Bra program för att spela in till YouTube?

Permalänk

Bra program för att spela in till YouTube?

Hej!

Tänkte börja spela in lite videos, kunde vara en kul grej.

Använder just nu Action! och vad jag förstått så är deras encoder helt baserat på GPU? Testade x265 på OBS, men CPU-usage låg på dryga 40% för programmet endast.

Finns det några andra bra program som ni skulle kunna rekommendera? Vill gärna använda mig av x264 då det blir skarpare kvalité.

Permalänk
Medlem

Har du ett nvidia grafikkort så är väl geforce experience/shadowplay ett bra alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare

@xXQuantinXx: OBS är ett kraftfullt verktyg och jag tror det är ganska populärt bland youtubers.
Bandicam var även det populärt för några år sedan, dock osäker på hur det står sig idag

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Geforce experience om du har Nnvidia kort.
OBS alternativt, drar inte mycket med x264 heller.

Permalänk

oavsett vilket program du använder så kommer du få hög cpubelastning med "x264 " då det kodas på CPU.

har du Nvidia kan du använda NVenc (H264)
och har du ett Intel grafikchip i din cpu kan du använda det med Quicksync(H264).

Själv kör jag med Quicksync och tycker det fungerar bra kör en bitrate på 6000, 1080 @30p till youtube och tycker det ser helt ok inte lika bra som x264 men ganska nära.

har testat NVenc innan men var helt klar sämsta alternativet bildmässigt men "sebart" i hög bitrate.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

OBS är väldigt bra. Jag använder det utan problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Rouge of Darkness: Är det någon skillnad mellan X264 och H264 väl uppe på Youtube? Tänkte på att YT ändå komprimerar skiten ur allt material.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@Rouge of Darkness: Är det någon skillnad mellan X264 och H264 väl uppe på Youtube? Tänkte på att YT ändå komprimerar skiten ur allt material.

x264 blir bättre, h264 har en tendens att göra det lite blurrigt vid snabba rörelser vilket förstärks när Youtube komprimerar skiten ur videon på sin sida.

men har du inte power nog att driva runt kodningen på cpu samtidigt som spelet skulle jag säga att h264 är en helt legit kompromiss och ser helt ok ut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows