AMD Radeon VII är världens första grafikkort tillverkat på 7 nm för konsumenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Om allt stämmer så ser jag ingen mening med att gå över till AMD på GPU fronten. Nvidia har mycket bättre funktioner och drivrutiner än vad AMD har. Och börjar nu nVidia släppa på Gsync så vet jag inte om den där prislappen på AMD är värt de.

Men vi får se.

Använt AMD sedan 2013 med ett HD7970 och sen uppgraderade jag till ett 290X som brorsan fick nu i höstas eftersom jag knep ett beggat 1080ti här på marknaden.

Min slutsats efter att ha haft Nvidia i några månader är att gräset är inte grönare på andra sidan. På ett bra sätt! Haft noll problem med AMD genom åren och haft noll problem med Nvidia än så länge. Skitnöjd med båda helt enkelt. Så snack om drivrutiner som du ger dig in på är bara gammalt och tröttsamt tycker jag.

Sen finns nog fall där drivrutinerna lämnar en del att önska, det tvekar jag inte på. Men det gäller båda, och inget jag stött på med någon av dem...

*edit*
Så hade jag valt mellan Radeon VII eller 2080 i framtiden hade priset/prestanda vart nästan helt avgörande. Jag ger dock lite automatiskt plus till AMD pga de är en underdog. Mest för att marknaden behöver båda. Skiftar maktbalansen skiftar detta resonemang till Nvidia isf.

Men visst, har man köpt in sig i någon specifik funktion så fine. Full respekt för att det kan vara avgörande. Är nog få detta gäller i slutändan är jag rätt övertygad om dock. Eller så tillhör jag minoriteten genom att köra drivrutinen och skiter typ blankt i allt annat båda erbjuder.
*/edit*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Vem vet, Vega VII med 8 GB HBM2 kanske är vad AMD planerar på att släppa för att konkurrera mot RTX 2070.

Sant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Visa mig ett Asus Strix, Msi Gaming X, Evga FTW eller liknande RTX2080 för 8000 Kr snälla

Det är ju helt irrelevant?

Om du vill ha det som du nämner är det ett lika stort "problem" för AMD som för Nvidia.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Använt AMD sedan 2013 med ett HD7970 och sen uppgraderade jag till ett 290X som brorsan fick nu i höstas eftersom jag knep ett beggat 1080ti här på marknaden.

Min slutsats efter att ha haft Nvidia i några månader är att gräset är inte grönare på andra sidan. På ett bra sätt! Haft noll problem med AMD genom åren och haft noll problem med Nvidia än så länge. Skitnöjd med båda helt enkelt. Så snack om drivrutiner som du ger dig in på är bara gammalt och tröttsamt tycker jag.

Sen finns nog fall där drivrutinerna lämnar en del att önska, det tvekar jag inte på. Men det gäller båda, och inget jag stött på med någon av dem...

*edit*
Så hade jag valt mellan Radeon VII eller 2080 i framtiden hade priset/prestanda vart nästan helt avgörande. Jag ger dock lite automatiskt plus till AMD pga de är en underdog. Mest för att marknaden behöver båda. Skiftar maktbalansen skiftar detta resonemang till Nvidia isf.

Men visst, har man köpt in sig i någon specifik funktion så fine. Full respekt för att det kan vara avgörande. Är nog få detta gäller i slutändan är jag rätt övertygad om dock. Eller så tillhör jag minoriteten genom att köra drivrutinen och skiter typ blankt i allt annat båda erbjuder.
*/edit*

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker att AMD's satsning på CPU-sidan verkligen är imponerande (har själv en Ryzen 7 1700 Gen.1 och tänker uppgradera till motsvarande Ryzen Gen.3 i 7nm) och sitter och hoppas på att de ska göra samma resa på GPU-sidan. Jag har ett GTX 1060 6Gb idag och väntar fortfarande på ett grafikkort som ger bra prestanda/watt då jag sitter på ett mITX-system och gillar när det är tyst och svalt.

På denna fronten var Nvidia RTX grafikkorten en stor besvikelse då de inte blev ett dugg mer effektiva än Pascal-serien. Min känsla är att AMD släpper Radeon V(ega)II enbart för att för att visa att de fortfarande finns kvar på marknaden innan de förhoppningsvis släpper Navi senare i år. Eftersom Radeon VII har två 8-pins strömkontakter så känns det inte som det kommer ge särskilt bra prestanda/watt, och nej 25% bättre prestanda/watt än Vega är fortfarande inte jättebra om man vill ha ett tyst och svalt kort. För att utnyttja fördelarna med 7nm fullt ut på samma sätt som Ryzen Gen.3 verkar lyckats med tror jag de behöver en ny arkitektur(Navi).

