Permalänk
Medlem

Pimp-my-Rack

I det här galleriet hittar du exakt noll grafikkort, inget plexiglas, ingen vattenkylning och nästan noll dioder. Inte än iaf. Jag lirar inte spel, mer än på PS4, men är däremot mer intresserad av det mesta som kan monteras i ett rack. Så för ett tag sedan skaffade jag ett rack hem och det har blivit dags att pimpa det.

Racket rymmer en server (lagring), brandvägg, switch, patchpaneler, skrivare osv. Bra när man har småbarn, kan kan stänga dörren och låsa, så ingen pillar på grejerna. Utmaningen är att få det snyggt, tyst och funktionellt. Racket är just nu (2018-08) under uppbyggnad och bilder läggs till allt eftersom.

Besök galleriet här

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Snyggt trix det där med bluray-skivan

Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk

Cool grej. blev lite sugen att i framtiden göra en sådan här grej. ska bli intressant att se slutresultatet Vad kostade rackskåpet i runda slängar?

Permalänk
Avstängd

Det bästa på galleri är när det kommer server & rackskåp.

Fick du hjälp med att sätta in serverdator? Själv så behöver man vara två pers då serverdator vägar över 40 KG.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockething:

Cool grej. blev lite sugen att i framtiden göra en sådan här grej. ska bli intressant att se slutresultatet Vad kostade rackskåpet i runda slängar?

själva skåpet kostade 2k och det inkluderade lite hyllor och saker. sakerna i har jag ingen koll på längre, köper och får konstant mya saker. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det bästa på galleri är när det kommer server & rackskåp.

Fick du hjälp med att sätta in serverdator? Själv så behöver man vara två pers då serverdator vägar över 40 KG.

den är inte så tung. jag kör silverstone htpc chassin, dom passar perfekt i rack men får stå på en hylla. tar eatx moderkort så det går att få in dubbel-cpu om man vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Rackskåp är alltid kul! Bra bilder och bra beskrivningar

Visa signatur

Mini ITX burken: CPU: Ryzen 5800x Moderkort: Gigabyte B550I AORUS PRO AX Kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 Ram: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB Grafikkort: ASUS 2080 PSU: Corsair SF750 750W 80+ Platinum Lagring: Intel SSDx3 2tb Chassi: Cooler master NP200 Tillbehör: Sennheiser HD595 Logitech G915 TKL Logitech G903, AOC 35GSYNC

Permalänk

Vart hittade du 12cm patchkabel?

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyber Judas:

Vart hittade du 12cm patchkabel?

Nu är jag inte ts, men här finns det bland annat

https://www.teknik-hjälpen.se/store/p/0/ultrakort-tp-kabel-ca...

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

super! Tack dessa är lite kluriga att få tag på (nu var det inte jag som frågade )

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Ordning för patchkablarna så tror jag https://patchbox.com kvalar nog in som det mest ultimata sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyber Judas:

Vart hittade du 12cm patchkabel?

Det finns lite överallt, ebay har mängder men 15cm är mer vanligt.

Permalänk
Medlem

Skitsnyggt bygge! Vill ha mer info, Vad kör du för mjukvara på brandväggen? Config? Och vad kör du för hård/mjukvara på servern? Två tummar upp!

Permalänk
Medlem

Vad roligt att se! Nu känner jag mig inte så ensam om att köra stativ hemma
Även om jag inte har en kabinett utan bara 19" telestativ från Ericsson. Allt bakom ljuddämpade stängda dubbeldörrar i ett ventilerat teknikutrymme. Man kanske skulle lägga upp fler sådana gallerier som lite motpol till allt RGB

Permalänk
Medlem

@Argammon:
Det håller jag med om

Har själv ett litet stativ i vardagsrummet som kan pryda galleriet också snart

Tycker att vi alla lägger upp bilder på våra serverskåp.

Permalänk
Medlem

OffT: ecce på DD/JTH?

OnT: Snyggt bygge!

