Varning för att köpa komponenter av Inet via CDON

Permalänk
Medlem

Varning för att köpa komponenter av Inet via CDON

@Inet
Hoppas detta inte faller under personliga ärenden utan snarare en varning som riktar sig till alla.

Har köpt ett XFX Radeon RX 590 8GB FATBOY från er via CDON. Tyckte det kändes smidigt eftersom jag ändå skulle göra ytterligare en beställning från CDON själva. Något som kanske visade sig vara ett misstag.

Nu verkar det inte som att man är berättigad till AMD Game Bundle trots att det på CDONs hemsida tydligt framgår att det säljs av er samt att det på AMDs hemsida går att läsa att ni erbjuder AMD Game Bundle för samtliga RX 590 ni säljer.

När man ringer till er kundtjänst säger ni att det är "CDON" som är ansvariga. CDON meddelar dock att det är ni som har sålt varan och därmed ansvariga för att leverera hela produkten. Ett typiskt "hamnar mellan stolarna" -fall.

Funderar nu på att göra retur till er själva, och sedan köpa samma varan av er igen, fast via er hemsida bara för att bli berättigad till bundlen. Något man dock gärna hade velat slippa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Cenorida: rubriken borde ändras till endast cdon då cdon köper och säljer vidare en produkt som de först köpt från Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

@Cenorida: rubriken borde ändras till endast cdon då cdon köper och säljer vidare en produkt som de först köpt från Inet.

Nej, eftersom cdon agerar marknadsplats så förmedlar dom endast köpet, dom köper inga produkter från Inet.

Permalänk
Medlem

Spontant känns det ju konstigt att inte Inets kundtjänst inte bara tog och löste detta på ett enkelt sätt så hade det inte blivit en stor grej.

Detta kan bli intressant

Visa signatur

Spel dator: |Intel Core i5 4770K @4,4GHz 1,25V |Zalman CNPS 9900 |Asus Maximus VI hero |Corsair Vengence 4x4GB 1600 mHz |Gigabyte GTX 970 G1 |Samsung 850 evo SSD|Corsair RMX 750W |Razer Deathadder chroma | Bose QC35| Corsair K65|

Allt annat datorn: Macbook Pro 13" late 2017 i5 @ 3,1GHz

Min YouTube Kanal: https://www.youtube.com/user/maxxsorensen

Permalänk
Medlem

Stod det i texten på cdon att man var berättigad till Game bundle?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@niklasloow: ok jag hade fel då 👍

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad lösningen blir.
Spontant känns det dock som att det inte blir några spel av två anledningar.
Hos CDON står det inget om spel.
Hos AMD länkas man vidare till Inet, inte till CDON.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Är det denna?

https://cdon.se/hemelektronik/xfx-radeon-rx-590-8gb-fatboy-p4...

Från mobil ser jag inget om någon gamebundle.
Inet har inte mycket att göra med detta och all support ska tas via cdon. (Sen hur de löser det internt är något du som kund inte ska behöva tänka på.)
Är game bundle viktig hade jag returnerat till cdon och köpt via inets hemsida.
Tycker det isåfall är fel av cdon att lägga upp produkter de inte kan supporta med. Du ska inte behöva kontakta någon annan än där du köpte kortet ifrån.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

@Inet
Hoppas detta inte faller under personliga ärenden utan snarare en varning som riktar sig till alla.

Har köpt ett XFX Radeon RX 590 8GB FATBOY från er via CDON. Tyckte det kändes smidigt eftersom jag ändå skulle göra ytterligare en beställning från CDON själva. Något som kanske visade sig vara ett misstag.

Nu verkar det inte som att man är berättigad till AMD Game Bundle trots att det på CDONs hemsida tydligt framgår att det säljs av er samt att det på AMDs hemsida går att läsa att ni erbjuder AMD Game Bundle för samtliga RX 590 ni säljer.

När man ringer till er kundtjänst säger ni att det är "CDON" som är ansvariga. CDON meddelar dock att det är ni som har sålt varan och därmed ansvariga för att leverera hela produkten. Ett typiskt "hamnar mellan stolarna" -fall.

Funderar nu på att göra retur till er själva, och sedan köpa samma varan av er igen, fast via er hemsida bara för att bli berättigad till bundlen. Något man dock gärna hade velat slippa.

Både CDON och Inet skulle ha hjälpt dig när du ringde. Jobbade själv inom ett företag som samarbetade med CDON. Det var enkelt för oss att kontakta dem och vice versa. Men det är lätt att skylla på det andra företaget för att slippa extrajobb. Du fick två lata kundtjänst medarbetare med andra ord. Ring igen och be att prata med chefen, alternativt hota med sociala medier, hjälper alltid

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Stod det i texten på cdon att man var berättigad till Game bundle?

Skickades från m.sweclockers.com

Står inget om en AMD Game Bundle på CDON. Det står dock inte mycket överhuvudtaget. Saknas till och med en teknisk specifikation. Framgår dock tydligt att det är Inet som säljer varan. Detta tillsammans med informationen hos AMD som säger att grafikkort sålda av Inet berättigar till AMD Bundle.

Skrivet av MadFred:

Ska bli intressant att se vad lösningen blir.
Spontant känns det dock som att det inte blir några spel av två anledningar.
Hos CDON står det inget om spel.
Hos AMD länkas man vidare till Inet, inte till CDON.

Grejen är den att CDON bara är en marketsplace likt Tradera eller Blocket, som dock säljer vissa grejer själva också. Och på hemsidan står det ju tydligt att det är Inet som säljer varan.

Skrivet av MrMadMax:

Är det denna?

https://cdon.se/hemelektronik/xfx-radeon-rx-590-8gb-fatboy-p4...

Från mobil ser jag inget om någon gamebundle.
Inet har inte mycket att göra med detta och all support ska tas via cdon. (Sen hur de löser det internt är något du som kund inte ska behöva tänka på.)
Är game bundle viktig hade jag returnerat till cdon och köpt via inets hemsida.
Tycker det isåfall är fel av cdon att lägga upp produkter de inte kan supporta med. Du ska inte behöva kontakta någon annan än där du köpte kortet ifrån.

Japp, det är den. Förstår att det problematiken kring att informationen saknas. Det saknas dock mycket annan intressant information att jag läste direkt på Inet hemsida för mer detaljer. På CDON framgår inte ens tekniska specifikationer.

Man kunde väl åtminstone ha skrivit att AMD Bundle inte ingår ifall man gör köpet via CDON. Varför detta nu skulle vara så besvärligt att ordna.

Dessutom, skapar man ett ärende hos CDON idag går den direkt vidare till Inet. Detta gäller även returansökningar.

Skrivet av wootz91:

Både CDON och Inet skulle ha hjälpt dig när du ringde. Jobbade själv inom ett företag som samarbetade med CDON. Det var enkelt för oss att kontakta dem och vice versa. Men det är lätt att skylla på det andra företaget för att slippa extrajobb. Du fick två lata kundtjänst medarbetare med andra ord. Ring igen och be att prata med chefen, alternativt hota med sociala medier, hjälper alltid

Skickades från m.sweclockers.com

CDON har dock ändrat sitt kundtjänstsystem. Vill man skapa ett ärende idag måste man först välja vilken order man vill göra ett ärende inom. Systemet känner sedan av vem säljaren är och skickar mitt ärende direkt till säljaren istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inet

Hej @Cenorida!

Anledningen till att du inte får med koden, och att koden ej marknadsförs hos CDON är på grund av att det är två olika system, köper du grafikkortet hos CDON så får vi ej dina uppgifter och därmed har vi ingen mejladress vi kan skicka ut kupongen till. Köper du grafikkortet hos oss, så har vi givetvis din mejladress som vi kan använda för att skicka ut kupongen till.

Har du någon kundprofil hos oss? Vänligen återkom i PM till oss här så ser jag till att vi skickar ut en spelkupong till dig.

Önskar dig en trevlig dag,

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej @Cenorida!

Anledningen till att du inte får med koden, och att koden ej marknadsförs hos CDON är på grund av att det är två olika system, köper du grafikkortet hos CDON så får vi ej dina uppgifter och därmed har vi ingen mejladress vi kan skicka ut kupongen till. Köper du grafikkortet hos oss, så har vi givetvis din mejladress som vi kan använda för att skicka ut kupongen till.

Har du någon kundprofil hos oss? Vänligen återkom i PM till oss här så ser jag till att vi skickar ut en spelkupong till dig.

Önskar dig en trevlig dag,

Världsklass! Sånt här lockar mig som kund iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej @Cenorida!

Anledningen till att du inte får med koden, och att koden ej marknadsförs hos CDON är på grund av att det är två olika system, köper du grafikkortet hos CDON så får vi ej dina uppgifter och därmed har vi ingen mejladress vi kan skicka ut kupongen till. Köper du grafikkortet hos oss, så har vi givetvis din mejladress som vi kan använda för att skicka ut kupongen till.

Har du någon kundprofil hos oss? Vänligen återkom i PM till oss här så ser jag till att vi skickar ut en spelkupong till dig.

Önskar dig en trevlig dag,

Härligt!

Märkligt av CDON att inte ge er min mejladress dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

CDON har blivit nån svensk wish/alibaba känns det som, undrar hur många produkter dom lagerför själva idag överhuvudtaget, 15?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dl380g7:

@Cenorida: rubriken borde ändras till endast cdon då cdon köper och säljer vidare en produkt som de först köpt från Inet.

Skrivet av niklasloow:

Nej, eftersom cdon agerar marknadsplats så förmedlar dom endast köpet, dom köper inga produkter från Inet.

Det står på CDON's hemsida att denna produkten och en hel del andra säljs av andra aktörer. Just nu känns det dock som att man nog gör bäst i att hålla sig ifrån dessa, för det verkar inte som att setupen fungerar fullt ut. Jag vet tex inte ur kvittot ser ut, är det Inet eller CDON som man betalar till. Om det är CDON så är det CDON som är säljare. Dessutom, om det är Inet som säljer så bör de så klart få alla uppgifter om kunden, hur kan de annars lämna support? Rörigt så det förslår.

Om man jämför med Amazon som har ett liknande upplägg så är det alltid tydligt vem man betalar till när de förmedlar en affär. Amazon lämnar dessutom alltid support i den meningen att de hjälper till om inte säljaren är tillmötesgående. CDON gör lite varken eller här. Roligt att ta del av pengarna men är tydligen inte beredda att jobba för dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det står på CDON's hemsida att denna produkten och en hel del andra säljs av andra aktörer. Just nu känns det dock som att man nog gör bäst i att hålla sig ifrån dessa, för det verkar inte som att setupen fungerar fullt ut. Jag vet tex inte ur kvittot ser ut, är det Inet eller CDON som man betalar till. Om det är CDON så är det CDON som är säljare. Dessutom, om det är Inet som säljer så bör de så klart få alla uppgifter om kunden, hur kan de annars lämna support? Rörigt så det förslår.

Om man jämför med Amazon som har ett liknande upplägg så är det alltid tydligt vem man betalar till när de förmedlar en affär. Amazon lämnar dessutom alltid support i den meningen att de hjälper till om inte säljaren är tillmötesgående. CDON gör lite varken eller här. Roligt att ta del av pengarna men är tydligen inte beredda att jobba för dem.

En annan väldigt märklig grej jag fick uppleva var betalningen. Köpte tre varor, två varor hos Inet och en vara hos CDON via faktura på EN order.