Jag sitter still i båten och hejar på slagskämparna. Snart kanske en ersättare för mitt GTX 1060 lanseras men jag tror det kommer dröja tills antingen Navi släpps på 7nm eller att Nvidia släpper nästa generations grafikkort med krympt tillverkningsteknik.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tip Top:

Läste någonstans på nätet att det var prissatt till 699 dollar om det nu kan stämma vet jag inte

I artikeln som du läser kanske?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag tycker att AMD's satsning på CPU-sidan verkligen är imponerande (har själv en Ryzen 7 1700 Gen.1 och tänker uppgradera till motsvarande Ryzen Gen.3 i 7nm) och sitter och hoppas på att de ska göra samma resa på GPU-sidan. Jag har ett GTX 1060 6Gb idag och väntar fortfarande på ett grafikkort som ger bra prestanda/watt då jag sitter på ett mITX-system och gillar när det är tyst och svalt.

På denna fronten var RTX grafikkorten en stor besvikelse då de inte blev ett dugg mer effektiva än Pascal-serien. Min känsla är att AMD släpper Radeon V(ega)II enbart för att för att visa att de fortfarande finns kvar på marknaden innan de förhoppningsvis släpper Navi senare i år. Eftersom Radeon VII har två 8-pins strömkontakter så känns det inte som det kommer ge särskilt bra prestanda/watt, och nej 25% bättre prestanda/watt än Vega är fortfarande inte jättebra om man vill ha ett tyst och svalt kort. För att utnyttja fördelarna med 7nm fullt ut på samma sätt som Ryzen Gen.3 verkar lyckats med tror jag de behöver en ny arkitektur(Navi).

Jag sitter still i båten och hejar på slagskämparna. Snart kanske en ersättare för mitt GTX 1060 lanseras men jag tror det kommer dröja tills antingen Navi släpps på 7nm eller att Nvidia släpper nästa generations grafikkort med krympt tillverkningsteknik.

Ja, kikar man på prestanda/watt så är Nvidia king! (för tillfället) Inget sätt att komma runt det. Helt sant!

Men tänkte inte ens så långt eftersom jag enbart kikar på prestanda ur kartong/pris personligen

Detta främst pga jag har bara som krav att datorn inte ska höras genom mina hörlurar. Men har full förståelse för att andra kör med högtalare eller har datorn i ett rum så andra kan bli irriterade ens om den viskar lite tyst. Så det är en bra poäng du kom med!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Som vanligt så måste man ta den prestandan som de visar upp med en lastbil med salt. Sanningen brukar ligga lägre än så. Jag har blivit besviken för många gånger.

Sen är det för dyrt för att kunna slåss med prestanda / pris.

Men! Det är ett svar på Nvidias kort. Inte det jag hoppats på, men bättre vad jag trott.

Undrar om det går att överklocka / undervolta bra? Antagligen ligger de närma gränserna redan precis som XX80-serien.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Reiker:

Jag tycker att AMD's satsning på CPU-sidan verkligen är imponerande (har själv en Ryzen 7 1700 Gen.1 och tänker uppgradera till motsvarande Ryzen Gen.3 i 7nm) och sitter och hoppas på att de ska göra samma resa på GPU-sidan. Jag har ett GTX 1060 6Gb idag och väntar fortfarande på ett grafikkort som ger bra prestanda/watt då jag sitter på ett mITX-system och gillar när det är tyst och svalt.

På denna fronten var RTX grafikkorten en stor besvikelse då de inte blev ett dugg mer effektiva än Pascal-serien. Min känsla är att AMD släpper Radeon V(ega)II enbart för att för att visa att de fortfarande finns kvar på marknaden innan de förhoppningsvis släpper Navi senare i år. Eftersom Radeon VII har två 8-pins strömkontakter så känns det inte som det kommer ge särskilt bra prestanda/watt, och nej 25% bättre prestanda/watt än Vega är fortfarande inte jättebra om man vill ha ett tyst och svalt kort. För att utnyttja fördelarna med 7nm fullt ut på samma sätt som Ryzen Gen.3 verkar lyckats med tror jag de behöver en ny arkitektur(Navi).

