Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av dixonk:

Kan tyvärr inte svara på din fråga, men när det kommer till TV, får det säkert betalt för att vara med - Kan vara så att jag är den enda som tänker så men, skulle faktiskt inte förvåna mig om de hör av sig till nättrollen och frågar om de vill medverka och sen sätts en manus ihop. Trevligt program förövrigt, skulle vara intressant att veta svaret på din fråga!

Nej, de får inte betalt!
Vad jag vet får ingen av dem betalt utom de anställda så klart.

Aschberg är ägare eller delägare till Researchgruppen som gjort sig känt för både Aftonbladets och Expressens avslöjande reportage om offentliganställda som näthatar. Det är Researchgruppen som letat upp identiteterna på de som är med i programmen och som annars är anonyma.

Researchgruppen är också känd för att ha forumet Flashbacks databas. Den databasen har också gruppen bakom sidan som nämndes tidigare, http://intre.se/ifolkets/sig-gruppen-och-flashback-var-kommer...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av workman:

Nej, de får inte betalt!
Vad jag vet får ingen av dem betalt utom de anställda så klart.

Aschberg är ägare eller delägare till Researchgruppen som gjort sig känt för både Aftonbladets och Expressens avslöjande reportage om offentliganställda som näthatar. Det är Researchgruppen som letat upp identiteterna på de som är med i programmen och som annars är anonyma.

Researchgruppen är också känd för att ha forumet Flashbacks databas. Den databasen har också gruppen bakom sidan som nämndes tidigare, http://intre.se/ifolkets/sig-gruppen-och-flashback-var-kommer...

För de som inte vet vem resursgruppen är så finns det en artiklar om dem: https://sv.wikipedia.org/wiki/Researchgruppen
Granskare som inte tål en granskning: https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/granskare-som-inte-tal-en...

Det jag har emot trolljägarna är att de som förföljer, hotar, trakasserar folk är inte troll. De är stalkers, detta är extremt mycket värre och olagligt som bara tusan. Internettroll är personer som enbart trollar, om de går ihop blir det för offret kännbart. Men oftast är det bara ett inlägg ej riktat emot någon viss person.
Det kan t.ex. vara att skapa en tråd på ett forum med många tjejer som handlar om. Min pojkvän ser på porr, bör jag göra slut? Sedan kan flera troll vara i tråden och driva på och det kan göra personer riktigt upprörda. Men så fort de börjar angripa en person så har det gått ifrån trollande till något mycket värre.

Jag ser det lite som mobbning, det är inte alls positivt på något sätt. Men alla dessa oprovocerade misshandlingar och rån som bara ökar för varje år emot ungdomar är inte längre mobbning, det är något värre.

*edit*
Att hänga ut folk som enbart trollar där det inte på något sätt finns en individ som är offer känns väldigt fel. Däremot är det ej fel att de söker upp de mest extrema av dessa.

En populär grupp som folk kan kalla för troll är scammers bedragare. De skapar nya användare på forum och andra ställen och snabbt vill sälja något dyrt jättebilligt, kanske tar i kontakt med någon och erbjuder dem en oöppnad 2080Ti för 5000kr etc.
Men jag kallar dessa mer för bedragare än troll.

Permalänk
Avstängd

Kan det vara så att man hänger ut ett nättroll eller stenar någon till döds för att man inte tycker om dem eller att de är politiska motståndare snarare än att de verkligen är skyldiga?

Detta är inget nytt fenomen att folk blir förföljda utan människor flyr från det till andra länder än idag och det är inget jag anser vara "Intressant och underhållande".

Hot och trakasserier är något vårt rättsväsende bör reda ut och se till att ingen oskyldig människa blir dömd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Kan det vara så att man hänger ut ett nättroll eller stenar någon till döds för att man inte tycker om dem eller att de är politiska motståndare snarare än att de verkligen är skyldiga?

Detta är inget nytt fenomen att folk blir förföljda utan människor flyr från det till andra länder än idag och det är inget jag anser vara "Intressant och underhållande".

Hot och trakasserier är något vårt rättsväsende bör reda ut och se till att ingen oskyldig människa blir dömd.

Helt rätt! Och när Researchgruppen är inblandad så är det ganska uppenbart en politisk del i det hela. Tycker det är ganska unket att göra underhållning av något sådant här. Men den går på TV4 gissar jag? Den kanalen är skadad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Helt rätt! Och när Researchgruppen är inblandad så är det ganska uppenbart en politisk del i det hela. Tycker det är ganska unket att göra underhållning av något sådant här. Men den går på TV4 gissar jag? Den kanalen är skadad...