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Ser fint ut. Något liknande kommer jag nog att införskaffa i framtiden. Mest för lagring och nätverk. Även för att experimentera. Kan väldigt lite om server världen.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk

fint, alltid lika intressant att se bilder på andras rack.

jag önskar nästan att mitt rack också var 80cm djupt, först gjorde jag misstaget att köpa 60cm, jag var då låst till riktigt korta servrar, men inte ens dom med rails fick plats, jag bytte sedan till till ett 100cm djupt skåp, men nu har jag istället råkat ut för att två av mina rails är för korta, 80cm är en bra kompromiss där både kortare och längre rails får plats.

i mitt stora skåp har jag monterat switchen bakåt, det blev lättare att koppla in alla nätverkskablar i servrarna då. men så har jag ett mindre 12U rack intill där husets patchpanel är i istället

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cordinator:

fint, alltid lika intressant att se bilder på andras rack.

jag önskar nästan att mitt rack också var 80cm djupt, först gjorde jag misstaget att köpa 60cm, jag var då låst till riktigt korta servrar, men inte ens dom med rails fick plats, jag bytte sedan till till ett 100cm djupt skåp, men nu har jag istället råkat ut för att två av mina rails är för korta, 80cm är en bra kompromiss där både kortare och längre rails får plats.

i mitt stora skåp har jag monterat switchen bakåt, det blev lättare att koppla in alla nätverkskablar i servrarna då. men så har jag ett mindre 12U rack intill där husets patchpanel är i istället

Släng upp lite bilder på ditt rack med om du inte redan har gjort det?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Skitsnyggt bygge! Vill ha mer info, Vad kör du för mjukvara på brandväggen? Config? Och vad kör du för hård/mjukvara på servern? Två tummar upp!

Brandväggen kör pfsense. Rätt basic config, lite härdning och en rejält krypterad vpn. 😉

Servern var supermicro, nu har den flyttat till jobbet och rullar istället på intel s2600cp och 2x2640v2 CPU, 96gb ram och 2tb ssd. I racket ska det istället bli en backupserver, kommer nog bilder på det också, väntar på kylare för cpun.

Hp-servern som var med på nån bild är en DL380 G7, och är timemachine för min MacBook. Klumpig lösning men funkar tills vidare. Tror det är 2x5670 CPU, och 8x300gb sas-disk i den confade som 8xRaid-0. 😉 Bootar från SD-kort. ZFS sköter redundans mellan disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

fint, alltid lika intressant att se bilder på andras rack.

jag önskar nästan att mitt rack också var 80cm djupt, först gjorde jag misstaget att köpa 60cm, jag var då låst till riktigt korta servrar, men inte ens dom med rails fick plats, jag bytte sedan till till ett 100cm djupt skåp, men nu har jag istället råkat ut för att två av mina rails är för korta, 80cm är en bra kompromiss där både kortare och längre rails får plats.

i mitt stora skåp har jag monterat switchen bakåt, det blev lättare att koppla in alla nätverkskablar i servrarna då. men så har jag ett mindre 12U rack intill där husets patchpanel är i istället

Sätt in hyllor och lägg servrar på det? Jag tycker skenor är ganska onödigt om man inte måste meka i servern när den är i drift.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Skrivet av ecce:

Sätt in hyllor och lägg servrar på det? Jag tycker skenor är ganska onödigt om man inte måste meka i servern när den är i drift.

Skickades från m.sweclockers.com

visst fungerar det, men det känns som en ghetto lösning, visst är detta mest bara ett hobby project men jag vill ändå att allt ska vara så proffisigt som möjligt och cable management av så hög nivå som möjligt.
jag har rails till nästan allt nu, fick hem nya rails till min high-end QNAP NAS förra veckan, det vart riktigt najs.
bara två som saknar nu och det är ganska så billigt att köpa till just dom

ska inte kapa din tråd, men just nu håller jag på med att dra en ny elledning elcentralen till källaren där jag kommer att ha en 5000VA UPS och sedan dra upp strömmen därifrån upp till kattvinden där servrarna står, sätta CEE uttag. säkert galet överarbetat, men jag tror att batterierna kommer hålla mycket längre om jag har UPS i källaren istället för på kattvinden då det säkerligen kan bli lite varmt på sommaren annars

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

visst fungerar det, men det känns som en ghetto lösning, visst är detta mest bara ett hobby project men jag vill ändå att allt ska vara så proffisigt som möjligt och cable management av så hög nivå som möjligt.
jag har rails till nästan allt nu, fick hem nya rails till min high-end QNAP NAS förra veckan, det vart riktigt najs.
bara två som saknar nu och det är ganska så billigt att köpa till just dom

ska inte kapa din tråd, men just nu håller jag på med att dra en ny elledning elcentralen till källaren där jag kommer att ha en 5000VA UPS och sedan dra upp strömmen därifrån upp till kattvinden där servrarna står, sätta CEE uttag. säkert galet överarbetat, men jag tror att batterierna kommer hålla mycket längre om jag har UPS i källaren istället för på kattvinden då det säkerligen kan bli lite varmt på sommaren annars

Vilken UPS är det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Skrivet av ecce:

Vilken UPS är det?

