Hittar inte inställningen på skärmen för att slå på freesync?

Permalänk
Medlem

Hittar inte inställningen på skärmen för att slå på freesync?

Tjabba, fick hem ny skärm idag, denna för att vara exakt.
https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/25tumochstorre/ph...

Står att den stödjer freesync, kan slå på freesync i radeon settings, men hittar ej inställningen på skärmen?
Har screentearing som bara den så den är ej igång. Kör med HDMI om det spelar någon roll då jag ej äger en DP kabel.
Kör med ett Vega 56.. Letar men hittar ingen information snälla kan någon hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

@of-doom
Är osäker på om freesync stöds över HDMI utan man måste använda displayport (rätt mig om jag har fel).

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Bildexpert 📺

Freesync fungerar över HDMI sedan ett par år. Var endast de allra första skärmmodellerna som var låsta till Displayport, eller åtminstone endast kunde testas över DP för det var det som fungerade när de kom. HDMI-Freesync kom lite senare.

Men står det i Radeon-inställningarna att Freesync är igång så är det igång ur grafikkortets synpunkt. Håll muspekaren över Freesync-rutan så står det vilket intervall som är igång.

Att det är tearing kan bero på att du köra utanför Freesync-spannet. Typexemplet är att man bara kör skärmen i 60 Hz och renderar i mer än 60 Hz. Då är Adaptiv synk per definition inte längre applicerbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Freesync fungerar över HDMI sedan ett par år. Var endast de allra första skärmmodellerna som var låsta till Displayport, eller åtminstone endast kunde testas över DP för det var det som fungerade när de kom. HDMI-Freesync kom lite senare.

Men står det i Radeon-inställningarna att Freesync är igång så är det igång ur grafikkortets synpunkt. Håll muspekaren över Freesync-rutan så står det vilket intervall som är igång.

Att det är tearing kan bero på att du köra utanför Freesync-spannet. Typexemplet är att man bara kör skärmen i 60 Hz och renderar i mer än 60 Hz. Då är Adaptiv synk per definition inte längre applicerbart.

Okok, nej jag har låst fpsen till 60 men tesring blir när den går ner till 50 :S Spelet är destiny 2 om det är till någon hjälp. Inte testat något annat spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@of-doom: Philips 328E9FJAB verkar vara en 60 Hz-skärm och då är Freesync-spannet sannolikt nära nog meningslöst. Vad är det för spann 48–60 Hz? Då är det extremt svårt att pricka in det intervallet eftersom de flesta spel varierar mer i renderade fps.

Vill du undvika tearing behöver du köra med V-sync: ON. Vill du undvika att hamna under freesync-spannet måste du ändra grafikinställningarna och minska kvaliteten – eller sikta på kraftfullare dator och/eller GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@of-doom: Philips 328E9FJAB verkar vara en 60 Hz-skärm och då är Freesync-spannet sannolikt nära nog meningslöst. Vad är det för spann 48–60 Hz? Då är det extremt svårt att pricka in det intervallet eftersom de flesta spel varierar mer i renderade fps.

Vill du undvika tearing behöver du köra med V-sync: ON. Vill du undvika att hamna under freesync-spannet måste du ändra grafikinställningarna och minska kvaliteten – eller sikta på kraftfullare dator och/eller GPU.

Ligger mellan 55 och 60 fps hela tiden så då borde väl freesync funka suveränt? V-Sync lägger väl på massa delay?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av of-doom:

Ligger mellan 55 och 60 fps hela tiden så då borde väl freesync funka suveränt? V-Sync lägger väl på massa delay?

Får du tearing mellan 55-60 fps eller endast när du kliver under gränsen? Som är vad? Kolla det.

Men nej, V-sync lägger inte på massa delay i de här sammanhangen. Möjligtvis att spelmotorn kan buffra annorlunda. Det är en annan sak om du är kapabel att köra exempelvis 300+ fps på samma skärm. Så testa om du märker någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Får du tearing mellan 55-60 fps eller endast när du kliver under gränsen? Som är vad? Kolla det.

Men nej, V-sync lägger inte på massa delay i de här sammanhangen. Möjligtvis att spelmotorn kan buffra annorlunda. Det är en annan sak om du är kapabel att köra exempelvis 300+ fps på samma skärm. Så testa om du märker någon skillnad.

Får tearing så fort fpsen rör sig öht när v sync är av. Oavsett hur höra eller låga inställningarna är.
Okok men dåså då kan jag ju göra vsync på iaf 300+ fps kommer jag inte upp i om jag inte köra på lägsta på destiny.

Permalänk
Bildexpert 📺

@of-doom: Så du får tearing även fast du är inom Freesync-intervallet?

I sådana fall: välkommen till min vardag med att utvärdera skärmar med VESA Adaptive/ Freesync.

Jag skulle som ett första steg starta om dator samt fabriksåterställa skärmen. Eventuellt låta den stå strömlös en 10 minuter eller så. Samt testa med DP-kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@of-doom: Så du får tearing även fast du är inom Freesync-intervallet?

I sådana fall: välkommen till min vardag med att utvärdera skärmar med VESA Adaptive/ Freesync.

Jag skulle som ett första steg starta om dator samt fabriksåterställa skärmen. Eventuellt låta den stå strömlös en 10 minuter eller så. Samt testa med DP-kabel.

Ja exagt! Ait får dra å köpa en DP kabel å se om det gör någon skillnad xD

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråd lite då det känns onödigt att skapa en ny då jag har samma problem..
Fick hem en aoc q3279vwfd8 igår och får inte heller freesync att funka med mitt vega 56.
Freesync är på i både radeon och på skärmen. Använder DP kabel.
Någon som vet vad som kan va fel?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Adamr00: Det vanligaste orsaken är som beskrivet att du kör antalet fps utanför freesync-spannet, vilket borde vara vad, 48-75 Hz på Q3279VWFD8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Adamr00: Det vanligaste orsaken är som beskrivet att du kör antalet fps utanför freesync-spannet, vilket borde vara vad, 48-75 Hz på Q3279VWFD8?

Yes det är 48-75 hz, men det är inte problemet då det inte funkar i the witcher 3 (ligger mellan 55-70fps) eller det där freesync windmillprogrammet tyvärr :/

Permalänk
Bildexpert 📺

@Adamr00: Det enda rådet jag kan ge är att fortsätt fippla. Det är vad jag gör (alldeles för ofta). Utöver frabriksåterställningar och vaktmästaåterställning, testa även att rensa ur Radeon-drivrutinerna med DDU och återinstallera dem.