Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Foliehatten på. IPv6 och snifferprogram, coincidence?

Permalänk
Medlem

Foliehatten på. IPv6 och snifferprogram, coincidence?

Ingen aning om detta är rätt del eller om det ens är en existentiell fråga.
Helt från ingenstans (njae utpressningsbreven från fildelning har spelat in) så kom jag på den makalösa idén om varför utvecklingen/utbredningen av IPv6 går så fruktansvärt sakta i Sverige.

Kan det bero på att snifferprogrammen inte riktigt kan hantera en IPv6 adress på samma sätt som en IPv4 adress?
I och med IPv6 kan ju alla åtminstone teoretiskt kunna få en publik adress, vilket i sin tur måste göra det svårare att spåra en specifik adress till en enskild person?

Denna fråga slog mig så pass hårt så att jag känner mig tvungen att ställa den här om någon (antagligen väldigt många) har ett bättre svar på detta än vad jag har.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Ingen aning om detta är rätt del eller om det ens är en existentiell fråga.
Helt från ingenstans (njae utpressningsbreven från fildelning har spelat in) så kom jag på den makalösa idén om varför utvecklingen/utbredningen av IPv6 går så fruktansvärt sakta i Sverige.

Kan det bero på att snifferprogrammen inte riktigt kan hantera en IPv6 adress på samma sätt som en IPv4 adress?
I och med IPv6 kan ju alla åtminstone teoretiskt kunna få en publik adress, vilket i sin tur måste göra det svårare att spåra en specifik adress till en enskild person?

Denna fråga slog mig så pass hårt så att jag känner mig tvungen att ställa den här om någon (antagligen väldigt många) har ett bättre svar på detta än vad jag har.

Jag förstår inte riktigt resonemanget, varför skulle det vara sämre ur ett sniffningsperspektiv att folk inte delar adresser?

Oavsett detta skulle jag ju snarare tro på den enklare förklaringen som handlar om följande kombination:

* Väldigt få kunder ställer krav på IPv6
* Långsiktig investering, hjälper inte kvartalsrapporten

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag missar poängen lite men är det något med att staten håller tillbaka tekniken för att det är svårare att spåra oss?

Jag försöker läsa extremt mycket mellan raderna samt att din titel menar att det är någon typ av konspirationsteori och därav kom jag fram till frågan ovan. Utveckla gärna så kan man nog komma in i diskussionen! =D

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad i spårbarhet

Skrivet av Nagelfar:

Ingen aning om detta är rätt del eller om det ens är en existentiell fråga.
Helt från ingenstans (njae utpressningsbreven från fildelning har spelat in) så kom jag på den makalösa idén om varför utvecklingen/utbredningen av IPv6 går så fruktansvärt sakta i Sverige.

Kan det bero på att snifferprogrammen inte riktigt kan hantera en IPv6 adress på samma sätt som en IPv4 adress?
I och med IPv6 kan ju alla åtminstone teoretiskt kunna få en publik adress, vilket i sin tur måste göra det svårare att spåra en specifik adress till en enskild person?

Denna fråga slog mig så pass hårt så att jag känner mig tvungen att ställa den här om någon (antagligen väldigt många) har ett bättre svar på detta än vad jag har.

Nej, det finns ingen skillnad i spårbarhet. Din leverantör vet vilken/vilka adresser som tilldelats ditt abonbemang oavsett om du fått en adress eller ett 64bit nät.

Detta hålls tillbaka pga efterfrågan är för låg och vi har redan fungerande lösningar för ipv4.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är en överdrift att påstå att vi har en fungerande lösning för IPv4. Det räcker att konstatera att allt fler Operatörer börjar med CG-NAT då de har brist på IP adresser. Jag tänker även på alla som kör Dyn-DNS för att de inte kan få en statisk IP adress till sin server.

Orsaken till att införandet av IPv6 går så trögt är nog mer att alla hoppas att någon annan ska göra jobbet och framförallt ta kostnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Ingen aning om detta är rätt del eller om det ens är en existentiell fråga.
Helt från ingenstans (njae utpressningsbreven från fildelning har spelat in) så kom jag på den makalösa idén om varför utvecklingen/utbredningen av IPv6 går så fruktansvärt sakta i Sverige.

Kan det bero på att snifferprogrammen inte riktigt kan hantera en IPv6 adress på samma sätt som en IPv4 adress?

Vad menar du med ett snifferprogram? Eftersom du fått ett brev om att du fildelat antar jag att du menar ett program som musik och filmindustrin använder för att ta reda på vilka som delar en fil. Det är funktionalitet som finns i dom flesta moderna torrentprogram. Öppna en torrent och leta rätt på "peers" för den specifika torrenten medan den är aktiv så ser du samtliga IP-adresser du är ansluten mot. Det gäller både IPv4 och IPv6. Men visst, sedan har dom säkert mer specifika program för ändamålet.

Skrivet av Nagelfar:

I och med IPv6 kan ju alla åtminstone teoretiskt kunna få en publik adress, vilket i sin tur måste göra det svårare att spåra en specifik adress till en enskild person?

Om någonting så skulle jag vilja argumentera för motsatsen. Att det gör det betydligt enklare att spåra en unik adress till en enskild användare än för t.ex. lösningar som CG-NAT för IPv4. Tänk dig följande, du får en fråga om vem som bor på en specifik lägenhet(unik IPv4 eller IPv6 adress i detta exempel) jämfört med vem som bor i en BRF(CG-NAT i detta exempel). Den första frågan har bara ett svar medan den andra har flera.

Skrivet av Nagelfar:

Denna fråga slog mig så pass hårt så att jag känner mig tvungen att ställa den här om någon (antagligen väldigt många) har ett bättre svar på detta än vad jag har.

Att utrullningen av IPv6 har haltat beror på flera anledningar. Inte minst kostnaderna involverade att bygga stöd för IPv6 över de gigantiska globala nätverk som Internet består av, men också att storskaliga CG-NAT utrullningar till stor del mitigerat det omedelbara behovet av att byta till IPv6 som man såg för ett par år sedan. Många operatörer har dessutom inför hotet om minskande IPv4-pooler kunnat frigöra stora mängder IPv4-adresser man en gång i tiden antingen tilldelat kunder i allt för stora block, eller på grund av dålig dokumentation trott varit använda när de i praktiken inte varit det.

En annan orsak är att endast 34% av enheterna som är anslutna mot Internet idag har stöd för IPv6. Det finns helt enkelt inte ett stort nog incitament för det än. Cisco förutspår att den siffran har stigit 64% 2022 (källa). Det, som kanske framförallt består av IOT devices, om något kommer driva på kravställan och utrullningen av IPv6 hos operatörerna. Att företagskunder inte kravställer det mot operatörerna, eftersom även de i sin tur sitter på legacy-utrullmingar eller helt enkelt saknar behov eller kunskap för att köra IPv6 är en annan stor anledning till att utrullningen inte går snabbare.

Att det skulle ha någonting med övervakning för att göra är precis som du själv skriver, foliehatt på. Det är snarare tvärt om. När alla enheter har en helt unik adress kommer det bli betydligt enklare att både spåra dem och koppla dem till händelser som fildelning eller annan aktivitet på Internet.

Permalänk
Medlem

Som sagt var det en tanke som slog mig bara haha. Vet att det är dyrt och bygga ut till fullskaligt IPv6 nät men då det som sagt har sagts att det var så oerhört bråttom med detta, och Sverige som alltid vill/försöker ligga i framkant när det kommer till hållbar teknologi (3G, 4G nät osv) så känns det lite konstigt att det inte gjorts några satsningar inom IPv6.

Tanken dök upp då det är väldigt lätt i dagens läge att få ut uppgifter om en användare när det kommer till bl a fildelning. Det jag tänkte på är att om det är någon sorts hinder som gör det svårare att lokalisera en specifik IPv6 adress än vad det är med IPv4.

Logiskt sett borde det ju som du säger @fadelol att det borde vara enklare då med IPv6 så ska ju varje enhet få en egen publik IP adress istället för att gå igenom NAT.

Detta är som sagt var en aningen långsökt konspirationsteori
Men tycker ändå tanken är ganska intressant om man ser till hur lättvindigt det är för ett företag att påstå att de har en tillförlitlig källa att spåra IP adresser med. Det har ju visat sig ett flertal gånger att uppgifterna de får in från snifferprogrammet Maverickeye inte är helt tillförlitliga men ändå väljer det svenska rättsväsendet att utan någon egentlig kunskap eller vilja att lära sig att ge ut uppgifterna.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods