Kan man ta bort ett Comhem-uttag och kapa kablarna?

Permalänk
Medlem

Kan man ta bort ett Comhem-uttag och kapa kablarna?

Hej,

Precis köpt en ny lägenhet som har ett comhem uttag i vardagsrummet och ett i köket. Båda sitter väldigt fult mitt på väggarna och jag vill inte ha kvar det i köket. Uttaget i vardagsrummet har 2 kablar in i sig och går vidare till grannar och det i köket och som bara har 1 kabel in och är som jag förstår det en "ändstation". Det jag vill göra är att ta bort uttaget i köket och kapa kablarna som går till det samt skruva loss uttaget i vardagsrummet och flytta ner det en meter (utan att behöva ändra på sladdlängder).

Någon som vet om det är OK att kapa kablarna till uttaget i köket som bara har en sladd in? Några konstigheter med att flytta det i vardagsrummet?

Gör det gärna själv om jag kan men klart det blir bättre med elektriker

Tack!

Permalänk
Medlem

@Phed123: Kolla alltid med styrelsen innan du gör några ändringar så slipper du få skit sen, en del föreningar är ganska petiga med vad man får och inte får göra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kolla med föreningen hur det är kopplat och vad man kan klippa. Tycker det låter märkligt att grannarna är kopplade via din lina.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Är du helt säker på att den går vidare till grannen?

Så byggde man ofta kabel-TV näten förr.
Antingen alla i serie eller åtminstone några i följd.

Egentligen skall man även ha en terminering när man inte använder uttaget.

Mitt Internet från Comhem har störts av att grannarna renoverat.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Hmm ok nej jag är inte säker på att kabeln går vidare till grannen Trodde bara det var så det funkade eftersom jag förstått att hela huset i en brf sitter ihop och man kan paja för grannarna om man kapar fel kabel

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av iller:

Så byggde man ofta kabel-TV näten förr.
Antingen alla i serie eller åtminstone några i följd.

Egentligen skall man även ha en terminering när man inte använder uttaget.

Mitt Internet från Comhem har störts av att grannarna renoverat.

Jo jag vet, men det var ju inte frågan:)

Permalänk
Medlem

Du bör inte röra installationen. Det brukar vara ett antal uttag i serie och förändringar påverkar helheten. Det är alltså inget konstigt om det går vidare till grannen. Du bör ta upp det med föreningen och låta den bestämma vem som ska göra förändringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phed123:

Hej,

Precis köpt en ny lägenhet som har ett comhem uttag i vardagsrummet och ett i köket. Båda sitter väldigt fult mitt på väggarna och jag vill inte ha kvar det i köket. Uttaget i vardagsrummet har 2 kablar in i sig och går vidare till grannar och det i köket och som bara har 1 kabel in och är som jag förstår det en "ändstation". Det jag vill göra är att ta bort uttaget i köket och kapa kablarna som går till det samt skruva loss uttaget i vardagsrummet och flytta ner det en meter (utan att behöva ändra på sladdlängder).

Någon som vet om det är OK att kapa kablarna till uttaget i köket som bara har en sladd in? Några konstigheter med att flytta det i vardagsrummet?

Gör det gärna själv om jag kan men klart det blir bättre med elektriker

Tack!

Skrivet av Hubertus:

Du bör inte röra installationen. Det brukar vara ett antal uttag i serie och förändringar påverkar helheten. Det är alltså inget konstigt om det går vidare till grannen. Du bör ta upp det med föreningen och låta den bestämma vem som ska göra förändringen.