Sänds på TV3, troligen eftersom den kanalen saknar svenskt utgivningsbevis. Då riskerar de nämligen inte att bli åtalade för uthängningar som är olagliga här. Står mer om det här: http://www.friatider.se/aschberg-lovar-uthangningar-med-efter...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

@Bakgrund: jamen länka till en av hatsidorna HAHA
Märkligt att högerhatets riddare är så rädda ....

Permalänk
Avstängd

''Mitt avståndstagande från kommunismen började när Jörgen Widsell och jag var i Tjeckoslovakien och spelade in skivor med oppositionella musiker för Oktobers räkning. Det var ju ett revisionistland, men jag såg samma mönster i vår egen organisation. I Kina var det samma sak, istället för mjölk och honung var det massvält, och det fanns alltid några som skodde sig. Efter en lång tids funderande sade jag: Jag tror inte på det här. Jag springer gärna med flygblad i en sakfråga, men om jag inte är kommunist ska jag inte vara med. Det var någon gång mot slutet av sjuttiotalet.[4]''

https://sv.wikipedia.org/wiki/Robert_Aschberg

Han verkar ha något mellan öronen ialf

Själv tycker jag att journalisterna ska börja gräva lite i SVT's kontor lite. Tror de flesta där är stora troll som fått äta sig riktigt feta genom åren.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Lite tragikomiskt att ett mobb troll gör ett program om att jaga troll
Aldrig gillat Aschberg av den anledning att han många gånger är ett större svin än dom som dom "jagar"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Kan det vara så att man hänger ut ett nättroll eller stenar någon till döds för att man inte tycker om dem eller att de är politiska motståndare snarare än att de verkligen är skyldiga?

Visa mig det avsnittet och segmentent där de hänger en ut en politiska motståndare som inte beter sig sin ett praktarsle på internet.

Även om det skulle vara en fråga om att förtycka "meningsmotståndare", så för de inga sympatier från mig, beter man sig som folk gör i det programmet så får man stå sitt kasst, den politiska-inriktningen på de uthängda blir för mig irrelevant. Vill man driva en politisk åsikt kanske man inte ska sitta å hota och mobba folk online, knappast en fråga om förtryck eller censur, det är ju vad dom försöker göra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

[...]
Hur får Robban tag på Trollen?

Såg för några år sedan en onlineföreläsning via Göteborgs universitet där Achberg tillsammans med någon ur AFA Dokumentation/”Researchgruppen”/Piscatus/Acta Publica redogjorde för sina metoder.

Det var saker såsom att granska metadata i bilder till att söka i sin enorma databas över ”offentliga handlingar”, och i flera steg nästa samman allting för att med högre säkerhet avslöja en identitet.

Man skall vara på det klara med att här finns en läskig aspekt av kartläggning av ”politiska motståndare”.

Det är för övrigt underligt hur ”troll” används på viset att beskriva en person som uttrycker sig bedrövligt och/eller ociviliserat.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

@Bakgrund: jamen länka till en av hatsidorna HAHA
Märkligt att högerhatets riddare är så rädda ....

Läs artikeln istället för att stirra dig blind på var den publicerades. Man behöver inte instämma i allt som publicerats tidigare för att läsa en artikel på sidan. Själv läser jag både Aftonbladet, fria tider, och en massa andra sidor som står långt ifrån varandra, för att få en mer nyanserad bild av verkligheten. Tycker fler skulle prova det. Här har du en alternativ artikel från Aftonbladet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OnErzb/han-hangdes-ut-i-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Visa mig det avsnittet och segmentent där de hänger en ut en politiska motståndare som inte beter sig sin ett praktarsle på internet.

Även om det skulle vara en fråga om att förtycka "meningsmotståndare", så för de inga sympatier från mig, beter man sig som folk gör i det programmet så får man stå sitt kasst, den politiska-inriktningen på de uthängda blir för mig irrelevant. Vill man driva en politisk åsikt kanske man inte ska sitta å hota och mobba folk online, knappast en fråga om förtryck eller censur, det är ju vad dom försöker göra!

Problemet är ju att EXPO och Researchgruppen inte tittar på "sin sida" utan bara på sina meningsmotståndare. Om någon som de gillar uppträder som ett praktarschle så kommer det inte fram helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Visa mig det avsnittet och segmentent där de hänger en ut en politiska motståndare som inte beter sig sin ett praktarsle på internet.

