Telefonförslag - vad ska man välja? ~6000kr

Permalänk

Telefonförslag - vad ska man välja? ~6000kr

Dags att byta telefon, G6an har gjort sitt känner jag men jädrar vad svårt det ska vara att hitta en ny mobil... Vill ju självklart att den ska vara bättre i prestanda men de flesta alternativen blir antingen super dyra, typ Note 9, eller saknar USB 3. Notch verkar inte som att man klarar sig utan och 3.5mm utgånen är ju oförklarligt utdöd på allt som ser modernt ut under 7000kr men det får jag väl leva med antar jag.

Budget är cirka 6000kr men det går att vara lite flexibel med den.

Önskelistan:

USB OTG 3.x genom typ C
Underskärms fingeravläsare
Små bezels
Bättre prestanda än LG G6
3.5mm utgång
Kamera som inte slaktar bilder på datorer och delar under sisådär ljus
Quickcharge
Ingen notch

Tror inte det finns något som uppfyller alla de men någon som passar de flesta skulle vara bra nog. Kan vänta en månad eller så om det är något som släpps snart som kan vara något som passar fler av dem

Vill inte köpa Oneplus, LG eller Huawei, har dåliga erfarenheter av de första två och Huawei verkar rejält skumma just nu.

Tackar för alla förslag för jag är inte speciellt bra på det här

Permalänk
Medlem

Jag gick från G6 till Huawei P20 Pro och i helgen flyttades simkorten över till en One+ 6T.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@bananasplit_00 Brukar sällan rekommendera Samsung men med dina krav låter det som att en Galaxy S9 skulle passa bra, får snart Pie med Samsungs nya gränssnitt One som ska vara kraftigt omgjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Har du sett mobiler där man döljer notchen? Alltså har en svart yta där och låter statussymbolerna visas där uppe? Jag har det och "Ingen" märker att notchen ens finns.
3.5mm utgång är grymt, men utdöende. Det blir svårare för varje år att hitta bra mobiler med detta.

Nå lycka till med att hitta en dyrare mobil med dina krav. Samsung kommer snart med s10. Den kommer få en kamera ö som är full som inih-lvete. Sedan kostar den mer än 6000kr.

Underskärms fingeravläsare, ja då har du ej många mobiler att välja på. Frågan är om det finns någon mobil som uppfyller dina krav? Lägg in kraven på prisjakt och filtrers för att se vilka modeller som uppfyller krsven.

Permalänk
Medlem

Note 9 kan du köpa för dryga 6000 på ebay (inom EU).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

@bananasplit_00: Du kommer få lika mkt förslag som det finns telefoner, dessutom väldigt subjektiva förslag.
Kolla lite reviews, bilda dig en uppfattning och köp

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Om du skippar under skärmen fingeravtryck så passar LG g7 rätt bra in och kostar runt 3k beggad.

Annars kan jag bara tänka mig Mate 20 pro, som ligger närmare 10k.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@bananasplit_00: Svårt att matcha alla kriterier. Många "bra" val försvinner om du är brydd över notchen eller att den endast har USB2.0 typ c. Men några alternativ:

- Samsung Galaxy S9(+) eller S8(+)- den enda som har usb 3.1 och ingen notch. Gillar normalt inte Samsung men stämmer väl med dina punkter.
- Meizu 16th - kan vara svår att hitta i Sverige, men kanske ett alternativ? Träffar rätt på de flesta punkter förutom usb 3.
- Xiaomi Pocophone F1 - betydligt billigare än din budget, men väldigt prisvärd. Notch (som går att dölja) och ingen usb 3 dock.
- Xiaomi redmi note 7 pro (när den kommer om någon månad) - Pro modellen ryktas ha duglig SoC, men lär kosta ungefär 2500 så rätt långt under din budget. Kan vara värt att hålla ögonen på i varje fall.
- Nokia 8.1 - Relativt ny, jag vet inte så otroligt mycket om den. Ser bra ut på papper i varje fall.

Några förslag i varje fall. Hoppas det hjälper

Permalänk
Avstängd

@Roenlond

Xiaomi redmi note 7 pro verkar vara en fet telefon för priset.

https://www.gsmarena.com/xiaomi_redmi_note_7-9513.php

Men dess GPU Adreno 512 är väl snäppet under G6'ans Adreno 530?

Verkar inte vara så stor skillnad på GPU'erna.
https://www.notebookcheck.net/Adreno-530-vs-Adreno-510_7062_8...

Kanske nån FPS extra i spel med 530..tror nog Xiaomi drar större nytta av sina 2GB extra RAM.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

@Roenlond: tackar, Nokian såg super bra ut tills det stod att den bara hade en Snapdragon 710 och då vart jag inte så intresserad längre. Jag kan inte Snapdragon seriens prestanda utantill men jag tror inte det skulle vara någon förbättring över G6an.

Ska kolla på de andra förslagen ochså, ett par personer som säger Samsung S9 så det kanske blir den. Fyller många av kriterierna, håller nog ut ett tag till efter som det inte verkar finnas något perfekt dock

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Icke-pro modellen (den du länkade) är den enda som har släppts, Pro-modellen som jag föreslog ovan är bara teasad om än så länge. Den bör ha SD670 eller SD710, samt en bättre kamera-sensor om rykten stämmer. Just icke-pro modellen har precis som du säger en svagare SoC än LG G6an, så det var därför jag bara föreslog Pro-modellen när den väl kommer. Men ja, icke-pro modellen verkar otroligt prisvärd

Permalänk
Medlem

@bananasplit_00: Snapdragon 710 är förvirrande nog ungefär på samma nivå som Snapdragon 835 (flaggskeppet från 2017) trots numret, dvs. bättre än processorn i din nuvarande LG G6. 710 är nyaste "midrange"-chippet från Qualcomm och inte alls dåligt

Permalänk
Medlem

Fick Note9 (med abonnemang, 16GB) från Comviq under Black Friday för 415kr/mån. Tror fördelningen mellan abonnemang och telefon är så nära 50/50 du kan komma. Vilket innebär en kostnad om 4980kr för telefonen utspritt på 24månader. Tycker att det var en hygglig deal. Håll utkik för något liknande?

För cirka 200kr/mån för 16GB abonnemang känns helt okej i nuläget.

Permalänk
Medlem

Sony XZ2 eller Compact är väl bra mobiler till hyfsat pris.

Permalänk

Xiaomi mi mix3, dock ingen fingeravtryck läsare under skärm och inte 3.5 jacket. 6000 hos de flesta återförsäljare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter att ha varit sjukt anti-Samsung mobiler så kröp jag till korset och skaffade med en S9+ och är faktiskt galet nöjd. Verkar checka alla dina krav förutom placeringen av fingeravtrycksläsaren.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag köpt en Nubia X eller OPPO Find X om jag skulle köpa ny (inte för att jag behöver men man gillar ju ny teknik), dock får man nog importera dem.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Skaffa S8 Plus då? Fortfarande fin lur

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Vad har du haft för problem med OnePlus? Jag köpte en 5t förra året och den passar fortfarande mina behov väldigt väl, samtidigt som jag antar sexan säkerligen uppfyller rätt många krav du skrev.

Permalänk

oneplus 6 är nog bra man kan ju också gömma notchen med mjukvara

Permalänk

@Yonie: OTG som inte fungerar, uppdateringar som tar bord features och deras turbo data dammsugning Använde min OP2 fram tills december 2017 då den exploderade skärmen mot en talrik efter ett fall på fem centimeter. Inte speciellt nöjd men G6an som införskaffades som ersättning då kameran är värdelös inomhus, hemskärmen krashar, den fryser ibland när man quickswitchar appar och massor med andra mjukvarurelaterade irritationer med den men åtminståne så skickar den inte info om absolut allt man gör utan att säga det, fuskar inte i benchmarks, har inte appar som är backdoor förinstallerade och de lovade inte att behålla 3.5an för att sedan kapa den

Jag tänker inte äga en telefon gjord av LG eller Oneplus igen.

https://www.howtogeek.com/340174/its-time-to-stop-buying-phon... är fin läsning för de som inte håller koll.

Permalänk
Medlem

@bananasplit_00: I länken skriver man en uppdaterad åsikt från december, där attityden verkar vara mycket mjukare än vad jag tror du ville bedyra. Och recensionen för OP 6T verkade faktiskt positiv.

Väldigt tråkigt med dina problem. Kan förstå att man inte vill stötta ett företag efter det.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid haft Sony och har alltid varit väldigt nöjd.
Blir dock Huawei på nästa köp

Permalänk
Medlem

@bananasplit_00 Slå till på S9+ hos Comviq denna månad. 365 kr/mån för mobil + abonemang med 10 GB surf är svårslaget. Inte kommer du hitta bättre mobil som passar dina krav för de priset och prestanda. Äger själv en S9+ och är nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meta83:

@bananasplit_00 Slå till på S9+ hos Comviq denna månad. 365 kr/mån för mobil + abonemang med 10 GB surf är svårslaget. Inte kommer du hitta bättre mobil som passar dina krav för de priset och prestanda. Äger själv en S9+ och är nöjd.

Telenor tar 379:-/mån för s9+ och 30gb surf.

EDIT Big mistake från min sida, glöm allt jag skrev

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Just nu skulle jag vilja påstå att s9+ är ett bättre val än one plus 6T. De ligger rätt lika prismässigt för tillfället. Fördelarna med s9+ är bättre skärm, samsung pay, 3.5 mm ljudingång, vattentät, minneskort slot och trådlös laddning och aningen bättre kamera.

Det one plus har till sin fördel är att oxygen OS är mysigare trots att ONE UI är ett lyft. Annars är det väl inte så mycket. Dessutom är skärm fingerprint reader ett osäkert kort med bank id osv framöver vad nu google kommer fram till.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad, trådstart förtydligad (fetstil)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...