etc så går det kanske att avvakta med köp.

Själv vill jag ha ny TV då min har dithering för färgerna men bara bildkvalitet är inte viktigt nog när det mesta som ses här hemma ändå är barnprogram och sub-1080p i kvalitet

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Varför byta ut nånting som funkar bra för enbart 7 tum större? Visst det är 4k men finns ju inte överdrivet mycket material för det än. Känns väldigt onödigt i mina ögon. Behåll den gamla tills den går sönder 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hel meningslöst med 4K om du inte har material att se i 4K.
1080p på den blir okey. Vanliga tv-sändingar (SD) är värdelöst.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem

*§1.6-regelbrytande inlägg raderade*

Citat:

§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje.

Edit: Vänligen höj nivån, otrevligheter och nedlåtande kommentarer undanbedes.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...