Permalänk
Medlem

Serial port -> RJ45

Hur slipper man att koppla serial portne till en rj45 kabel? via dom olika pins? jag har sökt på google.com men hittade det inte där, bara en massa info om saker vi inte behövde. Det måste ju vara möjligt att få serial porten att ta emot och sända den info man behöver, med rätt program osv.. anledningen att jag bhöever detta är till en gammal laptop som inte har en rj45 utan endast com-port, serial port samt n´ågra jävligt udda portar

den är av märke toshiba satellite pro 400cdt och jag är tacksam för info om hur jag får ut den på nätet.

(obs. vill inte använda ir-porten för isf måste man ju ha på¨den andra datorn en ir-mottagare. Om inte nån av er kan förklara hur man enkelt gör en sån....)

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte riktigt vad du vill göra. Vill du ha någon sorts konverter mellan RJ45 och en 9-pinnars D-sub? Varför?

Vill du koppla ihop två datorer då den ena inte har något nätverkskort föreslår jag att du kopplar ihop dem via parallellportarna eller serieportarna med lämplig kabel och sen använder ett program som t.ex. Total Commander för att föra över filer. Jag är dock inte säker på att Total Commander klarar seriella anslutningar.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Istället för seriell <-> RJ45 så kan du väl använda en nollmodemkabel bara?
Alltså en seriell <-> seriell
Sån som man kunde ha förrut om man ville spela mot nån kompis

Det finns ju ingen riktig fördel att ha seriell <-> RJ45 då seriell-hastigheten ändå kommer att sega ner allt. Så varför inte hadet på båda sidorna?

EDIT: hette noll, tänkte för mycket på halva mitt nick

Permalänk
Medlem

jo jag vet va du menar, men alltså.. men alltså jag vill koppla in i en rj45 hub det måste ju vara möjligt på nåt sätt...

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk
Medlem

Det finns en standard för att använda RJ45 till serieportar, pinouten finns på www.hardwarebook.net. Jag får dock en känsla av att det inte är det du menar (är ganska sällsynt) utan du tror att man kan koppla ihop serieporten med ett nätverkskort??? Det går inte.

Följ isf Vicotniks råd och använd en seriell nullmodem-kabel, eller s.k. laplink-kabel på parallellporten för att skicka över data. Om du verkligen vill ha nätverksanslutning så finns det nätverksort som kopplas till parallellporten, vet inte om de tillverkas nu för tiden men du kan nog hitta nåt beg.

Permalänk
Medlem

Tror detta skall funka, läste inte så noga
http://yost.com/Computers/RJ45-serial/
fanns 2 typer av kablarna man kunde göra för 2 ändamål.

Kanske nån lite duktigare än jag kan berätta om det funkar efter nåt av dessa scheman som fanns där på sidan?

Dessa i sverige sålde sånna kablar:
http://www.pdeab.se/netkomp.asp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nulleman
Tror detta skall funka, läste inte så noga
http://yost.com/Computers/RJ45-serial/
fanns 2 typer av kablarna man kunde göra för 2 ändamål.

Kanske nån lite duktigare än jag kan berätta om det funkar efter nåt av dessa scheman som fanns där på sidan?

Jovisst funkar det, på så sätt att man får en serieport med RJ45-anslutning. Det betyder ju inte på något sätt att man kan koppla in det till en hub och använda serieporten som nätverkskort!

Permalänk
Medlem

men slipper man itne på nåt annat sätt? men om man anvnder den där ir porten den har då ? slipper man då på nåt sätt att koppla in en hubb?

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk
Hedersmedlem

Berätta vad det är du vill göra istället. Vill du temporärt kunna flytta filer mellan den bärbara datorn och någon annan dator du har? Eller vill du koppla in den i nätverket permanent?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Den borde väl ha ett pcmcia fack??

och om den har det är det ju bara att köpa ett nätverkskort och stoppa i och sen är det klart...

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

db9 till rj45 brukar man ju ha för att confa ciscoswitchar och likande

Permalänk
Medlem

alltså, jag ivll ju inte bara flytta filer, för isf är det ju bara en seriell kabel jag behöver.. men det jag behöver är att slippa och logga på permanent på nätverket... pcmia fack?

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk
Medlem

HAr kollat in din laptop den har en PC-CARD plats(pcmcia) så det är bara att köpa ett nätverkskort för PC-card. Tex http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetai...

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt set så borde du kunna använda seriel porten till att sända ethernet paket men det är idioti att hålla på med.... man har konstruerat alla dessa nätverks kort och standarder bara för att t.ex. seriel porten inte klarar av det..... så använde en nollmodem kabel eller ett PC-CARD... Lycka till

Permalänk

Slippa logga in... Vad är det för jobbigt med det?
Det är jobbigare att konfa två datorer att snacka med varandra via en korsad kabel av det ena eller andra slaget.
Ställ in ett IP-nummer, dela ut nån disk å koppla in till nätverket, sen e de bara att köra på.
Har man en router/switch med dhcp så är det ändå enklare. bara att plugga in sig. Allt sköter sig självt.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros