Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Helrenovering av radhus - passa på?

Permalänk
Medlem

Helrenovering av radhus - passa på?

Hej!
Håller på med totalrenovering av radhus och börjat fundera på smart home lösningar men är lite vilsen än så länge vart man kan börja men förstår det mesta trådlösa lösningarna.
Uttag ska bytas så väggar och tak är tillgängliga för ändringar så jag undrar om det finns några smart home lösningar som är bra att passa på att installera direkt i väggen eller dylikt? Ska även dra lite nätverk in i väggarna till flera rum.

Permalänk

River du ändå väggar så dra ut slang till alla rum för nätverk nu, eller i framtiden, trådat kommer nog att hänga kvar ett tag. Du kan ju bara dosa av i dom rum du in inte vill ha nätverk i idag. Tar väl en stund innan man kan streama 4 eller 8K över trådlöst utan packetloss

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

River du ändå väggar så dra ut slang till alla rum för nätverk nu, eller i framtiden, trådat kommer nog att hänga kvar ett tag. Du kan ju bara dosa av i dom rum du in inte vill ha nätverk i idag. Tar väl en stund innan man kan streama 4 eller 8K över trådlöst utan packetloss

Jo precis det jag planerat, inte haft så bra erfarenhet med att enbart köra trådlöst så passar på att dra lite nätverk till det mesta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur mycket skall du göra? Skall du te.x dra om all el i fastigheten så finns det ju oändligt med möjligheter att installera KNX. Jag själv håller på med liknande projekt och har valt att dra cat6 när jag ändå håller på. Inte till alla rum men dit jag vet att jag kommer vilja ha trådat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boohoo-:

Hur mycket skall du göra? Skall du te.x dra om all el i fastigheten så finns det ju oändligt med möjligheter att installera KNX. Jag själv håller på med liknande projekt och har valt att dra cat6 när jag ändå håller på. Inte till alla rum men dit jag vet att jag kommer vilja ha trådat.

Eluttag ska jordas samt byta central, och även dra in fler kontakter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av boohoo-:

Hur mycket skall du göra? Skall du te.x dra om all el i fastigheten så finns det ju oändligt med möjligheter att installera KNX. Jag själv håller på med liknande projekt och har valt att dra cat6 när jag ändå håller på. Inte till alla rum men dit jag vet att jag kommer vilja ha trådat.

Jag hade dragit cat 6A i minst 20 mm rör om inte priset på kablarna är hemskt. Cat 6A är för 10 GbE och 20 mm rör är fint om det ska kompletteras eller bytas. Lägg rör, inte flexslang, om möjligt.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Jag hade dragit cat 6A i minst 20 mm rör om inte priset på kablarna är hemskt. Cat 6A är för 10 GbE och 20 mm rör är fint om det ska kompletteras eller bytas. Lägg rör, inte flexslang, om möjligt.

Oavsett rör eller slang så lägg snöre i oanvända rör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Oavsett rör eller slang så lägg snöre i oanvända rör.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan lätt blåsa ett snöre genom röret med tryckluft i framtiden så borde inte vara några problem när det görs förutsatt att röret inte grenar sig

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Man kan lätt blåsa ett snöre genom röret med tryckluft i framtiden så borde inte vara några problem när det görs förutsatt att röret inte grenar sig

Helt sant, inte alla som har en kompressor hemma funkar sådär med en burk luft från komplett

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Försökt söka på lite mer information så fått upp lite mer frågor angående att börja med smart home.
Vill helst hitta någon enkel snabb lösning att komma igång så tittat lite på Samsungs variant med Smartthings hub och förstått att den ska vara enkel och kompatibel med de flesta system och tillägg? Jag är inte intresserad (ännu) av att djupt programmera och kontrollera mitt hem men vill gärna ha möjligheter att t.ex kontrollera uttag och belysing trådlöst och hemifrån och eventuellt kanske annat såsom värmekontrollering i framtiden.
Såg även att det fanns trådlösa varianter för vägguttag som kopplas in direkt i väggen tillsammans med uttagen och det ser verkar som en enkel lösning om man vill ha inbyggda kontrollerbara uttag? Någon som har bra erfarenheter av något specifikt system här? Några exempel jag sett här är t.ex. hos Nexa och Fibaro som hade inbyggnadsmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micaka:

Försökt söka på lite mer information så fått upp lite mer frågor angående att börja med smart home.
Vill helst hitta någon enkel snabb lösning att komma igång så tittat lite på Samsungs variant med Smartthings hub och förstått att den ska vara enkel och kompatibel med de flesta system och tillägg? Jag är inte intresserad (ännu) av att djupt programmera och kontrollera mitt hem men vill gärna ha möjligheter att t.ex kontrollera uttag och belysing trådlöst och hemifrån och eventuellt kanske annat såsom värmekontrollering i framtiden.
Såg även att det fanns trådlösa varianter för vägguttag som kopplas in direkt i väggen tillsammans med uttagen och det ser verkar som en enkel lösning om man vill ha inbyggda kontrollerbara uttag? Någon som har bra erfarenheter av något specifikt system här? Några exempel jag sett här är t.ex. hos Nexa och Fibaro som hade inbyggnadsmöjligheter.

Jag tror att du tänker rätt, trådade automationslösningar som KNX kommer bara bli jättedyrt och overkill, däremot skulle jag absolut satsa på att sätta in smarta trådlösa lampknappar om de ändå ska bytas. Vilket system som är bäst låter jag någon annan svara på.

Permalänk
Medlem

Skulle nog ha satsat på https://www.plejd.com/ om jag skulle helrenovera.

Som ovanstående sa så blir KNX onödigt dyrt fort. (jobbar med knx)

Av dom smarta hem lösningar jag har sätt hitintills så är plejd det som har sätt bäst ut, även appen verkar fungera bra och har nästan ingen fördröjning.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

+1 på plejd!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Okej låter rimligt, Ska ta en titt på plejd!

Permalänk
Medlem

@adfactory:

funkar lika bra med dammsugare

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Var köper man Plejd?

Permalänk
Medlem

+1 på Plejd, passar mina behov/önskemål utmärkt.

Permalänk
Medlem

@miklon: Hos din närmaste elgrossist bör dom finnas.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Hur du än gör så se till att du har nolla vid alla brytare.

Jag har inte plejd själv men de har tyvärr inget stöd integration med annat alls, och inget lovat från tillverkaren. Man kan alltid försöka sia om framtiden men jag skulle nog kollat på zwave istället, tex fibaro. Smarta hem handlar mycket om automation och integration med andra system är nog trevligt då.