Även om det skulle vara en fråga om att förtycka "meningsmotståndare", så för de inga sympatier från mig, beter man sig som folk gör i det programmet så får man stå sitt kasst, den politiska-inriktningen på de uthängda blir för mig irrelevant. Vill man driva en politisk åsikt kanske man inte ska sitta å hota och mobba folk online, knappast en fråga om förtryck eller censur, det är ju vad dom försöker göra!

"beter man sig som folk gör i det programmet så får man stå sitt kasst"
Samma sak sa man om t.ex judarna under andra världskriget och då fick de stå sitt kasst men skillnaden var att man hängde ut dem i tidningar istället för på TV/internet.

Jag kollar inte på TV så har ingen aning om vilka personer som är med men menar på att man lika gärna skulle kunna hänga ut dig och påstå att du förföljer och kränker folk för bevis är så klart inget man bryr sig om i dessa sammanhang.

Tänk på att allt på TV inte heller är sant det är just därför vi har domstolar för att döma folk och inte TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

"beter man sig som folk gör i det programmet så får man stå sitt kasst"
Samma sak sa man om t.ex judarna under andra världskriget och då fick de stå sitt kasst men skillnaden var att man hängde ut dem i tidningar istället för på TV/internet.

Jag kollar inte på TV så har ingen aning om vilka personer som är med men menar på att man lika gärna skulle kunna hänga ut dig och påstå att du förföljer och kränker folk för bevis är så klart inget man bryr sig om i dessa sammanhang.

Tänk på att allt på TV inte heller är sant det är just därför vi har domstolar för att döma folk och inte TV.

I programmet Trolljägarna är också de drabbade med för att beskriva vad de råkat ut för, man blir förbannad när trollen beter sig på det viset. Flera av trollen erkänner också vad de gjort och säger att "det var ju dumt av mig, så beter man sig inte" osv.

Jag bänkar mig och njuter när de ger sig på de jävla trollen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av workman:

I programmet Trolljägarna är också de drabbade med för att beskriva vad de råkat ut för, man blir förbannad när trollen beter sig på det viset. Flera av trollen erkänner också vad de gjort och säger att "det var ju dumt av mig, så beter man sig inte" osv.

Jag bänkar mig och njuter när de ger sig på de jävla trollen!

https://www.youtube.com/watch?v=GXAxGOKnEUs

Vilken tur att man kan lita på att människor aldrig ljuger då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

https://www.youtube.com/watch?v=GXAxGOKnEUs

Vilken tur att man kan lita på att människor aldrig ljuger då.

Ockham, hört talas om honom?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

https://www.youtube.com/watch?v=GXAxGOKnEUs

Vilken tur att man kan lita på att människor aldrig ljuger då.

Jo, självklart finns det de som ljuger. Men när hataren ber om ursäkt eller gråter i programmet för det han/hon gjort känns det äkta.
Jag har själv blivit drabbad någon gång av dräggen som inte kan styra tungan därför känns Trolljägarna så himla bra i hjärtat.

EDIT:
Länken räddade min kväll!!

Permalänk
Medlem

Helt rätt att hänga ut rasister, nazism-anhängare och gängkriminella. Och även troll, de är ju bottenskiktet i samhället och borde hängas ut extra mycket. De förtjänar vad de får.

Sen låter det på många här i tråden som att de är just sådana som sympatiserar med både extremhögern, gängkriminella och troll (mobbare) vilka jag tycker att vi borde försöka få bort från Sweclockers. Någon/några kanske har ätit för mycket svamp och fått fel där uppe

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Helt rätt att hänga ut rasister, nazism-anhängare och gängkriminella. Och även troll, de är ju bottenskiktet i samhället och borde hängas ut extra mycket. De förtjänar vad de får.

Sen låter det på många här i tråden som att de är just sådana som sympatiserar med både extremhögern, gängkriminella och troll (mobbare) vilka jag tycker att vi borde försöka få bort från Sweclockers. Någon/några kanske har ätit för mycket svamp och fått fel där uppe

Håller med om det första stycket!
Det andra stycket var lite tufft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Håller med om det första stycket!
Det andra stycket var lite tufft!

Absolut är det tufft men hur ska man annars få empatilösa mobbare att sluta? Be dem snällt? Nja. Ge dem en varning? Nä. Det fungerar inte att säga åt en person att de är onda och förvänta sig att de ska ändra sig, de har inte kablarna kopplade för att 'give a shit' och anser sig ha rätt att bete sig hur de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Absolut är det tufft men hur ska man annars få empatilösa mobbare att sluta? Be dem snällt? Nja. Ge dem en varning? Nä. Det fungerar inte att säga åt en person att de är onda och förvänta sig att de ska ändra sig, de har inte kablarna kopplade för att 'give a shit' och anser sig ha rätt att bete sig hur de vill.

Du har en poäng här och jag köper det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tintinj:

Helt rätt att hänga ut rasister, nazism-anhängare och gängkriminella. Och även troll, de är ju bottenskiktet i samhället och borde hängas ut extra mycket. De förtjänar vad de får.

Sen låter det på många här i tråden som att de är just sådana som sympatiserar med både extremhögern, gängkriminella och troll (mobbare) vilka jag tycker att vi borde försöka få bort från Sweclockers. Någon/några kanske har ätit för mycket svamp och fått fel där uppe

Hur ställer du dig till de högerextrema sidor som också hänger ut folk?
Att man sympatiserar med vänsterextrema eller högerextrema rörelser är inte heller något fel i sig eftersom vi har åsiktsfrihet i vårt land.

Jag visste inte ens att vi hade gängkriminalitet på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Helt rätt att hänga ut rasister, nazism-anhängare och gängkriminella. Och även troll, de är ju bottenskiktet i samhället och borde hängas ut extra mycket. De förtjänar vad de får.

Sen låter det på många här i tråden som att de är just sådana som sympatiserar med både extremhögern, gängkriminella och troll (mobbare) vilka jag tycker att vi borde försöka få bort från Sweclockers. Någon/några kanske har ätit för mycket svamp och fått fel där uppe

Tror du glömde extremvänstern, fast det kanske var med flit?

Sen vette fan om vi har så mycket av just gängkriminalitet osv på sweclockers och vi får även tycka vad vi vill i landet, (Så länge vi tycker rätt enligt vissa)

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

Tycker nästan det verkar som att det finns många som sympatiserar med kommunismen här, mer än (om någon) som sympatiserar med nazismen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

"beter man sig som folk gör i det programmet så får man stå sitt kasst"
Samma sak sa man om t.ex judarna under andra världskriget och då fick de stå sitt kasst men skillnaden var att man hängde ut dem i tidningar istället för på TV/internet.

Jag kollar inte på TV så har ingen aning om vilka personer som är med men menar på att man lika gärna skulle kunna hänga ut dig och påstå att du förföljer och kränker folk för bevis är så klart inget man bryr sig om i dessa sammanhang.

Tänk på att allt på TV inte heller är sant det är just därför vi har domstolar för att döma folk och inte TV.

Du kollar alltså inte på programmet? Hur fan vet du då att de attackerar en politisk grupp så pass att det kan liknas med vad som hände Europa på 30 och 40-talet? Det är ju knappast så att att de ger sig på en hel folkgrupp och sprider propaganda att alla (oavsett om dom är med i programmet eller inte) är avskum, mobbare och hatare.

Är att vi sätter kriminella i fängelse också som i nazi-Tyskland eller? Där straffar vi ju stakars människor som inte heller kan bete sig. De kan ju också vara oskyldiga, för om det är där skon klämmer, att de som är med är oskyldiga så får du tamefanemig hosta upp lite bevis för det påståendet (de flesta erkänner dessutom i programmet).

Ska vi sitta och tycka synd om alla pedofiler i to catch a predator också?

Permalänk

Det är bara det goda hatet som är bra(vänster)...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Det är bara det goda hatet som är bra(vänster)...

Jag tror problemet är att extremhögern har lite svårare att hålla igen och inte skrika sina mordhot rätt ut i etern.
De verkar dessutom ha det lite svårare med tekniken, så de är lättare att identifiera.

Älskar dock att den nya universalförklaringen är att hävda att man delar konto med ett par okända polare, och därför inte har en aning om vem som skrev saker och ting. Som om de läst om att folk delar på Netflix-konton och tänkt att det måste ju gälla för alla konton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Tror du glömde extremvänstern, fast det kanske var med flit?

Sen vette fan om vi har så mycket av just gängkriminalitet osv på sweclockers och vi får även tycka vad vi vill i landet, (Så länge vi tycker rätt enligt vissa)

DU har rätt att tycka precis vad du vill, ingen som hindrar dig från det.
Uttryck dig inom lagens ramar så kommer aldrig någon klandra dig.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem

Själv tycke jag helt enkelt att det är rätt gött när Aschberg klämmer åt personer som uppenbarligen betett sig som svin.

Var länge sedan jag såg det däremot för linjärTV blir det inte mycket av nu för tiden ;).
Men nu kom suget tillbaka lite.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled