Gick ner i ett "träsk". Fick för mig att kolla in vad "Spirou"album kostar numer. (Lite Tintin i inlägget med)

Permalänk
Medlem

Gick ner i ett "träsk". Fick för mig att kolla in vad "Spirou"album kostar numer. (Lite Tintin i inlägget med)

Fick för mig att kolla in om Spirou säljs än. Adlibris och Bokus, var som att öppna en Pandoraask. Fattade ingenting. Ritas Spirou än idag? Trodde serien dog ut med Franquin (må han vila i frid. Äääääälskar hans Gaston. Kommer alltid vara min nummer 1!)

Såg att det finns samlingsalbum med Spirou, dyra iofs men vad "skiljer" "författarna" åt om nu Spirou gått i arv?

Även fått för mig att kolla in vad Tintin kan gå loss på.

För att riktigt avslöja mig så skulle ja vilja samla på mig Smurfarna, Lucky Luke, Asterix, Blårockarna, "Indianserien" och Johan & Pellevin också men det får bli någon gång senare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd

Aldrig hört talas om Spirou.
När var denna serie som störst?

Permalänk
Medlem

70-talet främst, är man född under och efter 80-talet så kan ja tänka mig att ha missat det allt eftersom bibloteks-exen läst sönder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

70-talet främst, är man född under och efter 80-talet så kan ja tänka mig att ha missat det allt eftersom bibloteks-exen läst sönder...

Född 81 och missade inte Spirou

Utöver biblioteken så fanns prenumeration där man fick spirou, tintin, lucky luke osv när jag var liten skulle gissa runt 90?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har hittat en annons på Tradera som du borde titta på.

Här kommer länken:
https://www.tradera.com/item/335965101
Älskade denna serien, speciellt de med marsupilami 😁😉

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

@Beginner: Är detta något du vill få tag i har nog alla tintin och spiru, luckluke, astrix mm liggande sen jag var barn på 60 talet.
Det mesta är nog 1'a utgåvor.

Permalänk
Avstängd

Jo. Jag har köpt några begagnade gastonalbum i ok skick för drygt en hundring styck, sjukt dyrt men värt det. Tintin brukar vara ännu dyrare, men spirou brukar ligga lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo. Jag har köpt några begagnade gastonalbum i ok skick för drygt en hundring styck, sjukt dyrt men värt det. Tintin brukar vara ännu dyrare, men spirou brukar ligga lägre.

Det lät onekligen dyrt om det inte var några speciella utgåvor?

Har köpt en hel del av dessa själv. T.ex. den kompletta Tintin-samlingen, original-utgåvan för 5 kr st.

Permalänk
Medlem

Jag hade alla de där albumen med, men det jag gillade bäst va Tintin i Tibet och scoobydoo Huvudlösa Ryttaren på kassettband, rösterna va så bra gjorda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Någon som vet om dom finns digitalt på Svenska ? Finns på engelska från Cinebook tror jag.
Gillar fysiska album men vore intressant att veta om det finns digitalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Det lät onekligen dyrt om det inte var några speciella utgåvor?

Har köpt en hel del av dessa själv. T.ex. den kompletta Tintin-samlingen, original-utgåvan för 5 kr st.

Har man tur och hittar på loppis så kanske, men i samlarbutik för serietdningar kan det kosta endel beroende på kvalitet och utgåva.
Hade en heldel Gaston/Spirou/Asterix etc som liten men problemet är att kvaliteten kanske inte är så bra 25-30 år senare.

Permalänk

Hubba hop!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Har man tur och hittar på loppis så kanske, men i samlarbutik för serietdningar kan det kosta endel beroende på kvalitet och utgåva.
Hade en heldel Gaston/Spirou/Asterix etc som liten men problemet är att kvaliteten kanske inte är så bra 25-30 år senare.

Antar att det är just det.

Hittade dem på marknad i Skänninge. Där brukar även finnas en butik med serietidningar/böcker som är i varierande skick. Oftast lite dyrare, men många svårfunna saker finns där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Det lät onekligen dyrt om det inte var några speciella utgåvor?

Har köpt en hel del av dessa själv. T.ex. den kompletta Tintin-samlingen, original-utgåvan för 5 kr st.

Jo, man kan förstås göra fynd på loppisar och så. Dessa var köpta i en butik med begagnade skivor, spel och böcker. Ingen lyxig butik på något sätt dock utan en massa saker för en krona och så. Mynt & musik i Göteborg.

Permalänk
Medlem

Har en hel låda Gaston, Tintin och Asterix hemma i hyllan, kanske skulle köra en liten tidsresa i helgen.

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Fick för mig att kolla in om Spirou säljs än. Adlibris och Bokus, var som att öppna en Pandoraask. Fattade ingenting. Ritas Spirou än idag? Trodde serien dog ut med Franquin (må han vila i frid. Äääääälskar hans Gaston. Kommer alltid vara min nummer 1!)

Såg att det finns samlingsalbum med Spirou, dyra iofs men vad "skiljer" "författarna" åt om nu Spirou gått i arv?

Även fått för mig att kolla in vad Tintin kan gå loss på.

För att riktigt avslöja mig så skulle ja vilja samla på mig Smurfarna, Lucky Luke, Asterix, Blårockarna, "Indianserien" och Johan & Pellevin också men det får bli någon gång senare.

Det är Oumpa Pa du menar med indianserien. Min utan tvekan mest älskade serie som barn tätt följd av Asterix. Vilken hjärtesorg när min kompletta samling av dessa tidningar brann inne för vad som börjar bli många år sen nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Aldrig hört talas om Spirou.
När var denna serie som störst?

Skrivet av xxargs:

70-talet främst, är man född under och efter 80-talet så kan ja tänka mig att ha missat det allt eftersom bibloteks-exen läst sönder...

Skrivet av Json_81:

Född 81 och missade inte Spirou

Utöver biblioteken så fanns prenumeration där man fick spirou, tintin, lucky luke osv när jag var liten skulle gissa runt 90?

Som svaren men jag vet väl inte om Spirou var särskilt "stor" egentligen. Inte på nivå med Tintin vad gäller popularitet men jag gillade Spirou väldigt mycket.

Skrivet av KingCobra:

Hej,
Jag har hittat en annons på Tradera som du borde titta på.

Här kommer länken:
https://www.tradera.com/item/335965101
Älskade denna serien, speciellt de med marsupilami 😁😉

Skrivet av nikitalord:

@Beginner: Är detta något du vill få tag i har nog alla tintin och spiru, luckluke, astrix mm liggande sen jag var barn på 60 talet.
Det mesta är nog 1'a utgåvor.

Tack för länk och tack för erbjudande. Ska se längre fram om jag köper något eller ej. Min inlägg var mera att jag tappade kollen över vilka som tecknat Spirou efter Franquin och Tome. Om de "senaste" Spiroutecknarna har kört i samma "anda".

Skrivet av snajk:

Jo. Jag har köpt några begagnade gastonalbum i ok skick för drygt en hundring styck, sjukt dyrt men värt det. Tintin brukar vara ännu dyrare, men spirou brukar ligga lägre.

Gaston är min obestridliga nummer 1! Ingenting kommer någonsin slå Gaston! Köpte för ett antal år sedan samlingsbox med allt som getts ut med Gaston. Kan allting utantill och slutar lik förbannat med att jag garvar som en häst.

Skrivet av Marsupilami:

Hubba hop!

Skrivet av keyser:

Har en hel låda Gaston, Tintin och Asterix hemma i hyllan, kanske skulle köra en liten tidsresa i helgen.

Gör så. Spar Gaston till sist, "bästa godiset sist".

Skrivet av lanbonden:

Det är Oumpa Pa du menar med indianserien. Min utan tvekan mest älskade serie som barn tätt följd av Asterix. Vilken hjärtesorg när min kompletta samling av dessa tidningar brann inne för vad som börjar bli många år sen nu..
http://img.tradera.net/images/568/245421568_c6ae9f71-6d1c-466c-971a-fe0757df4080.jpg

Nä. Inte den, den du länkar är också bra men jag menar denna serien. Vet ite ens hur många album det släpptes men gillade den riktigt mycket.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

@Beginner: Verkar som serien fortfarande ritas, även om den (av omslagen att döma) verkar vara långt ifrån vad det en gång var. Finns på Sci-Fi-bokandeln också! https://www.sfbok.se/search?keys=spirou

Själv är man millenniebarn uppvuxen på de gamla vindslådorna med seriealbum

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Beginner:

Fick för mig att kolla in om Spirou säljs än. Adlibris och Bokus, var som att öppna en Pandoraask. Fattade ingenting. Ritas Spirou än idag? Trodde serien dog ut med Franquin (må han vila i frid. Äääääälskar hans Gaston. Kommer alltid vara min nummer 1!)

Såg att det finns samlingsalbum med Spirou, dyra iofs men vad "skiljer" "författarna" åt om nu Spirou gått i arv?

Även fått för mig att kolla in vad Tintin kan gå loss på.

För att riktigt avslöja mig så skulle ja vilja samla på mig Smurfarna, Lucky Luke, Asterix, Blårockarna, "Indianserien" och Johan & Pellevin också men det får bli någon gång senare.

Senkommet svar, men ja, Spirou ritas än. Du tänker antagligen på Hergé och hans Tintin, eftersom Franquin lämnade över serien till andra redan 1968, nästan tjugo år innan han dog 1997. En del av de äventyren (t ex av Fournier) gavs ut på svenska samtidigt som Franquins äventyr, eftersom albumen gavs ut okronologiskt, precis som bl a Tintin och Asterix.
Vill du fortfarande ha rekommendationer och info, så är tre år efter din fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wombat1000:

Senkommet svar, men ja, Spirou ritas än. Du tänker antagligen på Hergé och hans Tintin, eftersom Franquin lämnade över serien till andra redan 1968, nästan tjugo år innan han dog 1997. En del av de äventyren (t ex av Fournier) gavs ut på svenska samtidigt som Franquins äventyr, eftersom albumen gavs ut okronologiskt, precis som bl a Tintin och Asterix.
Vill du fortfarande ha rekommendationer och info, så är tre år efter din fråga?

Tack.

Nä, inga frågor. Får för mig emellanåt att jag vill samla på mig serier jag läste som barn/ung. Spirou, Tintin, Blårockarna, Johan & Pellevin, Asterix, Lucky Luke och Smurfarna men jisses så dyra de är.

Köpte för X antal år sen för svindyra pengar komplett utgåva av Gaston. Helt värt det. Läser igen dem alla en gång om året och garvar varenda gång. Franquin alltså, puss till honom för Gaston!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av xxargs:

70-talet främst, är man född under och efter 80-talet så kan ja tänka mig att ha missat det allt eftersom bibloteks-exen läst sönder...

Skulle säga att storhetstiden i Sverige var i alla fall 70- och 80-talet, och åtminstone fram till mitten av 90-talet, eftersom albumen trycktes i flera upplagor. 2-3 upplagor på egen hand, och flera gavs även ut i Tintins Äventyrsklubb, fram tills att den lades ner 1994.