Precis som Hubertus säger här, det är seriekopplat, vad du än gör, pilla INTE sönder uttagen även om de är fula, det brukar vara jäkligt dyrt att ta ut tekniker och laga de här uttagen om man pajat dem på eget bevåg
Sen dessutom kommer det bli x antal sura grannar som följd^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

OK tack för svaren. Utan att veta så tänker jag att uttaget i vardagsrummet länkar vidare till andra eftersom den har två sladdar i sig medan den i köket endast har en sladd och känns som en slutstation. Borde man inte då kunna kapa den i köket? Svårt att se hur det skulle påverka grannarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phed123:

OK tack för svaren. Utan att veta så tänker jag att uttaget i vardagsrummet länkar vidare till andra eftersom den har två sladdar i sig medan den i köket endast har en sladd och känns som en slutstation. Borde man inte då kunna kapa den i köket? Svårt att se hur det skulle påverka grannarna?

Prata med BRF först så slipper du möjliga problem i framtiden.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Till att börja med så vet man väldigt lite om skicket på anläggningen. Det kan vara så att även mindre förändringar stör helheten och då får du skulden. Det ska också sitta ett avslutningsmotstånd där slingan slutar. Så prata med föreningen först.

Permalänk
Avstängd

Hej,

Har själv jobbat hos Com Hem förut, och precis som många andra nämner så skall du vända dig till styrelsen. I regel brukar det vara så att dem kontaktar en auktoriserad (av Com Hem) firma som åtgärdar det, om man tycker att det är rimligt att kostnaden skall ligga på föreningen. Men mest troligt kommer dem hänvisa dig till att du får bekosta det hela, och att du kontaktar en auktoriserad firma.

Så att vända dig till din förening är helt rätt svar.

Permalänk
Medlem

Har råkat kapa kabeln till comhem-jacket. Kablen är utanpåliggande och verkar ligga i serie med uttaget hos grannen bredvid Är det bara att dra en ny coax kabel från kjell/biltema dom emellan eller är där någon specialkabel?

Permalänk

Det är ingen specialkabel i sig. Men du hittar den inte på Biltema.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Har själv varit styrelseordförande för en större BRF.

Det du skall göra är att kontakta styrelsen och förklara att du inte önskar ha kvar uttagit i köket. Förhoppningsvis har de förståelse för det och ordna så att det monteras bort, i varje fall som en temporär lösning (att kanalisationen och kabel är kvar, men att själva uttaget tas bort och kan sättas för).

Men det är inte alls säkert att styrelsen accepterar att uttaget tas bort. Det är långt ifrån säkert att du kan ta bort det utan att hamna i problem med föreningen, eftersom föreningen äger det interna kabelnätet (via direkt ägande eller indirekt ägande i form av hyra av operatören).

Många föreningar har dock börjar arbeta på planer att ersätta sina Comhem-nät med fiber. Om det finns sådana planer i din förening kanske styrelsen inte är lika nitisk. Har du planer på att bo kvar ett tag kan det ju också innebära att det nuvarande nätet ersätts och då kommer du kunna bli av med uttaget i samband med fiberinstallationen.

Permalänk
Medlem

@Andreas Epradius: Om det inte är någon specialkabel, varför funkar då inte denna?
https://www.biltema.se/kontor---teknik/bild/antenner/antennka...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@Andreas Epradius: Om det inte är någon specialkabel, varför funkar då inte denna?
https://www.biltema.se/kontor---teknik/bild/antenner/antennka...

För antennkablar har 75Ohms impedans och koaxkablar för nätverk 50Ohm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

För antennkablar har 75Ohms impedans och koaxkablar för nätverk 50Ohm.

Så gott som alla kabel-tvnät kommer köra 75 Ohm.

Permalänk
Medlem

Och fel impedans gör att du får speglingseffekter, ett slags eko och dubbelseende i billden om det är analogt, och störningar om det är bredband.

Permalänk
Medlem

Vill bara nämna att för ett par år sedan hade jag ordentliga problem med mitt Comhem-bredband. Supporten kunde se att det var problem med förbindelsen. Det visade sig vara coaxialkabeln mellan modemet och väggen. Teknikern mätte på kabeln och kunde se att det var förluster. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att det skiljer i kvalite på kablarna. Det räcker inte med rätt impedans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evolved:

Har råkat kapa kabeln till comhem-jacket. Kablen är utanpåliggande och verkar ligga i serie med uttaget hos grannen bredvid Är det bara att dra en ny coax kabel från kjell/biltema dom emellan eller är där någon specialkabel?

Tror den skall vara avstämd på en viss impendans, tex 50 eller 75 Ohm per längdenhet (åtminstone är det så i DX näten jag använder, men vet ej vad det skall vara till dessa nät).
Annars är det väl samma tycker man.

Edit, alltså, har den korrekt impendans så mäter du upp så att du får exakt samma längd som tidigare så skall det stämma.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Vill bara nämna att för ett par år sedan hade jag ordentliga problem med mitt Comhem-bredband. Supporten kunde se att det var problem med förbindelsen. Det visade sig vara coaxialkabeln mellan modemet och väggen. Teknikern mätte på kabeln och kunde se att det var förluster. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att det skiljer i kvalite på kablarna. Det räcker inte med rätt impedans.

Sen tillkommer även aspekter som böjningar på kablen osv vilket orsakar signalförluster, oavsett kvalite på kablen osv. Hur stor påverkan det ger varierar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Och fel impedans gör att du får speglingseffekter, ett slags eko och dubbelseende i billden om det är analogt, och störningar om det är bredband.

Kanske var det som låg bakom "Arga tanten ringer radion"?

Det är väl även så att varje ytterligare uttag innebär en ytterligare belastning på nätet (även om det inte är ikopplat) varför det väl ofta är så att man eg bara får ha ett uttag per lägenhet, även om det väl är mer regel än undantag att folk hängt på flera över åren. När vi renoverade för några år sedan drog vi ett eget nät som sen matas via en antennförstärkare från det vanliga uttaget, för att slippa tjafs/problem.

Permalänk
Medlem

@improwise: Då är det väl ett rimligt råd till folk att låta experter sköta allt med Comhems coaxnät. Man måste använda rätt material och kunna mäta in kabelnätet för att se om det är OK. Om det inte blir bra kan man bli osams med grannarna då det inte bara påverkar det egna bredbandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@improwise: Då är det väl ett rimligt råd till folk att låta experter sköta allt med Comhems coaxnät. Man måste använda rätt material och kunna mäta in kabelnätet för att se om det är OK. Om det inte blir bra kan man bli osams med grannarna då det inte bara påverkar det egna bredbandet.

Problemet är väl att dom (vi) som gör det själva anser oss vara just det - experter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@improwise: Då är det väl ett rimligt råd till folk att låta experter sköta allt med Comhems coaxnät. Man måste använda rätt material och kunna mäta in kabelnätet för att se om det är OK. Om det inte blir bra kan man bli osams med grannarna då det inte bara påverkar det egna bredbandet.

Comhem kan ju det där med att ta betalt och vi i vår förening vill göra så mycket vi kan själva, främst av ekonomiska skäl. En pensionerad elektriker ska sköta installationen och bad mig att inhandla materialet, därav mitt inlägg. Så vad är rätt material?

Permalänk
Medlem

Inget man skulle rekommendera eftersom det kan bli dyrare med tekniker från Comhem men nu är ju skadan redan skedd. Låt elektrikern mäta upp impedansen i befintliga eller om ni saknar instrument kanske köpa båda typerna av kabel och prova sedan även inne hos grannen. Så hade åtminstone undertecknad gjort i nödfall. Lite dumsnålt kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Evolved: Det är nog bara de firmor Comhem anlitar som kan svara på det. Dessutom med all respekt för pensionerade elektriker - har han kunskap och framför allt utrustning för att kontrollmäta kabelnätet?

Permalänk
Medlem

Som du säkert förstått av tidigare inlägg, det är inte ditt uttag som du får göra vad du vill med utan det är föreningens gemensamma ansvar att sköta. Gäller alla stammar i din lägenhet (el, ventilation, vatten, avlopp etc).
Och risken är till råga på allt stor att du förstör för andra i huset (inte bara grannen) om du pillar med det själv.