Jag sitter still i båten och hejar på slagskämparna. Snart kanske en ersättare för mitt GTX 1060 lanseras men jag tror det kommer dröja tills antingen Navi släpps på 7nm eller att Nvidia släpper nästa generations grafikkort med krympt tillverkningsteknik.

25% högre prestanda vid samma effekt, innebär ofta ca 50% lägre effekt vid lika hög prestanda om man siktar på att få lägre effektförbrukning, då känns det lite mer imponerande.
Om AMD vill, kan de släppa en variant som presterar som Vega och drar hälften av vad Vega tar i effekt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

25% högre prestanda vid samma effekt, innebär ofta ca 50% lägre effekt vid lika hög prestanda om man siktar på att få lägre effektförbrukning, då känns det lite mer imponerande.
Om AMD vill kan de släppa en variant som presterar som Vega och drar hälften av vad Vega tar i effekt.

Det hade jag varit intresserad av eftersom jag vill uppgradera till skärm med 1440p , kör 1080p idag. GTX1080 har ju än så länge varit sweet spot för 1440p, men det känns fel att köpa ett så gammalt grafikkort 2019.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Bara jag som reagerar på den enorma minnesmängden? 16 GB HBM-minne (antar det är HBM2).

Ska inte HBM2-minne vara fasligt dyrt, eller vad hände med det?

Det naturliga borde ju vara en "nedskärd" variant med lika mycket compute men bara 8 GB HBM2. Den torde kunna vara betydligt billigare.

Kostar väl runt $300 för 16GB HBM2

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

I artikeln som du läser kanske?

Kan ligga lite sanning i den, då artiklen är ner tagen nu

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag tycker att AMD's satsning på CPU-sidan verkligen är imponerande (har själv en Ryzen 7 1700 Gen.1 och tänker uppgradera till motsvarande Ryzen Gen.3 i 7nm) och sitter och hoppas på att de ska göra samma resa på GPU-sidan. Jag har ett GTX 1060 6Gb idag och väntar fortfarande på ett grafikkort som ger bra prestanda/watt då jag sitter på ett mITX-system och gillar när det är tyst och svalt.

På denna fronten var RTX grafikkorten en stor besvikelse då de inte blev ett dugg mer effektiva än Pascal-serien. Min känsla är att AMD släpper Radeon V(ega)II enbart för att för att visa att de fortfarande finns kvar på marknaden innan de förhoppningsvis släpper Navi senare i år. Eftersom Radeon VII har två 8-pins strömkontakter så känns det inte som det kommer ge särskilt bra prestanda/watt, och nej 25% bättre prestanda/watt än Vega är fortfarande inte jättebra om man vill ha ett tyst och svalt kort. För att utnyttja fördelarna med 7nm fullt ut på samma sätt som Ryzen Gen.3 verkar lyckats med tror jag de behöver en ny arkitektur(Navi).

Jag sitter still i båten och hejar på slagskämparna. Snart kanske en ersättare för mitt GTX 1060 lanseras men jag tror det kommer dröja tills antingen Navi släpps på 7nm eller att Nvidia släpper nästa generations grafikkort med krympt tillverkningsteknik.

Känner exakt likadant. AMD på processor fronten är riktigt bra och skitkul att se.
Grafikkorten... inte lika kul. Jag köpte mig ett Vega 64 för ett par månader sen men det drog mycket ström och gjorde hela datorn varm i onödan så jag gick tillbaka till mitt 1070 som jag sitter på nu. Ser ju ut som att detta kommer ligga i samma banor och jag får väl bara inse att antingen slänger man ut 8-10k för ett grafikkort eller så väntar man längre.
Hoppas på bättre kort men känns inte som att detta var kortet för mig.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tip Top:

Kan ligga lite sanning i den, då artiklen är ner tagen nu

Jag syftade på artikeln du kommenterar på. Det står i sista stycket:

Citat:

AMD Radeon VII lanseras den 7 februari 2019 och har en rekommenderad prislapp på 699 USD, motsvarande 7 800 kronor inklusive moms.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Får väl invänta oberoende tester och se var priset landar innan man kan dra allt för klara slutsatser. Men stämmer det att både pris och prestanda landar på samma nivå som 2080 så kan jag inte se någon anledning att man skulle ta detta över ett 2080 för spelande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spontant ser det mer balanserat ut än Vega 64 när det gäller förhållandet mellan ROPs och beräkningskraft. Minnesbandbredden är ju också sinnessjukt hög, men återstår att se om det ger resultat i praktiken.

