Laptop som är AVSEVÄRT snabbare än Y520 i5 under 12tkr?

Permalänk
Medlem

Laptop som är AVSEVÄRT snabbare än Y520 i5 under 12tkr?

Jag letar efter en ny laptop till dottern, hon använder datorn till att redigera film i Premiere, Photoshop, 2D-animeringar och vill kunna spela typ Fortnite utan lagg (alla hennes övriga spel är mindre krävande).

Den laptop jag fastnat lite för är Lenovo Y520 i5
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4991829

Min fråga: Finns det någon annan laptop som är avsevärt snabbare/bättre under 12.000:- Jag menar alltså inte typ 3-5% högre prestanda eller något som kostar ”nästan under 12tkr” (typ 13890:-)

Är exempelvis Y520 i7 värd att lägga 1800 spänn mer på än en i5?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4650049

Jag är alltså inte fast i att det behöver vara en Lenovo utan en dator som ska kunna ticka på några år utan att tvärdö så fort Fortnite (eller någon annan) släpper ett spel som kräver ännu mer för att vara acceptabelt att spela.

Eftersom hon redigerar film känns det nästan lite för lite med en 256GB SSD, optimalt skulle man vilja ha 256GB SSD + 1TB HDD. Men det är kanske smartare att helt enkelt köra med en extern HDD.

Jäkligt tacksam för tips och hjälp i den här frågan!

Permalänk
Medlem

Det vore ju bra om datorn har en 2.5" plats ledig... Då kan ju enkelt stoppa i en 512GB SSD för 8-900:- extra! Annars är väl 1060 som GPU helt OK, blir nog en större kostnad att komma upp i 1070..

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

Skulle vilja tillägga att det inte enbart är processorn som skiljer utan även att grafikkortet i ditt första alternativ verkar vara ett 1060 3gb medan det är 1060 6 gb i det andra alternativet. Jag skulle nog nog tycka det högre priset är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cakemonster:

Skulle vilja tillägga att det inte enbart är processorn som skiljer utan även att grafikkortet i ditt första alternativ verkar vara ett 1060 3gb medan det är 1060 6 gb i det andra alternativet. Jag skulle nog nog tycka det högre priset är värt det.

Jag kollade lite snabbt och skillnaden mellan grafikkorten var runt 5% men skillnaden i processor är högre (givetvis beroende på hur man mäter). Lutar nog kanske ändå åt den dyrare.

Hade lite hoppats på att någon skulle säga ”Du tänker helt fel, den här laptoppen till samma pris är mycket bättre”

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da... istället. Cpu:n är snabbare än i7:an i den dyrare lenovon du länkade samt ett 1060 med 6gb vram och 16gb ram för cirka samma pris vilket gör datorn mer framtidssäker, speciellt i video och bild produktion. Enda nackdelen är att den inte kommer med en större hårddisk.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av bowe:

Jag kollade lite snabbt och skillnaden mellan grafikkorten var runt 5% men skillnaden i processor är högre (givetvis beroende på hur man mäter). Lutar nog kanske ändå åt den dyrare.

Hade lite hoppats på att någon skulle säga ”Du tänker helt fel, den här laptoppen till samma pris är mycket bättre”

Skickades från m.sweclockers.com

Ta inte en laptop med 1060 Max-Q det är en snikvariant av 1060, 1060 6Gb utan MAX Q är vad som gäller.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ta inte en laptop med 1060 Max-Q det är en snikvariant av 1060, 1060 6Gb utan MAX Q är vad som gäller.

Snikvariant stämmer ju inte. Men det är inte designat för max prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Redigera video på en lapptop? Skall det verkligen vara nödvändigt?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Snikvariant stämmer ju inte. Men det är inte designat för max prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Max Q är ju gjort för tunnare laptops med då också sämre kylning, och istället för att 1060 blir för het styrs grafikkortet till mildare frekvenser. än ordinarie 1060, hur mycket prestanda som inte kan användas kan skilja från max Q laptop till en annan, men ca 5-30% sämre mot en bättre kyld laptop med vanliga 1060.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ta inte en laptop med 1060 Max-Q det är en snikvariant av 1060, 1060 6Gb utan MAX Q är vad som gäller.

Då är vi tillbaka till ursprungsproblemet att komma under 12 tkr eftersom det inte finns någon i7 med 1060 under det priset. Så vad är det bästa valet, i5 1060 eller i7 1060 MAX Q?