Skickades från m.sweclockers.com

jag är både en idiot och en skrotsamlare, jag över över 10st UPSer totalt från 500VA till 5000
några av dom är:
Smart-UPS 1000
Back-UPS RS 1500
Smart-UPS RT 1000 XL SURT1000RMXLI online rack + 2 expansioner (totalt 20st 7Ah batterier)
Smart UPS 750 LCD
APC Smart-UPS 1500VA LCD RBC 123 / RBC 124
APC Smart-UPS SMT2200IC
APC Smart-UPS RT 5000VA SURTD5000XLI

RT 1000 XL har jag i mitt rack nu, men lite tråkigt att reservkraften tar upp 6 av 18U i racket, tänkte att för att öka livslängden på batterierna så har jag UPS i källaren istället.
troligtvis så kommer jag istället köra med APC Smart-UPS RT 5000VA i källaren, men jag vet inte om den fungerar och den saknar batterier i nuläget. annars så blir det väl 2200VA modellen som är i drift till min stationära just nu (rejält overkill för uppgiften)

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Brandväggen kör pfsense. Rätt basic config, lite härdning och en rejält krypterad vpn. 😉

Servern var supermicro, nu har den flyttat till jobbet och rullar istället på intel s2600cp och 2x2640v2 CPU, 96gb ram och 2tb ssd. I racket ska det istället bli en backupserver, kommer nog bilder på det också, väntar på kylare för cpun.

Hp-servern som var med på nån bild är en DL380 G7, och är timemachine för min MacBook. Klumpig lösning men funkar tills vidare. Tror det är 2x5670 CPU, och 8x300gb sas-disk i den confade som 8xRaid-0. 😉 Bootar från SD-kort. ZFS sköter redundans mellan disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Fy vad najs! Jag var jääättesugen på att bygga en pfsense-router baserad på den nya odroid h2, men så insåg jag att den hade realtek-kretsar för sina nics, så då gick det i stöpet. Insåg sen att det är ganska svårt att hitta hårdvara som är lagom billig, helst passiv, helst väldigt låg energiförbrukning (typ 20w eller mindre), stöd för AES och har Intel dual nic. Det finns väldigt få mItx-kort med integrerad cpu, och än färre med dubbla intel-nics. Inte ens om jag köper ett random mItx-kort med en intel-prolle och ett pci-kort med två nics blir helt bra, för då springer pengarna snabbt iväg.

Om ändå den där odroiden hade haft Intel-kretsar, då hade livet varit komplett

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jH0Ni:

Fy vad najs! Jag var jääättesugen på att bygga en pfsense-router baserad på den nya odroid h2, men så insåg jag att den hade realtek-kretsar för sina nics, så då gick det i stöpet. Insåg sen att det är ganska svårt att hitta hårdvara som är lagom billig, helst passiv, helst väldigt låg energiförbrukning (typ 20w eller mindre), stöd för AES och har Intel dual nic. Det finns väldigt få mItx-kort med integrerad cpu, och än färre med dubbla intel-nics. Inte ens om jag köper ett random mItx-kort med en intel-prolle och ett pci-kort med två nics blir helt bra, för då springer pengarna snabbt iväg.

Om ändå den där odroiden hade haft Intel-kretsar, då hade livet varit komplett

Min pfsense känner sig lite bortskämd la ut över 13 tusen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Min pfsense känner sig lite bortskämd la ut över 13 tusen.

Haha, hoppsan. Är inte så sugen på det, för jag kommer utöver själva brandväggen/routern behöva köpa en accesspunkt (planerar inte att ha ett pci-kort med antenner). Och troligen en lite bättre switch. Men men. Får se hur jag gör, lägger detta projekt lite på is för tillfället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jH0Ni:

Haha, hoppsan. Är inte så sugen på det, för jag kommer utöver själva brandväggen/routern behöva köpa en accesspunkt (planerar inte att ha ett pci-kort med antenner). Och troligen en lite bättre switch. Men men. Får se hur jag gör, lägger detta projekt lite på is för tillfället.

Serverhårdvara kostar en del.

Hade en annan innan som laggar sönder så fick lägga mer pengar på en bättre.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa att det blir lätt och billigt för dig att montera själva moderkortet på en del plexiglas. Blir också lite mer stabilt