Trevligt med en kretsyta på endast 331 mm2 också, det är nästan i klass med GP104. Att AMD trots detta väljer att sälja det för $699 tyder på att de kanske är mer självsäkra den här gången.

Nvidia använder naturligtvis Raytracing och AI som säljargument, men det leder också till en större kretsyta, där en stor del av kretsen inte nyttjas i spel som inte specifikt använder dessa funktioner.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En ännu viktigare aspekt för min del är att AMD kan tjäna pengar på sina kort, därför är jag inte odelat positivt till att de krämat på med 16 GB HBM2 på ett kort i den prisklassen, där minnet antagligen utgör en oproportionerligt stor del av produktionskostnaden (låt vara att det är binnade beräkningskort). Risken är att AMDs kostnader tangerar vad de lyckas få för korten i slutänden.

Ligger mycket i detta. För de "content creators" som kan dra nytta av hela minnesmängden är det nog prisvärt, men för övriga...?

Skrivet av Ratatosk:

25% högre prestanda vid samma effekt, innebär ofta ca 50% lägre effekt vid lika hög prestanda om man siktar på att få lägre effektförbrukning, då känns det lite mer imponerande.
Om AMD vill, kan de släppa en variant som presterar som Vega och drar hälften av vad Vega tar i effekt.

Det där är exakt min tanke!
1. Valet av HBM2 till Vega har berott främst på att det är mer energieffektivt än GDDR. Drar man ner GPUns frekvens och effektförbrukning går det bra med lägre minnesbandbredd och eventuell högre effektförbrukning för minnet.
2. Vega64 är (med standardinställningar) allt annat än effektivt sett till effektförbrukningen, och ligger efter Pascal. Radeon VII är bättre, men fortfarande efter. Nerklockad Radeon VII med GDDR5/6 borde kunna bli mer prisvärd till samma eller högre prismarginal för AMD.
3. Navi är en joker i sammanhanget. Finns en risk/möjlighet att Radeon VII måste hållas på en hög nivå för att inte tappa köpare till Navi, och att Navi framöver kommer med bättre presterande modeller som förpassar Vega till arbetsstationer.

Permalänk
Medlem

Nordichardware har klämt lite på kortet
AMD Radeon VII

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

bättre än en stockkylare som är ihopskruven med 1000 skruvar (ok kanske inte så mycket men runt ett 40-tal i alla fall) och limmat.

https://www.youtube.com/watch?v=Kuy8-laK2AU

Varför vill man öppna sin kylare? Det kommer ingen att göra förutom testfolket, det intressanta är hur lätt/svårt det är att få bort kylaren vilket inte är ett problem på 2080/2070. 2060 däremot var något helt annat men samtidigt, vem köper Founders Edition nu för tiden? Finns bättre alternativ med liknande eller bättre PCB om man nu vill byta kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Skulle du välja Radeon 7 över RTX 2080 om de kostar lika mycket?

Ja. Jag skulle behöva extra VRAMen mer än jag vill ha rtx.

Edit: plus så har jag freesync skärm

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Varför vill man öppna sin kylare? Det kommer ingen att göra förutom testfolket, det intressanta är hur lätt/svårt det är att få bort kylaren vilket inte är ett problem på 2080/2070. 2060 däremot var något helt annat men samtidigt, vem köper Founders Edition nu för tiden? Finns bättre alternativ med liknande eller bättre PCB om man nu vill byta kylare.

ähh....i fall man vill vattenkyla kortet kanske. och punkten var riktat mot folk som är triggat av AMD's referens kylare. säga bara att Nvidia med alla sina pengar klara inte heller av att gör nåt bättre. sen gäller det båda lagen att tredje parts kylare oftast kommer var bättre.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

ähh....i fall man vill vattenkyla kortet kanske. och punkten var riktat mot folk som är triggat av AMD's referens kylare. säga bara att Nvidia med alla sina pengar klara inte heller av att gör nåt bättre. sen gäller det båda lagen att tredje parts kylare oftast kommer var bättre.

Det är en del skruvar? Rätt enkelt fixat, designen och att ta isär kylaren är jobbigare om man vill städa ur den ordentligt.
Förr fanns det anledning att köpa FE, nu känns det så där speciellt när FE kostar mer och det finns andra alternativ som är bättre.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det redan postats men nu har vi lite fler benchmarks från AMD. Som man kan se så har de flesta spel som RX Vega 64 inte var optimerat för, har även Radeon VII svårt att driva (vilket inte är ngn överraskning då det fortfarande är GCN5). Men 25-30% across the board verkar stämma.

Källa: overclock3d.net

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Om allt stämmer så ser jag ingen mening med att gå över till AMD på GPU fronten. Nvidia har mycket bättre funktioner och drivrutiner än vad AMD har. Och börjar nu nVidia släppa på Gsync så vet jag inte om den där prislappen på AMD är värt de.

Men vi får se.

Har de verkligen det? Funktioner visst men drivrutiner? Tycker faktiskt Nvidia har slirat kraftigt de senaste tre åren med just drivrutiner medan AMD seglat förbi.

Skrivet av Anders9110:

Skulle också säga att Nvidia Auto OC är en fördel för vanliga användare ger generellt hyfsat stabila överklockningar inte mycket under max frekvenser som man kan uppnå vi som sitter på Sweclockers behöver kanske inte funktion för en vanlig Svensson är det gratis prestanda.

Även Shadowplay är betydligt bättre än Raptr. Däremot tycker jag att själva grundläggande drivrutiner och dess interface (Alltså ej. Experince) så är AMD något bättre än Nvidia.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Vet inte om det redan postats men nu har vi lite fler benchmarks från AMD. Som man kan se så har de flesta spel som RX Vega 64 inte var optimerat för, har även Radeon VII svårt att driva (vilket inte är ngn överraskning då det fortfarande är GCN5). Men 25-30% across the board verkar stämma.

https://overclock3d.net/gfx/articles/2019/01/10061034412l.jpg

Källa: overclock3d.net

Vilken upplösningen är det? 1440p eller 4K? Det senare måste det vara väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Har de verkligen det? Funktioner visst men drivrutiner? Tycker faktiskt Nvidia har slirat kraftigt de senaste tre åren med just drivrutiner medan AMD seglat förbi.

Även Shadowplay är betydligt bättre än Raptr. Däremot tycker jag att själva grundläggande drivrutiner och dess interface (Alltså ej. Experince) så är AMD något bättre än Nvidia.

Kan vara värt att notera att Raptr inte använts av AMD på ca 2 år nu. Efter raptr började de använda ngt annat (minns ej namnet nu), och sedan förra året kör de sitt eget ReLive som i de flesta tester slår shadowplay (sist jag kikade).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Vilken upplösningen är det? 1440p eller 4K? Det senare måste det vara väl?

Står ej men man kan nog utgå att de kör 4K precis som de siffror de visade upp på CES igår.

"Trust, but verify"

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Kan vara värt att notera att Raptr inte använts av AMD på ca 2 år nu. Efter raptr började de använda ngt annat (minns ej namnet nu), och sedan förra året kör de sitt eget ReLive som i de flesta tester slår shadowplay (sist jag kikade).

Har iof. inte använt funktionerna på över ett år. Kan ReLive enkelt ladda upp klipp på ens youtubekanal inom ett par sekunder?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Har iof. inte använt funktionerna på över ett år. Kan ReLive enkelt ladda upp klipp på ens youtubekanal inom ett par sekunder?

Vet att du kan streama och ladda upp till youtube men har aldrig gjort det själv. Hur enkelt det är vet jag ej, men Relive kräver ingen registrering för att använda men det har jag för mig att shadowplay gör?

Men har du intresse kolla här nedan och sedan uppdaterades ReLive med fler funktioner i den senaste December drivern också. Och de förändringarna syns nog inte i nedanstående videos.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Vet att du kan streama och ladda upp till youtube men har aldrig gjort det själv. Hur enkelt det är vet jag ej, men Relive kräver ingen registrering för att använda men det har jag för mig att shadowplay gör?

Men har du intresse kolla här nedan och sedan uppdaterades ReLive med fler funktioner i den senaste December drivern också. Och de förändringarna syns nog inte i nedanstående videos.

https://www.youtube.com/watch?v=6WZwHToTQRM&t=19s

https://www.youtube.com/watch?v=oKWUY_zGv6Q

https://www.youtube.com/watch?v=EFzV6QPI6XA

Intressant. Kanske kollar upp det vid behov. Det är dock trevligt att man inte behöver måla in sig i ett hörn om man skulle byta GPU i framtiden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Intressant. Kanske kollar upp det vid behov. Det är dock trevligt att man inte behöver måla in sig i ett hörn om man skulle byta GPU i framtiden.

Ja verkligen, jag tror nog alla är glada över att inte behöva använda den där Raptr tjänsten

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|