Permalänk

Plötsligt "coil whine"?

Hejsan,

Köpte ett ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix OC på black friday. Funkade felfritt i två månader fram tills förra veckan.

Det jag gjorde var att aktivera "OC Mode" i ASUS GPU Tweak för att jämföra prestandan i Shadow Of The Tomb Raider benchmarks, tidigare endast kört kortet i "Game Mode".

Efter detta började kortet låta (antagligen coil whine) lite då och då, hör tjutet genom mina hörlurar (ca 40 cm från datorn) om jag inte har ovanligt hög volym på. (Dvs. 30% istället för 20%)

Det låter oftare på högre load, men är förvirrad då det inte låter konstant utan i cirka 5-10 sekunder åt gången. "Silent Mode" sänker frekvensen på tjuten betydligt. Kan även tjuta till utan någon load alls.

Provat de klassiska lösningarna på dator problem:
*Startat om
*Nytt windows
*Nya drivers (clean)
*Kollat så inga sladdar etc sitter konstigt
*Inga problem om jag stoppar tillbaka mitt gamla 970.

Nån som varit med om något liknande?
Alla tips, tricks och frågor är välkommna!

Hälsningar
Beduin

Dator specs:
EVGA SuperNOVA 850w
HyperX Fury 16GB 2133MHz
Intel i7 6700K 4.2GHz (Cooler Master ML240L RGB)
ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix OC
Asus ROG Maximus VIII Ranger
Samsung 850 Evo 250GB | Kingston 480GB | Samsung 860 EVO 1TB
(Acer 27" IPS XF270HUA 1440p 144Hz | AOC 23" 1080p 144Hz)

Visa signatur

PSU EVGA SuperNOVA 850w
RAM HyperX Fury 32GB @3200MHz
CPU 5900X GPU 6800XT
5G Utvecklare Lovar att inte styra era tankar via 5G

Permalänk
Medlem

https://lifehacker.com/this-video-explains-what-coil-whine-is...

Det kan ju vara så att någon komponent skadats på kortet och då bör du ju självklart byta in det !

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefan93:

Det kan ju vara så att någon komponent skadats på kortet och då bör du ju självklart byta in det !

Osannolikt. Om något i spänningsreguleringen pajat borde du märka av det mer direkt tycker man. Dessutom är ju voltreguleringen tålig på gaminggrafikkort, och det ska till en hel del för att skada den hårdvaran...

Spoltjut är för övrigt inget egentligt fel på något sätt. Det är en fysikalisk biprodukt av hur våra naturlagar fungerar (lite typ som högtalarelement skulle man kunna säga), även om det såklart är ett irritationsmoment för oss människor... Det är osannolikt att spoltjut skulle klassas som en garantifråga, såtillvida inte tillverkaren specifikt gått ut med att produkten ska vara tjutfri förstås (och det gör inte ASUS, då mycket av det de bygger tjuter... Har tjut från både VRM på mitt ROG moderkort och båda Strix Vega64.)

Permalänk
Skrivet av Stefan93:

https://lifehacker.com/this-video-explains-what-coil-whine-is...

Skrivet av anon132576:

Osannolikt. Om något i spänningsreguleringen pajat borde du märka av det mer direkt tycker man. Dessutom är ju voltreguleringen tålig på gaminggrafikkort, och det ska till en hel del för att skada den hårdvaran...

Kan aldrig vara helt säker på att inget gått sönder men håller med LennyV om att det känns osannolikt. Speciellt då kortet inte hade det minsta spoltjut innan jag provade "OC Mode".

Skrivet av anon132576:

Spoltjut är för övrigt inget egentligt fel på något sätt. Det är en fysikalisk biprodukt av hur våra naturlagar fungerar (lite typ som högtalarelement skulle man kunna säga), även om det såklart är ett irritationsmoment för oss människor... Det är osannolikt att spoltjut skulle klassas som en garantifråga, såtillvida inte tillverkaren specifikt gått ut med att produkten ska vara tjutfri förstås (och det gör inte ASUS, då mycket av det de bygger tjuter... Har tjut från både VRM på mitt ROG moderkort och båda Strix Vega64.)

Låter som jag har haft tur med mitt moderkort då det är tyst som en mus, trots att det kommer från ASUS

Spoltjut är som sagt inget farligt och i mitt fall är det lätt att undvika (höja volymen lite). Det jag tycker är mer intressant är att det uppstod 2 månader in och i princip direkt efter jag slagit på "OC Mode".

Kan det varit så att den höjda frekvensen "lossade" på något? (eller blev kortet bara uppskrämt så att det får mardrömmar ibland? )

Visa signatur

PSU EVGA SuperNOVA 850w
RAM HyperX Fury 32GB @3200MHz
CPU 5900X GPU 6800XT
5G Utvecklare Lovar att inte styra era tankar via 5G

Permalänk

Är det inget stort fel så är det bara att leva med det xD! Fick tjut på min Asus skärm, krigade med kundservice I månader tills jag gav upp haha. Men lite småskumt ändå

Skickades från m.sweclockers.com