Permalänk
Medlem

Runt 15000:-

Tjena!
Har byggt ihop en liten dator för cirka 15000:- (Grafikkortet går på 4990:- på en annan sida).

Tänkte kolla vad ni har för tips gällande bygget? Är detta en dator som kommer leva några år?
Vad är fördelen/nackdelen med att köra Ryzen istället för Intel?
Grafikkortsmässigt, är detta en vasst kort?

Lägg gärna era tips!

Permalänk
Medlem

Skippa vattenkylningen, högljudd och overkill. Ryzen är lätt att kyla med luft, billigare och tystare

Netonnet har samma grafikkort för 1600kr billigare (dock utan spelet som igår)

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Vad är för/nackdelar med Ryzen jämnfört med Intel?

Permalänk
Avstängd

Hade nog inte köpt ett Vega nu när Radeon VII ska släppas 7e Februari. Bara drygt 2 veckor kvar ju.

Behöver du datorn precis nu är det väl bättre köpa nåt från gröna laget i RTX serien, speciellt nu när de tagit bort blockeringen för freesync-skärmar

Permalänk
Medlem

@Terreli:

Du får kanske 10% mera FPS med Intel (högre klockfrekvenser), men Intel både dyrare och varmare.
Typ varenda stora Gamer/Streamer som satt i en monter på DH i vintras körde Ryzens 2xxx serie, Räcker det för dom så räcker det för Svensson.

Så det är lite vad du föredrar och hur mycket du vill spendera.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Följer ska bygga med samma budget ungefär såhär ser mina planer ut

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12249481

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någonstans mellan 10-20 % mer fps beroende på titel och vilken CPU från Intels toppsegment du väljer. Jag skulle säga att det möjligtvis kan vara värt det om du jagar 144 Hz/fps men inte annars.

Intels integrerade grafikkrets på processorn kan ge markant nytta om du håller på med bildredigering/videoredigering, kör Plex media-server eller liknande.

I 90% av fallen är säkerligen AMD Ryzen mer prisvärt idag.

Det jag ställer mig mest tveksam till är valet av grafikkort. Är Vega 64 verkligen ett prisvärt val eller det bästa valet?

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P