Permalänk
Medlem

@bowe: Jag hadde tagit asusen då får hon ju med fortnitepaket desutom eller gått upp 3k till denna som åxå är på rea nu, då får hon garanterat en bra dator. med min stationära som har i7 4790k och ett 1060 3GB så får jag 4100 i timespy och känns som det är i undre gränsen av en speldator idag och denna scora 4814 i timespy https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

@bowe: Jag hadde tagit asusen då får hon ju med fortnitepaket desutom eller gått upp 3k till denna som åxå är på rea nu, då får hon garanterat en bra dator. med min stationära som har i7 4790k och ett 1060 3GB så får jag 4100 i timespy och känns som det är i undre gränsen av en speldator idag och denna scora 4814 i timespy https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Blev riktigt tveksam till Asusen och kylningen när jag såg det här testet. Bra specifikation men levererar inte enligt testaren (Techtablets.com)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bowe:

Blev riktigt tveksam till Asusen och kylningen när jag såg det här testet. Bra specifikation men levererar inte enligt testaren (Techtablets.com)

Den har en bättre processor, hexacore i7 mot en quadcore i5 så ta den med en nypa salt, kollat runt lite själv men finns inte mycket info om den konfigen tyvärr. Endast en thailändsk video med samma gpu och cpu och där verkar den få godkända temps under spelande.

https://youtu.be/fWEM4h8BuDw?t=328

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Upptäckte faktiskt nu när jag kollade lite till att det kan stå fel på Prisjakt, där står GPU:n som 1060 MAX-Q men hos samtliga leverantörer står det 1060. Förvirringen är total

Permalänk
Medlem

@bowe: det ända jag tänkte på mest va åxå att asus har IPS och de är väl skönt att inte behöva bry sig i betraknings vinklar på en bärbar + 16GB ramen gentemot lenovon. lenovon är tn ledbelyst, läst att skärmen kan kännas litte dimmig. Går du upp till den jag länka så har du 144Hz IPS G-Sync och det är dyra skärmar om man kollar stationärt iaf. 256SSD + 1TB , håller spelmässigt fler år per krona nersatt från 20k till14990. också behöver hon en sånn här så hon slipper kliv ur sängen på lovena https://www.wish.com/search/laptop%20cooler/product/54869d53b...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

@AndersBlomdahl: Även om jag skulle pressa upp budgeten så högt blir jag lite oroad av recensionen på Prisjakt "Tack vare den lilla formfaktorn är ljudet från fläktarna vid hög belastning väldigt hög". Skulle vara perfekt med både SSD och HDD men jag tror hon får stå ut med att ha en extern till videoredigeringen. Jag får nog ge mig ut i butik och kolla skärmen på Lenovon.

Permalänk
Medlem

@bowe: såg nu att asusen har 120Hz skärm desutom finns en i7 variant av denna som tydligen går vädigt het kolla nyss denna och den känns ju legit https://www.youtube.com/watch?v=w5HaZrgkLMU i5 producerar ju inte lika mycket värme sånn kylplatta som gör att hon får upp den borde hjälpa rätt mycket så inte fläktintagen under täpps till. såg nån som gjorde review på i7 versionen och hadde den på tygduk de säger sig själv att du inte får till räcklig kylning. tälgstens platta för passiv kylning eller aktiv som nån av dessa https://www.wish.com/search/laptop%20cooler/product/5c0f13d00... eller https://www.netonnet.se/art/dator/datortillbehor/laptopkylnin...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Max Q är ju gjort för tunnare laptops med då också sämre kylning, och istället för att 1060 blir för het styrs grafikkortet till mildare frekvenser. än ordinarie 1060, hur mycket prestanda som inte kan användas kan skilja från max Q laptop till en annan, men ca 5-30% sämre mot en bättre kyld laptop med vanliga 1060.

Alltså ett kort med ett annat syfte. Inte någon snikvariant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp med att peka ut fallgropar och produkter! Nu har jag (troligtvis) bestämt mig för en laptop

i5 8300H (för att hålla nere temperatur och fläktljud)
16 GB RAM
15.6 tum IPS
256 GB SSD + 2 TB HDD (för att slippa extern HDD)
GTX 1060 6GB
Batteritid upp till 10 h (inte avgörande för valet)

Om jag klarade det inom budgeten? Nope... Men dottern lär bli glad

Permalänk
Medlem

Hur mycket låter en mekanisk hdd i en laptop nft? Inte haft det på länge.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hur mycket låter en mekanisk hdd i en laptop nft? Inte haft det på länge.

Ärligt talat ingen aning. Men i det här fallet spelar det mindre roll eftersom den mekaniska mest kommer användas till att slutlagra filmklipp. Alla program och filmklipp som redigeras hamnar på SSD:n. Man har nästan glömt bort det tickande ljudet från en HDD

Skickades från m.sweclockers.com