Fick dock två fakturor senare, där "Inet" och "CDON" var uppdelat i två separata fakturor. Märkligt system, lätt att tycka att det bara är att ta betalningen via en faktura och sedan dela ut summan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Härligt!

Märkligt av CDON att inte ge er min mejladress dock.

Tja, kan nog finnas många, mer troliga anledningar...

Men, tex GDPR innebär att företag skall minimera användande, spridande och lagrande av personliga uppgifter.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

"Man kunde väl åtminstone ha skrivit att AMD Bundle inte ingår ifall man gör köpet via CDON. Varför detta nu skulle vara så besvärligt att ordna"

Man kan ju tycka att de också skulle skrivit att det inte ingår en volvo xc40 och en brödrost, samt 4 veckors lotto också. För det trodde jag ingick då det inte stod att det INTE ingick.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Tja, kan nog finnas många, mer troliga anledningar...

Men, tex GDPR innebär att företag skall minimera användande, spridande och lagrande av personliga uppgifter.

Fast i detta fall var det väl Inet som fullföljde ordern som jag förstått det, dvs CDON förmedlade bara affären? Eller kanske tom att det var Inet som sålde den via CDON, dvs i eget namn hela tiden?

Sen förstår jag fortfarande inte varför man ska handla via CDON isf i detta fall INET, får man verkligen så mkt återbäring? Eller är priserna lägre? Kan förstå en liten lokal handlar som säljer via typ Amazon men varför man skulle köpa Inet produkter från CDON känns mer oklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Tja, kan nog finnas många, mer troliga anledningar...

Men, tex GDPR innebär att företag skall minimera användande, spridande och lagrande av personliga uppgifter.

Absolut. Fast Inet får dock tillgång till mitt fullständiga namn, adress, telefonnummer med mera. Varför då bara inte ge min mejl också?

Skrivet av Coreflake:

"Man kunde väl åtminstone ha skrivit att AMD Bundle inte ingår ifall man gör köpet via CDON. Varför detta nu skulle vara så besvärligt att ordna"

Man kan ju tycka att de också skulle skrivit att det inte ingår en volvo xc40 och en brödrost, samt 4 veckors lotto också. För det trodde jag ingick då det inte stod att det INTE ingick.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår sarkasmen, men skillnaden är dock att AMD marknadsför att Bundlen ingår vid köp av RX 590 från Inet. Sen trodde inte jag att det faktum att CDON förmedlar köpet skulle ha någon betydelse i fallet.

Skrivet av improwise:

Fast i detta fall var det väl Inet som fullföljde ordern som jag förstått det, dvs CDON förmedlade bara affären? Sen förstår jag fortfarande inte varför man ska handla via CDON isf i detta fall INET, får man verkligen så mkt återbäring? Eller är priserna lägre?

Ska nog inte göra samma misstag igen. Kände dock att det var smidigt eftersom jag ändå skulle köpa ett tangetbord från CDON. Att då få allt på samma faktura, bekräftelse med mera. Återbäringen ligger på 1%, inte helt fel ändå.

Sen ifall man inte råkar vara Sweclockare (som får fri frakt på Inet) får man ju även alltid fri frakt på köp över 100kr via CDON.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Härligt!

Märkligt av CDON att inte ge er min mejladress dock.

Om du bara visste hur många konstiga lagar och problem GDPR har ställt till med, glöm att de kan bara skicka över addressen utan att bryta mot massor av lagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Om du bara visste hur många konstiga lagar och problem GDPR har ställt till med, glöm att de kan bara skicka över addressen utan att bryta mot massor av lagar

Men att skicka mitt fullständiga namn, adress, telefonnummer med mera är helt okej?

Sitter i en styrelse och har viss kännedom om vad GDPR har orsakat för problem. Men är övertygad om att lagen ger stöd för säljare att få ta del av fullständiga uppgifter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500